Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies aub: aanschaf volgende Tesla 🤔

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben denk ik een van de weinigen die de andere keus heeft gemaakt: een S100D uit 2018. Nu ongeveer 10.000 km gereden en ben erg tevreden.
Of de keuze voor een bepaalde auto altijd volledig rationeel is weet ik niet. Het moet ook gewoon goed voelen. Maar omdat dit een forum is toch wat voor- en nadelen ten opzichte van de M3 van mijn vrouw.

Nadelen:
- Groot en vooral breed. In parkeergarages echt uitkijken.
- Weinig plek in het interieur voor dingen. Waarom zit er geen vakje in de deur en de middenconsole is een soort bodemloze put waar je dingen in kwijtraakt.
- Verbruik is iets van 20% hoger dan de M3
Voordelen:
- Groot en breed. Dat is cool.
- Vering is comfortabeler dan de M3. Ik heb lang citroen gereden en dit komt er niet in de buurt maar het veert lekkerder dan de M3 (S heeft luchtvering)
- Schuifdakje vind ik erg fijn
- Nog 3 jaar garantie op motoren en accu (M3 is al jaren uit de garantie, S heeft 8 jaar eindeloze kilometers)

Wat betreft de kosten mis ik nog een beetje de discussie over de afschrijving. Dat is de grootste kostenpost. Ik vermoed dat mijn S over 3 jaar nog iets van 25k waard is. Dat is een afschrijving van 4k per jaar en ik vermoed dat dat redelijk vergelijkbaar met een nieuwe Y. Daarvoor rijd je dan wel een veel grotere auto.

Verder past een tweedehands auto gewoon beter bij me. Je hoeft niet te huilen over je eerste krasje. Voor een 5 jaar oude auto zijn onderdelen zoals velgen veel goedkoper en zijn er bijvoorbeeld revisie-kits voor de deurklinken.

Qua laden gaat het langzamer dan de M3 en hij gebruikt meer maar met 140Kw zijn ook lange reizen echt heel goed te doen.

Let bij een S wel op dat je MCU 2 en Hardware 2.5 hebt. Als ie dat niet zou hebben gehad had ik hem niet gekocht.

De 100 accu heeft voor zover ik weet geen problemen met vocht (net als de 75). Degradatie valt bij mij in elk geval heel erg mee. 480 km bij 100%.

Tenslotte kan je ook kijken naar bijvoorbeeld een I-pace hoewel dat misschien vloeken in de Tesla kerk is. Langzamer laden maar misschien is het goed genoeg voor je. Ze zijn nu best goedkoop.
 
Last edited:
Ik lees met interesse mee. Ik ben ook op zoek naar een opvolger voor mijn 2019 M3. Heb hem halverwege dit jaar nodig. Hoop dat de Model Y Juniper er tegen die tegen die tijd is. Alternatief zou voor mij een A4 e-Tron zijn. heb proefgereden. Prima auto. Navi is prut, maar dat Is met CarPlay op te lossen…
 
Ik zou zeker ook eens in een Model S gaan rijden. De paar keren dat ik die als leenauto heb gekregen voelde ik alsof in een vrachtauto reed t.o.v. mijn M3P, het was een heel andere beleving.

Financieel is een nieuwe MY het beste. De vraagprijzen voor gebruikte Tesla's liggen m.i. nog schrikbarend hoog, behalve als je je eigen Tesla wil inruilen!
Yes, wil ik volgende week 2 dagen lenen oid van een vriend om er gevoel bij te krijgen, is ook een iets oudere geloof ik. Ik vond de vraagprijzen juist wel redelijk gedaald (voor model S dan).
Prijzen ben ik niet echt in thuis maar heat pump zit er bij de Model 3's vanaf 2021 in. Ook alle Model Y's hebben dit. Je kunt voor de Model 3 deze modellen herkennen aan de zwarte trim i,p,v, chrome (let wel op, velen hebben chrome delete op de oudere modellen, hier kun je ze dus niet altijd aan herkennen) maar ook te herkennen aan de power trunk en de matrix projector koplampen (ronde lens op de uiteindes van de lampen i.p.v. alleen reflectoren). Makkelijkste te zien aan het interieur, center console is heel anders.

Waarschijnlijk gaat de nieuwe Model Y niet veel meer kosten dan de huidige, of misschien wel hetzelfde. Was met de Model 3 toen tenminste ook het geval. Maar is afwachten, is nog weinig nieuws over.



Financieel gezien zal Model Y denk ik het beste zijn, vooral als je naar de restwaarde gaat kijken. Verwacht alleen wel dat deze binnenkort meteen wat zal zakken zodra de nieuwe Model Y er is.
Alright top thanks. Ja kan helaas dan niet wachten op die juniper upgrade, moet uiterlijk half maart een nieuwe hebben. Mja, dat is wel balen dat ie dan gelijk zo hard daalt in waarde...
Eind 2020.

Te herkennen aan draadloos laden in het interieur en de zwarte raamlijsten (maar dat is soms ook achteraf gedaan... de SR kwam par begin 2021 met de updates, dus wel opletten).
Goed punt, ik ga eens even wat sites en dealers afstruinen aankomende week. Goed ook om te weten dat de SR later kwam.
Ik ben denk ik een van de weinigen die de andere keus heeft gemaakt: een S100D uit 2018. Nu ongeveer 10.000 km gereden en ben erg tevreden.
Of de keuze voor een bepaalde auto altijd volledig rationeel is weet ik niet. Het moet ook gewoon goed voelen. Maar omdat dit een forum is toch wat voor- en nadelen ten opzichte van de M3 van mijn vrouw.

Nadelen:
- Groot en vooral breed. In parkeergarages echt uitkijken.
- Weinig plek in het interieur voor dingen. Waarom zit er geen vakje in de deur en de middenconsole is een soort bodemloze put waar je dingen in kwijtraakt.
- Verbruik is iets van 20% hoger dan de M3
Voordelen:
- Groot en breed. Dat is cool.
- Vering is comfortabeler dan de M3. Ik heb lang citroen gereden en dit komt er niet in de buurt maar het veert lekkerder dan de M3 (S heeft luchtvering)
- Schuifdakje vind ik erg fijn
- Nog 3 jaar garantie op motoren en accu (M3 is al jaren uit de garantie, S heeft 8 jaar eindeloze kilometers)

Wat betreft de kosten mis ik nog een beetje de discussie over de afschrijving. Dat is de grootste kostenpost. Ik vermoed dat mijn S over 3 jaar nog iets van 25k waard is. Dat is een afschrijving van 4k per jaar en ik vermoed dat dat redelijk vergelijkbaar met een nieuwe Y. Daarvoor rijd je dan wel een veel grotere auto.

Verder past een tweedehands auto gewoon beter bij me. Je hoeft niet te huilen over je eerste krasje. Voor een 5 jaar oude auto zijn onderdelen zoals velgen veel goedkoper en zijn er bijvoorbeeld revisie-kits voor de deurklinken.

Qua laden gaat het langzamer dan de M3 en hij gebruikt meer maar met 140Kw zijn ook lange reizen echt heel goed te doen.

Let bij een S wel op dat je MCU 2 en Hardware 2.5 hebt. Als ie dat niet zou hebben gehad had ik hem niet gekocht.

De 100 accu heeft voor zover ik weet geen problemen met vocht (net als de 75). Degradatie valt bij mij in elk geval heel erg mee. 480 km bij 100%.

Tenslotte kan je ook kijken naar bijvoorbeeld een I-pace hoewel dat misschien vloeken in de Tesla kerk is. Langzamer laden maar misschien is het goed genoeg voor je. Ze zijn nu best goedkoop.
Fijn om te horen dat je tevreden bent en dat je ook mooi de vergelijking kunt maken met een M3. Heb je voor dat consolevakje geen 3rd party dingen om het te verdelen zodat geen bodemloze put meer is? 🤣 Mag ik vragen waar jij hem hebt aangeschaft? Tesla zelf of dealer / particulier?

Mja 140Kw is voor mij prima hoor, ik reis niet ver, en anders pakken we de ICE van m'n partner als het moet.

Yes die MCU2 en HW 2.5 let ik inderdaad zeker op, ben ik ook erg gevoelig voor.

Is de 480 km reëel? Wat rij je er in de winter en in de zomer mee op 100%?

Ik bekijk alle opties, al staan Tesla's op dit moment zeker bovenaan m'n shortlist. Thanks voor de tip.
Als je voor een S75 (of S90) gaat loop je het risico dat de het laden generfd is. Dus als je die overweegt, zorg zeker dat je een lange proefrit maakt waarbij je kunt superchargen.
Ahh dat ken ik nog niet, ook even in verdiepen. Als in, dan laden ze minder snel? Is dat software matig gedaan? Dan zou je denken dat je het er af zou moeten kunnen halen toch?
 
Als je voor een S75 (of S90) gaat loop je het risico dat de het laden generfd is. Dus als je die overweegt, zorg zeker dat je een lange proefrit maakt waarbij je kunt superchargen.
Ik ben toch wel benieuwd over welke S90 we het dan hè. En. Wij hebben er eentje met bijna 400 k op de teller uit 2015 en laden gaat tot hogere waarde dan vroeger. Mijn vrouw laad bijna altijd supercharger omdat ze thuis laden zonde van het geld vindt ☺️
Niet lang op hoge snelheid geef ik toe maar nog steeds perfecte snelheid voor lange ritten.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Het nerfe van de Model S was met name de S85 die een periode vanwege brandgevaar generfd was wat achteraf gelukkig niet het geval was. Een kleine periode was ook in elk geval de S90D van mij generfd. Dat is echter alweer lang verleden tijd. Tegenwoordig gewoon weer mooie laadsnelheiden van 130 kWh voor een oud beestje.

Bijna 400k op de teller? Ik zie een inschrijving in het "400k clubmaatschap". Zelf 'slechts' iets meer dan 280k. EInd dit jaar bij de 300k club :D
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ervaring met alle 3 de auto's. Op dit moment een Model Y en Model 3 als auto's in gebruik en 7 jaar gereden met de Model S.
Hierbij mijn ervaringen met de 3 auto's.
  • Model s:
    • Pluspunten: Veruit de mooiste auto om te zien en theoretisch de meest luxe van de 3 (bijvoorbeeld vanwege de luchtvering). Gevoel van Ruimte in de auto en gebruikersinterface over 2 schermen heeft mijn voorkeur boven 1.
    • Minpunten (Nu was mijn auto een 2015 model, dus niet helemaal vergelijkbaar met een 2018 versie), de auto vond ik fragieler aanvoelen. Zaken zoals de deurklinken zagen er mooi uit, maar wel veel onderhoud. Na verloop van garantie had ik ook wel een vrees dat de luchtvering ooit defect zou raken, omdat deze gezien het gewicht van de auto het best zwaar had.
      Snelladen gratis maar snelheid wel beperkt t.o.v. de nieuwere auto's.
      Hoger verbruik
      Het is echt een heel forse auto, dus voor het parkeren heb je echt wel brede parkeervakken nodig. Zeker ook in het buitenland meegemaakt dat ik parkeergarages niet in kwam en achterwaarts de enige manier was om de garage weer te verlaten.
  • Model 3 (2019):
    • Pluspunten: Praktisch qua maatvoering, rijdt als een kart.
    • Minpunten: Voor iemand met mijn lengte (2m) en opgroeiende kinderen is het echt wel een krappe auto. Ontbreken van warmtepomp zorgt echt voor een substantieel hoger verbruik in de winter. De auto is een stuk gehoriger binnenin. Het interieur is m.i. kwalitatief fors minder dan de model S en Y.
  • ModelY (LR):
    • Pluspunten: De model Y is momenteel mijn favoriet. Qua binnenruimte doet de auto zeker niet onder voor de Model S. Sterker nog, de kinderen kunnen beduidend beter zitten op de achterbank, mede ook omdat ze de voeten beter onder de stoel kunnen schuiven.
      Het snelladen is echt van een geheel andere orde. Zeker aan een V4 lader. Nu weet ik dat de curve redelijk snel afvlakt, maar nagenoeg leeg en opgewarmd aankomen bij een V4 lader zorgde bij mij voor 15 minuten boven de 200 kW. Voldoende om de rit weer voort te zetten.
    • Minpunten: Ik vind de model Y (maar evengoed de model 3) een minder mooie auto om te zien dan de Model S. En vooralsnog is Vision only nog niet op het niveau van de auto met sensoren.
Alternatief. Waarom kijk je niet naar een 2022 of 2023 Model Y waar net de kop af is?
 
Tav het alternatief, zelf ook een paar keer gedaan, maar de 2e handsprijzen bij handelaars lijken de prijsdalingen van Tesla nog niet echt te volgen.. dus dan is de afweging om voor hetzelfde bedrag of een paar €k extra een nieuwe te kopen ook snel gemaakt 😅
 
Tesla telt voor een Certified Occasion 7 tot 8k op bij de prijs waarvoor ze hem inkopen. Tenminste zo lijkt het als ik kijk naar auto's die vergelijkbaar zijn met mijn auto. Ze bieden mij 25k inruil en een vergelijkbare auto staat voor rond de 32 en 33k te koop. Natuurlijk kijken ze alles nog eens na en heb je weer 12 maanden volledige garantie. Toch vind ik het verschil zodanig dat ik misschien het risico van een particuliere aankoop zou overwegen (als ik in was voor een 2e hands Model 3). Garantie op de aandrijfunit en accu heb je tot 8 jaar of f 192k km, dus de belangrijkste garantie heb je ook bij een particuliere aankoop.
 
Mag ik vragen waar jij hem hebt aangeschaft? Tesla zelf of dealer / particulier?

Ik heb hem gekocht bij een algemene autohandelaar in Friesland. Geen garantie maar wel wat goedkoper dan elders (37k bij 117k km). Het geld dat ik uitspaarde heb ik opzij gezet voor eventuele reparaties. Mijn ervaring was positief. Ze kwamen afspraken netjes na zoals de 12v accu vervangen voor aflevering. Het enige dat ik tot nu toe heb hoeven doen was een accukabel. Tijdens het vervangen van de accu bleek die gecorrodeerd te zijn door lekkage. Dat is door de ranger gedaan voor 43 euro.
Is de 480 km reëel? Wat rij je er in de winter en in de zomer mee op 100%?

480 km is in de winter niet reëel. Zomer zou ik niet weten. Range van de S100D is erg vergelijkbaar met die van de 3LR AWD uit 2019. Ik denk dat je net iets verder komt. Wel heb ik het idee dat je met de range van de S wat meer kan "spelen". Hang een tijdje achter een vrachtwagen en je komt ineens een stuk verder. Dat verschil is bij de 3 wel wat minder.

Ik denk wel dat een verticaal scherm minder handig is dan een horizontale. Als je onderop het scherm iets moet doen moet je echt even je ogen van de weg halen (went wel). Aan de andere kant voelt het scherm in de 3 weer hilarisch klein als je overstapt.

Ik had wat zorgen over autopilot maar hij is ongeveer net zo goed als in de 3 en lane-changes gaan zelfs soepeler. Het kan zijn dat ie net iets vaker onnodig remt. Verder zijn er hele dagen die voorbij gaan zonder dat ik de FSD features mis uit de 3😁. Ook ontbreekt bij de S een binnencamera wat je kan zien als voor- of nadeel.

Persoonlijk vind ik het handig dat je nog steeds stokjes aan het stuur hebt met name voor de ruitenwissers en de cruise control. Maar dat is een kwestie van smaak.

Een S is geen auto die iemand "nodig" heeft maar het is in mijn ogen nou ook weer geen heel onpraktische of dure keuze. Bagageruimte is echt veel fijner dan bij de 3.
 
Last edited:
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Ik heb een Model 3 (2019) en een Model X (2020).

Waarom lees ik hier niks over een occasion Model X? Dit is in mijn ogen de beste Tesla. Dat vind ik omdat deze auto luchtvering heeft (rijdt zoveel beter als een Model 3, deze rijdt meer als een kart en minder comfort dus), heel veel ruimte, vleugeldeuren zijn leuk en handig, veel meer opbergruimte dan in de S (meer vakjes voor spullen), automatische deuren zijn HEERLIJK, scherm achter stuur is prettig,

De enige reden waarom ik heel soms nog wel eens denk “Zal ik de X verkopen en nieuwe Y kopen”, is omdat de computer wat ouder is (HW3) en ik niet meer alle nieuwe features krijg met updates. Dat vind ik jammer.

Wat is je budget?

Ik heb de X nu bijna een jaar. Destijds ook getwijfeld: ga ik voor een nieuwe Y of voor een occasion X. Toch voor de X gekozen gezien deze meer comfort heeft.
 
Als je kiest voor een S altijd voor een 100D geen !
Laad ook veel sneller.
De 3 is de meest onpraktisch auto die ik ooit gehad heb.
Dat is een groot verschil met de S, ruimer van binnen en als de de achterbank plat legt heb je een zee van ruimte.
Een X is ruimer natuurlijk maar wel meer kans op kosten met oa die achterdeuren en de wielophanging voor.
 
Goeie vraag en opmerking:
1) Omdat ik mij geweldig stoorde aan het ontbreken van een Premium-gevoel met mijn M3 2019. (bvb deuren toesmijten is een blikken doos)
2) Omdat ik wil overtuigd zijn dat Tesla nog steeds een meerwaarde is t.o.v. de huidige markt (en ik denk tot heden dat dit nog steeds zo is): prijs/kwaliteit+infotainment beter.

Het is dus vooral een bevestiging dat ik wil voor mijn eigen (nieuwe) keuze en ik denk dat diegene die dit topic heeft gestart eigenlijk ook hetzelfde wil doen :)
Momenteel wacht ik zeker nog op de vernieuwde model Y, hopelijk geven ze deze nog een extra duwke in de goeie richting!
Tja, het is ook echt waar je naar kijkt en wat je wil wat betreft een ‘premium’ gevoel. 🤪😅

I
Als je kiest voor een S altijd voor een 100D geen !
Laad ook veel sneller.
De 3 is de meest onpraktisch auto die ik ooit gehad heb.
Dat is een groot verschil met de S, ruimer van binnen en als de de achterbank plat legt heb je een zee van ruimte.
Een X is ruimer natuurlijk maar wel meer kans op kosten met oa die achterdeuren en de wielophanging voor.
als de 3 de meest onpraktische is die je ooit hebt gehad, dan ben ik wel benieuwd naar je vroegere ‘wagenpark’….
De opening is niet handig, maar ik kan er meer in meenemen dan in onze 3-serie Touring van weleer, Alfa 156 of DS5. Alleen de Saab ‘vrat’ meer.

Ruimte voor de kinderen (13 en 11) en omdat het kan, laten mij nu de overstap maken naar een Y. En dat mijn fiets nu in de auto mee kan (dat heb ik thuis niet gezegd 🤪).

Ruimte voor de kinderen is uiteraard ook de keuze rationaliseren: hoor ze nu ook niet klagen en het is niet een Lada of Simca Talbot waar wij vroeg met 5-en op vakantie gingen. 🙈

Ach we hebben het niet zo slecht.
 
Als je kiest voor een S altijd voor een 100D geen !
Laad ook veel sneller.
De 3 is de meest onpraktisch auto die ik ooit gehad heb.
Dat is een groot verschil met de S, ruimer van binnen en als de de achterbank plat legt heb je een zee van ruimte.
Een X is ruimer natuurlijk maar wel meer kans op kosten met oa die achterdeuren en de wielophanging voor.
Kosten aan de achterdeuren? Zal best wel eens voorkomen maar zover ik weet geen gekend probleem.
 
Als je aan mij vraagt wat de meeste "praktische" Tesla is, dan is dat absoluut de X. Enige minpunt aan "praktisch" is SOMS het parkeren. Meestal voldoende plek / ruimte.

Maar los daarvan, sinds ik de X heb (en bezit dus ook nog de 3, dus merk regelmatig het verschil) wil ik nooit meer een 'lage' auto. SUV rijdt zo fijn.