Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plannen verre ritten

This site may earn commission on affiliate links.
Zover ik het hoor betaalt iemand jouw laadsessies als je bij IONITY gaat laden, maar niet als je bij Tesla gaat laden.
Aan zowat het dubbel van de prijs.
Elke serieuze werkgever moet dan toch open staan voor zelf betalen en claimen via een onkostenvergoeding.
Of je betaalt zelf en compenseert dit door je vrouw of kennis dezelfde hoeveelheid te laten laden met jouw laadkaart. Is niet eens frauduleus.
 
Ik ben er ook niet overtuigd van dat externe netwerken je een voordeel geven tegenover Tesla superchargers, omdat je Model 3 waarschijnlijk hogere laadsnelheden kan krijgen bij Tesla dan bij IONITY of andere aanbieders. De meeste 350kW laders werken nl. op 800V, en die geven aan 400V dus maar 175kW. Daarentegen geven Tesla Superchargers 250kW aan 400V.
Met de RWD heb ik daar geen last van. Fastned gaf me in februari bij voorverwarmen mooi 177 kW bij 8% SOC, en >100kW tot ruim 50% SOC.
 
Sluit me aan bij @Phil V en @Xfrank. Ingeven bestemming en gaan rijden. Onderweg kijken of het plan aansluit met je persoonlijke behoeft om bijvoorbeeld wat langer te lunchen bij een locatie. Over het algemeen vind ik het jammer dat de navigatie CCS superchargers overslaat terwijl ik een CCS adapter heb. Daar foseer ik de auto dan naar toe en krijg zo'n gele balloon met de tekst "CSS adapter required". Hallo, Tesla, dat weet ik en die adapter ligt standaard in de auto.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and Phil V
Sluit me aan bij @Phil V en @Xfrank. Ingeven bestemming en gaan rijden. Onderweg kijken of het plan aansluit met je persoonlijke behoeft om bijvoorbeeld wat langer te lunchen bij een locatie. Over het algemeen vind ik het jammer dat de navigatie CCS superchargers overslaat terwijl ik een CCS adapter heb. Daar foseer ik de auto dan naar toe en krijg zo'n gele balloon met de tekst "CSS adapter required". Hallo, Tesla, dat weet ik en die adapter ligt standaard in de auto.
wel raar, van zodra ik de CCS had laten installeren op de vorige MS zag ik ook de CCS only chargers op de display. misschien even laten nakijken
 
  • Like
Reactions: Phil V
wel raar, van zodra ik de CCS had laten installeren op de vorige MS zag ik ook de CCS only chargers op de display. misschien even laten nakijken
Ik zie ze wel, maar standaard tracht de automatische navigatie de CCS chargers over te slaan en alleen de oude variant type 2 te willen gebruiken. Dat betekend soms onnodig naar 90% of meer laden. Terwijl de snelheid van laden vooral tussen 10 en 60% is.
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Dan blijf je toch gewoon aan de laatste SuC langer staan tot je de gewenste SoC bij aankomst hebt.
Voor alles bestaan oplossingen, verschillende zelfs. Langer blijven staan heb ik oa ook gedaan, dat is (mijn) punt niet meer.
Ik zou liever zien dat ik een minimum % op bestemming kan ingeven en me er verder niet hoef van aan te trekken. Laat hem maar zoeken en tellen, hij doet dat goed.
 
  • Like
Reactions: JuanF1 and Maurice1
Voor alles bestaan oplossingen, verschillende zelfs. Langer blijven staan heb ik oa ook gedaan, dat is (mijn) punt niet meer.
Ik zou liever zien dat ik een minimum % op bestemming kan ingeven en me er verder niet hoef van aan te trekken. Laat hem maar zoeken en tellen, hij doet dat goed.
Behalve dat dat minimum ook niet zo relevant is. Want dan ben jij voor de auto aan het berekenen hoeveel je nog moet hebben om de volgende dag terug naar een supercharger te kunnen rijden. En dat hoeft dus niet als je je hele route heen en terug ingeeft, en je bestemming als waypoint invoert. Dan berekent de auto voor jou de beste plek om te laden, voor of na je bestemming.
 
Behalve dat dat minimum ook niet zo relevant is. Want dan ben jij voor de auto aan het berekenen hoeveel je nog moet hebben om de volgende dag terug naar een supercharger te kunnen rijden. En dat hoeft dus niet als je je hele route heen en terug ingeeft, en je bestemming als waypoint invoert. Dan berekent de auto voor jou de beste plek om te laden, voor of na je bestemming.
Wederom, dat is voornamelijk interessant voor een heen/terugrit. Maar vaak niet als je ergens verblijft en er elke dag wat gaat rondtrekken.

Zelfs als ik in Duitsland kon SuC’en vorige week, dan was de kortsbijgegen SuC bij ons verblijf op 50km, dus 100 km heen/terug, want geen enkele daguitstap was in die richting. In zo’n geval wil je dus ook een andere makkelijke oplossing dat de navigatie een andere snellader voorstelt op de route, ipv enkel het tekstje: “opladen om bestemming te bereiken”.

Het feit dat de navigatie de locaties kent van externe netwerken, betekent ook dat die snelladers veelvuldig worden gebruikt door Tesla-rijders*, anders zouden ze er niet instaan. Ik kom dus terug bij mijn punt dat er echt wel cases zijn dat het nut heeft dat je optioneel routes kan laten optimaliseren via andere netwerken.

* https://www.tesla.com/nl_be/support/improving-access-third-party-fast-charging
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Behalve dat dat minimum ook niet zo relevant is. Want dan ben jij voor de auto aan het berekenen hoeveel je nog moet hebben om de volgende dag terug naar een supercharger te kunnen rijden. En dat hoeft dus niet als je je hele route heen en terug ingeeft, en je bestemming als waypoint invoert. Dan berekent de auto voor jou de beste plek om te laden, voor of na je bestemming.

Klopt, maar feit blijft dat hij niet weet dat ik daar een nacht blijf staan en wat ik nog aan stroom nodig zal hebben tot we de volgende ochtend weer de route gaan volgen.
Ik wil een beetje extra want ik blijf hier een nacht (beetje verlies -1%) met Sentry op want ik sta langs een drukke straat geparkeerd (beetje meer verlies x?) en we gaan nog iets eten hier iets verder..
 
  • Like
Reactions: JuanF1
Als je zo ver rijdt met deze temperaturen is de batterij vanzelf al bijna opgewarmd.

Dit moet ik toch tegenspreken.
Tijdens onze rit naar het zuiden begin deze week is NoICE steeds op meer dan 100km beginnen voorverwarmen, zelfs na een derde SuC stop.
Je zou al bijna de navigatiepin juist naast de SuC zetten om geen energie nutteloos te verspillen.
 
Het feit dat de navigatie de locaties kent van externe netwerken, betekent ook dat die snelladers veelvuldig worden gebruikt door Tesla-rijders*, anders zouden ze er niet instaan.
Denk niet dat het een met het ander te maken heeft.
Behalve mensen met een laadkaart van het werk, denk ik niet dat er veel zijn die graag het dubbel betalen als bij Tesla.
Tenzij op die ondertussen heel uitzonderlijke trips waar er geen SuCs zijn. Aalst - Eindhoven (HTC) was er zo een die ik vaak deed, maar gelukkig was er daar op locatie voldoende laadgelegenheid.
 
Denk niet dat het een met het ander te maken heeft.
Heb je de website van tesla gelezen mbt de voorwaarden opdat externe snelladers in de navigatie staan ?
Nog eventjes opnieuw de link: https://www.tesla.com/nl_be/support/improving-access-third-party-fast-charging

Behalve mensen met een laadkaart van het werk, denk ik niet dat er veel zijn die graag het dubbel betalen als bij Tesla.
Waarschijnlijk heb je hier gelijk. Maar als Tesla deze laadsessies ook wil dekken, moeten ze maar zorgen voor een goede/interessante B2B oplossing. Moest die oplossing bestaan, konden we met z’n allen ongetwijfeld nu al onze laadkaart van het werk toevoegen aan de Tesla app…

Tenzij op die ondertussen heel uitzonderlijke trips waar er geen SuCs zijn. Aalst - Eindhoven (HTC) was er zo een die ik vaak deed, maar gelukkig was er daar op locatie voldoende laadgelegenheid.
En de momenten dat je echt geen tientallen kilometers wil gaan rijden om even te snelladen, zoals in mijn voorbeeld tijdens een verblijf op reis. In eigen land zal ik slechts uitzonderlijk een korte snellaadsessie nodig hebben.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Heb je de website van tesla gelezen mbt de voorwaarden opdat externe snelladers in de navigatie staan ?
Begrijp niet hoe dit aantoont dat ze veel door Tesla gebruikt worden.
moeten ze maar zorgen voor een goede/interessante B2B oplossing
Klopt. Die oplossing is er wel, maar je hebt een API developer nodig. Voor veel bedrijven veel te complex. Zeker als ze ook andere merken in de fleet hebben.
En de momenten dat je echt geen tientallen kilometers wil gaan rijden om even te snelladen, zoals in mijn voorbeeld tijdens een verblijf op reis.
SuCs zijn voor onderweg. Tijdens mijn verblijf gebruik ik de lokale opties. Die zijn er ondertussen wel.
 
Ik ben in 2020 met M3 LR 2019 op vakantie naar Italië geweest en toen vooraf route en laadplan gemaakt. Dit jaar opnieuw naar Italië met M3 LR 2019, met de nieuwe software updates, maken jullie gebruik van ABRP om de rit met laadstops vooruit te plannen of geven jullie eind bestemming op in de navigatie in de auto en dan gewoon rijden en vertrouwen op laadplan van de auto. Vind dat % bij aankomst SuC vaak wat laag is, wat nu als je onverwacht moet omrijden of file, etc.

Ben benieuwd hoe jullie het doen.

Alvast bedankt voor reacties.
Waarom zou je twee systemen gebruiken als de navigatie van Tesla uitstekend werkt?
Het gebruik van twee system maakt het alleen maar lastiger om een keuze te maken omdat ze beiden net wat anders voorstellen.
De route die je vooraf bedenkt is in de praktijk toch altijd net even anders. Als het erg druk is en veel files, of als het juist lekker vlot doorrijd, wil je in de praktijk vaak een andere stop dan je vooraf had bedacht.
Soms geeft de navigatie een korte stop aan terwijl je juist wat meer tijd nodig hebt omdat je een tweede koffie wilt, of je wilt juist wat sneller weg omdat het een saaie laadplek is. Niets laat zich vooraf voorspellen.

In de Tesla navigatie kun je onderweg heel simpel een ander SuC kiezen en als je dat in ABRP wilt doen is dat veel omslachtiger omdat je deze alsnog naar je navigatie moet sturen.

Twee jaar geleden een rondtrip gemaakt via Bordeaux, Lissabon naar Cadis ( uiterste zuiden van Spanje) en via Barcelona weer terug. Alles via de Tesla navigatie en nooit hoeven na te denken of het wel goed zou gaan. Op deze hele reis slecht in 3 steden op bestemming hoeven te laden en deze gewoon op plaats van bestemming via de Shell Recharge app gezocht. De rest allemaal onderweg via SuC’s geladen.
Tesla navigatie is dusdanig goed dat je alleen een app nodig hebt om op bestemming te laden.
 
....Cadis ( uiterste zuiden van Spanje)...

Met alles akkoord behalve met bovenstaande 😀

Het meest zuidelijke punt van Spanje (en van het Europees vasteland) is Tarifa, daar waar de Middelandse zee en de Atlantische Oceaan samenkomen. NoICE was daar 2 jaar geleden met zijn 2 passagiers (en haalde daarmee zelfs de Belgische kranten)

1A16B775-AB90-4F07-8D30-C91C42F988E3.jpeg A85E5F6C-8DF0-4FB9-83D3-CA13A5C8F3C4.jpeg
 
Met alles akkoord behalve met bovenstaande 😀

Het meest zuidelijke punt van Spanje (en van het Europees vasteland) is Tarifa, daar waar de Middelandse zee en de Atlantische Oceaan samenkomen. NoICE was daar 2 jaar geleden met zijn 2 passagiers (en haalde daarmee zelfs de Belgische kranten)

View attachment 1036452 View attachment 1036453
Mee eens…..
Ik ben enkele jaren geleden met mijn ICE in Tarifa geweest, maar daar waaide het toen te hard dus dat stukje van Spanje ben ik snel vergeten:)
 
Begrijp niet hoe dit aantoont dat ze veel door Tesla gebruikt worden.

Lets agree to disagree dat “veel” een subjectief iets is. Maar zoals je al eerder aanhaalde, zullen het voornamelijk leaserijders zijn in deze situatie, er is geen incentive voor een particulier om elders meer te betalen, als het (min of meer) op de route ligt…

Klopt. Die oplossing is er wel, maar je hebt een API developer nodig.
Het is ook mogelijk voor laadkaart-aanbieders om de laadkaart te linken in de Tesla-app als betaalmiddel, identiek aan hoe Fastned dat ook toelaat als betaalmiddel in hun app om autocharge te gebruiken. Bij Fastned heb ik dus zelfs geen fysieke laadkaart nodig.
Natuurlijk moet de laadkaart aanbieder een overeenkomst hebben met Tesla.

SuCs zijn voor onderweg. Tijdens mijn verblijf gebruik ik de lokale opties. Die zijn er ondertussen wel.
Doe ik ook al meer dan 5 jaar, zolang de laadpaal zich op een wandelafstand van max 15-20 minuten bevind van mijn verblijf. Echter, die jaar waren er geen laadpalen binnen een straal van 8 km rond het verblijf en in de regen kan ik sinds dit jaar (met meer range dan mijn vorige PHEV) mijn reisgezelschap niet meer overtuigen van een wandeling door de regen om te gaan laden ;)
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Doe ik ook al meer dan 5 jaar, zolang de laadpaal zich op een wandelafstand van max 15-20 minuten bevind van mijn verblijf. Echter, die jaar waren er geen laadpalen binnen een straal van 8 km rond het verblijf en in de regen kan ik sinds dit jaar (met meer range dan mijn vorige PHEV) mijn reisgezelschap niet meer overtuigen van een wandeling door de regen om te gaan laden ;)
Je moet van het laden geen doel maken. In de meeste gevallen ga je niet ergens naartoe om te laden, maar ben je ergens waar je kunt laden…..
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Hbrink and Phil V