Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met Air Ride?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik overweeg om een air ride systeem te laten monteren, puur vanwege de looks.

Aangezien ik daar totaal geen ervaring mee heb vroeg ik me af of er in de Benelux al Tesla Model 3 of Y eigenaren zijn die dat onder hun auto hebben zitten.

Ik heb twee systemen op het oog:

On Air: OnAir – Revolutionary Comfort – Air Suspension Systems

Air Lift: Air Ride Kit for 2021 Tesla Model 3 AWD | Air Lift Performance

Het On Air systeem is simpeler en meer als een OEM systeem bedoeld. Je kan bijvoorbeeld niet de wielen individueel hoger of lager zetten, het is alle vier tegelijk. Wel weer leuk is de optie om de auto automatisch te verhogen of te verlagen bij een bepaalde snelheid.

Het Air Lift systeem is al langer op de markt en is voor veel meer auto's beschikbaar, maar heeft ook weer zo veel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

In het algemeen, wat kan ik verwachten van een dergelijk systeem qua comfort, stugheid, lawaai, betrouwbaarheid e.d.?
 
Ik overweeg om een air ride systeem te laten monteren, puur vanwege de looks.

Aangezien ik daar totaal geen ervaring mee heb vroeg ik me af of er in de Benelux al Tesla Model 3 of Y eigenaren zijn die dat onder hun auto hebben zitten.

🙋‍♂️ Ik ben er een van. 😁 In de Benelux zijn er niet veel met airride nog, ken er wel een paar. In Duitsland zijn er meer. Heb zelf qua dempers en luchtbalgen een custom systeem aangezien ik eerder al coilovers had. Dus mijn ervaring zal anders zijn dan wanneer je kant en klare kits koopt en monteert (of laat monteren). Maar ben zelf heel tevreden met luchtvering en wil eigenlijk niets anders meer.

Ik heb twee systemen op het oog:

On Air: OnAir – Revolutionary Comfort – Air Suspension Systems

Air Lift: Air Ride Kit for 2021 Tesla Model 3 AWD | Air Lift Performance

Het On Air systeem is simpeler en meer als een OEM systeem bedoeld. Je kan bijvoorbeeld niet de wielen individueel hoger of lager zetten, het is alle vier tegelijk. Wel weer leuk is de optie om de auto automatisch te verhogen of te verlagen bij een bepaalde snelheid.

Het Air Lift systeem is al langer op de markt en is voor veel meer auto's beschikbaar, maar heeft ook weer zo veel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Bij de keuze tussen deze 2 is het heel makkelijk eigenlijk. Wil je vooral comfort, dan is OnAir de beste keuze. Wil je vooral een sportieve auto hebben, dan is Air Lift Performance beter. Dempers zullen sowieso wat stugger zijn van Air Lift maar ze zijn ook wel in te stellen qua hardheid. Bij OnAir weet ik niet zeker of dit ook kan, maar zul je altijd minder opties bij hebben. Grootste verschil is dat OnAir als balgen sleeves gebruikt en Air Lift bellows. Nederlandse benamingen daarvoor weet ik niet echt. 😅 Maar de bellows zijn veel stugger en de sleeves heel zacht. Sleeves zijn echt meer voor comfort.

De OnAir functie om automatisch te verhogen en verlagen werkt momenteel niet. Deze functie hebben ze uitgeschakeld en heb eigenlijk niets meer vernomen of dit op een bepaald moment weer terug komt. Zijn waarschijnlijk toch te veel problemen mee geweest. Ook heb ik bij dit systeem al wel een paar andere betrouwbaarheids problemen gezien. Maar ook veel anderen die er wel echt tevreden mee zijn en geen problemen hebben.

Air Lift is inderdaad al veel langer op de markt, iedereen in Duitsland met een Tesla op airride gebruikt deze ook. Erg betrouwbaar, heb er nog geen problemen mee gezien. Qua management/kleppenblok is Air Lift zeker de betere. Heb zelf verschillende systemen gebruikt en heb nu ook Air Lift. Werkt gewoon het beste en het meest betrouwbaar.

In het algemeen, wat kan ik verwachten van een dergelijk systeem qua comfort, stugheid, lawaai, betrouwbaarheid e.d.?

Comfort en stugheid ligt er ook aan op welke hoogte dat je wil rijden. Hoe hoger, hoe meer lucht er in de balgen moet. Zal dan stugger aanvoelen dan wanneer je lager rijdt met minder druk in de balgen. Lawaai heb je alleen als de compressor aan slaat voor de tank te vullen. Verder zou je geen extra lawaai moeten hebben bij een systeem dat goed wordt gemonteerd. Zelfde voor betrouwbaarheid, een goede installatie door iemand die veel met airride doet is hierbij het belangrijkste.

Grootste nadeel van airride, je frunk of sub-trunk is niet meer bruikbaar want daar komt het hele systeem te zitten. En het is toch best duur. Maar de voordelen zijn er genoeg. Het is vooral gewoon leuk om de auto erg laag te kunnen parkeren, normaal te kunnen rijden op rijhoogte met extra comfort of performance en belangrijkste dat je de auto hoger kunt zetten wanneer nodig. Parkeergarages zijn voor mij nooit een probleem, ondanks ik een hele lage voorlip nog onder de bumper heb hangen.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Waar kan ik meer lezen over de ervaringen met het OnAir systeem waarnaar je verwijst?

Geen probleem, laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

Dat van OnAir heb ik op Instagram in stories gezien, dus dat is niet meer terug te vinden helaas. Maar was een fitting voor de luchtleiding op de balg die was afgebroken waardoor die hoek van de auto dus helemaal op de grond lag en niet meer omhoog kon. Is alleen nooit echt duidelijk geworden of het een productiefout was of dat het gewoon verkeerde montage was waardoor er te veel spanning op die luchtleiding is gekomen met sturen. Kans is dat het gewoon door de montage was en dan is het dus eigenlijk niet echt een betrouwbaarheids probleem. Het systeem van OnAir is nog vrij nieuw dus nog niet veel ervaringen over te vinden. De mensen die ik ken die het gebruiken zijn er wel echt tevreden mee. Alleen dus dat die automatische hoogte functie niet meer werkt.
 
Even inhaken.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar luchtvering en dan Airlift 3H systeem op mijn Model Y.

Ik heb al veel contact gehad met StreetCustoms in Apeldoorn
Hij heeft in ieder geval 1 model 3 en 1 model Y op luchtvering gezet.
Hij gebruikt voornamelijk Airlift, maar kan volgens mij ook andere systemen monteren.

De betrouwbaarheid is volgens mij goed. Ik hoor ook alleen maar problemen bij mensen waarbij het niet goed geinstalleerd is.
En daardoor ontstaan er dus problemen.

Mijn redenen om het nog niet te doen of twijfels zijn:
- Kosten, ruim 6000,-
- Ruimte in de frunk is niet meer bruikbaar
- Geluid van de compressor(s)

Het gaat mij vooral om de looks en een stuk comfort zou ook heel erg fijn zijn.
Dat is ook de reden om in ieder geval voor 3H te kiezen met hoogte sensoren dus.

De stress van parkeergarages, woonwijken en dergelijke ben je meteen kwijt door zo'n systeem.
Alleen vraag ik me af of het de meerprijs echt waard is tov alleen veren of coilovers.

Maar wat ik wilde zeggen is, bel/mail eventueel met StreetCustoms hij kan je heel veel informatie geven over luchtvering :) .
Ps: ik heb geen aandelen in het bedrijf ofzo, maar vond het wel erg prettig om iemand met verstand er over te spreken en hij had "toevallig" een auto op luchtvering staan op dat moment, zodat ik het systeem in werking kon zien.
 
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar het On Air systeem. Het is makkelijker te installeren, ook door een monteur zonder ervaring met air ride, en de kosten zijn fors lager dan een Airlift systeem. Ik schat dat ik met een beetje onderhandelen tussen de €3.500 en €4.000 uit zal komen.
De communicatie met de On Air distributeur in Engeland gaat ook prima, al mijn vragen zijn tot nu toe snel en goed beantwoord.

Als het je voornamelijk om de drempels gaat kan je ook een lift kit overwegen. Dat heb ik nu onder mijn M3P zitten en maakt het rijden een stuk relaxter, maar het ziet er alleen niet zo stoer uit. Van zo'n 'aired out' Tesla gaat mijn hart toch wel wat harder kloppen.
 
De stress van parkeergarages, woonwijken en dergelijke ben je meteen kwijt door zo'n systeem.
Alleen vraag ik me af of het de meerprijs echt waard is tov alleen veren of coilovers.

Ja dus. 😁 Met een goede set coilovers ben je alsnog ~2500 euro kwijt en hang je vast aan de rijhoogte die je kiest. Als je dan laag wil rijden, zul je zeker stress hebben bij parkeergarages en drempels. 😋 Ik snap dat 6000 euro veel geld is, maar is het zeker wel waard. Weet alleen niet hoe ze het nu doen bij Street Customs maar ik weet van de 2 Model 3's die ze gedaan hebben dat ze wel Air Lift Performance management gebruiken, alleen de dempers en balgen zijn van een ander merk (dacht AirREX). Hoeft niet slecht te zijn maar ik ken buiten hun niet veel anderen die deze gebruiken. Weinig ervaringen over dus.

Als je voor Air Lift Performance management gaat, altijd de 3H pakken inderdaad. Met hoogtesensoren werkt veel beter dan alleen op druk. Veel nauwkeuriger qua levelen en als je met meerdere personen of extra gewicht achterin rijdt, doet het systeem dit vanzelf compenseren.

Wat betreft de ruimte in de frunk die je kwijt raakt. Als je de frunk echt veel gebruikt kun je het ook laten monteren in de sub-trunk. Als je beide veel gebruikt dan wordt het lastiger natuurlijk. 😅

Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar het On Air systeem. Het is makkelijker te installeren, ook door een monteur zonder ervaring met air ride, en de kosten zijn fors lager dan een Airlift systeem.

OnAir systeem is makkelijker en goedkoper inderdaad, maar er zullen nog steeds luchtleidingen getrokken moeten worden en hoogtesensoren gemonteerd moeten worden. Kan best lastig zijn, maar er zijn op zich wel wat video's voor te vinden op YouTube.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Weet alleen niet hoe ze het nu doen bij Street Customs maar ik weet van de 2 Model 3's die ze gedaan hebben dat ze wel Air Lift Performance management gebruiken, alleen de dempers en balgen zijn van een ander merk (dacht AirREX). Hoeft niet slecht te zijn maar ik ken buiten hun niet veel anderen die deze gebruiken. Weinig ervaringen over dus.
Voor mijn model Y bood hij alles aan van Airlift, dus ook de dempers/balgen.
Ze hebben in ieder geval meerdere soorten staan, varierend in prijs en kwaliteit.

Wat ik begreep was het meest uitgebreide pakket wat hij kon leveren Airlift 3H met Airlift performance balgen/dempers.
Verder wilde ik dan 2 compressors (sneller en voor failover) en de luchttank kun je ook kiezen.
Ook andere compressoren dan de standaard Viair zijn mogelijk.

Laat ik het zo zeggen, er worden daar met enige regelmaat auto's op lucht gezet, dus ervaring is er zeker.
En ik zal toch maar weer doorsparen voor dit systeem, want het is wel echt gaaf :)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
OnAir systeem is makkelijker en goedkoper inderdaad, maar er zullen nog steeds luchtleidingen getrokken moeten worden en hoogtesensoren gemonteerd moeten worden. Kan best lastig zijn, maar er zijn op zich wel wat video's voor te vinden op YouTube.

Dat klopt maar bij On Air zijn de leidingen dunne PVC leidingen i.p.v. dikke metalen leidingen. Ook de tank en compressor zijn één unit dus daar hoef je ook niet over na te denken wat je moet kiezen. En wat ik op YouTube heb worden de hoogtesensoren met passende brackets geleverd en is dat plug and play.

Zo'n custom Air Lift systeem met een mooie tank en twee compressoren staat natuurlijk gaaf, maar hoe vaak kijk je er naar en hoe vaak gebeurt het nou echt dat je de hoogte per wiel apart instelt? Ik denk dat ik dan toch liever een paar duizend Euro in mijn portemonnee hou.
 
Dat klopt maar bij On Air zijn de leidingen dunne PVC leidingen i.p.v. dikke metalen leidingen. Ook de tank en compressor zijn één unit dus daar hoef je ook niet over na te denken wat je moet kiezen. En wat ik op YouTube heb worden de hoogtesensoren met passende brackets geleverd en is dat plug and play.

Zo'n custom Air Lift systeem met een mooie tank en twee compressoren staat natuurlijk gaaf, maar hoe vaak kijk je er naar en hoe vaak gebeurt het nou echt dat je de hoogte per wiel apart instelt? Ik denk dat ik dan toch liever een paar duizend Euro in mijn portemonnee hou.

Dikke metalen leidingen zul je alleen bij sommige auto's voor de show in de frunk zien. Buiten de frunk zal ook alles plastic leidingen zijn. Ik zelf heb overal plastic leidingen, ook in de frunk.

Qua inbouwen is tank en compressor als één unit zeker een voordeel. Alleen als het ooit eens stuk zou gaan is het een nadeel want dan moet je eigenlijk dus beide vervangen, wat weer duurder kan zijn. Brackets voor de hoogtesensoren zijn wel fijn als die precies passend gemaakt zijn. Bekabeling zul je wel nog zelf moeten gaan trekken, dat is niet even makkelijk plug en play. 😉 En dus ook de leidingen. Geen enkel airride systeem zal snel en makkelijk in te bouwen zijn, komt meer bij kijken dan je denkt.

Als je het echt alleen voor jezelf hebt en er niet mee gaat showen ofzo dan zal het inderdaad niet veel uit maken hoe het uit komt te zien of wat je nog allemaal extra zou kunnen ermee. Dan zal OnAir wel goede keuze zijn lijkt me. De twee compressoren is niet alleen voor het beter uitzien, het is ook dat je altijd een compressor als backup hebt als de andere stuk zou gaan. Dat heb je met een enkele compressor niet en dan sta je dus vast als je de auto heel laag hebt staan.