Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Achterruitverwarming voor de tweede keer stuk in 3 jaar. Wat zijn mijn rechten?

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
In 2021, 2 jaar na aanschaf van mijn M3 kwam ik erachter dat de achterruitverwarming niet (meer) werkte. Service heeft toen de achterruit vervangen onder garantie.

Nu, nog geen 3 jaar later, kom ik er bij de eerste winterse dag achter dat de achterruitverwarming het wéér niet doet. Garantie is inmiddels verlopen op basis van kilometers, maar de auto is nog geen 5 jaar oud. Daarnaast is de auto, en daarmee dus ook de achterruitverwarming, tijdens de (zachte) winters tussen reparatie en nu weinig gebruikt.

Service komt zojuist met een offerte van €858 bij me terug. Weer het hele raam eruit en een nieuwe erin.

Elke < 3 jaar een nieuwe achterruit lijkt mij te veel van het goede. Dit geeft natuurlijk weinig vertrouwen in een dergelijke reparatie, waarbij ik me afvraag of de oorzaak niet ergens anders ligt dan in het raam zelf waardoor het probleem terug blijft komen.

Heeft iemand ervaring met "garantie buiten garantie", waarbij we uitgaan van een verwachte levensduur van een product? Ik mag aannemen dat dat van een achterruit meer dan 3 jaar is bij gewoon gebruik.
 
Ik las over je terugkerende problemen met de achterruitverwarming van je Model 3 en dat klinkt echt frustrerend, vooral gezien de kosten en de verwachtingen die we hebben van Tesla's kwaliteit. Hoewel ik geen exacte oplossing voor je probleem heb, zijn hier een paar gedachten die misschien nuttig kunnen zijn:

  1. Duurzaamheid & Kwaliteit: Je punt over de verwachte levensduur van onderdelen zoals de achterruitverwarming is zeer terecht. Tesla staat bekend om innovatie en kwaliteit, en het is redelijk om te verwachten dat dergelijke essentiële onderdelen langer dan 3 jaar meegaan zonder problemen.
  2. Coulancebeleid van Tesla: Hoewel je garantie op basis van kilometers verlopen is, zou je kunnen informeren naar Tesla's coulancebeleid. Er zijn gevallen bekend waarin Tesla tegemoet is gekomen aan klanten met problemen die net buiten de garantieperiode vielen, vooral als het om een bekend of terugkerend probleem gaat.
  3. Consumentenrecht: In Nederland ben je als consument goed beschermd. Producten moeten een 'deugdelijke' kwaliteit hebben. Dit houdt in dat een product datgene moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als een product niet aan deze verwachtingen voldoet, heb je recht op gratis reparatie, een vervangend product of teruggave van je geld. Dit is onafhankelijk van de garantie die door de fabrikant wordt aangeboden en zou een weg kunnen zijn die je kunt verkennen.
  4. Technische Evaluatie: Soms kan het probleem iets dieperliggend zijn dan het onderdeel zelf, zoals een elektrisch probleem of iets met de aansturing van de achterruitverwarming. Het kan nuttig zijn om dit na te laten kijken door een onafhankelijke deskundige.
Ik hoop echt dat je een bevredigende oplossing vindt en zou het op prijs stellen als je ons op de hoogte houdt van je vorderingen. Het is voor ons allemaal leerzaam om te zien hoe Tesla met deze situaties omgaat.

Veel succes! :)
 
Het is duidelijk dat de garantie van Tesla gebaseerd is op specifieke voorwaarden, zoals kilometerstand of tijd. Als je buiten deze voorwaarden valt, valt het defect ook buiten de garantie. Het is vervelend, maar dat is hoe garanties werken. Het is belangrijk om de garantievoorwaarden te kennen en te accepteren dat reparaties buiten garantie voor eigen rekening komen. Het is aan te raden om dit te zien als onderdeel van het bezit van een auto, Tesla of anderszins.

@Dutchmaccer ;)
 
Het is duidelijk dat de garantie van Tesla gebaseerd is op specifieke voorwaarden, zoals kilometerstand of tijd. Als je buiten deze voorwaarden valt, valt het defect ook buiten de garantie. Het is vervelend, maar dat is hoe garanties werken. Het is belangrijk om de garantievoorwaarden te kennen en te accepteren dat reparaties buiten garantie voor eigen rekening komen. Het is aan te raden om dit te zien als onderdeel van het bezit van een auto, Tesla of anderszins.

@Dutchmaccer ;)
Je ziet het consumentenrecht over het hoofd @wooter

  1. Consumentenrecht: In Nederland ben je als consument goed beschermd. Producten moeten een 'deugdelijke' kwaliteit hebben. Dit houdt in dat een product datgene moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als een product niet aan deze verwachtingen voldoet, heb je recht op gratis reparatie, een vervangend product of teruggave van je geld. Dit is onafhankelijk van de garantie die door de fabrikant wordt aangeboden en zou een weg kunnen zijn die je kunt verkennen.
 
Je ziet het consumentenrecht over het hoofd @wooter

  1. Consumentenrecht: In Nederland ben je als consument goed beschermd. Producten moeten een 'deugdelijke' kwaliteit hebben. Dit houdt in dat een product datgene moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Als een product niet aan deze verwachtingen voldoet, heb je recht op gratis reparatie, een vervangend product of teruggave van je geld. Dit is onafhankelijk van de garantie die door de fabrikant wordt aangeboden en zou een weg kunnen zijn die je kunt verkennen.
Maar wie zegt dat het niet een deugdelijke kwaliteit is?
Alleen het feit dat het kapot is gegaan zegt niets over de oorzaak.
Tijdens de garantieperiode wordt meestal die vraag niet gesteld.

Er is daardoor een groot verschil tussen garantie en het consumentenrecht.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.