Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019 Model 3 opvolger kiezen

This site may earn commission on affiliate links.
Met name het gemak van leasen (operationeel of private) zou ik wel gaan missen.. dat is toch wel erg ontzorgend in de praktijk..
Dat is het zeker!

In mijn berekeningen zou de bijtelling voor een nieuwe Model 3 RWD 392 euro per maand zijn. Deze privé kopen zou (in combinatie met een mobiliteitsbudget) mij 293 euro kosten.

En dan is 6.000 euro (over vijf jaar) een flinke prijs voor gemak en ontzorging...!
 
Kan bovenstaande alleen maar beamen, voor mij na vele jaren lease ook weer een eigen auto. Met de huidige bijtellingsregels is het helemaal niet meer interessant om te leasen. Heb mijn berekening van destijds is gepost hier op het forum.

Vindt het juist heerlijk zelf alles te kunnen regelen en bepalen. Of het nu subscription diensten zijn, type banden bij vervanging of waar je de auto brengt bij schade (mits de juiste verzekering). Echt veel fijner dat zelf in de hand te hebben.
 
Tsja, als Tesla het zelf al niet meer weet...

Screenshot 2024-02-23 at 18.29.23.png
 
Tsja, als Tesla het zelf al niet meer weet...

View attachment 1021119
Conform het RDW is het een MPV. Elders is het een crossover. En weer elders is het een 5 deurs.

Het feit dat in deze discussie gezocht wordt naar een alternatief voor de Model 3 (sedan) en daarbij de Model Y (whatever...) en de Zeekr 001 (hatchback) genoemd worden maakt dat kennelijk het het echt niet zo is dat deze modellen niet concurrerend zijn en allesbehalve andere werelden.

Andere wereld is b.v. een Porsche Taycan. Compleet ander publiek.

En dan terug op de originele vraag: wat krijg je terug voor je geld? Want wat ik ervan zie is dat je veel meer betaalt voor een redelijk gelijkwaardige auto. En geloof mij, de kosten zijn voor de meeste kopers belangrijker dan de vraag of een auto gecategoriseerd kan worden als SUV/MPV/Hatchback/Sedan.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Ik geloof je heel graag dat dat voor U zo geldt, maar geloof mij, voor mij maakt het geen zier uit (en de meeste kopers heb ik hierover nog niet gesproken, dus die uitspraak hou je maar voor uw rekening).
Wat is dit nu toch voor een goedkope manier om op de man te spelen?

Maar goed, ik heb een normale vraag waarop geen normaal antwoord te bedenken is. Nou, dan zal die Zeekr wel gewoon te duur zijn. Wat ik al vermoedde.
 
Net als ik zijn er ongetwijfeld op dit forum veel 2019 model 3 rijders die nu al, of de komende maanden zich gaan verdiepen in een opvolger.
Ik ben benieuwd wat waarvoor jullie hebben gekozen of (denken te) gaan kiezen.

Ik heb gereden in de Model 3 Highland SR en de Model y LR en ter vergelijking ook in een Volvo XC40 en Audi Q4-45.
Ik ben sinds 2019 een best tevreden Tesla rijder en heb voorkeur om bij Tesla te blijven.

Ik wil een hogere zit en dan valt de Highland helaas af. Helaas, want een flinke stap vooruit en ik vind het vooral van de achterkant een erg mooie auto.
Model Y LR is op zich al een verbetering tov mijn 2019 Model 3, maar nadeel dat ik het van voren geen schoonheid vind, dat je ze op iedere hoek van de straat ziet en dat ergens het komend jaar de Juniper update gaat komen.

Voordeel van de Model Y is dat mijn werkgever een parelwitte LR erg aantrekkelijk maakt wat qua netto maandelijkse kosten een overslaanbare aanbieding is. Helaas valt er dan niets te configureren. Enige wat ik zou willen toevoegen zijn de 20” velgen, maar met het geld dat ik op zak houd door de ‘standaard LR’ te kiezen kan ik wel ergens een paar knappe zwarte wielen kopen.

Aangezien mijn huidige contract eind juni afloopt, hoopte ik dat ergens rond die tijd Model Y Juniper zou verschijnen, maar na de laatste berichten (US markt) lijkt dat eerder 2025 te worden. (Tenzij men Europa toch eerder gaat voorzien).

Optie zou nog zijn om na inleveren auto een pool auto te gaan rijden en te wachten totdat Juniper beschikbaar komt en dan te bestellen, maar dat kan best nog lang duren.

Benieuwd naar jullie afwegingen en keuze.
De 19” van de Model Y kan je opleuken door de wieldoppen eraf te halen en er knappe zwarte doppen op te zetten. Je verbruik blijft laag, je hebt toch zwarte ‘velgen’ en voor €100 heb je 4 nieuwe wieldoppen als er een keer een flinke kras op zit. Is een beetje hetgene wat ik denk ik ga doen volgend jaar als ik weer aan de beurt ben.
 
Maar wat zijn nu de mogelijke opvolgers van een M3 2019 ook ik zit te twijfelen koop ik iets anders of blijf ik hier mee rijden. Er is niks mis mee en buiten een draagarmpje en een rode kaart omdat de lichten niet goed stonden heb ik er nog geen problemen mee gehad.
Lotus, BMW i5, polestar (maar niet de 2) of een Model S lijkt me ook wel wat. Goed deze zijn een stuk duurder. En leasen of op welke manier aankopen maakt me niet zo veel uit ik moet hem toch zelf betalen.
Of toch een nieuwe M3 highland…
Welke opmerkingen hebben jullie over deze alternatieven.
 
Die vraag moet je hier niet stellen, op een Tesla forum zal niemand je adviseren iets anders te gaan rijden dan een Tesla.
Kijk en vergelijk, en bepaal voor jezelf wat je echt belangrijk vindt. Is prijs doorslaggevend of software, dan kom je gewoon niet om Tesla heen....
Zijn prijs en software niet doorslaggevend en spelen meer subjectieve criteria een rol, dan gaat er een wereld voor je open...
 
  • Like
Reactions: ERvee and Emphyrio
De 19” van de Model Y kan je opleuken door de wieldoppen eraf te halen en er knappe zwarte doppen op te zetten. Je verbruik blijft laag, je hebt toch zwarte ‘velgen’ en voor €100 heb je 4 nieuwe wieldoppen als er een keer een flinke kras op zit. Is een beetje hetgene wat ik denk ik ga doen volgend jaar als ik weer aan de beurt ben.
Een setje zwarte wieldoppen leek mij ook wel een leuke en vooral voordelige ingreep om de uitstraling van de blauwe MY die binnenkort op de oprit staat wat op te leuken. De wieldoppen verwijderen en naafkappen monteren (zoals ik bij mijn M3 ook heb gedaan) is ook nog een optie. Er zitten prima velgen achter de wieldoppen.

Waar vind ik een set zwarte doppen voor €100? Ik kwam vooral wieldoppen richting de €200 tegen…
 
Een setje zwarte wieldoppen leek mij ook wel een leuke en vooral voordelige ingreep om de uitstraling van de blauwe MY die binnenkort op de oprit staat wat op te leuken.
Zijn er ook “zilverkleurige” wieldoppen met een mooi Tesla-velg-design?

Ik vind zwart niet mooi. In combinatie met het rubber zijn het grote zwarte ronde vlakken zonder enige uitstraling. Vind ik. Maar gezien de huidige hype van zwarte velgen en zwarte wieldoppen, lijk ik de enige te zijn.
 
Zijn er ook “zilverkleurige” wieldoppen met een mooi Tesla-velg-design?

Ik vind zwart niet mooi. In combinatie met het rubber zijn het grote zwarte ronde vlakken zonder enige uitstraling. Vind ik. Maar gezien de huidige hype van zwarte velgen en zwarte wieldoppen, lijk ik de enige te zijn.
Waarom dan niet gewoon de wieldop verwijderen zodat de zilverkleurige velg die er onder zit zichtbaar wordt?
 
Voor mij zijn er drie opties:
  • MY rwd. Prive aankoop, laat die subsidie niet lopen. Dus helaas geen rood of grijs. Bijtelling en hogere km vergoeding zorgen er voor dat zakelijk voor mij als DGA ongunstig wordt.
  • Mijn Tesla wegdoen en voor mijn 2003 BMW Z4 een leuk alternatief aanschaffen zoals een Boxter, F-type, Z4, in de verwachting dat ik wat minder km’s ga rijden.
  • Gewoon doorrijden met Christine, na 160.000 km geen kraakje of slijtage te bekennen. Zo goedkoop mogelijk naar prive brengen als ze 5 jaar is geworden.
Elektrische alternatieven vallen af tov Tesla nog steeds voor mij.
 
Voor mij zijn er drie opties:
  • MY rwd. Prive aankoop, laat die subsidie niet lopen. Dus helaas geen rood of grijs. Bijtelling en hogere km vergoeding zorgen er voor dat zakelijk voor mij als DGA ongunstig wordt.
  • Mijn Tesla wegdoen en voor mijn 2003 BMW Z4 een leuk alternatief aanschaffen zoals een Boxter, F-type, Z4, in de verwachting dat ik wat minder km’s ga rijden.
  • Gewoon doorrijden met Christine, na 160.000 km geen kraakje of slijtage te bekennen. Zo goedkoop mogelijk naar prive brengen als ze 5 jaar is geworden.
Elektrische alternatieven vallen af tov Tesla nog steeds voor mij.
Ik zou zweren dat rood en grijs 2.000 waren, maar dat geldt alleen voor de M3 zie ik. Jammer idd.