Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4 jaar M3, wat gaan we doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Gefeliciteerd! Ik probeer hier zelf ook de investering in een nieuwe uit Berlijn rond te krijgen. Zou ik misschien jouw berekening mogen gebruiken?
Berekening is niet zo moeilijk. Wat bijtellingsverlies. Dan het MIA deel. Maar ligt aan je looptijd en catalogus waarde. En de grote onzekere factor: wat krijg je terug voor de huidige ? Is het koop/lease ? Eenmanszaak, BV ?

Er moet geld bij. Stel 15K bij. Doorrijden met de 3, wellicht is die dan 10K in waarde kwijt (verdere kosten zijn er niet echt). De rest...... allemaal leuke argumenten, maar leveren weinig op (nieuw, garantie, rijdt beter, zuiniger, groter, range, etc ....). Is de auto naar je toe kletsen (doe ik ook hoor).

Hier is het geen no-brainer berekening (doorrijden of nieuwe kopen scheelt niet zoveel, je bent geld kwijt). Zit ook stukje emotie in om de stap te verantwoorden. Ik neem dan toch die dure lak, toch de AWD ipv RWD, laat ik hem toch detailen, wellicht later ander velgen en nieuwe rubber mat, etc ...... komt altijd van alles bij.

Ik heb nog nooit geld verdiend aan auto's (muv een klassieker).
 
  • Like
Reactions: Innovativity
De volledige MIA als je niet 5 kalenderjaren volmaakt.


Je krijgt een desinvesteringbijtelling over de inruil (logisch want dat geld krijg je terug). Grofweg 10K optellen bij inkomen/winst en daar belasting over betalen.
 
Op financiële argumenten een nieuwe motiveren is niet te doen. (Eigen bv situatie)
je doet afstand van bijtelling voordeel: ca 7,5 k bruto, kleine 4k netto prive per jaar.
je doet afstand van Mia, ca 7k zakelijk, 3,5k prive geld.
Je hebt geen voordeel van goedkope verkoop naar prive na 5 jaar.
totaal heb je het over 8 tot 10 k prive geld, of het dubbele zakelijk.

Dan is er wel de kans op hoge onderhoudskosten, is een beetje een gok. Sta nu nog op 50,- in ruim 3 jaar….

Dat de inruil na 5 jaar flink zal zakken is wel waarschijnlijk, maar nooit zoveel als 16 tot 20k extra zakelijk.

Kortom, de subjectieve argumenten geven de doorslag bij wel of niet nieuwe. En wegen van subjectieve argumenten is voor iedereen anders.
 
Last edited:
Bestelling van mijn tweede 3 vandaag wegens prijsdaling toch weer omgezet naar Y (CHERRY RED!) waarbij ik voor de aanbetaling een freebie lijk te krijgen
Ik moest opeens akkoord gaan met vision only op de eerder bestelde 3, dus geen akkoord=250 retour lijkt mij, maar daar ga ik morgen eens over bellen .
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Bestelling van mijn tweede 3 vandaag wegens prijsdaling toch weer omgezet naar Y (CHERRY RED!) waarbij ik voor de aanbetaling een freebie lijk te krijgen
Ik moest opeens akkoord gaan met vision only op de eerder bestelde 3, dus geen akkoord=250 retour lijkt mij, maar daar ga ik morgen eens over bellen .
Ik hou niet van rood voor auto's (muv ferrari..... die horen rood te zijn imho), maar de cherry red is wel heel wijze kleur (wel prijzig). Zelf blij met de quicksilver en hoop dat Tesla meer van dit soort mooie kleuren gaat leveren (de oudere S-en hadden ook van die wijze kleuren).
 
  • Like
Reactions: inactive
Bestelling van mijn tweede 3 vandaag wegens prijsdaling toch weer omgezet naar Y (CHERRY RED!) waarbij ik voor de aanbetaling een freebie lijk te krijgen
Ik moest opeens akkoord gaan met vision only op de eerder bestelde 3, dus geen akkoord=250 retour lijkt mij, maar daar ga ik morgen eens over bellen .
Ter info : Wegens geregistreerde bestelling mY krijg ik de 250 van de model 3 terug over ruim een week
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD


Je krijgt een desinvesteringbijtelling over de inruil (logisch want dat geld krijg je terug). Grofweg 10K optellen bij inkomen/winst en daar belasting over betalen.
Helder, maar over de nieuwe investering krijg je in principe toch ook weer MIA?
 
Nee, volgens mij geen MIA meer op EV's.
Dank. MIA wel op een Lightyear lees ik..EV's met geïntegreerd zonnepaneel.
Maar doet me toch weer een beetje twijfelen. MIA terugbetalen, geen MIA op de aankoop van de Y. Afscheid van de nog 1,5 jaar durende 4% bijtelling..
Maar..lagere aanschafprijs (door recente verlaging).. Bijtelling voor 5 jaar op 16%. Garantie op de Model 3 verlopen.
Al met al geen eenvoudige financiële afweging, wat de Model 3 (bijna) 4 jaar geleden wel was.
Hogere instap (ik word een dagje ouder)...
Gewoon maar het gevoel gaan volgen denk ik :) Even wachten tot mijn Tesla aandelen weer wat hoger staan.
Dank voor alle bijdragen (die de keuze moeilijker maken, dat dan weer wel ;-)
 
Gereden in een MY performance. Vond ik toch wel tegenvallend tov mijn M3P. Mis de scherpte. De Y performance lijkt zich met wat aarzeling te zetten. Minder communicatief en toch ook wel minder snel dan de M3P. De 3 is duidelijk veel meer een rijders-auto.
Daarna gereden in YLR. Gek genoeg beviel mij deze combi beter. Dit heeft natuurlijk te maken met mijn verwachting: Minder scherp/strak en minder snel. Dit indachtig, viel het mij dan weer mee. Stuurde best lekker en was ook nog snel genoeg(natuurlijk minder snel dan MYP)
Dus keuze beperkt tussen nieuwe M3P of een YLR. Mijn echtgenote vindt de Y lekker rijden, niet in de laatste plaats omdat deze een veel hogere zit heeft. Daarnaast gaat er echt veel in een Y. Dit is weer erg praktisch ivm onze regelmatige tripjes naar Italie.
Er is dus iets gebeurd wat ik tot voor kort niet had gedacht. Ik heb een MY LR besteld(bestelling wordt zoveel mogelijk naar het einde vh jaar gezet) en niet de performance. Ben benieuwd of ik het ga missen. Of is dit het effect van 4 jaar ouder te zijn geworden?:)
 
Gereden in een MY performance. Vond ik toch wel tegenvallend tov mijn M3P. Mis de scherpte. De Y performance lijkt zich met wat aarzeling te zetten. Minder communicatief en toch ook wel minder snel dan de M3P. De 3 is duidelijk veel meer een rijders-auto.
Daarna gereden in YLR. Gek genoeg beviel mij deze combi beter. Dit heeft natuurlijk te maken met mijn verwachting: Minder scherp/strak en minder snel. Dit indachtig, viel het mij dan weer mee. Stuurde best lekker en was ook nog snel genoeg(natuurlijk minder snel dan MYP)
Dus keuze beperkt tussen nieuwe M3P of een YLR. Mijn echtgenote vindt de Y lekker rijden, niet in de laatste plaats omdat deze een veel hogere zit heeft. Daarnaast gaat er echt veel in een Y. Dit is weer erg praktisch ivm onze regelmatige tripjes naar Italie.
Er is dus iets gebeurd wat ik tot voor kort niet had gedacht. Ik heb een MY LR besteld(bestelling wordt zoveel mogelijk naar het einde vh jaar gezet) en niet de performance. Ben benieuwd of ik het ga missen. Of is dit het effect van 4 jaar ouder te zijn geworden?:)
Vond het grootste verschil vooral dat de MY een stuk stiller is dan de Model 3. Veel minder wind geruis rond de buitenspiegels.