Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla's uitgebreide garantie

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal, Ik ben pas eigenaar geworden van een 2023 Model X en gezien de gekende (dure) problemen van de Model X (Halfshafts ('draagarmen' in het nederlands?), FWD, luchtvering,..), was ik op zoek naar een uitgebreide garantie. Want de basis garantie is maar 4 jaar. Zo kwam ik bij Tesla zelf uit, waar ze een uitgebreide garantieverzekering aanbieden van Helvetia.
Tesla claimt:"Verlengde Garantie biedt uw voertuig bescherming in het geval van elektrische of mechanische storingen. Daaronder vallen niet reparaties of vervangingen door slijtage of nalatigheid. De batterij en aandrijfunit van uw voertuig vallen onder afzonderlijke garanties."
Maar als ik dan nalees wat allemaal niet gedekt (" ... luchtveerpoten en schokdempers/ veerpoten, 12V-batterij, ..., koplampen en sealed beam-lampen,...") is door deze "verzekering/garantie" (zie screenshot), dan lijkt me het niet echt nuttig om deze uitgebreide garantie te nemen. Want het zijn juist de grote kostenposten die ze uitsluiten. Of zie ik dit verkeerd?
De batterij is 8j gedekt, daar maak ik me niet zoveel zorgen over, het zijn de andere dingen die kapot gaan (oa dat de halfshafts gegarandeerd (meerdere keren) kapot gaan/verslijten en vervangen moeten worden (is in feite een design-issue)) en die na de 4j garantie dure rekeningen gaan opleveren.
Ik denk ook dat Helvetia het bedrijf is achter de InsureTesla-verzekering en daar heb ik ook al wat minder goede dingen over gelezen.
In Amerika zijn er blijkbaar meer 3rd party aanbieders van extra garantie op een Tesla, maar in Europa, België blijkbaar niet.
Dus mijn vraag is eigenlijk heeft iemand ervaring/een mening over de Helvetia uitgebreide garantieverzekering?
En zijn er nog andere (meer aantrekkelijke) aanbieders van uitgebreide Tesla garantie in België?

Alvast bedankt om tot hier te lezen;) en ik kijk uit naar jullie reacties!

Met vriendelijke groeten,
David
 

Attachments

  • Screenshot 2023-12-31 at 15.08.12.png
    Screenshot 2023-12-31 at 15.08.12.png
    644.3 KB · Views: 52
  • Screenshot 2023-12-31 at 15.08.37.png
    Screenshot 2023-12-31 at 15.08.37.png
    144.5 KB · Views: 29
gezien de gekende (dure) problemen van de Model X (Halfshafts ('draagarmen' in het nederlands?), FWD, luchtvering,..)
Dat was bij de vorige versie. Niet op de 2023.
dan lijkt me het niet echt nuttig om deze uitgebreide garantie te nemen.
Neen. Ze verplichten ook een onderhoud om de 20000km. Als je de kost van de verzekering, het (onnodig)onderhoud rekent, en verder aan de andere kant nog de zaken die ze uitsluiten, dan mag je al veel pech hebben vooraleer het rendeert.
Aan de nieuwe Tesla’s gaat ook veel minder stuk.
 
Die uitgebreide garantie is me zelfs niet eens voorgesteld bij mijn laatste X. Ik denk dat als je een Model X op inruil binnen brengt met 230000km op 6 jaar, het moeilijk wordt om zo een uitgebreide garantie te verdedigen als je die op de vorige niet had 😅
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat was bij de vorige versie. Niet op de 2023.
Hebben de 2023s een nieuw design van de half shafts dan?
Ik had begrepen dat dit een basic design flaw was omdat ze de basis vd MS gebruikt hebben, maar door de andere (lees:grotere) afmetingen van de MX deze niet optimaal stonden en dus snel stuk gaan. Zeker als je veel optrekt met de ophanging op hogere standen. Dat is ook een van de redenen dat vanaf de 2023s de standaard rijhoogte op low staat.
Nu, ik hoop dat ze het design aangepast hebben dat zou alleen maar een verbetering zijn.
Ik was al aan het denken om de camberkit van N2itive(Alignment Kit 1 - Acceleration Shudder & Inner Tire Wear - Tesla Model X & S) te laten installeren om het probleem van de half shaft en de extreme slijtage van de binnenkant van de banden tegen te gaan. Maar dat zal de garantie zeker doen vervallen vrees ik. Dus ik ga het aanzien hoe het evolueert. Hopend op het beste 🤜🏻
 
Bij mijn X zijn ze ook een aantal keer vervangen. Laatste keer gaf Tesla net als de garage waar ik simpele zaken laat regelen aan, dat het probleem niet opgelost is. Combinatie van gewicht, acceleratie (ook chill) en drempels die toch wel een flinke last erop leggen. Mogelijk dat de combinatie van luchtvering bij de S en X het probleem nog wat groter maken icm hoger gewicht.
 
  • Like
Reactions: Snowlemon
Slijtage op de achterbanden is bij mij nooit een erg probleem geweest (ja, binnen slijt harder dan buiten maar als binnen afgesleten is is buiten ook aan vervanging toe). Shudder, ja, als je echt hard optrekt maar dat doe je toch niet zo vaak (vind overigens dat mijn 2023 er minder last van heeft dan mijn 2017), en netto zal je zien dat op laagste ophanging altijd negatief camber hebt. Dat geeft stabiliteit, maar ook slijtage.

negative camber
 
  • Like
Reactions: Snowlemon
Slijtage op de achterbanden is bij mij nooit een erg probleem geweest (ja, binnen slijt harder dan buiten maar als binnen afgesleten is is buiten ook aan vervanging toe). Shudder, ja, als je echt hard optrekt maar dat doe je toch niet zo vaak (vind overigens dat mijn 2023 er minder last van heeft dan mijn 2017), en netto zal je zien dat op laagste ophanging altijd negatief camber hebt. Dat geeft stabiliteit, maar ook slijtage.

negative camber
Ik denk dat sportwagens altijd wat negatieve camber hebben ivm stabiliteit. Niet dat de MX een sportwagen is maar ik heb ook liever wat extra stabiliteit/grip als er 670 pk wordt losgelaten. We zullen zien hoelang de banden meegaan. Er liggen nu Michelin Pilot Sport EV T0 op.
 
Bij mijn X zijn ze ook een aantal keer vervangen. Laatste keer gaf Tesla net als de garage waar ik simpele zaken laat regelen aan, dat het probleem niet opgelost is. Combinatie van gewicht, acceleratie (ook chill) en drempels die toch wel een flinke last erop leggen. Mogelijk dat de combinatie van luchtvering bij de S en X het probleem nog wat groter maken icm hoger gewicht.
Van welk jaar is jouw MX?