Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies aub: aanschaf volgende Tesla šŸ¤”

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop dat alle experts hier wat tips en gedachten met me willen delen zodat ik de voor mij juiste keuze kan maken bij mijn zoektocht naar een nieuwe auto :)

Ik rijd momenteel een M3, AWD dual motor uit 2019. Deze moet ik dus half maart 2024 inleveren, vandaar mijn zoektocht naar mā€™n volgende Tesla waarbij ik de volgende opties overweeg en daarbij de volgende voor- en nadelen zie. Ik plaats er ook wat linkjes bij van ā€˜advertentiesā€™ die in mijn ogen interessant zijn.

Ik ben in de afgelopen 5 jaar heel blij geweest met mā€™n M3, weinig echte problemen. 1 keer ging hij heel erg piepen en kraken en dat is toen gefixt door Tesla. Enige is dat de bouwkwaliteit wel te wensen over laat, met name aan de binnenkant van de auto (of ik ben niet zuinig genoeg haha).

Toch heb ook ik nu last van het verlangen naar iets ā€˜andersā€™, als in: een ander model Tesla. Maar dat zegt mā€™n hart, of het slim is weet ik niet.

- 25.000km per jaar ongeveer
- Ben niet perse van plan om op vakantie te gaan met de auto, maar goed, als het kan is het leuk
- Rij m.n. naar mā€™n werk, 50km heen en 50km terug, rij in principe geen hele grote afstanden

Als ik het bij het verkeerde eind heb of mā€™n gedachtengang / overwegingen niet kloppen hoor ik het heel graag!

Dit zijn mā€™n opties en gedachten daarbij:

ā€”ā€”ā€”
1. Model S

Model S uit 2018, denk zelf aan een 100D om toch het verlies aan bereik een beetje te compenseren en dacht ergens gelezen te hebben dat ze iets sneller laden?

Pros:: vind hem heel mooi, ik denk meer comfort en luxe dan de 3, wat meer ruimte. Hele nieuwe ervaring.

Cons: onderhoud, hoeveel is nou echt realistisch? Wel of geen schuifdak (lekkage?), stel alles klopt maakt een schuifdak het dan een no-go? Lees wisselende verhalen over bereik / degradatie van batterij na 6 jaar, lees wisselende verhalen over langzaam laden (al zal ik voornamelijk bij een openbare laadpaal vlakbij mā€™n huis laden in de nacht wanneer nodig).


2. Model 3

Model 3 uit 2019, van Tesla zelf. Verder altijd wel een fijne auto geweest.

Pros: fijne ervaring mee, minder onderhoud dan bij de MS? Bij mā€™n huidige nog steeds goed bereik, laad snel bij supercharging (wat ik bijna nooit doe, 5 keer gedaan in totaal).

Cons: Wil wat nieuws, ik ben 1.92m, iets meer ruimte zou fijn zijn. Ook in de kofferbak nu we een kleintje hebben.

3. Model Y

Nieuwe model Y.

Pros: volledige garantie, dus minder kopzorgen? Toch wat anders dan de M3, nieuwe ervaring, ook al is het interieur natuurlijk zo goed als het hetzelfde toch?

Cons: Duur, lijkt misschien qua rijden en ervaring veel op de M3?

ā€”ā€”ā€”
Ik sta evt. open voor een ander merk, maar heb al een beetje zitten kijken en alles is in verhouding gewoon een stuk duurder (waar ik blij van word dan). Bijvoorbeeld een EV6 vind ik ook wel tof, maar die zijn occasion nog behoorlijk duur volgens mij.

Nou heel verhaal, thanks als je het helemaal gelezen hebt en ben benieuwd naar jullie meningen en gedachten!
 
Ik hoop dat alle experts hier wat tips en gedachten met me willen delen zodat ik de voor mij juiste keuze kan maken bij mijn zoektocht naar een nieuwe auto :)

Ik rijd momenteel een M3, AWD dual motor uit 2019. Deze moet ik dus half maart 2024 inleveren, vandaar mijn zoektocht naar mā€™n volgende Tesla waarbij ik de volgende opties overweeg en daarbij de volgende voor- en nadelen zie. Ik plaats er ook wat linkjes bij van ā€˜advertentiesā€™ die in mijn ogen interessant zijn.

Ik ben in de afgelopen 5 jaar heel blij geweest met mā€™n M3, weinig echte problemen. 1 keer ging hij heel erg piepen en kraken en dat is toen gefixt door Tesla. Enige is dat de bouwkwaliteit wel te wensen over laat, met name aan de binnenkant van de auto (of ik ben niet zuinig genoeg haha).

Toch heb ook ik nu last van het verlangen naar iets ā€˜andersā€™, als in: een ander model Tesla. Maar dat zegt mā€™n hart, of het slim is weet ik niet.

- 25.000km per jaar ongeveer
- Ben niet perse van plan om op vakantie te gaan met de auto, maar goed, als het kan is het leuk
- Rij m.n. naar mā€™n werk, 50km heen en 50km terug, rij in principe geen hele grote afstanden

Als ik het bij het verkeerde eind heb of mā€™n gedachtengang / overwegingen niet kloppen hoor ik het heel graag!

Dit zijn mā€™n opties en gedachten daarbij:

ā€”ā€”ā€”
1. Model S

Model S uit 2018, denk zelf aan een 100D om toch het verlies aan bereik een beetje te compenseren en dacht ergens gelezen te hebben dat ze iets sneller laden?

Pros:: vind hem heel mooi, ik denk meer comfort en luxe dan de 3, wat meer ruimte. Hele nieuwe ervaring.

Cons: onderhoud, hoeveel is nou echt realistisch? Wel of geen schuifdak (lekkage?), stel alles klopt maakt een schuifdak het dan een no-go? Lees wisselende verhalen over bereik / degradatie van batterij na 6 jaar, lees wisselende verhalen over langzaam laden (al zal ik voornamelijk bij een openbare laadpaal vlakbij mā€™n huis laden in de nacht wanneer nodig).


2. Model 3

Model 3 uit 2019, van Tesla zelf. Verder altijd wel een fijne auto geweest.

Pros: fijne ervaring mee, minder onderhoud dan bij de MS? Bij mā€™n huidige nog steeds goed bereik, laad snel bij supercharging (wat ik bijna nooit doe, 5 keer gedaan in totaal).

Cons: Wil wat nieuws, ik ben 1.92m, iets meer ruimte zou fijn zijn. Ook in de kofferbak nu we een kleintje hebben.

3. Model Y

Nieuwe model Y.

Pros: volledige garantie, dus minder kopzorgen? Toch wat anders dan de M3, nieuwe ervaring, ook al is het interieur natuurlijk zo goed als het hetzelfde toch?

Cons: Duur, lijkt misschien qua rijden en ervaring veel op de M3?

ā€”ā€”ā€”
Ik sta evt. open voor een ander merk, maar heb al een beetje zitten kijken en alles is in verhouding gewoon een stuk duurder (waar ik blij van word dan). Bijvoorbeeld een EV6 vind ik ook wel tof, maar die zijn occasion nog behoorlijk duur volgens mij.

Nou heel verhaal, thanks als je het helemaal gelezen hebt en ben benieuwd naar jullie meningen en gedachten!
M3 Highland staat bewust niet in het rijtje?
Of kies je dan op voorhand liever voor een nieuwe Y?
 
Als je een M3 van 2019 in overweging brengt, stel ik mij de vraag wat het probleem is om je eigen M3 van hetzelfde bouwjaar te houden/ over te nemen.
Die wagen ken je met zijn pro's en contra's.

Heb je daar een goeie reden voor, dan zie ik enkel 3. Model Y als een (veilige) vooruitgang in jouw keuzes
Omdat ze hem niet aantrekkelijk aanbieden ter overname.

M3 Highland staat bewust niet in het rijtje?
Of kies je dan op voorhand liever voor een nieuwe Y?
Goed punt... Die is qua nieuwsprijs gelijk aan de Y toch?

Maar goed occasion noem ik niet voor niks, snap dat je er iets voor inlevert maar als de balans klopt scheelt het me als het goed is wel wat centjes (de vraag is alleen hoeveel...)
 
Onderhoud? Bij een Tesla?
Nou ik heb bij m'n huidige model 3 ook amper onderhoud, als je het al zo kan noemen. Maar staat een heel topic op tweakers over de model s 2018 en onderhoudskosten. Nu weet ik dus absoluut niet of dat een te beperkt beeld is en dat in 9/10 gevallen dat allemaal niet aan de orde is en er ook nauwelijks onderhoud is behalve de kleine dingetjes en banden. Ik las dingen over draagarmen, koplampen, het scherm, schuifdak, deurgrepen. Prima als je nog in de garantie zit, maar dat zit ik overduidelijk niet meer als ik zo'n occasion zou kopen.

Maar ik hoor graag andere ervaringen, heeeel graag :p
 
Nou ik heb bij m'n huidige model 3 ook amper onderhoud, als je het al zo kan noemen. Maar staat een heel topic op tweakers over de model s 2018 en onderhoudskosten. Nu weet ik dus absoluut niet of dat een te beperkt beeld is en dat in 9/10 gevallen dat allemaal niet aan de orde is en er ook nauwelijks onderhoud is behalve de kleine dingetjes en banden. Ik las dingen over draagarmen, koplampen, het scherm, schuifdak, deurgrepen. Prima als je nog in de garantie zit, maar dat zit ik overduidelijk niet meer als ik zo'n occasion zou kopen.

Maar ik hoor graag andere ervaringen, heeeel graag :p
Een Model S uit 2018 is van een andere kwaliteit dan een M3 2019 en van een heel andere kwaliteit dan de laatste generatie M3 en MY. Deze zijn onderling dus niet te vergelijken. Ik heb zelf een M3 2019 en een M3 2020 en tot op heden ā‚¬60,ā€” aan onderhoud/kosten en dat was het ā€œvrijwilligā€ laten uitvoeren van een onderhoudsbeurt en het vervangen van het interieur filter.
 
Nou ik heb bij m'n huidige model 3 ook amper onderhoud, als je het al zo kan noemen. Maar staat een heel topic op tweakers over de model s 2018 en onderhoudskosten. Nu weet ik dus absoluut niet of dat een te beperkt beeld is en dat in 9/10 gevallen dat allemaal niet aan de orde is en er ook nauwelijks onderhoud is behalve de kleine dingetjes en banden. Ik las dingen over draagarmen, koplampen, het scherm, schuifdak, deurgrepen. Prima als je nog in de garantie zit, maar dat zit ik overduidelijk niet meer als ik zo'n occasion zou kopen.

Maar ik hoor graag andere ervaringen, heeeel graag :p
Je bedoelt herstellen van mankementen. Ik heb mijn MS2016 (facelift) inderdaad na 6 jaar en 200000km weg gedaan omwille van die vrees. DLRā€™s die om de 2 jaar kapot gaan, batterij die kapot gaat, net buiten garantie, ophangingproblemen, waterinsijpelingā€¦
Natuurlijk, alles heeft zijn prijs. Een gereviseerde batterij kost 12000ā‚¬ dacht ik, waarbij ik toch veronderstel dat ze de waterinsijpelingproblemen definitief zullen verholpen hebben. Voor 12000ā‚¬ heb je dan een zo goed als nieuwe wagen, die je hopelijk goedkoop hebt kunnen aankopen. Motoren gaan eigenlijk bijna niet meer kapotā€¦
 
Een Model S uit 2018 is van een andere kwaliteit dan een M3 2019 en van een heel andere kwaliteit dan de laatste generatie M3 en MY. Deze zijn onderling dus niet te vergelijken. Ik heb zelf een M3 2019 en een M3 2020 en tot op heden ā‚¬60,ā€” aan onderhoud/kosten en dat was het ā€œvrijwilligā€ laten uitvoeren van een onderhoudsbeurt en het vervangen van het interieur filter.
Ja tuurlijk, snap ik ook volledig. Maar ik probeer dus inderdaad in te schatten aan wat ik moet denken bij een S voor het onderhoud / herstellen van mankementen zoals Phil V goed zegt.
Je bedoelt herstellen van mankementen. Ik heb mijn MS2016 (facelift) inderdaad na 6 jaar en 200000km weg gedaan omwille van die vrees. DLRā€™s die om de 2 jaar kapot gaan, batterij die kapot gaat, net buiten garantie, ophangingproblemen, waterinsijpelingā€¦
Natuurlijk, alles heeft zijn prijs. Een gereviseerde batterij kost 12000ā‚¬ dacht ik, waarbij ik toch veronderstel dat ze de waterinsijpelingproblemen definitief zullen verholpen hebben. Voor 12000ā‚¬ heb je dan een zo goed als nieuwe wagen, die je hopelijk goedkoop hebt kunnen aankopen. Motoren gaan eigenlijk bijna niet meer kapotā€¦
Inderdaad, dat is wat ik bedoel, thanks. Mja, en dat is dus m'n afweging. Een model die ik heel tof vind en wel echt 'meer' auto dan een 3, met het risico op een stuk meer kosten gedurende de komende jaren, of een wat 'stabieler' model wat ik al ken, maar een beetje op uitgekeken ben (ik voel me echt verwend nu haha). Heb jij al die mankementen ook meegemaakt met je MS2016? En heeft de MS2018 hier al minder last van? Of maakt dat niet echt uit?
 
Ja tuurlijk, snap ik ook volledig. Maar ik probeer dus inderdaad in te schatten aan wat ik moet denken bij een S voor het onderhoud / herstellen van mankementen zoals Phil V goed zegt.

Inderdaad, dat is wat ik bedoel, thanks. Mja, en dat is dus m'n afweging. Een model die ik heel tof vind en wel echt 'meer' auto dan een 3, met het risico op een stuk meer kosten gedurende de komende jaren, of een wat 'stabieler' model wat ik al ken, maar een beetje op uitgekeken ben (ik voel me echt verwend nu haha). Heb jij al die mankementen ook meegemaakt met je MS2016? En heeft de MS2018 hier al minder last van? Of maakt dat niet echt uit?
Ik vond de MS net te opzichtig. Ik ben freelancer en ik vond het toch wat ā€˜ogen uitstekenā€™ bij mijn klanten. Zij hebben hem betaald immers. En vooral bij interne collegaā€™s die hetzelfde werk doen, en het moeten stellen met een octavia.
Nu met mijn MY mis ik wel de schoonheid en het limousinegehalte (luchtvering vooral).
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Ik vond de MS net te opzichtig. Ik ben freelancer en ik vond het toch wat ā€˜ogen uitstekenā€™ bij mijn klanten. Zij hebben hem betaald immers. En vooral bij interne collegaā€™s die hetzelfde werk doen, en het moeten stellen met een octavia.
Nu met mijn MY mis ik wel de schoonheid en het limousinegehalte (luchtvering vooral).
Ah ja, ik snap helemaal wat je zegt. Ja precies die laatste zin doet me neigen naar de S, ik denk echt dat ik daar behoefte aan heb, dat opzichtige, heerlijk haha. En m'n vraag over de mankementen? Of weet je niet hoe dat zit bij MS2018-en?
 
Hoeveel vragen ze er voor? En welke leasemaatschappij is dat die er een slaatje uit wil slaan?
31.500, maar er zit een flinke deuk rechtsachter waarvan ze in november 2023 zeiden laat maar zitten, dat repareren we wel bij inname (is operational lease). En nu kan ik hem dus voor dat bedrag overnemen, maar wel in de huidige staat, er gaat verder niks aan gedaan worden gedurende restant van leaseperiode (oftewel, komt voor mn eigen rekening).
 
  • Informative
Reactions: SpaceWagon
Ik zit een beetje met zelfde 'probleem' en lees hier graag mee. Ik vind persoonlijk de M3 Highland net te weinig vernieuwend. Ik hoop stiekem dat ze met de aankomende (vernieuwende) Model Y nog iets verder gaan. Ook de bĆØta-fratsen met die 'cruise controle' en 'autopilot' mogen stilaan eens verdwijnen. Ik kijk dus ook opnieuw naar andere merken. Echter wat verbruik, elektrische kwaliteit en prijs betreft, zijn ze nog altijd de top in mijn ogen. Toch ga ik andere merken bezoeken en vergelijken om daarna zeker te zijn nog steeds de juiste keuze te maken ;-). Vandaag is mij deze keuze nog niet duidelijk, dus ik lees hier nog even mee :)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik kom zelf uit een M3LR 2019 en rijd nu een MYLR. Het verschil tussen die twee auto's is echt groot. Wellicht op het eerste gezicht lijkt het veel op elkaar, maar er is echt heel veel verbeterd. Vele malen stiller, deuren die echt zwaar en degelijk aanvoelen bij dichtgooien, stuurverwarming, electrische achterklep, ander interieur (ok... lijkt nog wel redelijk op elkaar), matrix lampen, enz. Voor mij zou de keuze tussen de vorige M3 en een MY een no-brainer zijn. Zeker met volledige garantie erbij.

Een ander merk biedt voor mijn gevoel nog steeds niet wat Tesla aanbiedt (wellicht begin ik een echte fanboy te worden ;)).

Maar goed, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, en het financiƫle plaatje is altijd belangrijk.
 
  • Like
Reactions: EddYct
Thanks voor het meedenken! Alleen wil ik dan die quicksilver variant haha, dus geen subsidie helaas, maar goed alsnog nette prijs voor gloednieuwe model Y.
Over de onderhoudskosten van een Model S is het lastig een goede schatting te geven, dus dat blijft altijd een gok.
Ook weet je nooit zeker wat er allemaal mee gebeurd is in al die jaren vooraf.
Het blijft dus altijd een gok.

Verder is de Model S een heerlijke auto, dat merk je iedere km die je rijdt, ik ben daar zelf enorm tevreden over.
Maar de kosten kunnen oplopen als je wat krijgt.
Als je nieuw koopt, weet je veel beter waar je aan toe bent qua kosten.

Dus de vraag is volgens mij: wat vind je het belangrijkst?
Tegenvraag: waarom ga je niet een proefrit met een Model Y maken?
Heel veel mensen zijn super tevreden over die auto.
 
Ik zit een beetje met zelfde 'probleem' en lees hier graag mee. Ik vind persoonlijk de M3 Highland net te weinig vernieuwend. Ik hoop stiekem dat ze met de aankomende (vernieuwende) Model Y nog iets verder gaan. Ook de bĆØta-fratsen met die 'cruise controle' en 'autopilot' mogen stilaan eens verdwijnen. Ik kijk dus ook opnieuw naar andere merken. Echter wat verbruik, elektrische kwaliteit en prijs betreft, zijn ze nog altijd de top in mijn ogen. Toch ga ik andere merken bezoeken en vergelijken om daarna zeker te zijn nog steeds de juiste keuze te maken ;-). Vandaag is mij deze keuze nog niet duidelijk, dus ik lees hier nog even mee :)
Kunnen we elkaar de hand schudden haha. Ik hoor ook graag je ervaringen met andere merken als je er testritten in hebt gemaakt etc!
Ik kom zelf uit een M3LR 2019 en rijd nu een MYLR. Het verschil tussen die twee auto's is echt groot. Wellicht op het eerste gezicht lijkt het veel op elkaar, maar er is echt heel veel verbeterd. Vele malen stiller, deuren die echt zwaar en degelijk aanvoelen bij dichtgooien, stuurverwarming, electrische achterklep, ander interieur (ok... lijkt nog wel redelijk op elkaar), matrix lampen, enz. Voor mij zou de keuze tussen de vorige M3 en een MY een no-brainer zijn. Zeker met volledige garantie erbij.

Een ander merk biedt voor mijn gevoel nog steeds niet wat Tesla aanbiedt (wellicht begin ik een echte fanboy te worden ;)).

Maar goed, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, en het financiƫle plaatje is altijd belangrijk.
Mmm, interesting, nuttig dit. Klinkt allemaal heel positief, en inderdaad qua beleving en nuttige features wel echt anders dan de M3LR 2019 die ik nu ook nog rij. Dus echt een vergelijkbaar scenario waar je in zit / zat. Ja volgens mij ben ik ook een fanboy hoor :p Ik zal wel voor de standard range gaan, heb die long range niet nodig.

Mja uiteindelijk kost een S waarschijnlijk na een paar jaar ook evenveel, alleen moet ik het nu in 1 keer aftikken als ik een nieuwe zou kopen...
Over de onderhoudskosten van een Model S is het lastig een goede schatting te geven, dus dat blijft altijd een gok.
Ook weet je nooit zeker wat er allemaal mee gebeurd is in al die jaren vooraf.
Het blijft dus altijd een gok.

Verder is de Model S een heerlijke auto, dat merk je iedere km die je rijdt, ik ben daar zelf enorm tevreden over.
Maar de kosten kunnen oplopen als je wat krijgt.
Als je nieuw koopt, weet je veel beter waar je aan toe bent qua kosten.

Dus de vraag is volgens mij: wat vind je het belangrijkst?
Tegenvraag: waarom ga je niet een proefrit met een Model Y maken?
Heel veel mensen zijn super tevreden over die auto.
Ja precies, denk dat ik dat ook het lastige vind, dat het toch een gok blijft. Mmm moet dat niet geregistreerd staan ergens in een onderhousboekje oid? Want zit nu op reddit te kijken, maar daar lees ik ook niet perse de beste ervaringen bij het kopen van een certified occasion van Tesla zelf. Natuurlijk wel het jaar garantie na aanschaf, maar ook de negatieve ervaringen van het niet de auto kunnen bezichtigen voor je die 500 euro hebt afgetikt, diegene kwam nog achter allemaal mankementen en gebreken (die wel gefixt werden onder de verzekering), maar alsnog hij moest zelf de auto helemaal nalopen / laten checken. Hij adviseerde in ieder geval om bij third party dealers die gespecialiseerd zijn in Tesla's je tesla te kopen, maar ja dan zal je niet dat jaar garantie hebben zoals Tesla die biedt denk ik?

Een vriend van me heeft een S, weet niet precies welke variant maar misschien vraag ik aan hem of we 2 dagen van auto kunnen wisselen.

En inderdaad, thanks voor het idee, dat hebben al meer mensen geopperd en dat ga ik aankomende week ook doen. Ik wil een rit in een Y en een rit in een M3 highland maken. Ook al ga ik denk ik wel voor de Y als ik voor nieuw ga, maar ben gewoon benieuwd naar de Highland, ook omdat iemand zei dat de Highland alweer 'beter' en meer next level voelde dan de Y.
 
En toch even hypothetisch de situatie dat ik geen nieuwe kan / wil kopen, maar moet kiezen tussen een M3P2019 (32k) of een Model S 100D uit november 2018 (35k). Is dan alsnog de model 3 betrouwbaarder / de voorkeur?

S75D uit 2018 is ook nog een optie, 2 varianten, 1 van 27k en 1 van 30k. Kan ook voor goedkoper gaan, en dan het geld wat ik bespaar opzij zetten voor evt. reparaties.