Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plannen verre ritten

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben in 2020 met M3 LR 2019 op vakantie naar Italië geweest en toen vooraf route en laadplan gemaakt. Dit jaar opnieuw naar Italië met M3 LR 2019, met de nieuwe software updates, maken jullie gebruik van ABRP om de rit met laadstops vooruit te plannen of geven jullie eind bestemming op in de navigatie in de auto en dan gewoon rijden en vertrouwen op laadplan van de auto. Vind dat % bij aankomst SuC vaak wat laag is, wat nu als je onverwacht moet omrijden of file, etc.

Ben benieuwd hoe jullie het doen.

Alvast bedankt voor reacties.
 
Bestemming ingeven in google maps en naar de auto sturen. Auto tot 100% laden, instappen en vertrekken.
Onderweg 1 of 2 SuCs verder kiezen dan de voorgestelde. Reisplanning uit zetten in de navigatiesettings en zien wat de SoC bij die volgonde SuCs zal zijn. Indien 3% of meer, die SuC als laadstop aanhouden. SoC bij aankomst nog in de gaten houden tot je de eerst voorgestelde SuC voorbij rijdt. Dan definitief beslissen of je door rijdt of toch door rijdt (als de schatting niet gedaald is).
Eventueel de voorzieningen bij de SuC bekijken om voorgaande te overrulen ifv de behoeftes of inzoomen op de sattelietview om de omgeving te bekijken.
Zal nu wel wat moeilijker worden, nu de interieurcamera actief is.
 
Ik ben in 2020 met M3 LR 2019 op vakantie naar Italië geweest en toen vooraf route en laadplan gemaakt. Dit jaar opnieuw naar Italië met M3 LR 2019, met de nieuwe software updates, maken jullie gebruik van ABRP om de rit met laadstops vooruit te plannen of geven jullie eind bestemming op in de navigatie in de auto en dan gewoon rijden en vertrouwen op laadplan van de auto. Vind dat % bij aankomst SuC vaak wat laag is, wat nu als je onverwacht moet omrijden of file, etc.

Ben benieuwd hoe jullie het doen.

Alvast bedankt voor reacties.
Ik kijk thuis met ABRP wat de laadstops ongeveer gaan zijn. Tijdens de rit zelf gebruik ik de navigatie van de auto waarbij ik indien nodig vorgestelde maar niet gewenste SuCs aanpas (te vroeg, slechte voorzieningen, sanitaire stop nodig).
 
  • Like
Reactions: Phil V
Verleden maand eerste keer met EV naar Z-Spanje gekomen (2300km enkele rit). Volledig vertrouwd op de navigatie in de auto, geen enkel probleem, hij houdt met alles rekening.
Enige opmerking: ik mis de mogelijkheid het gewenst resterend percentage bij aankomst in te kunnen ingeven zoals dat kan in ABRP. Handig als je niet kan laden op een overnachtingsplaats (AirBnb). Daar aankomen met 3% is geen leuk gevoel. Dat is de volgende ochtend nog 2% en zelfs al is de volgende SuC haalbaar (want je hebt een route gemaakt in de navigatie), die kan nooit ver genoeg liggen om daar dan weer aan te komen met opgewarmde/geconditioneerde batterijen.
Je kan altijd anticiperen natuurlijk, langer laden bij laatste SuC, andere SuC zoeken korter bij bestemming oid maar die functie zou het helemaal af maken.
 
Ik kijk eerst in de Tesla app, daar kan je tegenwoordig ook viapunten ingeven als je bijvoorbeeld meerdere stops hebt.

Om dan gedetailleerd te gaan kijken gebruik ik ABRP.

Op basis daarvan kies ik of ik al dan niet de batterij tot 100% ga laden.

En dan op dag van vertrek stap ik gewoon in, spreek het adres in van eindbestemming en rij ik. Als de navigatie dan stops begint te bedenken van 50 minuten, dan zal ik al rijdende eens naar ABRP een tweede opinie vragen.
 
In alle jaren dat ik Tesla rijd, heb ik nog nooit één planning gemaakt van mijn reis. Enkel de laatste SuC voor mijn eindbestemming ingevoerd en rijden maar. Het mogelijke tijdsverschil is op die lange reizen voor mij te minimaal om me druk te maken over mogelijke laadstops. Dat regelt de auto maar lekker zelf, ik heb vakantie.

Dat is voor mij ook de enige tip die ik kan geven, vul de laatste SuC in zodat je vol geladen op je eindbestemming komt.
 
Daar heb je ABRP voor, maar als je kosten/baten bekijkt laat ik vrolijk de FastNed rechts liggen en rij ik wel naar een SuC.
Helemaal akkoord, maar mijn laadpas ondersteunt de Tesla SuC niet. ABRP is veel te conservatief qua verbruikscijfers, dus te veel moeite om op voorhand potentiële laadstops te gaan identificeren. Dus integratie (optioneel) in navigatie zou welkom zijn.
 
O ja, nog een open deur maar gaat soms fout: kies v3/v4 laders, vermijd die van 150kw tenzij je daar toch lang wilt zijn.
Als ik een ding geleerd heb afgelopen week in Duitsland is dat voorverwarmen en/of hoog laadvermogen sterk overroepen is. Op zowel heenreis (gestart op 100% thuis) als terugrit (gestart op 34% in Harz gebergte) geen enkele keer voorverwarmd, en toch was het telkens tijdsdruk voor die plas- en koffiepauze. Telkens M3 vroegtijdig moeten verzetten omdat hij alweer te vol was 😇
 
Helemaal akkoord, maar mijn laadpas ondersteunt de Tesla SuC niet. ABRP is veel te conservatief qua verbruikscijfers, dus te veel moeite om op voorhand potentiële laadstops te gaan identificeren. Dus integratie (optioneel) in navigatie zou welkom zijn.
ABRP kan je zelf instellen hoe conservatief ie meet.

ABRP vind ik nu wel erg accuraat, laatste keer dat ik doorheen Duitsland reed. Hij laat je wel meer laadstops nemen, maar 2 keren 15 minuten is natuurlijk sneller dan 1 keer 50 minuten...
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat is voor mij ook de enige tip die ik kan geven, vul de laatste SuC in zodat je vol geladen op je eindbestemming komt.
Variatie op een thema: Als je ergens moet zijn maar er zijn geen laadmogelijkheden, maak dan in je routeplanner of zelfs in je auto de route met je thuisadres als bestemming, en je eigenlijke bestemming als viapunt. Dan zal ie zelf wel een SUC voor of na je bestemming aanwijzen waar je kan laden, zodat je niet leeg komt te staan.
 
ABRP kan je zelf instellen hoe conservatief ie meet.
Klopt… Maar Tesla navigatie (wagen/app) maakt wel zelf een goede inschatting van verbruik voor de route, beter dan mijn natte vinger ;) Dus waarom een hele omweg via andere app.

Anyway, mijn punt is: als externe netwerken toch al in navigatie zitten, lijkt het mij een eitje om de gebruiker toe te laten om zelf een geprefereerd netwerk(en) te kiezen.

maar 2 keren 15 minuten is natuurlijk sneller dan 1 keer 50 minuten...
en al mijn laadstops waren ook 5-25 minuten. En die langste waren er ook enkel omdat de koffie te warm was om sneller op te drinken.

En begrijp me niet verkeerd. Ik zou ook liever aan de andere kant van de omheining staan 🥹
IMG_2089.jpeg
 
  • Like
Reactions: OttoR
Wij doen:
- eindbestemming ingeven (of laatste SuC)
- NoICE alles laten berekenen
- ... en dan vooral gezond verstand gebruiken.

Zoals je hier kan zien geeft NoICE geladen tot 80% wel een heel optimistische range voor een SR+. 407km met slechts 70% verbruik? No Way NoICE

73365072288__55390015-7AC3-4527-84A3-86D681384BB6.fullsizerender.jpeg
 
  • Like
Reactions: JuanF1
Enige opmerking: ik mis de mogelijkheid het gewenst resterend percentage bij aankomst in te kunnen ingeven zoals dat kan in ABRP. Handig als je niet kan laden op een overnachtingsplaats (AirBnb). Daar aankomen met 3% is geen leuk gevoel.
Dan blijf je toch gewoon aan de laatste SuC langer staan tot je de gewenste SoC bij aankomst hebt.
Als ik een ding geleerd heb afgelopen week in Duitsland is dat voorverwarmen en/of hoog laadvermogen sterk overroepen is. Op zowel heenreis (gestart op 100% thuis) als terugrit (gestart op 34% in Harz gebergte) geen enkele keer voorverwarmd, en toch was het telkens tijdsdruk voor die plas- en koffiepauze. Telkens M3 vroegtijdig moeten verzetten omdat hij alweer te vol was 😇
Het zijn nu ook geen wintertemperaturen hè. Als je zo ver rijdt met deze temperaturen is de batterij vanzelf al bijna opgewarmd.
 
En begrijp me niet verkeerd. Ik zou ook liever aan de andere kant van de omheining staan
Dan moet je dat gewoon doen.

Zover ik het hoor betaalt iemand jouw laadsessies als je bij IONITY gaat laden, maar niet als je bij Tesla gaat laden.

Dat is niet zozeer een probleem van Tesla.

Ik ben er ook niet overtuigd van dat externe netwerken je een voordeel geven tegenover Tesla superchargers, omdat je Model 3 waarschijnlijk hogere laadsnelheden kan krijgen bij Tesla dan bij IONITY of andere aanbieders. De meeste 350kW laders werken nl. op 800V, en die geven aan 400V dus maar 175kW. Daarentegen geven Tesla Superchargers 250kW aan 400V.