Prlwytzkofsky
Member
Ik ben denk ik een van de weinigen die de andere keus heeft gemaakt: een S100D uit 2018. Nu ongeveer 10.000 km gereden en ben erg tevreden.
Of de keuze voor een bepaalde auto altijd volledig rationeel is weet ik niet. Het moet ook gewoon goed voelen. Maar omdat dit een forum is toch wat voor- en nadelen ten opzichte van de M3 van mijn vrouw.
Nadelen:
- Groot en vooral breed. In parkeergarages echt uitkijken.
- Weinig plek in het interieur voor dingen. Waarom zit er geen vakje in de deur en de middenconsole is een soort bodemloze put waar je dingen in kwijtraakt.
- Verbruik is iets van 20% hoger dan de M3
Voordelen:
- Groot en breed. Dat is cool.
- Vering is comfortabeler dan de M3. Ik heb lang citroen gereden en dit komt er niet in de buurt maar het veert lekkerder dan de M3 (S heeft luchtvering)
- Schuifdakje vind ik erg fijn
- Nog 3 jaar garantie op motoren en accu (M3 is al jaren uit de garantie, S heeft 8 jaar eindeloze kilometers)
Wat betreft de kosten mis ik nog een beetje de discussie over de afschrijving. Dat is de grootste kostenpost. Ik vermoed dat mijn S over 3 jaar nog iets van 25k waard is. Dat is een afschrijving van 4k per jaar en ik vermoed dat dat redelijk vergelijkbaar met een nieuwe Y. Daarvoor rijd je dan wel een veel grotere auto.
Verder past een tweedehands auto gewoon beter bij me. Je hoeft niet te huilen over je eerste krasje. Voor een 5 jaar oude auto zijn onderdelen zoals velgen veel goedkoper en zijn er bijvoorbeeld revisie-kits voor de deurklinken.
Qua laden gaat het langzamer dan de M3 en hij gebruikt meer maar met 140Kw zijn ook lange reizen echt heel goed te doen.
Let bij een S wel op dat je MCU 2 en Hardware 2.5 hebt. Als ie dat niet zou hebben gehad had ik hem niet gekocht.
De 100 accu heeft voor zover ik weet geen problemen met vocht (net als de 75). Degradatie valt bij mij in elk geval heel erg mee. 480 km bij 100%.
Tenslotte kan je ook kijken naar bijvoorbeeld een I-pace hoewel dat misschien vloeken in de Tesla kerk is. Langzamer laden maar misschien is het goed genoeg voor je. Ze zijn nu best goedkoop.
Of de keuze voor een bepaalde auto altijd volledig rationeel is weet ik niet. Het moet ook gewoon goed voelen. Maar omdat dit een forum is toch wat voor- en nadelen ten opzichte van de M3 van mijn vrouw.
Nadelen:
- Groot en vooral breed. In parkeergarages echt uitkijken.
- Weinig plek in het interieur voor dingen. Waarom zit er geen vakje in de deur en de middenconsole is een soort bodemloze put waar je dingen in kwijtraakt.
- Verbruik is iets van 20% hoger dan de M3
Voordelen:
- Groot en breed. Dat is cool.
- Vering is comfortabeler dan de M3. Ik heb lang citroen gereden en dit komt er niet in de buurt maar het veert lekkerder dan de M3 (S heeft luchtvering)
- Schuifdakje vind ik erg fijn
- Nog 3 jaar garantie op motoren en accu (M3 is al jaren uit de garantie, S heeft 8 jaar eindeloze kilometers)
Wat betreft de kosten mis ik nog een beetje de discussie over de afschrijving. Dat is de grootste kostenpost. Ik vermoed dat mijn S over 3 jaar nog iets van 25k waard is. Dat is een afschrijving van 4k per jaar en ik vermoed dat dat redelijk vergelijkbaar met een nieuwe Y. Daarvoor rijd je dan wel een veel grotere auto.
Verder past een tweedehands auto gewoon beter bij me. Je hoeft niet te huilen over je eerste krasje. Voor een 5 jaar oude auto zijn onderdelen zoals velgen veel goedkoper en zijn er bijvoorbeeld revisie-kits voor de deurklinken.
Qua laden gaat het langzamer dan de M3 en hij gebruikt meer maar met 140Kw zijn ook lange reizen echt heel goed te doen.
Let bij een S wel op dat je MCU 2 en Hardware 2.5 hebt. Als ie dat niet zou hebben gehad had ik hem niet gekocht.
De 100 accu heeft voor zover ik weet geen problemen met vocht (net als de 75). Degradatie valt bij mij in elk geval heel erg mee. 480 km bij 100%.
Tenslotte kan je ook kijken naar bijvoorbeeld een I-pace hoewel dat misschien vloeken in de Tesla kerk is. Langzamer laden maar misschien is het goed genoeg voor je. Ze zijn nu best goedkoop.
Last edited: