Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onboard Charger stuk slechte klantenservices Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ze hebben binnen in de ‘afleverstraat’ een balie, daar zitten mensen van vlees en bloed.

Het helpt wel om naar binnen te lopen natuurlijk 😉

Ik kan me voorstellen dat in negen van de tien gevallen app communicatie en key-less afleveren prima is, maar voor complexe of vage storingen wil je gewoon de tech spreken, en dat kan in Utrecht.

Ze hebben zelfs de auto gefixt buiten de agenda om, dus vroeger, omdat ze me niet met een dan wel/dan niet werkende condensor-ventilator wilden laten rijden.

Eerste gedeelte traject via de app, en op een gegeven moment binnen gelopen en pro-actief in persoon verder gegaan omdat communicatie via de app nou eenmaal beperkingen heeft.
Die balie links is tegenwoordig een lounge. De medewerkers die daar zaten zijn met bureau en al verhuisd naar de garage.
 
Inderdaad, mijn goeie ervaringen met Tesla zijn ook omwille van de goeie baliemedewerkers bij SeC Hasselt. Via de app ga je langs een virtual assistant die ook z'n werk doet, maar nooit de auto's noch de mensen ziet. Dat gaat OK voor normale dingen, maar soms is er wat frictie en de baliemedewerkers in Hasselt zijn er wel om die frictie weg te werken.

Let wel, die gaan niet toveren: kapot buiten garantie is natuurlijk kapot buiten garantie. Moet je niet over janken; een nee heb je een ja kan je krijgen maar heb je geen recht op. Als je regelmatig vertroetelt wil worden buiten garantie door wat gegoochel met coulance moet je maar bij een ander merk zijn met dealers die reserves opbouwen door op andere gebieden teveel aan te rekenen.
 
Tja, neem dan maar een Renault Zoë.

Chipje kapot die de laadstroom kan meten.
Door een onzin smoes van chip te korten worden de nieuwe laders alleen gemaakt als er één kapot is en dat duurt een maand.
De kosten zijn € 2525 en je mag wel een leenauto gedurende die maand van € 35 per dag.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Even voor de ervaringsdeskundigen. Bij jullie is de onboard charger dus kapot gegaan door de loadbalancing die tussen de fasen begon te schakelen? Mijn zappi staat zomers op drie fasen, dan leveren mijn panelen vanaf 10:00 genoeg (minimaal 4,2 kw). In de winter zet ik hem op 1 fase dan laadt hij op min 1,5 kW. Misschien begrenzen op 16 ampere dan hoeft de onboard charger ook niet te schakelen om extra slijtage te voorkomen.
Het op en neer regelen van de laadstroom moet op drie fasen toch geen problemen geven?
Mijn zappi is zo ingesteld dat laden begint bij 100% zonnestroom en pas stopt als zonnestroom onder de 40% duikt. Kwam erachter dat wolkjes waterkoker etc net te lang duren. Laden stopte elke keer waarna dit na korte tijd weer startte, leek me niet zo goed voor de schakelingen.
Zappi heeft onlangs een nieuwe firmware uitgebracht waarbij je kunt instellen dat het schakelen tussen 1 en 3 fasen automatisch gaat in de ECO+ stand. Tussen het schakelen van de fasen wordt 90 seconden gewacht om problemen te voorkomen.
 
Beste Tesla rijders,

Ik ben nieuw hier op het forum ondanks dat ik al bijna 5 jaar Tesla Rijd. Ik heb een probleem met mijn Tesla en de manier waarop ik door Tesla geholpen word en ik was eens benieuwd of iemand meer dit heeft gehad en advies heeft.

Ik heb een Tesla Model S 75D uit 2018. Mijn onboard charger is pas stuk gegaan en dit koste me 2733 euro. De medewerker van Tesla vertelde me dat het kwam door een flinke piekspanning in het systeem. Nu heb ik alleen geladen bij me thuis en bij de tesla super charger in Tilburg. Thuis heb ik een Maxem systeem wat ik heb laten uitlezen. Obv deze data kan ik onderbouwen dat er bij mij thuis geen piekspanning heeft plaatsgevonden. Dus het kan niet anders dan dat dat is geweest bij de Supercharger in Tilburg.

Ik heb Tesla gevraagd naar de data maar deze geven ze niet. Ik vind dit belachelijk omdat het toch mijn auto is en ook mijn data? Daarnaast geeft Tesla aan dat los of je nog garantie hebt op je auto of niet dat een onboard charger die stuk is gegaan door een piekspanning nooit onder de garantie valt. Dus ik durf ook niet meer te laden bij een supercharger nu.

En wat ik als laatste kwijt wil is de ongelofelijk slechte services van Tesla en de manier waarop ze mij te woord staan, mijn klacht behandelen, mij aan het lijntje houden, niet serieus nemen, brutaal zijn en op geen enkele manier willen helpen het probleem op te lossen, geen enkele reactie geven op vragen en niet open staan op geboden oplossingen. En dat voor een auto van een ton.

Ik was altijd een zeer tevreden klant die voornemens was weer een nieuwe Tesla model Y performance te bestellen maar dit hele proces maakt dat die tevredenheid helemaal weg is en ik weinig behoefte meer heb in een nieuwe Tesla. Mijn voorstel om de ontstane kosten in mindering te brengen op de aanschaf van een nieuwe Tesla was zeer schappelijk maar daar gaan ze totaal niet op in. In het verleden heb ik voor Tesla ook diverse referrals gezorgd en hebben enkele vrienden van mij een Tesla gekocht door mijn positieve ervaring, maar vanaf heden zal ik gelet op deze zeer slechte behandeling van mijn probleem en de zakelijke en klant onvriendelijke services het voortaan iedereen die me om advies vraagt afraden.

benieuwd of iemand deze ervaring deelt en ook problemen heeft gehad met een piekspanning en een defecte onboard charger. verder benieuwd hoe jullie denken over het feit dat Tesla al je data verzameld maar je het niet van hun krijgt.

Alvasty bedankt,
Joey
Hai Joey,

ik heb nu precies hetzelfde probleem met de Tesla model S 2018. Net 5 jaar oud en hij wilde niet meer laden, thuis niet en niet aan de snellader. Een hele dag aan de telefoon met Tesla, telkens beloften dat ze zouden terugbellen maar dat gebeurde natuurlijk niet. De Tesla stond bij huis in Drachten, half uurtje van Groningen. Tesla vertelde dat de auto niet naar Groningen kon (dat zou ik op de lading nog net kunnen halen). Groningen weigerde nog Tesla's aan te nemen. Hij zou naar Zwolle moeten. Tesla zelf wilde de auto niet ophalen dat moest de Anwb maar doen. Wat een klasse dat de Anwb dit wilde verzorgen. Vervolgens stuurde Tesla eerst een rekening en pas een dag later belde een monteur met de vraag wat er aan de hand was met de Tesla, dat moest ik nog uitleggen maar de rekening was al gemaakt. Werkelijk waar onvoorstelbaar hoe je een business op deze manier runt, laat ze maar betalen het klootjesvolk zal de gedachte zijn. Ik moet 3.337,17 betalen. Waarschijnlijk alleen een zekeringetje vervangen, ook daarover geen uitleg te krijgen. Geen wonder dat Musk de rijkste man op aarde is. Tot voor kort was ik net als jij enthousiast over de Tesla en heb gezorgd dat mijn zuster een model S kocht en vrienden een Model 3 en Model X. Door deze ellende is het vertrouwen tot nul gereduceerd. Durf er niet meer mee te rijden op langere afstand. Je zult maar in het buitenland stranden. Weg met die inferieure kwaliteit. Voor mij geen Tesla meer, met een dergelijke service. Ik ga mooi weer Jeep rijden op benzine of diesel, maakt mij niet meer uit, raadt nu echt iedereen met klem af een Tesla te kopen.

Tjerk
 
Erg vervelend voor je, zo'n dure reparatie.

Je klaagt over een slechte service van Tesla, maar ik denk dat er geen enkel probleem zou zijn als je hen de kapotte charger laat vervangen. Het probleem is dat je wilt dat ze dat gratis doen, of dat ze je op een andere wijze compenseren, terwijl de garantie al is verlopen. Bij elke auto kunnen zaken kapot gaan na 5 jaar gebruik, en dat kunnen dure onderdelen zijn. Als de turbo in een ICE sneuvelt, ben je ook een bak geld kwijt.

Wat jij als een 'schappelijk voorstel' ziet, is voor Tesla misschien niet schappelijk. Ik weet ook niet hoe je reactie is geweest toen ze niet in jouw voorstellen wilden meegaan, maar wellicht dat daarin een deel van de verklaring ligt voor hoe er op jou wordt gereageerd. Mijn ervaring in 10 jaar tijd met Tesla (drie keer een Model S en een vierde op komst), is dat ze altijd redelijk zijn omdat ik dat ook ben. Dat was het geval in zowel Duiven als Tilburg, de service centers waarmee ik te maken heb gehad.
Nou die ervaring over de service heb ik niet in Noord Nederland. Niet best hier, Groningen wil geen kapotte Tesla aannemen.
 
Tot voor kort was ik net als jij enthousiast over de Tesla en heb gezorgd dat mijn zuster een model S kocht en vrienden een Model 3 en Model X. Door deze ellende is het vertrouwen tot nul gereduceerd. Durf er niet meer mee te rijden op langere afstand. Je zult maar in het buitenland stranden. Weg met die inferieure kwaliteit. Voor mij geen Tesla meer, met een dergelijke service. Ik ga mooi weer Jeep rijden op benzine of diesel, maakt mij niet meer uit, raadt nu echt iedereen met klem af een Tesla te kopen.

Tjerk

Tot voor kort was vijf jaar geleden?

1705591657872.png


1705591701426.png
 
Beste Tesla rijders,

Ik ben nieuw hier op het forum ondanks dat ik al bijna 5 jaar Tesla Rijd. Ik heb een probleem met mijn Tesla en de manier waarop ik door Tesla geholpen word en ik was eens benieuwd of iemand meer dit heeft gehad en advies heeft.

Ik heb een Tesla Model S 75D uit 2018. Mijn onboard charger is pas stuk gegaan en dit koste me 2733 euro. De medewerker van Tesla vertelde me dat het kwam door een flinke piekspanning in het systeem. Nu heb ik alleen geladen bij me thuis en bij de tesla super charger in Tilburg. Thuis heb ik een Maxem systeem wat ik heb laten uitlezen. Obv deze data kan ik onderbouwen dat er bij mij thuis geen piekspanning heeft plaatsgevonden. Dus het kan niet anders dan dat dat is geweest bij de Supercharger in Tilburg.

Ik heb Tesla gevraagd naar de data maar deze geven ze niet. Ik vind dit belachelijk omdat het toch mijn auto is en ook mijn data? Daarnaast geeft Tesla aan dat los of je nog garantie hebt op je auto of niet dat een onboard charger die stuk is gegaan door een piekspanning nooit onder de garantie valt. Dus ik durf ook niet meer te laden bij een supercharger nu.
Dat komt doordat je een totaal gebrek het van de techniek.
Bij een supercharger wordt de onboard charger niet gebruikt en dus kan die niet de oorzaak zijn.
De elektronica kan om verschillende redenen kapot gaan. Een daarvan is overspanning.
Deze hoeft niet te zijn gebeurd tijdens het laden maar kan ook na een laadsessie zijn maar wanneer de auto nog wel ingeplugged stond.
En wat ik als laatste kwijt wil is de ongelofelijk slechte services van Tesla en de manier waarop ze mij te woord staan, mijn klacht behandelen, mij aan het lijntje houden, niet serieus nemen, brutaal zijn en op geen enkele manier willen helpen het probleem op te lossen, geen enkele reactie geven op vragen en niet open staan op geboden oplossingen. En dat voor een auto van een ton.
Auto is buiten garantie punt klaar. Als je dan als een verwent kind gaat janken kan je uiteraard op weinig sympathie rekenen.
Je noemt het niet openstaan voor geboden oplossingen. Het is waarschijnlijk meer dat je geen benul van de techniek hebt en dan mag de ander zijn onschuld bewijzen.
Ik was altijd een zeer tevreden klant die voornemens was weer een nieuwe Tesla model Y performance te bestellen maar dit hele proces maakt dat die tevredenheid helemaal weg is en ik weinig behoefte meer heb in een nieuwe Tesla. Mijn voorstel om de ontstane kosten in mindering te brengen op de aanschaf van een nieuwe Tesla was zeer schappelijk maar daar gaan ze totaal niet op in. In het verleden heb ik voor Tesla ook diverse referrals gezorgd en hebben enkele vrienden van mij een Tesla gekocht door mijn positieve ervaring, maar vanaf heden zal ik gelet op deze zeer slechte behandeling van mijn probleem en de zakelijke en klant onvriendelijke services het voortaan iedereen die me om advies vraagt afraden.
Dus omdat je de kosten van reparatie die terecht buiten de garantie vallen niet het kunnen terughalen denk dat zo'n onzinverhaal ophangen en denk je door chantage met slecht reviews ze alsnog over te halen. Chanterende mensen met geen benul van de techniek ben je als fabrikant liever kwijt dan rijk.
benieuwd of iemand deze ervaring deelt en ook problemen heeft gehad met een piekspanning en een defecte onboard charger. verder benieuwd hoe jullie denken over het feit dat Tesla al je data verzameld maar je het niet van hun krijgt.

Alvasty bedankt,
Joey
Vervelend dat je kosten hebt maar je verhaal rammelt aan alle kanten en buiten garantie is het niet aan Tesla om te bewijzen wanneer en hoe het gebeurd is. Een Supercharger kan het niet zijn want die gebruikt de onboard charger niet.
 
Dat komt doordat je een totaal gebrek het van de techniek.
Bij een supercharger wordt de onboard charger niet gebruikt en dus kan die niet de oorzaak zijn.
De elektronica kan om verschillende redenen kapot gaan. Een daarvan is overspanning.
Deze hoeft niet te zijn gebeurd tijdens het laden maar kan ook na een laadsessie zijn maar wanneer de auto nog wel ingeplugged stond.

Auto is buiten garantie punt klaar. Als je dan als een verwent kind gaat janken kan je uiteraard op weinig sympathie rekenen.
Je noemt het niet openstaan voor geboden oplossingen. Het is waarschijnlijk meer dat je geen benul van de techniek hebt en dan mag de ander zijn onschuld bewijzen.

Dus omdat je de kosten van reparatie die terecht buiten de garantie vallen niet het kunnen terughalen denk dat zo'n onzinverhaal ophangen en denk je door chantage met slecht reviews ze alsnog over te halen. Chanterende mensen met geen benul van de techniek ben je als fabrikant liever kwijt dan rijk.

Vervelend dat je kosten hebt maar je verhaal rammelt aan alle kanten en buiten garantie is het niet aan Tesla om te bewijzen wanneer en hoe het gebeurd is. Een Supercharger kan het niet zijn want die gebruikt de onboard charger niet.

Sorry dat ik het moet zeggen maar als je begint over geen benul van de techniek hebben moet je uiteraard wel heel zeker van je zaak zijn dat je het zelf goed hebt. 😉 Maar dat is dus hier niet zo. De onboard charger wordt bij de wat oudere Model S en X wel degelijk gebruikt tijdens het superchargen. Niet op dezelfde manier als tijdens het thuisladen of bij een 3 fase laadpaal maar de onboard charger zorgt er toch echt voor dat de stroom bij de batterij terecht komt. Denk er maar eens over na wat er mist bij deze oudere modellen bij de charge port, wat een Model 3 en Y of de nieuwe S en X wel hebben.

Verder wel met je eens hoor. 👍
 
  • Like
Reactions: job-lek
Sorry dat ik het moet zeggen maar als je begint over geen benul van de techniek hebben moet je uiteraard wel heel zeker van je zaak zijn dat je het zelf goed hebt. 😉 Maar dat is dus hier niet zo. De onboard charger wordt bij de wat oudere Model S en X wel degelijk gebruikt tijdens het superchargen. Niet op dezelfde manier als tijdens het thuisladen of bij een 3 fase laadpaal maar de onboard charger zorgt er toch echt voor dat de stroom bij de batterij terecht komt. Denk er maar eens over na wat er mist bij deze oudere modellen bij de charge port, wat een Model 3 en Y of de nieuwe S en X wel hebben.

Verder wel met je eens hoor. 👍
Dan zou niet de onboard charger kapot zijn maar het BMS en is het verhaal helemaal BS want dan rammelt het nog meer.
 
Met onboard charger wordt over het algemeen de AC-DC converter bedoeld.

Het onderdeel wat bij de Legacy S&X ziet wat voor spanning er binnen komt en of er in het geval van DC een directe verbinding met het pack wordt gemaakt en dus de AC-DC converter bypassed is daar volgens mij geen onderdeel van maar misschien kan @Gtech dit bevestigen?

Of zijn we nu teveel aan het muggenziften 🙃
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Met onboard charger wordt over het algemeen de AC-DC converter bedoeld.

Het onderdeel wat bij de Legacy S&X ziet wat voor spanning er binnen komt en of er in het geval van DC een directe verbinding met het pack wordt gemaakt en dus de AC-DC converter bypassed is daar volgens mij geen onderdeel van maar misschien kan @Gtech dit bevestigen?

Of zijn we nu teveel aan het muggenziften 🙃

Dat is het hem nu juist, de charger wordt niet bypassed, stroom gaat tijdens superchargen nog altijd door de charger heen. Er zitten geen DC pinnen in de charge port zoals bij CCS het geval is dus er is geen rechtstreekse verbinding met de batterij mogelijk.
 
Dat is het hem nu juist, de charger wordt niet bypassed, stroom gaat tijdens superchargen nog altijd door de charger heen. Er zitten geen DC pinnen in de charge port zoals bij CCS het geval is dus er is geen rechtstreekse verbinding met de batterij mogelijk.

De AC-DC converter wordt toch gebypassed?

Zoals ik al schreef, mijn punt:

Met onboard charger wordt over het algemeen de AC-DC converter bedoeld.


De meeste defecten die worden gerapporteerd aan ‘de onboard charger’ gaan over het missen van een fase, over het algemeen een defecte zekering.

Ik heb het idee dat we meer een semantisch probleem hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV
Dat is het hem nu juist, de charger wordt niet bypassed, stroom gaat tijdens superchargen nog altijd door de charger heen. Er zitten geen DC pinnen in de charge port zoals bij CCS het geval is dus er is geen rechtstreekse verbinding met de batterij mogelijk.

Eerste type Model S met 11kW/22kW onboard laders gingen de chargeport HV kabels naar de HVJB en liepen ze niet door de onboard charger, vanaf de 16kW onboard laders (2016?) zit dit geïntegreerd in de onboard charger (dan heb je namelijk geen seperate HVJB meer) en lopen ze er inderdaad doorheen en heb je ook geen master/slave verhaal meer.

Hoe dan ook, als je de 12V zekering van de (master of primaire) onboard charger er uit haalt zal je geen AC maar ook geen DC meer kunnen laden.

Als de slave charger defect is is het theoretisch wel mogelijk om DC te laden maar ook weer afhankelijk wat er kapot is (isolatiefout of een kapotte AC fase fuse zijn 2 verschillende dingen)


Hier een toevoeging, echter dit onderste verhaal komt uit oude documentatie van de 11kW/22kW variant

Screenshot_20240119_115646_Drive.jpg

Screenshot_20240119_115628_Drive.jpg
 
Eerste type Model S met 11kW/22kW onboard laders gingen de chargeport HV kabels naar de HVJB en liepen ze niet door de onboard charger, vanaf de 16kW onboard laders (2016?) zit dit geïntegreerd in de onboard charger (dan heb je namelijk geen seperate HVJB meer) en lopen ze er inderdaad doorheen en heb je ook geen master/slave verhaal meer.

Hoe dan ook, als je de 12V zekering van de (master of primaire) onboard charger er uit haalt zal je geen AC maar ook geen DC meer kunnen laden.

Als de slave charger defect is is het theoretisch wel mogelijk om DC te laden maar ook weer afhankelijk wat er kapot is (isolatiefout of een kapotte AC fase fuse zijn 2 verschillende dingen)


Hier een toevoeging, echter dit onderste verhaal komt uit oude documentatie van de 11kW/22kW variant

View attachment 1010337
View attachment 1010338

Helder, dankjewel.

HVJB staat neem ik aan voor High Voltage Junction Box?