Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plannen verre ritten

This site may earn commission on affiliate links.
Toen Tesla me op de route tussen Ussel en Nevers me 20 minuten om liet rijden naar de SuC bij Riom; heb ik toch even gekeken wat ABRP daarvan vond.

Ik was het met ABRP eens dat een stop bij TotalEnergies bij Aire des Volcanes aan de snelweg een beter idee was.
Ik gebruik de SuC’s alleen bij lange ritten. Als ik dan een keer 20 minuten moet omrijden op een reis van 1000 km dan ga ik persoonlijk geen moeite doen om de route van twee systemen met elkaar te vergelijken. Bij twijfel tik ik even op het scherm en dan zie ik vanzelf of er een alternatief is.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Krisja
Vorig jaar met de MYLR tweemaal vanuit België naar midden Italië gereden. Vooral betrouwd op wat de auto voorstelt en soms eens ietsje vroeger geladen omdat het voorgestelde percentage bij aankomst toch lager lag dan wat we wenselijk vonden. Fluitje van een cent, we hebben oa in Parma eens op een namiddag alleen gestaan aan 22 SuC's van 250kW, naast een shoppingcenter.
Op terugweg in septemer '23 de Gotthardtunnel afgesloten, op de pas stonden de auto's stil met de mensen uitgestapt. Gelukkig stuurde de navigatie van de Y ons via de oude bergpas met kasseien (waarvan ik het bestaan niet wist). Zwaar geladen bergop en snel rijdend om nog voor donker over de pas te zijn en daarna een hotel te zoeken kwamen we bergop op een gemiddelde van 75kWh/100km! Net ervoor nog wat bijgeladen in Quinto. Na het afdalen en in de file terechtgekomen langzaam rijden zaten we snel weer aan een gemiddelde van minder dan 20kWh/100km. Onovertroffen dat regeneratie remmen.
Laden in Frankrijk was wat drukker maar nooit hoeven te wachten, prijs was goedkoper aan een €0,28.
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Ik gebruik de SuC’s alleen bij lange ritten. Als ik dan een keer 20 minuten moet omrijden op een reis van 1000 km dan ga ik persoonlijk geen moeite doen om de route van twee systemen met elkaar te vergelijken. Bij twijfel tik ik even op het scherm en dan zie ik vanzelf of er een alternatief is.
Ik ook. En ik rij meestal ook alleen op de navigatie. Maar met twee jonge kinderen in de auto wil ik 's avonds toch enigzins bij tijds op een besproken bestemming aankomen. Als je dan drie keer 20 minuten langer moet rijden naar een SuC terwijl er aan de snelweg óók een goede optie is vind ik dat toch zonde.

Nu is dat doorgaans natuurlijk niet 3x20 minuten; maar soms loont het om een keer geen Tesla SuC te pakken.

En dan is een planner die wél rekening houdt met alle andere opties, beschikbaarheid en voorkeuren best handig.

Ook bijvoorbeeld als de SuC druk bezet is en er verderop de route een andere snellader beschikbaarheid heeft. Zoals bijvoorbeeld op weg naar Parijs, waar alle Tesla bij het Novotel stonden te laden/lunchen en er een wacht rij was, terwijl een afrit eerder er vier snelladers niets stonden te doen. Dat is dan jammer van de lunch bij Novotel.
 
  • Like
Reactions: JuanF1
Ik ook. En ik rij meestal ook alleen op de navigatie. Maar met twee jonge kinderen in de auto wil ik 's avonds toch enigzins bij tijds op een besproken bestemming aankomen. Als je dan drie keer 20 minuten langer moet rijden naar een SuC terwijl er aan de snelweg óók een goede optie is vind ik dat toch zonde.

Nu is dat doorgaans natuurlijk niet 3x20 minuten; maar soms loont het om een keer geen Tesla SuC te pakken.

En dan is een planner die wél rekening houdt met alle andere opties, beschikbaarheid en voorkeuren best handig.

Ook bijvoorbeeld als de SuC druk bezet is en er verderop de route een andere snellader beschikbaarheid heeft. Zoals bijvoorbeeld op weg naar Parijs, waar alle Tesla bij het Novotel stonden te laden/lunchen en er een wacht rij was, terwijl een afrit eerder er vier snelladers niets stonden te doen. Dat is dan jammer van de lunch bij Novotel.
20 minuten moet je toch opmerken als je wat oplet. En voor 20 minuten loont het om een SuC eerder te nemen, ondanks de hogere SoC bij aankomst.
Zo’n navigatie-algoritme zoekt naar een alternatief als er ergens een probleem is (waarschijnlijk volle ‘eerste keuze’ SUC).
Het alternatief is hier slechter dan de originele planning (met 5-10 minuten wachten), of een SuC vroeger voor te stellen (ook al is de SoC dan boven het maximum om laden te triggeren). Maar dat algoritme is wellicht zo slim nog niet. Daarom altijd zelf ook eens checken.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
20 minuten moet je toch opmerken als je wat oplet. En voor 20 minuten loont het om een SuC eerder te nemen, ondanks de hogere SoC bij aankomst.
Als de enige beslissingsfactor €/kWh is, dan ga ik met je akkoord.

Ik ben er vrij zeker van dat de routes berekend langsheen Tesla superchargers is vele gevallen niet de snelste en/of kortste route zal zijn. Dat zijn ook parameters die een kost en/of waarde hebben.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Als de enige beslissingsfactor €/kWh is, dan ga ik met je akkoord.

Ik ben er vrij zeker van dat de routes berekend langsheen Tesla superchargers is vele gevallen niet de snelste en/of kortste route zal zijn. Dat zijn ook parameters die een kost en/of waarde hebben.
Ik corrigeer de voorgestelde SuC meestal door een SuC verder, soms zelfs twee verder. Meestal zit ik dan onder de 10%. Misschien kan je er met een third party snellader nog een paar procent van af doen, maar dat zal geen 5 minuten schelen op een rit van 1000 km.
Waarom wil iedereen echt het onderste uit de kan als het over laadtijd gaat? Ik vind de laadtijd al minimaal om rustig en uitgerust op bestemming aan te komen.
 
Met de verdichting van het netwerk is het 'halen' van een lader op steeds minder routes een issue. Gaat op langere stukken steeds meer om het comfort #laders/ aantal kW/ wat zit er aan Food & Beverage (of niet). Ook (voor mij) niet onbelangrijk de afstand van de snellader tot de snelweg.

Zijn genoeg menbers hier die vinden de app of navi prima en sturen er rustig achteraan. Nemen zoals het komt.

Met in bijvoorbeeld Duitsland steeds meer 'tussenmaat' stations van o.a. Ionity, Aral/BP & EnBW met 4-6 en 300+kW die ik steeds vaker tussendoor voor even wat bijladen gebruik. Maar je staat daardoor nogal eens bij een Autohof, Tuincentrum, Bouwmarkt of een kaal tankstation ed. Met soms een goed Imbiss of bradwurst tent. Die wil ik dan hebben. De 'Gasthof optie' met een SuC heeft z'n hoogtij dagen al gehad. Maar als het zo uitkomt voor lunch of diner rij ik er toch graag voor om.

Heb nog niet helemaal de goede eindvorm te pakken en wat ik zoek, verschilt per route (E25 / E411 bijv.) Maar heb voor mezelf voor de snelwegen en N-wegen die ik regelmatig gebruik een lijst van alle laders >3+ en 150+kW op de route. (zie voorbeeld hieronder)

A5 .png

Met in steno aanduiding afrit en wat er zit qua lunch / eten / supermarkt en met >> +x km hoe ver om van de snelweg. Staat online en kan ik onderweg op dashboard de laatste 150km range meekijken/plannen of ik er een eerder of later neem. Niet onbelangrijke reden: zonder gebruik van mobiel achter het stuur en boete te scoren. Namen Fastfood ketens staan er voor mij meer tussen als waarschuwing want ik kom er alleen bij hele hoge nood.

Bijvoorbeeld het stuk A5 Frankfurt > Basel waar ik nog wel eens langskom. Daar zijn SuC Baden-Baden Offenburg vrij ver. Ook de grotere alternatieven bij Freiburg of Mietersheim vind ik te ver om. Of Achern SUC vind ik een vervelende plek om te staan . In Kappel sta ik liever bij de Total dan de SuC bij Autohof enz. En dat wil ik niet allemaal hoeven te onthouden. Ook een paar raststattes zijn niet echt top of bij normale route planning eigenlijk (nog) te klein. Zo heb ik dat in een overzicht bij elkaar.

Liefhebbers die willen meelezen/kijken moeten maar even een pb sturen voor de link
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
Met de verdichting van het netwerk is het 'halen' van een lader op steeds minder routes een issue. Gaat op langere stukken steeds meer om het comfort #laders/ aantal kW/ wat zit er aan Food & Beverage (of niet). Ook (voor mij) niet onbelangrijk de afstand van de snellader tot de snelweg.

Zijn genoeg menbers hier die vinden de app of navi prima vinden en sturen er rustig achteraan. Nemen zoals het komt.

Met in bijvoorbeeld Duitsland steeds meer tussenmaat stations van Ionity, Aral/BP & EnBW met 4-6 en 300+kW die ik steeds vaker tussendoor voor even wat bijladen gebruik. Maar je staat daar nogal eens bij een Autohof, Tuincentrum, Bouwmarkt of een kaal tankstation ed. De 'Gasthof optie' met een SuC heeft z'n hoogtij dagen al lang gehad, zo lijkt het.

Heb nog niet helemaal de goede eindvorm te pakken en wat je zoekt verschilt per route (E411 is er zo een) maar heb voor mezelf per snelweg en N-wegen die ik regelmatig gebruik een lijst van alle laders >3+ en 150+kW op de route. (zie voorbeeld hieronder)

View attachment 1040675

Met in steno aanduiding afrit en wat er zit qua lunch / eten / supermarkt en met >> +x km hoe ver om van de snelweg. Staat online en kan ik op dashboard dashboard en in de laatste 150km meekijken/plannen of ik er een eerder of later neem. Niet onbelangrijke reden zonder gebruik van mobiel en boete te scoren. Namen Fastfood ketens staan er voor mij meer tussen als waarschuwing want ik kom er alleen bij hele hoge nood.

Bijvoorbeeld het stuk A5 Frankfurt > Basel waar ik nog wel eens langskom. Daar zijn SuC Baden-Baden Offenburg vrij ver. Ook de grotere alternatieven bij Freiburg of Mietersheim vind ik te ver om. Of Achern SUC vind ik een vervelende plek om te staan . In Kappel sta ik liever bij de Total dan de Autohof enz. En dat wil ik niet allemaal hoeven te onthouden. Ook een paar raststattes zijn niet echt top of bij normale route planning eigenlijk (nog) te klein. Zo heb ik dat in een overzicht bij elkaar.
SuCs in Duitsland vind ik meestal niet zo leuk. Ik ga eigenlijk liever de autoweg af naar een interessante plaats. Vb:
  • Macon, langs een parallelweg, maar heel goeie dagschotel daar in het restaurant of mooie wandeling langs de Saône
  • Beaune, vlak bij het leuke stadscentrum,
…om er maar twee te noemen.
Maar nu spreek ik vooral van uit mijn MS90D tijd. Toen een laadbeurt nog 45-50 minuten duurde.
 
Ik corrigeer de voorgestelde SuC meestal door een SuC verder, soms zelfs twee verder. Meestal zit ik dan onder de 10%. Misschien kan je er met een third party snellader nog een paar procent van af doen, maar dat zal geen 5 minuten schelen op een rit van 1000 km.
Waarom wil iedereen echt het onderste uit de kan als het over laadtijd gaat? Ik vind de laadtijd al minimaal om rustig en uitgerust op bestemming aan te komen.
Soms een beetje lastig dat dit forum enkel de laatste quote pakt.
Mijn reactie ging namelijk niet over de laadtijd zelf, en al helemaal niet om een alternatieve lader te vinden om nog wat lager in SOC proberen te eindigen om sneller te kunnen laden. Laadtijd zelf is inderdaad geen issue, een plas/koffiepauze duurt gemiddeld langer dan de lading…

Wel ging het over het feit dat het exclusief kiezen voor een SuC-route niet altijd in de kortste route zal resulteren (afstand en rijtijd). En die extra afstand en rijtijd (omwille van omweg) heeft ook een waarde/kost, waardoor routebegeleiding via externe netwerken soms wel nuttig zou kunnen zijn. Wederom, akkoord dat het in vele gevallen niet zo’n groot verschil is.

Denk dat er ondertussen wel voldoende voorbeelden zijn gegeven dat het optioneel integreren van externe netwerken in de routebegeleiding wel steek houdt (niet kunnen/mogen laden bij SuC’s, omwegen vermijden of geen SuC in de buurt van een dagtrip,…)
Akkoord dat exclusief snelladen bij SuC’s voor velen onder jullie voldoende dekkend zal zijn, maar ik blijf erbij: zolang je zovele snelladers van externe netwerken kan instellen als eindbestemming (met voorverwarmen van batterij), dan betekent dat er ook heel wat Tesla-rijders nood hebben aan die externe netwerken. Anders zouden ze niet in het systeem beschikbaar zijn als laadlocatie. Het is dan ook een kleine moeite om die (optioneel) mee op te nemen in de routebegeleiding. Maar ik denk dat ik mijn mening hieromtrent ondertussen wel duidelijk heb gemaakt…
 
De 'Gasthof optie' met een SuC heeft z'n hoogtij dagen al gehad.
En die Gasthof optie was vroeger misschien top. Maar er zijn er tegenwoordig genoeg die inmiddels zijn afgehaakt.

Sta je bij een hotel in Italië op een industrie terrein, mag je gebruik maken van een Portacabin voor de toilet stop en binnen nog geen kop koffie halen. Drie keer raden hoe vaak die portacabin schoongemaakt wordt. 😩

Of in Duitsland aan het einde van een industrie terrein naast een Chinees waar Tesla rijders expliciet niet welkom zijn. Wil je iets dan kan je naar de McD lopen. Gezellige buurt ook 's nachts.

Of Limburg an der Lahn is leuk op een zonnige middag op het terras voor de lunch. Of als je even een paar balletjes wil slaan. Maar 's avonds geen eten te krijgen en als de toko dicht is sta je toch weer bij die Portacabin.

Dan is een Snellader langs de snelweg opeens een stuk aantrekkelijker.
 
Waar hang jij uit in Duitsland? Meeste SuC's die ik ken zijn op korte afstand van een McDo, BK of andere rotzooi dus je hebt wel een relatief snelle hap. Soms zelfs bij een tankstation waar je ook gewoon een snack kan fiksen. Ik heb in Duitsland nog niet op een Portacabin moeten draaien.

M'n dochter reed vaak mee met m'n ouders die nog benzine rijden, en die vond de toiletten langs de snelweg altijd tegenvallen tegenover die bij de SuC's.
 
Zowiezo is er veel te halen met slim plannen. Op rit naar ardeche meer dan uur bespaart in vergelijking met voorstel tesla door 1 x fastned en 1x total energie te gebruiken ipv suc (macon + chalon en champagne) vermeden. Deze liggen behoorlijk van snelweg af. Dit was alvast mentaal voorbereiden op nieuwe S dan ben ik het gratis superchargen kwijt.
 
En die Gasthof optie was vroeger misschien top. Maar er zijn er tegenwoordig genoeg die inmiddels zijn afgehaakt.

Of in Duitsland aan het einde van een industrie terrein naast een Chinees waar Tesla rijders expliciet niet welkom zijn. Wil je iets dan kan je naar de McD lopen. Gezellige buurt ook 's nachts.

Of Limburg an der Lahn is leuk op een zonnige middag op het terras voor de lunch. Of als je even een paar balletjes wil slaan. Maar 's avonds geen eten te krijgen en als de toko dicht is sta je toch weer bij die Portacabin.

Dan is een Snellader langs de snelweg opeens een stuk aantrekkelijker.
In Duitsland heb ik ook niet zo’n goeie ervaringen, tenzij je fastfood liefhebber ben. In Frankrijk en in de Alpen veel aangename plaatsen ontdekt al.
Maar het moet nu wel lastiger zijn voor Tesla om leuke plaatsen te vinden. Door het sneller laden zal het verteer minder zijn bij de etablissementen die hun grond afstaan.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Waar hang jij uit in Duitsland? Meeste SuC's die ik ken zijn op korte afstand van een McDo, BK of andere rotzooi dus je hebt wel een relatief snelle hap. Soms zelfs bij een tankstation waar je ook gewoon een snack kan fiksen. Ik heb in Duitsland nog niet op een Portacabin moeten draaien.

M'n dochter reed vaak mee met m'n ouders die nog benzine rijden, en die vond de toiletten langs de snelweg altijd tegenvallen tegenover die bij de SuC's.
Nu ben ik niet per se fan van McD/BK oid, dus ik geef vaak de voorkeur aan SuC's die bij een hotel of een wat beter restaurant liggen. Die zijn er gelukkig ook.

En niet gezegd dat de gemiddelde parkeerplaats aan de snelweg beter is. Maar daar hoef je dan weer niet voor om te rijden.
 
Nu ben ik niet per se fan van McD/BK oid, dus ik geef vaak de voorkeur aan SuC's die bij een hotel of een wat beter restaurant liggen. Die zijn er gelukkig ook.

En niet gezegd dat de gemiddelde parkeerplaats aan de snelweg beter is. Maar daar hoef je dan weer niet voor om te rijden.
De reis begint op mijn oprit. Ik probeer onderweg zo veel mogelijk verrast te worden en te genieten. Autowegparkings helpen daar niet bij. SuC locaties, weg van de snelweg vaak wel.
 
Ik vind de laadplanning die de auto aangeeft meer een richtlijn dan iets wat je echt kan volgen.

Meestal wil ik vroeger stoppen dan wat de laadplanning aan geeft, zeker voor de eerste stop als je met een goed volle batterij vertrekt en wat files hebt.
Dan kijk ik gewoon welke snellader er op mijn pad ligt, en ga daar laden terwijl ik mijn sanitaire stop maak en mijn caffeïne aan vul.

Voor die omstandigheden is het makkelijk om te weten welke faciliteiten er zijn bij een laadpunt, of dat nu een SuC is of een tankstation met snellader.
Ik verwacht dat binnen een jaar of zo zowat elk tankstation snelladers heeft, en dat je via de borden langs de weg kan zien wat je kan verwachten.

De SuC die ik tot nu gebruikte waren meestal wel goed uitgerust, maar soms toch iets te ver van de autostrade of net iets te veel omweg.
Anderzijds, sommige Fastneds vallen qua faciliteiten enorm tegen. Ik ken er verschillende waar je nog geen boom kan vinden om tegen te plassen....