Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plannen verre ritten

This site may earn commission on affiliate links.
Om een lokale laadpaal te vinden is chargefinder een zeer geschikte App. Ook onderweg krijg je een zicht op de laadpalen van alle providers en de realtime bezetting. Je ziet zelfs hoe lang de paal al vrij of bezet is, ook voor die van Tesla. En als je een locatie als bestemming wil kan je die via de link meteen in Waze of Google maps openen.
 
Je moet van het laden geen doel maken. In de meeste gevallen ga je niet ergens naartoe om te laden, maar ben je ergens waar je kunt laden…..
Klopt.
Maar zelfs met een EV moet je op bepaalde momenten toch wel eens laden op reis als je dat niet op je verblijf of in de buurt ervan kan doen… Een keer was er een 11 kW laadpaal op een activiteit. Ik heb vorige week een 5-tal keren een 10-20 minuten moeten gaan fastchargen, omdat er geen andere optie was (of omdat de laadkaart toch niet werd aanvaard aan een 11kW paal ondanks ik het op voorhand had opgezocht)

Als Tesla’s navigatie op zo’n momenten enkel haar SuC’s integreert in de routeplanning, is dat voor een deel van de Tesla gebruikers dus echt een probleem en moet je dus op voorhand de mogelijkheden opzoeken
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Mars2020
En even verder verduidelijken om deze discussie af te ronden.
De laadkaart-compatibiliteit in Duitsland is mij al 5 jaar bekend (al was dat met de PHEV minder kritisch), dus ik had mij hier op voorbereid dat de dagactiviteiten zo gepland moesten worden om af en toe eens een snellader te passeren. Zeker omdat in de regio waar we vertoefden de laadpaal-dichtheid gewoon enorm laag is.

Dus zorgen heb ik mij vorige week nooit moeten maken! Ik heb ooit ergere tijden gekend >10 jaar geleden met de Nissan Leaf 😁
Het is gewoon een gedoe in Duitsland om steeds backups te moeten voorzien en dan compatibiliteit met Tesla’s route-voorstel te checken, terwijl Tesla het eenvoudig in hun app/wagen zou kunnen integreren.

Maar ik kan mij inbeelden dat andere collega’s die voor het eerst elektrisch zullen rijden (al dan niet met de volle goesting omdat het vanaf nu moet), de huidige implementatie van niet-Tesla’s snelladers in hun Tesla niet zullen snappen/appreciëren.

Deze zomer een road trip van 3 weken in Noorwegen, dus een heel ander type rondreis waar we elke 1-2 dagen naar een volgend verblijf zullen rijden. En daar geldt de laadkaart niet, dus kan ik wel gewoon genieten van die SuC integratie in de navigatie ;)
 
Om een lokale laadpaal te vinden is chargefinder een zeer geschikte App. Ook onderweg krijg je een zicht op de laadpalen van alle providers en de realtime bezetting. Je ziet zelfs hoe lang de paal al vrij of bezet is, ook voor die van Tesla. En als je een locatie als bestemming wil kan je die via de link meteen in Waze of Google maps openen.
Enige kanttekening is dat ik al een paar keren gemerkt heb dat ChargeFinder niet alle beschikbare publieke laadpalen laat zien.

Ik ben inmiddels terug bij ChargeMap.
 
ChargeFinder had heel wat gaten qua palen in Amsterdam. Was wel minder aangenaam. Enkel per toeval op een paal gestoten, en daarna thuis gaan kijken waarom ChargeFinder die niet wist. ChargeMap en Shell natuurlijk wel.
 
Ik kom weer naar mijn origineel punt dat op zo’n moment het handig zou zijn dat Tesla andere laadstations zou kunnen adviseren in de routeplanner.
Al dat onnodig huiswerk moeten maken om te moeten overrulen waar een SuC een te grote omweg zou zijn, terwijl de navigatie dit automatisch zou kunnen doen (rekening houdend met de extra tijd die je wenst te spenderen aan een omweg om toch aan een SuC te laden)
 
  • Like
Reactions: OttoR
Een open systeem dat alle snelladers kent en dan nog eens de actuele bezetting, is natuurlijk minder eenvoudig te realiseren dan het gesloten systeem van SUCs.
Ik merk trouwens dat in onze e-tron de Superchargers niet worden aangegeven. Bijna alle andere snelladers wel.
 
Dat is toch al. Maar nooit behoefte aan gehad en dus nooit gebruikt.
Neen, Tesla kent de locatie van andere netwerken waarnaar je kan navigeren (incl voorverwarming). Bij het berekenen van de optimale route houdt de navigatie geen rekening met andere netwerken !
Dat is nu net het probleem, sommigen willen geen grote omweg doen (want dat heeft ook een kost), anderen kunnen in bepaalde regio’s geen gebruik maken van SuC’s etc.
 
Daar ben ik blij om. En als de locatie mij niet aanstaat neem ik een SUC vroeger.
Zoals ik al ergens bovenin zei, het kan ook optioneel waarin je je geprefereerde netwerken aanduid. Als jij enkel bij Tesla wil laden, dan heb je daar ook geen last van… Ik zou ook liefst enkel bij Tesla laden, het kan nu eenmaal niet in elke regio en ik ben hierin niet alleen.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V