Thanks voor je informatie! Super nuttige informatie.Ervaring met alle 3 de auto's. Op dit moment een Model Y en Model 3 als auto's in gebruik en 7 jaar gereden met de Model S.
Hierbij mijn ervaringen met de 3 auto's.
Alternatief. Waarom kijk je niet naar een 2022 of 2023 Model Y waar net de kop af is?
- Model s:
- Pluspunten: Veruit de mooiste auto om te zien en theoretisch de meest luxe van de 3 (bijvoorbeeld vanwege de luchtvering). Gevoel van Ruimte in de auto en gebruikersinterface over 2 schermen heeft mijn voorkeur boven 1.
- Minpunten (Nu was mijn auto een 2015 model, dus niet helemaal vergelijkbaar met een 2018 versie), de auto vond ik fragieler aanvoelen. Zaken zoals de deurklinken zagen er mooi uit, maar wel veel onderhoud. Na verloop van garantie had ik ook wel een vrees dat de luchtvering ooit defect zou raken, omdat deze gezien het gewicht van de auto het best zwaar had.
Snelladen gratis maar snelheid wel beperkt t.o.v. de nieuwere auto's.
Hoger verbruik
Het is echt een heel forse auto, dus voor het parkeren heb je echt wel brede parkeervakken nodig. Zeker ook in het buitenland meegemaakt dat ik parkeergarages niet in kwam en achterwaarts de enige manier was om de garage weer te verlaten.- Model 3 (2019):
- Pluspunten: Praktisch qua maatvoering, rijdt als een kart.
- Minpunten: Voor iemand met mijn lengte (2m) en opgroeiende kinderen is het echt wel een krappe auto. Ontbreken van warmtepomp zorgt echt voor een substantieel hoger verbruik in de winter. De auto is een stuk gehoriger binnenin. Het interieur is m.i. kwalitatief fors minder dan de model S en Y.
- ModelY (LR):
- Pluspunten: De model Y is momenteel mijn favoriet. Qua binnenruimte doet de auto zeker niet onder voor de Model S. Sterker nog, de kinderen kunnen beduidend beter zitten op de achterbank, mede ook omdat ze de voeten beter onder de stoel kunnen schuiven.
Het snelladen is echt van een geheel andere orde. Zeker aan een V4 lader. Nu weet ik dat de curve redelijk snel afvlakt, maar nagenoeg leeg en opgewarmd aankomen bij een V4 lader zorgde bij mij voor 15 minuten boven de 200 kW. Voldoende om de rit weer voort te zetten.- Minpunten: Ik vind de model Y (maar evengoed de model 3) een minder mooie auto om te zien dan de Model S. En vooralsnog is Vision only nog niet op het niveau van de auto met sensoren.
Nou een nieuwe Y is niet heel veel duurder dan een occasion waar net de kop af is, die prijzen moeten nog even meedalen, vind ik nu nog niet heel interessant.
Wat betreft de S: snap alle punten, het laden is evt nog acceptabel voor mij met een CCS upgrade (150kwh). Ik vind het wel knap dat je achterwaarts een parkeergarage kan verlaten! Moet ik nog oefenen haha.
Ja ik merk nu ook wel met de 3 dat het krap wordt, en inderdaad gehorig...
Ah ik wist niet dat de model Y geen sensoren meer had? Even googlen.
Weet iemand hoe lang een model S met CCS upgrade er ongeveer over doet om bv 100km bij te laden aan een supercharger?
Ja dat valt mij ook op... stom hahaTav het alternatief, zelf ook een paar keer gedaan, maar de 2e handsprijzen bij handelaars lijken de prijsdalingen van Tesla nog niet echt te volgen.. dus dan is de afweging om voor hetzelfde bedrag of een paar €k extra een nieuwe te kopen ook snel gemaakt
Ook weer nieuwe informatie, thanks!Ik heb hem gekocht bij een algemene autohandelaar in Friesland. Geen garantie maar wel wat goedkoper dan elders (37k bij 117k km). Het geld dat ik uitspaarde heb ik opzij gezet voor eventuele reparaties. Mijn ervaring was positief. Ze kwamen afspraken netjes na zoals de 12v accu vervangen voor aflevering. Het enige dat ik tot nu toe heb hoeven doen was een accukabel. Tijdens het vervangen van de accu bleek die gecorrodeerd te zijn door lekkage. Dat is door de ranger gedaan voor 43 euro.
480 km is in de winter niet reëel. Zomer zou ik niet weten. Range van de S100D is erg vergelijkbaar met die van de 3LR AWD uit 2019. Ik denk dat je net iets verder komt. Wel heb ik het idee dat je met de range van de S wat meer kan "spelen". Hang een tijdje achter een vrachtwagen en je komt ineens een stuk verder. Dat verschil is bij de 3 wel wat minder.
Ik denk wel dat een verticaal scherm minder handig is dan een horizontale. Als je onderop het scherm iets moet doen moet je echt even je ogen van de weg halen (went wel). Aan de andere kant voelt het scherm in de 3 weer hilarisch klein als je overstapt.
Ik had wat zorgen over autopilot maar hij is ongeveer net zo goed als in de 3 en lane-changes gaan zelfs soepeler. Het kan zijn dat ie net iets vaker onnodig remt. Verder zijn er hele dagen die voorbij gaan zonder dat ik de FSD features mis uit de 3. Ook ontbreekt bij de S een binnencamera wat je kan zien als voor- of nadeel.
Persoonlijk vind ik het handig dat je nog steeds stokjes aan het stuur hebt met name voor de ruitenwissers en de cruise control. Maar dat is een kwestie van smaak.
Een S is geen auto die iemand "nodig" heeft maar het is in mijn ogen nou ook weer geen heel onpraktische of dure keuze. Bagageruimte is echt veel fijner dan bij de 3.
Ja die X vind ik ook wel tof, maar ja dan is het dilemma een occasion X of een nieuwe Y inderdaad. Vind de S wel mooier dan de X, maar HW3 is niet mega oud toch? Als iemand z'n X nog wil verkopen voor 30k mag diegene een bericht sturenIk heb een Model 3 (2019) en een Model X (2020).
Waarom lees ik hier niks over een occasion Model X? Dit is in mijn ogen de beste Tesla. Dat vind ik omdat deze auto luchtvering heeft (rijdt zoveel beter als een Model 3, deze rijdt meer als een kart en minder comfort dus), heel veel ruimte, vleugeldeuren zijn leuk en handig, veel meer opbergruimte dan in de S (meer vakjes voor spullen), automatische deuren zijn HEERLIJK, scherm achter stuur is prettig,
De enige reden waarom ik heel soms nog wel eens denk “Zal ik de X verkopen en nieuwe Y kopen”, is omdat de computer wat ouder is (HW3) en ik niet meer alle nieuwe features krijg met updates. Dat vind ik jammer.
Wat is je budget?
Ik heb de X nu bijna een jaar. Destijds ook getwijfeld: ga ik voor een nieuwe Y of voor een occasion X. Toch voor de X gekozen gezien deze meer comfort heeft.
Het is allemaal relatie, en het zijn allemaal mooie auto's inderdaadTja, het is ook echt waar je naar kijkt en wat je wil wat betreft een ‘premium’ gevoel.
I
als de 3 de meest onpraktische is die je ooit hebt gehad, dan ben ik wel benieuwd naar je vroegere ‘wagenpark’….
De opening is niet handig, maar ik kan er meer in meenemen dan in onze 3-serie Touring van weleer, Alfa 156 of DS5. Alleen de Saab ‘vrat’ meer.
Ruimte voor de kinderen (13 en 11) en omdat het kan, laten mij nu de overstap maken naar een Y. En dat mijn fiets nu in de auto mee kan (dat heb ik thuis niet gezegd ).
Ruimte voor de kinderen is uiteraard ook de keuze rationaliseren: hoor ze nu ook niet klagen en het is niet een Lada of Simca Talbot waar wij vroeg met 5-en op vakantie gingen.
Ach we hebben het niet zo slecht.
Nu wil ik toch wel een keer in zo'n X rijden hahaAls je aan mij vraagt wat de meeste "praktische" Tesla is, dan is dat absoluut de X. Enige minpunt aan "praktisch" is SOMS het parkeren. Meestal voldoende plek / ruimte.
Maar los daarvan, sinds ik de X heb (en bezit dus ook nog de 3, dus merk regelmatig het verschil) wil ik nooit meer een 'lage' auto. SUV rijdt zo fijn.