Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verkiezingen 22 november

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Daarom worden er ook mondiaal afspraken gemaakt. Het is een ingewikkelde problematiek en we hebben echt nog niet alles opgelost, maar figuren die zichzelf vastketenen op snelwegen omdat de mensheid dreigt uit te sterven hebben ofwel een andere politiek agenda waarvoor ze dit onderwerp misbruiken, ofwel ze zijn met leugens voor het karretje gespannen van die groep. Want dat is heel ver van de realiteit af.
Laat ons dan zeggen de groenen altijd bij de beste leerlingen van de klas willen zijn, en sommige rechtse partijen net niet onder de lat willen gaan. En de ultrarechtsen willen van die akkoorden af, en terug op steenkool gaan rijden.
 
Laat ons dan zeggen de groenen altijd bij de beste leerlingen van de klas willen zijn, en sommige rechtse partijen net niet onder de lat willen gaan. En de ultrarechtsen willen van die akkoorden af, en terug op steenkool gaan rijden.
Ik zie het niet zo zeer als een links rechts probleem maar voor een progressief / conservatief probleem.
Als ik een stemwijzer doe dan krijg je dit daardoor.

1700666271291.png


Noem het progressief rechts.
 
Ik weet niet waar jij de informatie vandaan haalt, maar toch zeker niet uit het IPCC rapport.

En natuurlijk moet je bij iedere maatregel een kosten-bate analyse toepassen. Zou wat zijn zeg, tientallen miljarden uitgeven en dan niet kijken wat de gevolgen van de concrete maatregelen zijn. Denk bv aan de hybride ketel, waar de overheid toch nu wel aanloopt tegen meerdere zaken die de vraag gerechtigd maakt of die maatregel wel zinvol is en ook al tot bijsturing van het beleid heeft geleid.

Het grootste probleem wat we in Nederland hebben is overigens van uitvoerende aard. De politieke wil en het geld is er best wel. Maar er is een schreeuwend gebrek aan kundig personeel.
Sorry, mijn opmerking was niet duidelijk genoeg. Mijn standpunt is dat de kosten om onder de normen te blijven, lager zijn dan het accepteren dat het klimaat veranderd en ons daaraan tzt aan te passen.

Ik ageerde voornamelijk tegen het standpunt van Peter85:
"Het is een utopie dat wij met zijn allen voor (merkbare) verandering gaan zorgen.", alsook zijn opmerking: "een deel van de oplossing ligt zeker ook in de omgang met veranderend klimaat (adaptatie).".

Daaruit haal ik dat Peter85 stelt dat we misschien wat minder moeten doen op het gebied van duurzaamheid en accepteren dat het klimaat veranderd.
 
Sorry, mijn opmerking was niet duidelijk genoeg. Mijn standpunt is dat de kosten om onder de normen te blijven, lager zijn dan het accepteren dat het klimaat veranderd en ons daaraan tzt aan te passen.

Ik ageerde voornamelijk tegen het standpunt van Peter85:
"Het is een utopie dat wij met zijn allen voor (merkbare) verandering gaan zorgen.", alsook zijn opmerking: "een deel van de oplossing ligt zeker ook in de omgang met veranderend klimaat (adaptatie).".

Daaruit haal ik dat Peter85 stelt dat we misschien wat minder moeten doen op het gebied van duurzaamheid en accepteren dat het klimaat veranderd.
Geen idee wat hij ermee bedoelde, maar enige adaptatie is sowieso nodig. Denk aan het verhogen van de dijken. Daar zijn al plannen voor.

Niet omdat het goedkoper is omdat te doen, dan maatregelen nemen ter voorkoming, maar simpelweg omdat naar het zich laat aanzien zelfs met alle maatregelen de zeespiegel nog significant gaat stijgen (hoeveel is weer iets waar je een flink debat over kan voeren).
 
Er mag m.i. ook best wel wat meer ruimte zijn voor een echte kosten-baten discussie.
Er is al lang berekend dat niets doen duurder wordt dan nu actie te nemen.
Het grote probleem is dat elke kosten-baten berekening wat milieu betreft enkel werkt op wereldschaal.
Zelfs niet. De overstromingen in de Ardennen hebben 4 miljard gekost (om de menselijke ellende even niet mee te nemen). Met dat bedrag kan je gans vlaanderen isoleren.
Dit jaar is West-Vlaanderen al aan de beurt. Gelukkig door het vlakke reliëf iets minder dramatisch, maar je ziet maar.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR and robertvg
Er is al lang berekend dat niets doen duurder wordt dan nu actie te nemen.

Zelfs niet. De overstromingen in de Ardennen hebben 4 miljard gekost (om de menselijke ellende even niet mee te nemen). Met dat bedrag kan je gans vlaanderen isoleren.
Dit jaar is West-Vlaanderen al aan de beurt. Gelukkig door het vlakke reliëf iets minder dramatisch, maar je ziet maar.
4 miljard voor ca 3 mio huizen.. is 1333€ per huis/appartement.

En als we heel vlaanderen isoleren, dan verandert dat 0,.….x % aan de wereldwijde CO2 uitstoot, en dus geen garantie dat we volgend jaar niet terug natte voeten hebben.
Het moet globaal gebeuren.
 
4 miljard voor ca 3 mio huizen.. is 1333€ per huis/appartement.

En als we heel vlaanderen isoleren, dan verandert dat 0,.….x % aan de wereldwijde CO2 uitstoot, en dus geen garantie dat we volgend jaar niet terug natte voeten hebben.
Het moet globaal gebeuren.
Gaat nu meer om de lasten omlaag te krijgen voor huishoudens. Op termijn zal het gaan bijdragen aan de co2 uitstoot, maar voordat de hele wereld meedoet zijn we nog wel even onderweg. Voor mij een non-argument. Nu lasten drukken en starten (want als we niks doen loop je achteruit).

En subsidies "eerlijker" verdelen, dus meer voor de mensen die het niet kunnen betalen en gewoon niks als je het makkelijk kunt betalen (ik stem overigens rechts).
 
4 miljard voor ca 3 mio huizen.. is 1333€ per huis/appartement.
Was lichte overdrijving, maar is zo gek nog niet gerekend. Afschrijven op 10 jaar en tegenover alle rampen van die 10 jaar zetten.
De investeringen die nu gedaan worden ter voorkoming van eenzelfde ramp in de toekomst zitten nog niet in die 4 miljard.
Ondertussen idem in West-Vlaanderen. Daar gaan nu ook alle dijken verhoogd worden, overstromingsgebieden voorzien worden, extra pompen.
En als we heel vlaanderen isoleren, dan verandert dat 0,.….x % aan de wereldwijde CO2 uitstoot, en dus geen garantie dat we volgend jaar niet terug natte voeten hebben.
Het moet globaal gebeuren.
We hadden het over kosten/baten. Ik probeer maar aan te tonen dat zelfs lokaal voor België de analyse positief uitdraait voor klimaatinvesteringen. Nu al, en de impact van niet ageren zal exponentieel toenemen. En België is nog redelijk bespaard van natuurrampen. In Spanje en Italië is de balans nig veel positiever.
En denk nu niet dat er globaal niets gebeurt. In China en India worden momenteel de grootste inspanningen gedaan denk ik. En die waren tot voor kort nog bij de grootste verbruikers.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Daaruit haal ik dat Peter85 stelt dat we misschien wat minder moeten doen op het gebied van duurzaamheid en accepteren dat het klimaat veranderd.
Ik vind dat er in de politiek op stikstof-/klimaat te weinig over kosten/baten - en indd praktische uitvoerbaarheid - wordt nagedacht. In mijn optiek wil ‘progressief links’ te rücksichtslos alles laten wijken voor klimaat en wil ‘conservatief rechts’ wellicht iets teveel vooruit blijven schuiven. Uiteindelijk komen we waarschijnlijk wel tot een acceptabel compromis, maar ik begon ermee dat alarmisme niet per se bijdraagt aan de oplossing.
 
Ik denk dat Trump trots op ‘ons’ is. Niet iets waar ik gelukkig van word. En lachen om die gekke Amerikanen……..
Trump wordt komend jaar ook herkozen vermoed ik.

En eerlijk gezegd, dat snap ik ook nog. De Schimmelpennickjes die iedereen die niet hetzelfde wereldbeeld heeft weg zet als 'dom'. Bezetten van de A12. De asielellende (ik woon vlak bij Budel en het is echt niet te geloven wat je daar in de omgeving ziet). Het steunen van terroristen (Greta Thunberg c.s. recent nog). Ter linkerzijde van het politieke spectrum zit een kleine, maar o zo luide groep die in de media de wind enorm mee heeft. En Wilders spint daar garen bij. Trump hetzelfde in de VS (waar men Elon Musk met de grond gelijk probeert te maken omdat die niet meegaat in het progressieve denken).

Een stem op Wilders is dan ook de perfecte **** you naar dat soort bewegingen. Tenminste, als je aan korte termijndenken doet.

Maar goed, Wilders zal gelukkig heel veel water bij de wijn moeten doen omdat we hier in ieder geval geen twee partijen stelsel hebben.
 
  • Like
Reactions: elu_r
Trump wordt komend jaar ook herkozen vermoed ik.

En eerlijk gezegd, dat snap ik ook nog. De Schimmelpennickjes die iedereen die niet hetzelfde wereldbeeld heeft weg zet als 'dom'. Bezetten van de A12. De asielellende (ik woon vlak bij Budel en het is echt niet te geloven wat je daar in de omgeving ziet). Het steunen van terroristen (Greta Thunberg c.s. recent nog). Ter linkerzijde van het politieke spectrum zit een kleine, maar o zo luide groep die in de media de wind enorm mee heeft. En Wilders spint daar garen bij. Trump hetzelfde in de VS (waar men Elon Musk met de grond gelijk probeert te maken omdat die niet meegaat in het progressieve denken).

Een stem op Wilders is dan ook de perfecte **** you naar dat soort bewegingen. Tenminste, als je aan korte termijndenken doet.

Maar goed, Wilders zal gelukkig heel veel water bij de wijn moeten doen omdat we hier in ieder geval geen twee partijen stelsel hebben.
Het zal je niet verrassen dat ik groot fan ben van de aanpak van Sander Schimmelpenninck;). Het wordt tijd dat het aanhoudend gescheld en gebral van extreem rechts eens beantwoordt wordt door een hard maar beschaafd tegengeluid.

En Trump zal niet herkozen worden, hij is zelfs de enige Republikeinse kandidaat waar Biden van kan/zal winnen. Als Biden voortijdig wegvalt zal Kamala wel gaan verliezen, maar als ze Gavin Newson naar voren schuiven zal die iedere willekeurige Republikeinse kandidaat verslaan. Ik volg US politics veel meer dan NL politiek.
 
Dat er heel veel mensen lijken te denken alsof er niets wordt gedaan aan klimaatverandering. Niet hier, laat staan in China.

Beiden niet waar.
Als ik dit plaatje zie dan vraag ik me serieus af hoe de situatie dan geweest zou zijn als er niets gedaan wordt aan klimaatverandering.
Of van de andere kant denk ik "er wordt iets aan klimaatverandering gedaan. Ja, We maken het erger".

 
Het zal je niet verrassen dat ik groot fan ben van de aanpak van Sander Schimmelpenninck;). Het wordt tijd dat het aanhoudend gescheld en gebral van extreem rechts eens beantwoordt wordt door een hard maar beschaafd tegengeluid.

En Trump zal niet herkozen worden, hij is zelfs de enige Republikeinse kandidaat waar Biden van kan/zal winnen. Als Biden voortijdig wegvalt zal Kamala wel gaan verliezen, maar als ze Gavin Newson naar voren schuiven zal die iedere willekeurige Republikeinse kandidaat verslaan. Ik volg US politics veel meer dan NL politiek.
Wij hebben een andere norm ten aanzien van beschaafd. Iedereen en zijn moeder dom noemen die het niet met je eens is, is vooral een enorm zwaktebod.

En als je de politiek in de VS echt volgt, hoe heb je dan gemist dat Trump in 5 vd 6 swing states duidelijk op voorsprong staat?

Kijk, ik heb geen glazen bol, maar op dit moment ziet het er enorm somber uit voor de Democraten…
 
  • Like
Reactions: Menabe and elu_r
Status
Not open for further replies.