Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019 Model 3 opvolger kiezen

This site may earn commission on affiliate links.
Ondanks dat ik momenteel geen 2019 M3 rijd (maar een Ford Mustang Mach-E) doe ik graag even mee in dit topic. Ik hoop dat oke is en anders hoor ik graag waar ik het best met mijn vraag terecht kan (eerste post van mijn kant :))

In het kort komt het erop neer dat elektrisch rijden me enorm bevalt maar ik na twee jaar Ford graag de overstap zou maken naar een Tesla. De uitgangssituatie daarbij is dat ik overstap van lease naar een mobiliteitsvergoeding en dus een eigen auto met alle bijbehorende verantwoordelijkheid en risico's. Doel, als echte Hollander xD, is natuurlijk om meer auto voor minder pegels te rijden en bovendien een leuke ervaring te hebben.

Per jaar rijd ik +- 30.000 km. Doel is de auto voor minstens 3 jaar te rijden. Budget ± 30k maar minder is altijd prettig. Voor alle duidelijkheid ik orienteer me op een occasion uit ±2018. Ik ben me ervan bewust dat de raven update aanzienlijk beter is maar tegelijkertijd ook een stuk duurder. Ik denk dat de verstandige keuze is nog even te wachten met dit model. Ik heb per model de voor mij belangrijkste overwegingen even op een rij gezet.

MX: Stiekem de favoriet ivm de 7p setup. Maar verhoudingsgewijs duur en eigelijk vooral luxe. Vooral prettig om veel ruimte te hebben en uiteraard ideaal voor de vakanties. In alle eerlijkheid is dat slechts 2/3/4 keer per jaar. Daarbij lees ik over de "kinderziektes" met de draagarmen en de vleugeldeuren. Hoop gedoe als je pech hebt bij de aankoop en daarna in onderhoud/reparaties buiten garantie terecht komt.
MS: Waanzinnig mooie auto. Evengoed een stuk meer laadruimte dan de Mach-E. Net als de de MX luchtvering waarvan ik denk dat het een stuk zal schelen t.o.v. de stuiterende Mach-E. Zijn al te krijgen tussen de 23-30k afhankelijk van het model 75D of 100D. Qua afschrijving beperkt en minder kans op reparaties wat ik hier zo lees.. Uiteraard weet je dat nooit bij een occasion.
MY: Veel ruimte en snel laden. Evengoed vrij prijzig terwijl ik hem eerlijk gezegd ook niet zo mooi vind (ik betrap mezelf erop dat het niet alleen ratio is :p). Geen luchtvering maar eigelijk gewoon heel veel auto voor het geld dat je ervoor betaald. Wel verdwijn je net als met de M3 in de massa met deze auto.
M3: In de basis natuurlijk niet voor niets zo'n populaire (lease) auto. Vind hem persoonlijk een beetje saai doordat je hem zoveel ziet al voldoet hij natuurlijk gewoon prima. Snel laden en eventueel met dakkoffer toch veel ruimte. Voor ± 20-23k op te pikken (M3 2019) en waarschijnlijk weinig tot geen onvoorziene kosten.

Lang verhaal kort: Ik denk dat ik wil gaan voor een Model S uit 2017-2018 met max 150k op de teller. Voor de kids (1 en 3) prima, veel kofferruimte, vind hem erg mooi met zijn luxe uitstraling. Ik twijfel tussen de 75D en 100D omdat de range in de dagelijkse praktijk geen issue is (50km woon-werk verkeer en kan op kantoor laden). Maar juist voor die lange ritten en vooral als kids slapen natuurlijk wel lekker. Daarbij, wat als ik hem over 3 a 5 jaar van de hand wil doen? Dan moet je toch wel rekening houden met de ontwikkeling (range, laadsnelheid etc.) van EV's in zijn algemeenheid. Uiteindelijk is de afschrijving op de auto voor mij de belangrijkste kostenpost. Daarom neig ik naar een 100D maar twijfel ik dus toch erg omdat de 75D wel fors goedkoper is (ga uit van een model met MCU2).

Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ben benieuwd naar jullie mening/advies. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zie ik iets over het hoofd?

Indien er aanvullende informatie nodig is hoor ik dat graag :). Ik vond het leuk de afgelopen weken hier lekker rond te lezen en ben benieuwd of ik hierdoor nog aan andere inzichten kom! :)
Leuke inzichten! Ga gewoon lekker voor de S: mooie bak die uiteindelijk vrij exclusief gaat worden op de Nederlandse wegen. Hij zit misschien wat minder strak in elkaar en kent meer problemen, maar je krijgt er dan wel iets gaafs voor terug.

Wat betreft range zullen de ‘oudjes’ je verder moeten helpen. Heb alleen ervaring met de M3 en MY en in beide gevallen gegaan voor de LR. Inmiddels weet ik dat ik dat het wat betreft range niet nodig heb, maar een potente wagen is ook gewoon leuk.
 
Leuke keuze om te mogen/moeten maken :)

Ik heb de Model S gehad, nu de model 3 LR uit 2019.
Als het gaat om ruimte, comfort en uitstraling zou ik zo weer een model S kopen.
De Model 3 is de probleemlozere auto vermoed ik, zelfs als de bouwjaren (bijna) identiek zijn.

Toch is het met name de trekhaak bij de Model 3 die ervoor zorgt dat ik niet switch naar een S. Ga 'm over paar maanden naar privé halen en blijf er nog 'n tijdje in doorrijden. Als ik die trekhaak niet of niet veel zou gebruiken dan zou ik 'm verkopen en er een gebruikte model S voor terughalen. De Y spreekt me minder aan en de X moet ik teveel voor bijleggen en ben dan ook 'n beetje bang voor (veel) meer onderhoud.
 
Ik heb vanmiddag een test rit gemaakt in een Model S 75D uit 2018. Ik vond het eerlijk gezegd een fantastische auto. Volgens mij had die wel last van de ‘shudder’ dus goed om daar bij volgende modellen op te letten. Verder heb ik een kleine 50km gereden met een gemiddeld verbruik van 177w/km.. 72000 (ex degradatie) / 177 = ruim 400km range op 100% batterij. Zal in de praktijk uitkomen op 325-350 dus dat klopt helemaal in vergelijking met EV Database.

Wat zijn de technisch gezien de belangrijkste verschillen of zaken om rekening mee te houden bij het maken van de keuze? Ik ben nog niet zo bekend met de optiepakketten maar heb bijvoorbeeld wel gelezen dat MCU2 en Autopilot 2,5 of hoger een must is?

Hoe kan ik bijvoorbeeld makkelijk achterhalen of de auto MCU2 heeft? Verder kreeg ik bij het twee keer naar me toehalen van de autopilot hendel alleen de cruise control aan het werk. Een instelling om autopilot aan te zetten kon ik niet zo 123 vinden maar dat vraag ik de volgende keer dat ik een model rijd wel even na.. 😅

Anyways, alle Model S 2017/2018 adviezen zijn welkom! 😎🚀
 
  • Informative
Reactions: Michel_AH
Ben nu ook in de race voor een opvolger (rijd nu M3LR van september 2019) en heb getwijfeld tussen een M3 Highland long range en een Hyundai Ioniq6. Volvo was al afgevallen (harde bank en veel te weinig ruimte voor 3 grote kinderen achterin); Skoda is wel lomp-groot maar wat beperkter qua bagageruimte (bij de coupé; de andere vonden we echt te groot).

Hyundai had als voordeel dat het "weer wat anders" is (je ziet ze niet op iedere straathoek) en dat hij binnenin ongelooflijk ruim is - zeker op de achterbank, kan Tesla niet aan tippen. Nadeel is de veel kleinere frunk en het ontbreken van de bak onder de bagageruimte, waar bij m'n M3 de trekhaak, laadkabel, 220V lader en nog wat rommel ligt. Neem daarbij dat Tesla de infotainment zoveel beter op orde heeft - navigatie van Hyundai ziet er niet uit; kun je wel Android Auto gebruiken maar dan weet de navigatie niets van je batterij lading af; alles werkte trager bij Hyundai etc. En dan is de M3 voor mij ook nog zo'n 50-75 euro per maand goedkoper (of minder duur, wat je maar wilt).

Dus waarschijnlijk wordt het een M3 Highland long range...
Ik ben zeer tevreden met de highland tov de m3, alleen de vering al
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik heb vanmiddag een test rit gemaakt in een Model S 75D uit 2018. Ik vond het eerlijk gezegd een fantastische auto. Volgens mij had die wel last van de ‘shudder’ dus goed om daar bij volgende modellen op te letten. Verder heb ik een kleine 50km gereden met een gemiddeld verbruik van 177w/km.. 72000 (ex degradatie) / 177 = ruim 400km range op 100% batterij. Zal in de praktijk uitkomen op 325-350 dus dat klopt helemaal in vergelijking met EV Database.

Wat zijn de technisch gezien de belangrijkste verschillen of zaken om rekening mee te houden bij het maken van de keuze? Ik ben nog niet zo bekend met de optiepakketten maar heb bijvoorbeeld wel gelezen dat MCU2 en Autopilot 2,5 of hoger een must is?

Hoe kan ik bijvoorbeeld makkelijk achterhalen of de auto MCU2 heeft? Verder kreeg ik bij het twee keer naar me toehalen van de autopilot hendel alleen de cruise control aan het werk. Een instelling om autopilot aan te zetten kon ik niet zo 123 vinden maar dat vraag ik de volgende keer dat ik een model rijd wel even na.. 😅

Anyways, alle Model S 2017/2018 adviezen zijn welkom! 😎🚀

MCU2 upgrade kun je in het menu terugzien. Software -> Additional vehicle information

MCU1 = NVIDIA
MCU2 = Intel Atom

Verder kun je daar ook zien of de CCS upgrade is gedaan en welke autopilot computer erin zitten

Staar je er niet blind op dat er "maar" een MCU1 in zit. Voor (destijds) 2 duizend euro kun je die laten vervangen en dan nemen ze de autopilot computer ook direct mee. Als die auto dus 2000 goedkoper is maakt het niks uit en anders is het een mooi prijs onderhandelingspunt.

Zelf heb ik een S 75D uit 2018. Voor mij is het een probleemloze auto geweest de afgelopen jaren dus geen bijzondere aandachtspunten wat mij betreft.
Wel zie je veel S'en uit die jaren met de dagrijverlichting die niet helemaal goed is (bovenkant valt langzaam uit). Bij mij zijn ze in garantie vervangen en daarna nooit meer problemen gehad.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maarten and Hbrink
Leuke overwegingen van mede Tesla rijders met een luxe probleem. Die heb ik ook :

Model 3 SR+ 2019 is straks 5 jaar oud en rij ik zakelijk binnen mijn eenmanszaak. Zit geen finance meer op de auto en wilde eerst gewoon doorrijden maar de bijtelling gaat straks wel een ding worden.

1. Naar prive overdragen > uitzoeken of dit kan en wat de consequenties daarvan zijn
2. Model Y LR RWD kopen met trekhaak en in het zwart. Fiscale waarde gelijk aan SR+ van 2019
3. Doorrijden zakelijk, met hogere bijtelling en wachten op juniper.

Neig naar optie 2

Voor:
Model Y in het zwart, RWD longrange wil ik dan voorzien van een setje Eibach en paar mooie 20 inch bling bling wielen zodat de auto niet wegvalt tussen alle andere Y's. Gave auto en weer compleet nieuw met flinke upgrades tov de SR+. Veel ruimte, voor groter wordende kinderen.

Tegen:
Hoge zit, ik zal de wegligging wel gaan missen. Wat een fijn scheurijzer is de SR+ op 19 inch Goodyear F1 Asymmetric 6
Toch wel weer een klap geld, en als dan over een paar maanden de juniper toch blijkt te komen baal ik wellicht toch...
 
Last edited:
Leuke overwegingen van mede Tesla rijders met een luxe probleem. Die heb ik ook :

Model 3 SR+ 2019 is straks 5 jaar oud en rij ik zakelijk binnen mijn eenmanszaak. Zit geen finance meer op de auto en wilde eerst gewoon doorrijden maar de bijtelling gaat straks wel een ding worden.

1. Naar prive overdragen > uitzoeken of dit kan en wat de consequenties daarvan zijn
2. Model Y LR RWD kopen met trekhaak en in het zwart. Fiscale waarde gelijk aan SR+ van 2019
3. Doorrijden zakelijk, met hogere bijtelling en wachten op juniper.

Neig naar optie 2

Voor:
Model Y in het zwart, RWD longrange wil ik dan voorzien van een setje Eibach en paar mooie 20 inch bling bling wielen zodat de auto niet wegvalt tussen alle andere Y's. Gave auto en weer compleet nieuw met flinke upgrades tov de SR+. Veel ruimte, voor groter wordende kinderen.

Tegen:
Hoge zit, ik zal de wegligging wel gaan missen. Wat een fijn scheurijzer is de SR+ op 19 inch Goodyear F1 Asymmetric 6
Toch wel weer een klap geld, en als dan over een paar maanden de juniper toch blijkt te komen baal ik wellicht toch...
Of doorrijden en de werkelijke kosten bijtellen. Qua kosten is dat ongeveer gelijk aan naar prive halen, maar de auto blijft op de zaak en je hebt geen gedoe met taxatie, BTW verrekening, verzekering naar prive enz. Je blijft alleen wel met die stomme BTW bijtelling zitten hoewel dat naar 1,5% gaat geloof ik.
 
Of doorrijden en de werkelijke kosten bijtellen. Qua kosten is dat ongeveer gelijk aan naar prive halen, maar de auto blijft op de zaak en je hebt geen gedoe met taxatie, BTW verrekening, verzekering naar prive enz. Je blijft alleen wel met die stomme BTW bijtelling zitten hoewel dat naar 1,5% gaat geloof ik.
Dat is ook een interessante optie, die moet ik eens verkennen! Mijn auto is lease, dus ik zal hem wel zakelijk van Athlon moeten overnemen, wacht nog op overnamebod.. maar het is hoe dan ook tijdelijk, ik ga wel op Juniper wachten, vooral voor extra beenruimte achterin.
 
Dat is ook een interessante optie, die moet ik eens verkennen! Mijn auto is lease, dus ik zal hem wel zakelijk van Athlon moeten overnemen, wacht nog op overnamebod.. maar het is hoe dan ook tijdelijk, ik ga wel op Juniper wachten, vooral voor extra beenruimte achterin.
Maar de overnameprijs zal neem ik aan de marktprijs zijn? Dan is het werkelijke kosten verhaal minder interessant omdat je toch weer moet gaan afschrijven en dat zijn weer kosten die de bijtelling omhoog brengen. Ik heb een 2019 M3 die deze maand tot 10% is afgeschreven. Dus ik heb alleen verzekering, wat stroomkosten en eventueel reparaties, maar geen of nauwelijks afschrijving. Dus zeg even € 2.500,-- / jaar bijtelling = € 1.250,-- extra belasting en de eenmanszaak heeft € 2.500,-- kosten en dat is € 1.250,-- minder inkomsten. Dus prive betaal ik grofweg die € 2.500,-- (alles heel grof en ik hoop dat ik het allemaal goed begrijp.) Moet nog eens rekenen wat straks slim is: reparatiekosten meteen prive nemen (dus minder bijtelling en geen kosten in de zaak) of via de zaak laten lopen. Ik denk het laatste omdat je de BTW dan kunt aftrekken. Krijg je nog iets terug van die BTW bijtelling.
 
Maar de overnameprijs zal neem ik aan de marktprijs zijn? Dan is het werkelijke kosten verhaal minder interessant omdat je toch weer moet gaan afschrijven en dat zijn weer kosten die de bijtelling omhoog brengen. Ik heb een 2019 M3 die deze maand tot 10% is afgeschreven. Dus ik heb alleen verzekering, wat stroomkosten en eventueel reparaties, maar geen of nauwelijks afschrijving. Dus zeg even € 2.500,-- / jaar bijtelling = € 1.250,-- extra belasting en de eenmanszaak heeft € 2.500,-- kosten en dat is € 1.250,-- minder inkomsten. Dus prive betaal ik grofweg die € 2.500,-- (alles heel grof en ik hoop dat ik het allemaal goed begrijp.) Moet nog eens rekenen wat straks slim is: reparatiekosten meteen prive nemen (dus minder bijtelling en geen kosten in de zaak) of via de zaak laten lopen. Ik denk het laatste omdat je de BTW dan kunt aftrekken. Krijg je nog iets terug van die BTW bijtelling.
Ik moet hier echt nog dieper in duiken.. de reden dat ik deze overname overweeg is
  • als overbrugging tot Juniper;
  • FSD behouden (wie weet nog eens overzetten??);
  • 2e auto thuis.
Ben ook heel benieuwd of Athlon de FSD nog waardeert, die heb ik in 5 jaar immers al helemaal betaald..
 
Ik had eerst de Y LR AWD besteld, net voor de prijsverhoging, maar nu toch gekozen voor de Y LR RWD. Alles wat ik nodig heb en per maand toch wat goedkoper. Hoewel, goedkoper.. na de 4% is alles ff slikken. Ook omdat zwart nu weer gratis is. Trekhaak door Tesla na aflevering. En ook nog gratis premium connectivity. Ik zal de goede wegligging en de 4,4 seconden missen, maar krijg er ruimte en een makkelijker instap voor terug.
 
  • Like
Reactions: JoostG
Ben overigens benieuwd of het met de huidige bijtelling nog interessant blijft om een leaseauto te hebben (en prive te rijden). Waar ik werk bestaat ook de mogelijkheid om het leasebedrag uit te laten keren (deels onbelast voor de woonwerk en zakelijke km's maal 23 cent).
Een snelle berekening (uitgaande van 60% afschrijving in 5 jaar tijd), gaf mij de indruk dat huurkoop eigenlijk de aantrekkelijkste optie is geworden, gevolgd door private lease.
 
Ben overigens benieuwd of het met de huidige bijtelling nog interessant blijft om een leaseauto te hebben (en prive te rijden). Waar ik werk bestaat ook de mogelijkheid om het leasebedrag uit te laten keren (deels onbelast voor de woonwerk en zakelijke km's maal 23 cent).
Een snelle berekening (uitgaande van 60% afschrijving in 5 jaar tijd), gaf mij de indruk dat huurkoop eigenlijk de aantrekkelijkste optie is geworden, gevolgd door private lease.
Klopt. Los van de financiering en andere randzaken, zal prive vaak voordeliger zijn.

Tesla zou eigenlijk de auto’s 20k goedkoper moeten maken en het restant in een maandelijks abonnement moeten gooien. Dan lekker bijtellen over 25k bijvoorbeeld en maandbedrag is hetzelfde.
 
  • Disagree
Reactions: Emphyrio
Ben overigens benieuwd of het met de huidige bijtelling nog interessant blijft om een leaseauto te hebben (en prive te rijden). Waar ik werk bestaat ook de mogelijkheid om het leasebedrag uit te laten keren (deels onbelast voor de woonwerk en zakelijke km's maal 23 cent).
Een snelle berekening (uitgaande van 60% afschrijving in 5 jaar tijd), gaf mij de indruk dat huurkoop eigenlijk de aantrekkelijkste optie is geworden, gevolgd door private lease.
Deze stap heb ik ook gemaakt. De model Y contant afgerekend en krijg nu iedere maand een mobiliteitsbudget. Zou onder aan de streep een stuk voordeliger moeten zijn dan lease (bijtelling).
 
Deze stap heb ik ook gemaakt. De model Y contant afgerekend en krijg nu iedere maand een mobiliteitsbudget. Zou onder aan de streep een stuk voordeliger moeten zijn dan lease (bijtelling).
Enige nadeel is dat een mobiliteitsbudget enkel netto is, waar voldoende zakelijke km's tegenover staan, en de onbelaste vergoeding nog altijd het schandalig lave 23 cent is.