Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Achter display Model-Y

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

Ik rijd sinds een paar dagen een nieuwe model-y , daarvoor een model-3 gereden.

Het is niet mogelijk om met de huidige Tesla-app rechten toe te kennen, om bijvoorbeeld alleen de stoelverwarming achter aan te passen e.d. Om vanaf de achterbank de stoelverwarming aan te kunnen passen zag ik dat er ook displays (Android) beschikbaar zijn die je op de OBD aansluit.
sample_screen.png


Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zag bijvoorbeeld staan dat voor modellen na februari 2023 er een andere stekker toegepast moet worden. In mijn model-y van 2024 zit wel gewoon maar een stekker en niet twee zoals beschreven wordt.
Voor Tesla Achterscherm Display Model 3 Model Y Android Airconditioner Bediening Multimedia Sp...png


Zover ik het begreep zou er voor het verstellen van de stoelen een (x2, links en rechts) aparte kabel moeten worden aangesloten tussen de stoel bediening naast de stoel. (mooi om die te skippen als je niet wilt dat vanuit de achterbank de voorstoel wordt verplaatst, wat in de nieuwe model-3 wel/ook kan)
 
Als je die van Hansshow koopt dan krijg je beide kabels erbij geleverd. De oude versie sluit je aan op de canbus stekkers onder de middenconsole. De nieuwe op de canbus stekker onder of achter het dashboard.

Wat ik wel mis is dat je als bestuurder niet sommige functies aan of uit kunt zetten. Het verstellen van de passagiersstoel is leuk maar kan me toch voorstellen dat je dat wilt uitschakelen als iemand ermee zit te klooien. En het liefst zou ik ook extra apps willen kunnen aanpassen voor het display, ik weet niet hoe opensource het is.
 
Dat scherm is idd handig om de passagiers wat controle te geven, maar (in ieder geval met de versie die ik heb) het is niet mogelijk om rechten toe te kennen aan de verschillende functionaliteiten. Het is dus alles of niets. Enige dat ik niet heb aangesloten is de bediening van de voorstoelen. Ik denk dat de bijrijder daar niet echt heel blij van zou worden 🙈

Mocht je een scherm willen, let wel op de uitstroomopening voor de luchtstroom. Bij sommige schermen zijn die echt minimaal en dat ga je denk ik met warm weer een hoop luchtstroming missen.

Ik heb mijn scherm van Ali, snel geleverd, niet duur en werkt prima. Achterin kunnen ze nu gamen, film kijken en spotify luisteren (alles via bluetooth headset, zodat ik er geen last van heb). Installatie is zo gebeurd, was binnen 30 minuten klaar en het ziet eruit alsof het er origineel in hoort.
 
bij die van mij kon er slechts 1 bleutooth headset worden aangesloten. Volgens mij zijn er ook schermen waarbij je via een USP een headset kunt koppelen. dan zou je bv via een splitter kunnen werken. Of wellicht zijn er nu al wel schermen die meerdere headsets kunnen koppelen.
 
Als je die van Hansshow koopt dan krijg je beide kabels erbij geleverd. De oude versie sluit je aan op de canbus stekkers onder de middenconsole. De nieuwe op de canbus stekker onder of achter het dashboard.

Wat nog onduidelijk is, wat is een oude en een nieuwe versie. Direct aansluiten op de ODB (canbus) achter het middenconsule lijkt mij goed te doen. Ik heb de kap en de ventilatie er af kunnen halen. Het dasboard demonteren daarintegen vind ik geen optie.

De uitstroomopening voor de luchtstroom is inderdaad een goede om rekening mee te houden.


Maar de vraag blijft wat de verkopers nu bedoelde met model-y after 2023-02, dat er dan een speciale kabel nodig zou zijn vanaf die datum. Een kabel bestaande uit twee verschillende connectoren. Mijn ei is geleverd in begin deze maand (diverse onderdelen zie ik van 2023-12). Achter het middenconsule zit maar een connector. (blauw).
Het is naar mijn idee alleen van belang dat ze de canbus moeten aftappen. Dit kunnen natuurlijk andere pennen op de connector zijn, maar kan er geen vinger opleggen waar het hem werkelijk in zit.
 
Ik heb deze in mijn Model Y geinstalleerd: Display. Werkt perfect en ook de stoelverstelling niet aangesloten. Ze kunnen alleen stoelverwarming van de achterbank aanpassen, niet van de voorstoelen. Bij wijzigen van de tempratuur of ventilator snelheid, gaat dit voorin ook wijzigen en dit kan je niet aanpassen, zover ik weet. Apps draaien er verder goed op en kids vinden het een top ding. Ventilatie opening is de kleine variant, maar nog geen klachten van de achterbank gehad
 
Bij mij is zowel scherm voor als het scherm achter geïnstalleerd. Zelf gekocht op internet en keurig ingebouwd door Tesland, werkt prima. Enig nadeel: ik had rechtstreeks bij Hansshow al het scherm achter besteld, dit leek niet goed te gaan. Toen voor en achter besteld, dit ging wel goed. Maar resultaat: 1 scherm ligt bij mij nu nog ongeopend in de kast.
Tegen elk aannemelijk bod, zullen we maar zeggen…