Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Occasion Model 3 SR+ of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen, mijn eerste reactie op dit forum.
@wouterdam, waar heb je die van jou gekocht?
Dit topic is zeer relevant voor mij. Ik hoop dat het OK is als ik er nog even op door ga.
Ik zit een beetje in dezelfde budgetrange te kijken, dus bedankt voor het voorwerk :D
Ik heb een 10 jaar oude volvo v60 diesel die ik dan weg wil doen. Daarnaast hebben we de 2e auto vervangen door één die geschikt is om de caravan te trekken. (Ford C-max benzine). Ik kan laden op onze eigen oprit. Helaas heb ik nog niet voldoende overcapaciteit op mijn zonnepanelen.
We rijden niet veel en nauwelijks lange stukken. Ik verwacht op 15-20K per jaar te komen. Mogelijk kan de EV ook voor vakanties zonder caravan worden gebruikt.

Mijn gevoel zegt momenteel dat ik wil gaan toeslaan als de SR+ LFP rond de 25k worden aangeboden. Dan gaat er nog 2k subsidie af die ik mooi kan gebruiken voor een laadpunt en/of extra zonnepanelen. We zullen tegen het eind van het jaar zien hoe de prijzen dan staan na de golf ex-leasers.
Ik zou ook wel minder uit willen geven, maar niet als dat resulteert in allerlei onhebbelijkheden. Ik dacht eerst een Nissan Leaf te kopen, maar degradatie is daar echt een ding. MG en VW vind ik nog wel enigszins interessant. Andere chinese alternatieven weet ik nog niet goed.
Ik heb het idee dat Tesla flink voorloopt op de concurrentie en dat je daar dus ook de beste prijs/kwaliteitsverhouding koopt.

Reden dat ik ook een nieuwere M3 wil is het (wind)geluid. Ik ben wel gevoelig voor geluidjes en zou het wel heel vervelend vinden als de afwezigheid van motorgeluid teniet wordt gedaan door allerlei gefluit. Is er iemand die hier iets meer over kan vertellen? is het verschil groot? Vanaf welk bouwjaar is dat?
Of zou een goede 2019 ook stil moeten zijn?

Verder verwacht ik dat een 2019 SR+ over een aantal jaar moeilijk verkoopbaar zal zijn. De prijsverschillen zijn dan minder groot en mensen kiezen dan toch liever voor een LR (AWD). Hoewel voor ons gebruik voldoende vinden veel mensen de range erg belangrijk. Tegen die tijd zit een SR+2019 onder de 300km ben ik bang.
 
Ik rij zelf een 2019 LR.

Een 2019 model is niet per se de allerstilste auto imho, de 2020 modellen zijn daarin een stuk beter geworden (gelaagd glas rondom, meer aandacht aan isolatie) en als cadeautje krijg je bij die 2020 modellen ook een warmtepomp (heel fijn voor de range in de winter) en een elektrisch bedienbare achterklep erbij. Als het past in het budget zou ik daar zeker voor gaan. Blijf je ook realiseren dat je qua afwerkingsniveau en geluid niet in een dikke A8 of Mercedes S klasse rijdt maar 'gewoon' in een elektrische middenklasser. Als je vergelijkt met andere middenklassers dan is de geluidsbeleving echt prima.

Tegelijkertijd, eind dit jaar denk ik dat je een keurig nette 2019 LR met niet al te veel kilometers kunt oppikken voor rond de 20 max 22k waar je nog wat subsidie op gaat terugkrijgen als je via 'n dealer koopt. Dan heb je een auto die zeer waarschijnlijk nog jaren behoorlijk probleemloos en goedkoop blijft rijden met een heel behoorlijke range. Ook nu haal ik in de winter zonder nadenken 300 km op de snelweg. En met 'n beetje beleid 325-350. In de zomer haal ik er gemakkelijk 400 km uit op de snelweg.
 
Ik rij zelf een 2019 LR.

Een 2019 model is niet per se de allerstilste auto imho, de 2020 modellen zijn daarin een stuk beter geworden (gelaagd glas rondom, meer aandacht aan isolatie) en als cadeautje krijg je bij die 2020 modellen ook een warmtepomp (heel fijn voor de range in de winter) en een elektrisch bedienbare achterklep erbij. Als het past in het budget zou ik daar zeker voor gaan. Blijf je ook realiseren dat je qua afwerkingsniveau en geluid niet in een dikke A8 of Mercedes S klasse rijdt maar 'gewoon' in een elektrische middenklasser. Als je vergelijkt met andere middenklassers dan is de geluidsbeleving echt prima.

Tegelijkertijd, eind dit jaar denk ik dat je een keurig nette 2019 LR met niet al te veel kilometers kunt oppikken voor rond de 20 max 22k waar je nog wat subsidie op gaat terugkrijgen als je via 'n dealer koopt. Dan heb je een auto die zeer waarschijnlijk nog jaren behoorlijk probleemloos en goedkoop blijft rijden met een heel behoorlijke range. Ook nu haal ik in de winter zonder nadenken 300 km op de snelweg. En met 'n beetje beleid 325-350. In de zomer haal ik er gemakkelijk 400 km uit op de snelweg.
Subsidie lukt niet met een LR???? (oorspronkelijke catalogusprijs is te hoog)
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Voor zover ik weet is subsidie alleen mogelijk op de >2021 SR+ vanwege de max 45k cataloguswaarde.
Is er trouwens ergens een overzicht te vinden van accu formaten?
Ik zie de SR+ met 50, 55 en 60kwh voorbij komen?
 
Voor zover ik weet is subsidie alleen mogelijk op de >2021 SR+ vanwege de max 45k cataloguswaarde.
Is er trouwens ergens een overzicht te vinden van accu formaten?
Ik zie de SR+ met 50, 55 en 60kwh voorbij komen?
Ja dat is zeker slim om in de gaten te houden en dan vooral de cataloguswaarde controleren via de RDW site, want die is leidend hierin.

Misschien heb je hier iets aan @Taan -> [Wiki] Akkuwiki - Model 3 / Model Y
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ja je moet niet letten op de advertenties maar dat ligt ook aan andere databases. Als je mijn kenteken ook bij de ANWB invult geeft hij ook 60kWh aan. Dus ergens is daar ooit een verkeerde koppeling gemaakt met modellen. Die tabel zou ik als leidend pakken.
 
  • Like
Reactions: Koifim
@Taan Ik heb hem particulier gekocht via MP voor 24K. Met 86.000 km, dus nog ruim fabrieks-garantie. Dan voegt aanschaf via autobedrijf niks toe, die zijn alleen maar veel duurder.
Ik was mij er alleen niet van bewust dat de garantie van 8 jaar alleen geldt voor de batterij en aandrijfunit, en dat voor het voertuig 4 jaar of 80.000km geldt. Zul je net zien: na 90.000 km krakende draagarmen 😏. Moesten worden vervangen maar uit coulance enkel materiaalkosten moeten betalen (€281).
Qua geluid vind ik hem best stil, in ieder geval geen storende (wind)geluiden; vergelijkbaar met onze vorige EV.
Wij hebben geen ervaring met Audi of Mercedes, voor ons is het een reuze stap qua comfort/techniek/actieradius. Elke dag ben ik weer blij als ik er instap en geniet ik van het rijden ☺️.
Wij halen nu ook met gemak 300 km (omdat we tot 100% kunnen laden), daarom vond ik de LR de meerprijs niet waard.
Ook de geluidsinstallatie is meer dan prima maar ook daarvoor geldt natuurlijk: maar net wat je gewend bent.
Verder rijdt hij extreem zuinig.
Het enige wat ik soms wel eens irritant vind is dat er geen ruitenwisser op de achterruit zit. Maar ach…

Wij hebben ook wel getwijfeld over andere merken (Kia, VW) maar ben blij dat we dat niet hebben gedaan. Met name vanwege de wachtrijen bij laadstations op vakantie, maar ook in NL zie ik soms al mensen wachten. Heb het idee dat bij de SC's toch veel meer ruimte en doorstroming is.