Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eerste LR trip met Y LR

This site may earn commission on affiliate links.
Na, 2300km richting Z Spanje zijn dit mijn ervaringen.

Over het algemeen als positief en aangenaam ervaren. Snelheid aanpassen naar 110km/h is wel even wennen maar 125 aanhouden is een wereld van verschil in verbruik/range. Wow. (De eerste dag heb ik 125 aangehouden, de tweede niet meer..😂)
In de praktijk is het ook wel verassend dat je maximum 300km haalt aan 110 en dat nadat je toch moest laden tot boven 90% om de volgende SuC te halen. Toegegeven, gemiddelde temp 5C en stevig geladen. Denken dat je met een opgegeven range van +500km van LR vlot 400km zou moeten halen is een beetje wishful thinking gebleken.
Maar het is vakantie en we hebben tijd, ik kan ermee leven. Terugreis is eind april met hogere temperaturen, benieuwd naar het verschil.

Maar toch, ik mis dus wel degelijk de functie om een stop als overnachting zonder laadmogelijkheid te kunnnen ingeven. We hadden een stop met aankomst SoC 4%. De volgende SuC was dan een kleine 20' verder, de volgende ochtend maar bij -1 s 'nachts en koude batterij, na 15uur ter plaatse..? Ik heb het advies gevolgd en op de vorige langer geladen maar ik zou die functie toch graag zien komen. Als de ABRP dat kan moet Tesla dat helemaal kunnen, toch?

SuC's over het algemeen heel toffe ervaring, er is wel altijd iets te doen. Of een hotel, shopping center met Mc Donald's, BK..
Maarrr, sommigen zijn begot heel slecht te vinden. In Madrid heb ik verschillende toerkes moeten rijden, bleek die in een garagegebouw te staan. Geen pijl, niets. Eens in de garage wel pijlen met aanduiding waar je moet zijn. Leek wel een beetje Geocaching, op zich ook wel leuk eigenlijk, als je niet op de limiet aankomt natuurlijk..
Laden was nooit een probleem. Wel 2x de stekker terug moeten uittrekken omdat het laden niet wilde starten maar ze werkten wel alle 10 die we hebben aangedaan.
We hadden ook altijd vrije plaatsen genoeg (buiten seizoen) Toch heb ik me een beetje geërgerd aan een (Duitse) Kona die door zijn onhandige laadpoort zo maar eventjes 2 Tesla laadplaatsen bezet omdat anders de kabel niet lang genoeg is. Terwijl er naast de SuC nog een hoop Endesa laadplaatsen vrij waren. Kan me inbeelden dat dit gedrag in het hoogseizoen voor vuurwerk kan zorgen.

Wat me nog is opgevallen: de voorspelde SoC is correct. Maar, onderweg merk ik dat hij met enkele procenten, tot zelfs 5% a 8% kan stijgen. Mooi, tot je een korte stop maakt van letterlijk 3minuten (pipi). De gewonnen procenten zijn weg en hij zal weer aankomen met wat hij had gepland bij de start vd rit, misschien +1 of 2. Daar kan ik geen verklaring voor vinden.

Ruitenwissers: motregen en zware regen van Parijs tot Bordeaux. Meer op het knopje moeten duwen dan iets anders. Ofwel (veel) te laat ofwel plots beginnen wissen als het al een hele tijd droog is. De max stand bij een wolkbreuk liet ook op zich wachten.. terwijl AP al de melding gaf "snelheid verminderd door slecht zicht" (oid)

TACC: wat ik ook op dezelfde plaats in Lummen al meermaals heb voorgehad, van ingestelde snelheid X plots afremmen naar snelheid Y. Nogal lullig als er iemand achter je zit. In scherpere bochten naar L durft hij ook al eens in de remmen gaan als je op dat moment enkele vrachtwagens inhaalt bijv. Hij lijkt te denken dat je erop gaat rijden.

Dat het automatisch sturen uitvalt telkens je inhaalt is ook niet geweldig. In België, voor kortere trajecten vond ik het niet zo een punt. Maar als je uren cruist en je gebruikt het is het wel vervelend of je moet continue links blijven rijden maar aan 110km/h is ook dat geen optie. Zolang er niemand voor je is, z a l i g.

Ik klaag niet, ben nog altijd 100% tevreden, geen enkele auto is perfect en ik weet dat ik bij deze geregelde updates mag verwachten die de wagen alleen maar beter zullen maken
 
Regen en 5 graden zijn killing voor ‘snelweg’ range en richting Madrid rijd je ook de Spaanse hoogvlakte op. Zonder het te merken rijd je 1000m omhoog.

Die SUC in Madrid, is dat die onder die grote shoppingmall? Die is inderdaad lastig te vinden.

Overigens heb ik met een M3 LR ervaren dat je onder juiste omstandigheden ook 300km gereden kan worden bij een snelheid van 150km/u.
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Over het algemeen als positief en aangenaam ervaren. Snelheid aanpassen naar 110km/h is wel even wennen

Ik probeer eveneens de snelheid van 110km/u aan te houden als we de trip naar het zuiden maken. Zo blijft het gemiddelde verbruik rond de 140Wh/km bij onze SR+.

Terugreis is eind april met hogere temperaturen, benieuwd naar het verschil.

Wij vertrekken eind maart om begin juni terug te komen... ;-)

Maarrr, sommigen zijn begot heel slecht te vinden. In Madrid heb ik verschillende toerkes moeten rijden, bleek die in een garagegebouw te staan.

Moest je je trip verder zetten naar Tarifa (wat zeker een aanrader is), wees gewaarschuwd, de SuC van Fuengirola hebben ze ook goed verstopt, maar als geocacher vind je je weg zelfs in het donker, nietwaar?.​
Wat betreft de drankgelegenheid bij de SuC Fuengirola... als je al enkele maanden in Spanje gewend bent om koffie te drinken aan een prijs van 1,30€ en je betaald dan 4€, dan is het even schrikken 😂
Ik klaag niet, ben nog altijd 100% tevreden, geen enkele auto is perfect en ik weet dat ik bij deze geregelde updates mag verwachten die de wagen alleen maar beter zullen maken
That's the spirit... 👍
 
onderweg merk ik dat hij met enkele procenten, tot zelfs 5% a 8% kan stijgen. Mooi, tot je een korte stop maakt van letterlijk 3minuten (pipi). De gewonnen procenten zijn weg en hij zal weer aankomen met wat hij had gepland bij de start vd rit, misschien +1 of 2. Daar kan ik geen verklaring voor vinden.
De trip planner extrapoleert je verbruik van je trip tot nu toe naar de rest van de rit. Maar aan het begin is je verbruik altijd hoger (vaker optrekken ed).
Gedurende de rit daalt je verbruik, dus stijgt je verwachte SoC bij aankomst.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
De trip planner extrapoleert je verbruik van je trip tot nu toe naar de rest van de rit. Maar aan het begin is je verbruik altijd hoger (vaker optrekken ed).
Gedurende de rit daalt je verbruik, dus stijgt je verwachte SoC bij aankomst.
Klopt maar waarom 5 tot 8% meer om die onmiddellijk na een stop van een paar minuten te laten verdwijnen, dat is de vraag die mij bezig houd. Dit geval was na een eerste traject van +/- 220km dan SuC om onmiddellijk nadien te vertrekken voor 260km (moest laden tot 95% voor dat stuk) Tijdens dat 2 gedeelte, even eraf op parking, pipi, en verder.. waar zijn de 5 tot 8% naartoe? Toch niet van die ene keer optrekken op invoegstrook tot 110km/h?

Die SUC in Madrid, is dat die onder die grote shoppingmall? Die is inderdaad lastig te vinden.

Alcobendas Avenida de Europa 13
Wij waren niet de enigen die aan het zoeken waren 🤭
 
Maar toch, ik mis dus wel degelijk de functie om een stop als overnachting zonder laadmogelijkheid te kunnnen ingeven. We hadden een stop met aankomst SoC 4%. De volgende SuC was dan een kleine 20' verder,
Mijn truuk is dan om de reis naar de volgende SuC te plannen met de overnachting als tussenstop. Je weet dan met hoeveel % je bij je overnachting moet aankomen om de volgende dag nog de SuC te halen. Bij de laatste etappe naar de overnachting dan wel even de SuC weer uit de planning halen om te voorkomen dat ie voor niks gaat pre-heaten.

Bij onze rondtrip door Zweden, stukje Finland en Noorwegen afgelopen herfst hebben we zo 7300 kilometer afgelegd. ABRP heb ik nog maar sporadisch gebruikt. Eigenlijk alleen nog om te kijken waar we de volgende dag heen zouden gaan. Ik heb hiervoor met een Hyiundai Ioniq (190 km range) intensief van ABRP gebruik gemaakt voor reizen van 3000 (2x), 4400 en 6300 kilometer, maar met deze MY LR was dat niet meer nodig. We wilden overigens dit keer niet zoveel kilometers maken. Dat plan is mislukt. Het ging te makkelijk.
 
Nog iets waar ik nu op val.. We kunnen hier aan het vakantiehuis laden maar het gaat heel traag, ik moet het onder 10A houden of de zekering vliegt eruit (oude Cortijo). Geen probleem tijd genoeg maar we rijden wel quasi elke dag. Een Jamon kopen in Trevelez (Sierra Nevada, hoog en koud) is vlot 250km heen en terug bijvoorbeeld.
Dus, ik check in de app en wagen op de kaart en zoek naar laadpalen in mijn omgeving. "geen laders binnen bereik" Huh? Er zijn verschillende publieke niet-Tesla laders in de buurt en 1 Tesla Destination charger bij een hotel maar die toont hij niet?
Ook zou ik het interessant vinden om laders of bijvoorbeeld restaurants op de kaart weer te geven als ik, net als in Google Maps, op restaurants oid zoek. Op Google maps krijg ik 5 verschillende laadplaatsen te zien in een straal van 10km. Nu krijg ik benamingen van fabrieken, bedrijven ed te zien maar dat boeit minder..
 
Dat de zekering er uitgaat in Spanje is niet abnormaal. Daar sluit je een contract af voor een maximum capaciteit die jij denkt nodig te hebben. Ga je daarover, dan betaal je hier in België wat extra capaciteitstarief in Spanje gaat gewoon het licht (en de rest) uit.

Kan je me zeggen waar je ergens bij benadering zit, dan kijk ik hier mijn "España apps" eens allemaal na. Misschien zit er wel ergens een gratis Iberdrola charger in de buurt 😀
 
Er Zijn zelfs 2 gratis laders in de buurt, Lidl en Mercadona. Daar laden we tijdens inkopen maar ik ga er niet om te laden alleen en dat duurt ook nooit langer dan een half uurtje of zo.
Wij zitten in Frigiliana, je mag altijd eens checken of ik hier nog iets interessants heb gemist ;)
Het laden lukt wel hoor maar het gaat mij vooral over de mogelijkheden met de Navigatie. Extra layers of posities van winkels, laders, restaurants desgewenst zien zoals Google Maps en de kaart in de auto is Google dus..
 
Er Zijn zelfs 2 gratis laders in de buurt, Lidl en Mercadona. Daar laden we tijdens inkopen maar ik ga er niet om te laden alleen en dat duurt ook nooit langer dan een half uurtje of zo.
Wij zitten in Frigiliana, je mag altijd eens checken of ik hier nog iets interessants heb gemist ;)
Het laden lukt wel hoor maar het gaat mij vooral over de mogelijkheden met de Navigatie. Extra layers of posities van winkels, laders, restaurants desgewenst zien zoals Google Maps en de kaart in de auto is Google dus..
AC laders vind je best in de apps van de providers (bv Schell recharge) of chargemap, plugshare. Maar geen ervaring met Spanje. Op google maps vind je ze ondertussen ook.
IMG_2677.png
 
Klopt helemaal, zo doe ik het nu ook maar ik zocht een manier om het in de auto of Tesla App te doen maar dat kan dus duidelijk niet.
Vreemd toch, het zijn tenslotte Google maps waarmee de onboard Nav werkt.
Denk dat dit iets te kort door de bocht is. Voor het weergeven van de kaart wordt google Maps gebruikt. Voor de straten en de routeplanning wordt een andere tool/bron gebruikt. is goed te zien op onderstaande foto van een situatie bij mij in de buurt. Hier is de layer met de straten correct, maar is de doorgang nog niet gekend door de layer die de routeplanning voorziet. Van de satellietbeelden weten we dat ze maar periodiek eens worden geüpdatet, daar staat de oude snelweg er nog op.

De navigatie gaat naar een oprit enkele kilometers verderop, terwijl er naar rechts kan gereden worden (gele lijn), om zo de snelweg op te rijden.

IMG_8118.jpeg
 
Bon, nog eentje. Als je, zoals wij, al eens graag uitstapjes doet wil je niet per se via de autosnelweg maar ook al eens door het landschap rijden. Het valt mij nu op dat je wel tolwegen kan vermijden (die zijn er hier bijna niet meer trouwens) maar niet snelwegen tout court vermijden zoals in praktisch elk ander nav systeem. Ok geen probleem, je rijdt de oprit niet op maar dan probeert hij u in de eerste kilometers of zolang het nog sneller is via de snelweg, toch naar de snelweg te krijgen.. Hoe doen jullie dat?
 
Dat is ook één van mijn wensen, navigeren zonder snelweg. Zeker in Spanje.
Wat ik dan doe is enkele tussenpunten plaatsen in de navigatie, zodat ik NoICE verplicht om zonder snelwegen te navigeren.
Het vergt wat tijd, maar zo kom je tenminste op de mooiere en gezellige plaatsjes.

Het in niet DE oplossing, aar het is er één...
 
Ik heb dit in een ver verleden rechtstreeks aan Elon ge... euh... geXed en toeval of niet...
Zijn antwoord was "sure" en een maand later kregen we de eerste tussenpunten.

Voor die tussenpunten kan je eerst je eindbestemming ingeven dan op je scherm een plaats (of meerdere) aanduiden, even houden en dan deze plaats tussenvoegen in de route. Het went, maar blijft een beetje zielig.

Als ik een langere trip uitstippel durf ik dat al eens gewoon op Googlemaps doen enkele punten chronologisch in mijn agenda zetten en deze vervolgens in de wagen als volgende navigatiepunt oproepen.
 
Bon, nog eentje. Als je, zoals wij, al eens graag uitstapjes doet wil je niet per se via de autosnelweg maar ook al eens door het landschap rijden. Het valt mij nu op dat je wel tolwegen kan vermijden (die zijn er hier bijna niet meer trouwens) maar niet snelwegen tout court vermijden zoals in praktisch elk ander nav systeem. Ok geen probleem, je rijdt de oprit niet op maar dan probeert hij u in de eerste kilometers of zolang het nog sneller is via de snelweg, toch naar de snelweg te krijgen.. Hoe doen jullie dat?
Gewoon tussenpunten op de kaart aanduiden.
Dat is zeker een oplossing maar dat vergt een kaartstudie.
Neen hoor. Je ziet door de sattelietview perfect waar het interessant kan zijn en hoe je een druk stadscentrum kan vermijden.
Doen wij vaak.
Je weet toch dat je een tussenpunt kan aanduiden door gewoon iets langer op een punt op de kaart te drukken.