Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

'18 Model X | Definitieve oplossing issue aandrijfassen

This site may earn commission on affiliate links.
Ha Teslisten,

In het kader van het waarmaken van een jongensdroom hebben we vorige week na lang zoeken, vergelijken en veel te complexe Excel sheet een prachtige Model-X 100D uit 2018 aangeschaft.

We zijn nog volop in de honeymoon-fase, maar zijn gisteren voor het eerst geconfronteerd met wat nu blijkt de beruchte "shudder" issue te zijn. Vermoedelijk omdat we gisteren voor het eerst de kans kregen om op een droog wegdek een sprintje te maken. De proefrit hebben we gemaakt bij veel regen en ik durfde het niet aan om volgas vol...stroom(?) te gaan met een voor mij nieuwe auto op een nat wegdek.

Als ik het geluid vergelijk met wat ik tegenkom op wat video's op YouTube merk ik dat "mijn" X naast de vibraties ook nog een sterk ratelend geluid maakt wat doet denken aan een versleten homokineet of iets dergelijks.

De auto heeft nog garantie op de aandrijflijn dus ik rij hem zonder samengeknepen billen in Chill mode naar de dealer. Vraag is of er inmiddels een definitieve oplossing is voor dit probleem in plaats van periodiek vervangen van de aandrijfassen, en of een versleten homokineet ook onderdeel is van het probleem.
 
De auto heeft nog garantie op de aandrijflijn dus ik rij hem zonder samengeknepen billen in Chill mode naar de dealer. Vraag is of er inmiddels een definitieve oplossing is voor dit probleem in plaats van periodiek vervangen van de aandrijfassen, en of een versleten homokineet ook onderdeel is van het probleem.


De ervaringen zijn imo wisselend, ik heb na vervanging geen problemen meer gehad maar anderen weer wel dus ik heb het vermoeden dat rijstijl ook meespeelt.

Overigens dacht ik dat aandrijfassen onder de limited vehicle warranty vallen en die is op een 2018 X al verlopen.
 
Bij mijn MS ben ik altijd op laagste stand gaan rijden, toen na de eerste 2 jaar, de eerste symptomen van lawaai bij optrekken optraden.
Daarna nog 4 jaar zonder problemen gereden. Inclusief stoplichtsprintjes.
Geen idee of je dat mag doortrekken naar de MX.


Zo’n beetje wel. Altijd in Low en uitgelijnd op die stand. Rechte lijn acceleratie schijnt niet zozeer het probleem te zijn maar wel bijvoorbeeld een bocht uit accelereren.

Ik heb overigens de revisie waarbij de drive-unit ook andere (lagere dacht ik) motorsteunen heeft gekregen.
 
Model X P100D uit 2018 hier. Aandrijfassen zijn paar jaar geleden een aantal keer vervangen en sindsdien doet de shudder zich niet meer voor. Een paar maand geleden meldde de autokeuring een scheur in de cardanzak (de aandrijfhoes). De reparatie werd ingeschat op zo'n €1700. Uiteindelijk heb ik slechts €400 betaald en werden de voorste aandrijfassen van de wagen bij die reparatie gratis vervangen. De definitieve oplossing waar je naar vraagt is er bij mijn weten niet, maar het probleem met shudder en aandrijfassen werd bij mij wel al meermaals netjes door Tesla opgelost.​
 
  • Helpful
Reactions: Dikkie Dik
Bij mij zijn ze de eerste keer voor mij, nog net in de garantie, vervangen op 78000 km. 25000 km later ook weer on der gedeeltelijke coulance. Ik heb destijds de nieuwere versie gekegen. Die begonnen ook weer te rammelen binnen 20000 km en zijn ze weer vervangen aangezien de nieuwe versie het probleem zou moeten oplossen. Ik kreeg de oude dan ook niet mee aangezien Tesla ze ging onderzoeken.
Na nog weer 20000 km rammelden ze weer. Ik probeer er nu rekening mee te houden en rij door zolang ik ze niet hoor bij normaal gebruik. Iets later het rechter pedaal indrukken na een rotonde scheelt al een hele hoop.
Voor de garantie vallen ze niet onder de aandrijflijn.
 
  • Helpful
Reactions: Dikkie Dik
Bij mij zijn volgens mij ook de draagarmen vervangen binnen de garantie.

Kan iemand zien of dit de nieuwe versies zijn?

IMG_8348.jpeg
IMG_8347.jpeg
 
De ervaringen zijn imo wisselend, ik heb na vervanging geen problemen meer gehad maar anderen weer wel dus ik heb het vermoeden dat rijstijl ook meespeelt.

Overigens dacht ik dat aandrijfassen onder de limited vehicle warranty vallen en die is op een 2018 X al verlopen.

Thanks, Bij de service afspraak heb ik de klachten en het bulletin-nummer (SB-21-39-001) meegenomen waarna ik een dag later een offerte van €125,- voor het herstel kreeg. Het is me echter niet duidelijk of dit een standaard reservering is voor diagnose, maar voor het inleveren zal ik het nog even navragen.

Tot die tijd rij ik rustig aan in "Chill" modus waarbij ik vrijwel niets merk van het kraken, trillen en ratelen. Daarnaast bevalt die modus me eigenlijk wel. Het rijdt relaxter en het lokt veel minder uit tot het debiele accelereren waar het andere verkeer niet op kan anticiperen.

Overigens ben ik positief verrast over de service van Tesla zelf so far. Bij de on-site CSS upgrade deze week waren de monteurs professioneel, kreeg ik legio tips & tricks en hebben zij op eigen initiatief wat andere kleine gebreken gefixt zonder verdere kosten. De beste tip was overigens om de auto bij de volgende bandenwissel te laten uitlijnen en hierbij de auto handmatig op de laagste stand te zetten.

Laten we hopen dat de volgende ervaring in financiële zin positief wordt ;-)
 
Thanks, Bij de service afspraak heb ik de klachten en het bulletin-nummer (SB-21-39-001) meegenomen waarna ik een dag later een offerte van €125,- voor het herstel kreeg. Het is me echter niet duidelijk of dit een standaard reservering is voor diagnose, maar voor het inleveren zal ik het nog even navragen.

Tot die tijd rij ik rustig aan in "Chill" modus waarbij ik vrijwel niets merk van het kraken, trillen en ratelen. Daarnaast bevalt die modus me eigenlijk wel. Het rijdt relaxter en het lokt veel minder uit tot het debiele accelereren waar het andere verkeer niet op kan anticiperen.

Overigens ben ik positief verrast over de service van Tesla zelf so far. Bij de on-site CSS upgrade deze week waren de monteurs professioneel, kreeg ik legio tips & tricks en hebben zij op eigen initiatief wat andere kleine gebreken gefixt zonder verdere kosten. De beste tip was overigens om de auto bij de volgende bandenwissel te laten uitlijnen en hierbij de auto handmatig op de laagste stand te zetten.

Laten we hopen dat de volgende ervaring in financiële zin positief wordt ;-)
125eu is enkel voor de diagnose
 
Mijn eerste X had ook het "gerammel" (geratel, schudder) dat uit de voorkant onder de auto vandaan kwam bij max optrekken. Na een jaar of 2 Is toen onder garantie het een en ander vervangen. 3 jaar na de vervanging, toen de auto 5 jaar oud was, kwam het geratel weer terug. Tesla toen weggedaan (niet vanwege dat probleem overigens). Mijn huidige X heeft weer het zelfde probleem. Naar ik begrijp zijn het de "half shafts" of in het Nederlands de aandrijfassen. Nu heb ik een Youtube filmpje zitten kijken over een Tjech die 320.000 km met zijn X heeft gereden

(
This Tesla Model X Has Over 200,000 Miles! Here’s How It’s Holding Up. Bij 18:43).

En de man had het zelfde probleem. Maar hij zegt dat de Plaid een andere versie heeft van de aandrijfas en dat die plaid versie heeft laten installeren. Mogelijk omdat naar verwachting op de Plaid er veel meer krachten komen op de aandrijfassen. Misschien is dat een goed idee om die ook in een niet-Plaid versie van de X te monteren als ze toch vervangen moeten worden. Iemand bekend met "Plaid half shafts"?
 
Last edited:
Gelukkig ben ik sinds deze week de eigenaar van een shudder- en ratelvrije X! Men heeft de aandrijfassen vervangen met een nieuw model. Dit nieuwe model heeft in de homokineten 12 scharnierende elementen in plaats van 6 in het oude model. Dit zou, vooral onder een hoek, zorgen voor een veel betere lastverdeling en dus minder slijtage. Of deze ook in de Plaid zitten weet ik niet.

Ook is er een aangepaste versie van de "clevis-mount" gemonteerd die de hoek van de motor iets zou aanpassen.

Ik was voor iets minder dan €400,- geholpen en ben nu écht blij met de auto.
 
Gelukkig ben ik sinds deze week de eigenaar van een shudder- en ratelvrije X! Men heeft de aandrijfassen vervangen met een nieuw model. Dit nieuwe model heeft in de homokineten 12 scharnierende elementen in plaats van 6 in het oude model. Dit zou, vooral onder een hoek, zorgen voor een veel betere lastverdeling en dus minder slijtage. Of deze ook in de Plaid zitten weet ik niet.

Ook is er een aangepaste versie van de "clevis-mount" gemonteerd die de hoek van de motor iets zou aanpassen.

Ik was voor iets minder dan €400,- geholpen en ben nu écht blij met de auto.
Fijn dat het voor jou is opgelost. Is dat bij Tesla gedaan of ergens anders?
 
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik
Thanks, ik ben bij Tesla op Rotterdam-Zuid geweest.

Credit where credit is due trouwens; Was een fijne dealer om mee te communiceren. Na doorgeven van het bulletin hebben ze alles vooraf besteld en ik had het zo gepland dat ik hem de avond van tevoren met een volle batterij zou neerzetten. De volgende morgen hebben ze hem meteen onder handen genomen zodat ik hem in het paasweekend weer zou hebben.

Goed geregeld allemaal, dat was bij een "Zweeds" Premium-merk dat ik hiervoor mijn hele leven gereden heb vaak wel anders..
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Thanks, ik ben bij Tesla op Rotterdam-Zuid geweest.

Credit where credit is due trouwens; Was een fijne dealer om mee te communiceren. Na doorgeven van het bulletin hebben ze alles vooraf besteld en ik had het zo gepland dat ik hem de avond van tevoren met een volle batterij zou neerzetten. De volgende morgen hebben ze hem meteen onder handen genomen zodat ik hem in het paasweekend weer zou hebben.

Goed geregeld allemaal, dat was bij een "Zweeds" Premium-merk dat ik hiervoor mijn hele leven gereden heb vaak wel anders..
klinkt als een goede service. Ik heb het zelfde probleem met mij 2018 MS. Was die 400 euro iets van coulance of garantie? Of is dit gewoon de prijs om de onderdelen te vervangen die je hebt benoemd?