Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teslabox: ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag ben ik begonnen met het installeren van Teslabox op mijn Raspberry Pi 5 4GB, samen met de originele Tesla USB-stick.

Tot nu toe lijkt de software goed te werken. Het slaat alle beelden van mijn ritten netjes op en stuurt een samenvattend filmpje naar mijn Telegram.

Vooral de Sentry-optie valt op; het geeft vrijwel direct een foto en een volgend filmpje weer waarin het de bewegingen rondom de auto volgt.

Ik ben benieuwd naar andere gebruikerservaringen met Teslabox. Wie gebruikt dit nog meer en wat zijn je ervaringen?
 
Voor mij persoonlijk is de meerwaarde de realtime sentry mode, hij zal realtime de beelden naar mij doorsturen en dat vind ik een prettig idee.
Je hebt inderdaad een 4G verbinding nodig, persoonlijk had ik die al en heb daardoor die van Tesla niet nodig.
Ik zit nog in de trial fase dus nog aan het experimenteren.

Je hebt inderdaad ook een Pi nodig, ik heb die gelijk gevuld met wat extra's zoals Teslamate en wat dingen in docker.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Sja. Of je betaalt 60$ per jaar om het in Telegram te zien (zonder encryptie, kom maar mee kijken Poetin) of je maakt een fork van TeslaUSB ;)
Haha ik hoop dat Putin geniet van de beelden, snap je punt maar die vind ik dat net minder belangrijk. Zelf een fork maken die ook naar mijn telegram gaat vind ik een hoop gedoe. Ieder zijn eigen keuze, ik heb het bedrag er graag voor over.
 
Zelf ben ik ook net gestart met de TeslaUsb met een 65 GB kaartje. Tot nu toe werkt het prima zolang thuis op de oprit sentrymode aanstaat en er dus een wifi verbinding open blijft. Backup maak ik naar mijn Synology NAS omdat de PC niet continu aanstaat. De recent clips slaat hij netjes op op het SD kaartje en alleen de Sentry clips upload hij naar de NAS. Ook dus continu beelden 24/7 als de Teslausb aan staat en hij gevoed wordt. Iemand hier ervaring met een grote micro usb drive van bv 256 GB voor een vakantierit? Werkt dat prima met de Raspberry Pi Zero 2 W? De originele USB stick van Tesla laat ik in de auto liggen voor het geval dat en bij langer parkeren (meer dan 1 week bv).

Ik heb geen Premium connectivity dus geen live Senty beelden op de App.

Is de TeslaBox een aanbeveling en kan hier ook bv een grotere Micro SD kaart geplaatst worden ipv de Tesla stick? Ik heb een extra data sim dus de data (4G) is geen probleem.
Het abonnement van $60 is minder dan premium connectivity a € 9,99 per maand. Ik heb geen referal dus geen gratis credits.
 
Zelf ben ik ook net gestart met de TeslaUsb met een 65 GB kaartje. Tot nu toe werkt het prima zolang thuis op de oprit sentrymode aanstaat en er dus een wifi verbinding open blijft. Backup maak ik naar mijn Synology NAS omdat de PC niet continu aanstaat. De recent clips slaat hij netjes op op het SD kaartje en alleen de Sentry clips upload hij naar de NAS. Ook dus continu beelden 24/7 als de Teslausb aan staat en hij gevoed wordt. Iemand hier ervaring met een grote micro usb drive van bv 256 GB voor een vakantierit? Werkt dat prima met de Raspberry Pi Zero 2 W? De originele USB stick van Tesla laat ik in de auto liggen voor het geval dat en bij langer parkeren (meer dan 1 week bv).

Ik heb geen Premium connectivity dus geen live Senty beelden op de App.

Is de TeslaBox een aanbeveling en kan hier ook bv een grotere Micro SD kaart geplaatst worden ipv de Tesla stick? Ik heb een extra data sim dus de data (4G) is geen probleem.
Het abonnement van $60 is minder dan premium connectivity a € 9,99 per maand. Ik heb geen referal dus geen gratis credits.
Ik gebruik TeslaUSB al jaren met een 400GB SD card. Daarvan gebruik ik 60GB voor de CAM en 30GB voor Music. Dan blijft er genoeg ruimte over voor snapshots. De root is van 512MB naar 2GB verhoogd. Het werkt prima en met de 60GB heb ik genoeg om alle beelden gedurende langere tijd te bewaren, bijvoorbeeld tijdens een vakantie.

De builtin functionaliteit om de wagen awake te houden werkte bij mij nooit echt goed. Sinds enige tijd kan TeslaUSB ook gebruik maken van de TeslaFi API hiervoor. Je moet dan natuurlijk wel een TeslaFi subscription hebben. Ik gebruik de TeslaFi API en dat werkt prima. Je hoeft dan dus Sentry Mode niet aan te houden om de wagen 'wakker' te houden, dat regelt TeslaUSB dan zelf zolang als nodig is om de beelden te archiveren.
 
Ik heb ondertussen een 256 GB Max Endurance SD card aangeschaft om de levensduur wat meer te borgen. Die ga ik zsm installeren. Nu nog de 64GB kaartje welke prima werkt. Wel krijg ik steeds een melding in mijn Y dat er een Low speed USB device is geplaatst ( DashcamUsbDriveNotSuperSpeed) en badUSBDevice. De opnames lopen wel prima. Thuis op de oprit heb ik zo ingesteld dat Sentry Mode niet aanstaat en gaat mijn Y dus in slaap (batterij besparing). TeslaUsb doet er dan ongeveer 20 tot 30 seconden over om op te starten en start met opnemen. Als de auto geparkeerd staat met Sentry Mode aan dan neemt hij direct op bij het instappen en wegrijden. Ligt die melding misschien aan de gekozen SD kaart (is wel een Extreme 3 kaart) of ligt dat aan de Raspberry?

Wat is erg fijn vind is dat hij in Sentry mode continu de beelden opslaat dus niet meer bij een melding de laatste 9 minuten voor en 1 minuut na de melding. Een geparkeerde auto naast de onze triggerde door het openen van de deur (leek op deur tegen deur geval) een Sentry Mode alleen de auto reed pas later weg. Het wegrijden en dus opnemen van evt het kenteken stond niet op beeld want Sentry mode had de opname van 10 minuten afgebroken.
De TeslaUsb blijft continu opnemen dus staat echt alles op de SD kaart en dat geeft wel een fijn gevoel.
Ook bij een voorval onderweg / lichte aanrijding die niet automatisch de Dashcam triggert voor opname. Begreep ik bij een youtube kanaal dat lichte aanrijdingen (zonder uitkomen airbags of gordelspanners) niet gesaved worden.

Wat wij graag willen en voor vakantie en langere ritten dat de gehele rit opgenomen wordt zonder steeds op de DashCam knop te moeten drukken.

Daarom graag advies hoe ik de settings moet maken. Ik maak geen gebruik van Music. Ik wil dus alleen
* RecentClips (hier maakt TeslaUsb mooi mappen per dag/datum en plaatst hier alle beelden in).
* SavedClips (hier ook mappen per voorval incl. dag en tijdstip) en zijn de opnames die ik handmatig maak door de knop op het scherm, claxon of stuur scrollwiel)
* SentryClips (Sentry mode).
Bovenstaande 3 zie ik nu dus als ik op het IP adres van TeslaUsb inlog thuis in mijn Wifi netwerk. Alleen SavedClips en SentryClips upload hij naar mijn Synology NAS. Echter dus alleen als de auto op de oprit wakker is en doe ik door Sentry Mode handmatig even aan te zetten.
Bij goede Wifi kan ik alle beelden en mappen prima kijken middels de Viewer.

Onder Tools in TeslaUsb zie ik nu 32GB / 57GB (22 snapshots, maandag 25 maart 2024 - maandag 25 maart 2024). 32GB is gebruikt nu voor alle opnames.
In TeslaUsb_setup heb ik het volgende gekozen: export CAM_SIZE=30G

Graag advies hoe de 256GB het beste te kunnen benutten en weet iemand of TeslaUsb automatisch de oude bestanden overschrijft?
Voor bv vakantie naar Italie komende zomer dat de hele rit netjes opgenomen wordt en ik op het vakantieadres kan veiligstellen indien nodig.


TeslaFi gebruik ik niet maar maak gebruik van Tessie. Loopt bij jou de accu dan niet snel leeg door het wakker houden? Als ik Sentry Mode thuis aanzet heb ik ongeveer 6% batterij verlies per dag.