Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Occasion Model 3 SR+ of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal,
Na 7 jaar met veel plezier te hebben gereden in een Kia Soul EV hebben we deze verkocht en zoeken we een EV met grotere actieradius. Een Tesla lijkt de meest verstandige opvolging.
Ik ben mij nu aan het oriënteren op een tweedehands M3 uit 2019 waarvan de prijzen nu binnen ons budget (±24-25k) beginnen te komen. Ik twijfel alleen nog tussen de Standard Range Plus of de Long Range.

Volgens mij zijn dit de grootste voordelen van de LR:
  1. Grotere actieradius
  2. Sneller laden
  3. Achterbankverwarming
  4. Premium geluidsinstallatie
1. Wat betreft actieradius: de SR+ is al een enorme vooruitgang t.o.v. de Kia Soul (nu in de winter ±110 km) en 90% van onze ritjes zijn minder dan 50km. Vakantie (Italië) is volgens mij met de SR+ ook prima te doen. Maar ik hoop wel nog zo'n 10 jaar met een volgende auto te kunnen doen. Hoewel het erop lijkt dat de degradatie van Tesla accu's gering is, heb je met een LR over 10 jaar hopelijk nog wat acceptabels over. Of zou een SR+ dan ook nog prima zijn?

2. Laadsnelheid: wat is de effectieve tijdswinst bij een LR? De accu is groter, dus er gaat meer in, ben je onderaan de streep dan niet even lang bezig?

3. Prettig, maar geen must.

4. Geluidsinstallatie: zit daar echt een groot verschil in? Is het geluid in de SR+ matig? Ik begrijp uit testen dat de M3 uit 2019 nogal gehorig is (enkel glas); als je veel omgevingsgeluid hoort wat heb je dan aan een verfijnde geluidsinstallatie?

Een nadeel van de LR is dat die flink zwaarder is. Dus in 2026 zal de wegenbelasting een stuk hoger zijn dan de SR+.

Natuurlijk is het allemaal heel persoonlijk, maar ik ben benieuwd naar reacties/ervaringen van de mensen hier.
En vooral: zie ik misschien nog argumenten over het hoofd?

Alvast hartelijk dank voor je input 🙏
 
Alle vakanties in Europa zijn met een SR+ goed te doen vanwege meer dan acceptabele laadsnelheden en supercharger netwerk. De LR zal een langere eerste ‘stint’ kunnen en iets sneller weer weg zijn. Op 1000km zal het waarschijnlijk niet meer dan 30-40 minuten schelen. Overigens ben je zelf vaak de meest beperkende factor (auto is meestal eerder klaar met laden dan mijn gezin met plassen, koffie en evt een broodje).

Verschil in geluidsinstallatie kan ik je niet vertellen. Ken alleen die van de LR en die is meer dan ik nodig heb. Ik vermoed dat ik goed kan leven met de installatie van de SR+.

Voor een klein verschil zou ik gaan voor een LR (extra vermogen is ook wel leuk). Kan je wachten tot later dit jaar? De verwachting is dat de prijzen nog gaan dalen.
 
  1. Grotere actieradius
Met dagelijkse ritjes van 50 km zou ik niet kiezen om een heel jaar extra gewicht van een groter acuu mee te zeulen. Daarbijhorend natuurlijk ook een hoger verbruik.

  1. Sneller laden
Enkel een punt op langere afstanden als je moet snelladen. Zelf hebben we (met een SR+) er al meerdere lange afstanden opzitten (zelfs tot in Tarifa, het meest zuidelijke punt van het Europees vasteland). Zonder laadstress, zonder noemenswaardig tijdverlies.

  1. Achterbankverwarming
Kan ik voor enkele euro's onmiddellijk activeren.

  1. Premium geluidsinstallatie
Op langere afstanden gaat bij ons de muziek af. Niets zo zalig als ... de stilte.
Luisteren we wel eens muziek, dan is de geluidsinstallatie niet beter noch slechter als in mijn vorige wagens (BMW, Volvo, Alfa, Range Rover,...)
Mijn inziens zit de geluidskwaliteit bij velen vooral tussen de oren (Hmmm.... waar anders). Hoe meer ik betaald heb, hoe beter het is... Maar is dat ook zo?
 
SR+ als je niet veel dagelijks rijdt. De kleinere accu laad je vaker, dus wat meer degradatie (maar marginaal). Ik zou altijd voor de LR gaan (prijsverschil is niet zo groot). Maar is persoonlijk (ik rij ook niet veel dagelijks, maar meer range vindt ik wel handig).
 
4. Geluidsinstallatie: zit daar echt een groot verschil in? Is het geluid in de SR+ matig? Ik begrijp uit testen dat de M3 uit 2019 nogal gehorig is (enkel glas); als je veel omgevingsgeluid hoort wat heb je dan aan een verfijnde geluidsinstallatie?
Het is maar net wat voor kwaliteit je gewend bent.
In het begin was ik best onder de indruk van het geluid in de SR+, maar nu we ook een LR hebben hoor ik wel verschil, vooral door de diepere bas, maar het geluid in de SR+ is op zich gewoon goed.
Wat ook al helpt is Apple music ipv Spotify te gebruiken, de kwaliteit van Apple music is een stuk beter dan van Spotify.
 
SR+ als je niet veel dagelijks rijdt.

Volledig mee akkoord

De kleinere accu laad je vaker, dus wat meer degradatie (maar marginaal).

Hoezzo?
Rijd je 100 km met een SR+ of met een LR, dan zal je deze niet vaker moeten laden. Wat je wel hebt is dat je met de LR meer moet laden, omdat deze meer gewicht heeft, (waarschijnlijk) meer motoren heeft en daardoor meer verbruikt.

Ik zou altijd voor de LR gaan (prijsverschil is niet zo groot).

Ik zie niet waar het prijsverschil in deze relevant is. Of je hebt een LR nodig omdat je dagelijks grotere afstanden rijdt of je hebt deze niet nodig.

Maar is persoonlijk (ik rij ook niet veel dagelijks, maar meer range vindt ik wel handig).

Samengevat: jij kiest om extra gewicht mee te zeulen ook al heb je het niet nodig. Gewoon omdat extra range handig is...
Deze snap ik niet, tenzij je niet de mogelijkheid hebt om je wagen dagelijks in te pluggen bij je thuiskomst.
 
@Krisja, ik mag volgend jaar voor de laatste keer een leaseauto uitkiezen en die rij ik dan nog twee jaar, een SR+ voor m.n. naar Spanje is dus okay, 3 of Y?
Ik ga zeker ook eens naar andere modellen kijken, er zijn veel goede redenen om bij Tesla te blijven maar er zijn tegenwoordig ook genoeg andere modellen die goed uit de testen komen, hoewel de bijrijdster al bepaald heeft dat het een Tesla moet blijven.
 
@Krisja, ik mag volgend jaar voor de laatste keer een leaseauto uitkiezen en die rij ik dan nog twee jaar, een SR+ voor m.n. naar Spanje is dus okay, 3 of Y?

Wij hebben dezelfde trip van >2.000 km nu toch al meerdere keren succesvol gereden. Zonder enig probleem.
De enige kanttekening die ik eerlijkheidshalve wil meegeven is dat ik "péage" haat en dus mijn navigatie op "zonder tolroutes" zet.
De reis duurt dan iets langer, de snelheden liggen ook niet zo hoog maar door die kleine pittoreske Franse dorpjes rijden is zeker geen straf (voor ons). Ik begrijp dat iemand die voor 2 of 3 weken die afstanden gaat rijden, deze liefst tegen Vmax over de snelweg doet en dan schiet de range van een SR+ misschien iets te kort... alhoewel.
Y of 3? Ik heb in Frankrijk aan een SuC in een Y gezeten en ben niet overstag gegaan. Ik heb er niet mee gereden, misschien dat dat wel een verschil maakt.
Voor mij zit en rijdt de M3 SR+ meer dan bevredigend. Morgen zit ik misschien te watertanden in een M3 Highland (als de boerenbetogingen het in België toelaten).

Ik ga zeker ook eens naar andere modellen kijken, er zijn veel goede redenen om bij Tesla te blijven maar er zijn tegenwoordig ook genoeg andere modellen die goed uit de testen komen, hoewel de bijrijdster al bepaald heeft dat het een Tesla moet blijven.

Als de bijrijdster al heeft beslist is gaan kijken bij andere merken/ modellen verloren moeite... of niet dan? 😂
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Wij hebben dezelfde trip van >2.000 km nu toch al meerdere keren succesvol gereden. Zonder enig probleem.
De enige kanttekening die ik eerlijkheidshalve wil meegeven is dat ik "péage" haat en dus mijn navigatie op "zonder tolroutes" zet.
De reis duurt dan iets langer, de snelheden liggen ook niet zo hoog maar door die kleine pittoreske Franse dorpjes rijden is zeker geen straf (voor ons). Ik begrijp dat iemand die voor 2 of 3 weken die afstanden gaat rijden, deze liefst tegen Vmax over de snelweg doet en dan schiet de range van een SR+ misschien iets te kort... alhoewel.
Y of 3? Ik heb in Frankrijk aan een SuC in een Y gezeten en ben niet overstag gegaan. Ik heb er niet mee gereden, misschien dat dat wel een verschil maakt.
Voor mij zit en rijdt de M3 SR+ meer dan bevredigend. Morgen zit ik misschien te watertanden in een M3 Highland (als de boerenbetogingen het in België toelaten).



Als de bijrijdster al heeft beslist is gaan kijken bij andere merken/ modellen verloren moeite... of niet dan? 😂
Kansloos ja. Thnx!!
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ben alleen nog wat huiverig voor de actieradius over 5-10 jaar…

Met de afstand van 50 km per dag maakt het toch weinig uit of je nu met 100% 440 km ver geraakt of 400 km.
Zelf is die van ons van nieuw 424 km naar nu (2,5 jaar en 48.000 km) 402 km gegaan. Op dit punt staat hij nu al meer dan een half jaar.
Tijdens onze roadtrips doe we 3 a 4 SuC bezoeken per dag, wat volgens sommigen niet bevorderlijk is. Ik laad (thuis) steeds tot 100% (LFP accu)
Ik ga zelden of nooit onder de 20%, dan gaat er een alarm af , waar de tesla piepjes niet kunnen aan tippen, op de passagiersstoel.

Hier kan je de degradatie van de verschillende modellen eens bekijken:
 
Heb sinds december ook een SR+ (Lease overgenomen van een ex-collega). Maar de range valt me tegen. 80% = 290km. Weet natuurlijk niet hoe mijn voorganger met de auto om is gegaan. Maar bij 100% komt de auto nog niet op de 360 km. Dus degradatie kan best een ding zijn bij een SR+ die uit de lease komt. Leaserijders zijn over het algemeen niet voorzichtig met hun auto, dus de auto helemaal leeg rijden of frequent tot 100% laden zal hen niet veel uitmaken. Immers de auto wordt na 5 jaar toch weer ingeleverd. Dus ik zou zeker goed kijken of de range nog acceptabel is en de degradatie niet te hoog!
 
De 2019 SR+ stond nieuw op 378 max bij 100%, dus dan valt de degradatie best nog wel mee ;)
Ik heb ook een SR+ en heb nooit het idee dat ik ergens niet kan komen of niet terug thuis kan komen. Ja soms moet je misschien een keer op locatie laden of onderweg maar dat is naar mijn idee prima te overzien.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Krisja
Met de afstand van 50 km per dag maakt het toch weinig uit of je nu met 100% 440 km ver geraakt of 400 km.
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Het gaat vooral om dagjes weg. Voorheen konden we met de Kia Soul dagje strand doen met 2 laadstops. Nu zouden we wel 4-5 nodig hebben. Hij kan nog 'snel' (50kw) laden tot 60% en dan zakt de snelheid enorm terug (tot onder 10kw). Dat is niet leuk meer.
Prima auto voor ww-verkeer maar niet meer voor gezinsuitjes.
Maar bij 100% komt de auto nog niet op de 360 km.
Dat komt overeen met de data op Degradation Als het daarbij blijft vind ik dat nog wel acceptabel.
 
Wij hebben dezelfde trip van >2.000 km nu toch al meerdere keren succesvol gereden. Zonder enig probleem.
De enige kanttekening die ik eerlijkheidshalve wil meegeven is dat ik "péage" haat en dus mijn navigatie op "zonder tolroutes" zet.
De reis duurt dan iets langer, de snelheden liggen ook niet zo hoog maar door die kleine pittoreske Franse dorpjes rijden is zeker geen straf (voor ons). Ik begrijp dat iemand die voor 2 of 3 weken die afstanden gaat rijden, deze liefst tegen Vmax over de snelweg doet en dan schiet de range van een SR+ misschien iets te kort... alhoewel.
Y of 3? Ik heb in Frankrijk aan een SuC in een Y gezeten en ben niet overstag gegaan. Ik heb er niet mee gereden, misschien dat dat wel een verschil maakt.
Voor mij zit en rijdt de M3 SR+ meer dan bevredigend. Morgen zit ik misschien te watertanden in een M3 Highland (als de boerenbetogingen het in België toelaten).



Als de bijrijdster al heeft beslist is gaan kijken bij andere merken/ modellen verloren moeite... of niet dan? 😂
Pas op met lachen om de keuzes van jouw partner. Uiteindelijk behoor jij ook tot een van haar keuzes…
 
Als het mogelijk is zou ik als het kan voor een SR gaan waar een LFP accu en een heatpump inzit. Dit is pas na 2021 volgens mij.

Maar als het toch een 2019 moet worden, dan lijkt mij de logische keuze de LR, als er dus nagenoeg geen prijsverschil is. Volgens mij waren er namelijk geen model 3's met LFP accu's in 2019.

* Grotere accu: meer bereik en ook minder snelle degradatie dan een kleiner accu pakket. Een kleinere accu ga je sneller meer cyclussen mee draaien in hetzelfde tijd bestek als de LR.

* Sneller laden: Er zit nog een panasonic accu in de LR 2019 modelen, deze hebben een erg strakke laadcurve in tegenstelling tot de nieuwere LG.

* Rijbereik winter: Door de verwarming zal een 2019 SR een stuk lager rijbereik hebben door het missen van de heat pump. Dit ga je al merken als het <10°C is.

Het komt er eigenlijk op neer dat je beter voor een 2021 SR+ kan gaan dan voor een 2019 LR, maar als je voor een 2019 SR+ wilt gaan kan je weer beter van een 2019 LR gaan.

En je hoort bijna nooit mensen die een LR hebben dat ze liever een SR hadden, andersom is dat wel wat vaker. Als je nu al die vraag heb is het simpel.. pak die 2019 LR en je gaat er geen spijt van krijgen.
 
De heatpump is er 2020 al ergens ingekomen volgens mij.
LPF accu geen idee wanneer die precies geleverd is.

Overigens zit @wouterdam met een budget waardoor ik denk dat 2021 modellen kopen nog even out of range is. Die prijzen gaan eind dit jaar wel echt kelderen. Er komen dan duizenden model 3 Tesla's de markt op. Als 'n maand of 9 a 10 wachten haalbaar is denk ik dat je je de eerste 4 à 5 k makkelijk gaat besparen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink