Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik wagen aan laadpaal

This site may earn commission on affiliate links.
Allen,

Sinds twee weken heb ik een Tesla Model Y LR . Ik ben er nog volop mee aan het spelen en ik beklaag het mij zeker niet. Ik heb ook een laadpaal (Smappee EV Line One Business) geïnstalleerd en heb direct ook de volledige range van Smappee geïnstalleerd om het energieverbruik van onze woning op te volgen (en loadbalancing te kunnen doen). Ik heb dus plots redelijk wat gegevens ter beschikking. Bij wat graafwerk ben ik het energieverbruik van de laadpaal tegen gekomen. Het is hierover dat ik een vraag heb.

Als goede huisvader leg ik de wagen elke avond aan de thuislaadpaal en laat hem aangesloten totdat ik vertrek. De wagen laadt heel mooi op tot 80% van zijn batterij aan ongeveer 16A op een 3x400V+N net. Daarna zie ik dat de wagen ongeveer elk uur een verbruik heeft van een ongeveer 2 kW (de grafiek toont 5 minuten-waarden).

Mijn vraag: is dit verbruik in pieken normaal? Ik had eerder een continu verbruik verwacht gedurende de tijd dat de wagen aan de oplader hangt (en opgeladen is). Maw: is het de tesla die deze pieken vraagt, of is het de Smappee laadpaal die hiervoor zorgt. En wat is de best practice?

Bedankt!

Schermafbeelding Verbruik Tesla laadpunt.png
 
Geen Smapee hier maar de meegeleverde Granny charger. Deze geeft me geen verbruik buiten het laden, zoals bij u aangetoond.

Heb je Sentry mode opstaan?
Heb je third party software draaien die de wagen wakker maakt?

Staat je laadpaal ingesteld om te laden naar 80% zonder een min. in te stellen vanaf wanneer dit moet beginnen?
Indien dit het geval is, stel je laadpaal in (indien mogelijk) om niet opnieuw te beginnen alvorens bijvoorbeeld 75% is bereikt.

Die 2kW gedurende 5' komt overeen met een verbruik van 166Wh, wat niet abnormaal zou kunnen zijn. Zoek dus de reden maar bij je Smapee (denk ik dan)

Screenshot 2024-02-27 at 12.42.02.png
 
@Krisja, Bedankt voor de snelle respons:

Sentry mode staat aan
Ik heb, bij mijn weten, nog geen third party software draaien. Maw: ik ben nog niets extra geïnstalleerd sinds ik de wagen ben gaan ophalen.

De laadpaal zelf staat momenteel niet ingesteld dat hij moet stoppen op 80%. Op de laadpaal staat niets ingesteld (behalve loadbalancing).
Die 80% waarover ik spreek, is ingesteld via de Tesla App.

Als ik mijn laadpaal pas laat herstarten op 75%, dan zal hij toch niet, bij voorverwarmen van de wagen voor het vertrek 's ochtends, stroom leveren aan de wagen? En dan zal hij, tussen die 80% en 75% volledig niets leveren aan de wagen. Ik denk niet dat dit gewenst is, aangezien Tesla toch vraagt om volcontinu aan de lader te hangen?

Mijn probleem is dat het met pieken is dat ik het verbruik zie. Ik had eerder een vlakke lijn verwacht met een laag verbruik.
 
Voor zover ik het kan inschatten op afstand laad je tot 80%. op het ogenblik dat de lading zakt naar 79% ga je terug bijladen naar 80%. Bij 80% schakelt hij weer uit. Door sentry en de rest van de auto die een bepaald verbruik hebben zal de lading weer zakken en vanaf 79% gaat jouw Tesla weer bijladen naar 80%, enz...

Die 2kW die jij ziet is door de minimum stroom aan welke Tesla kan laden, namelijk 5A
 
Ik heb thuis ook een smappee laadpaal.

Is dit het verbruik van je laadpaal, of het verbruik van je huis?
Ik heb een dashboard "EV Line" waar ik enkel het verbruik van de laadpaal zie.

Als ik daar kijk op een nacht dat ik hem tot 100% geladen heb, dan zie ik dat hij mooi om 4u stopt, en dan zijn er geen pieken meer nadien.
Zelfs toen ik sentry mode nog had opstaan thuis, heb ik zo'n pieken nooit gezien.

De smappee zelf zorgt bij mij niet voor pieken.
1709042839006.png
 
Moet de auto om
De zoveel tijd niet even wakker worden om zijn SoC te checken en zo te zien of er nog extra jus bij moet?
Maar als hij al wakker zou worden, zou hij zien dat hij nog vol zit en dan niet laden.

Grote kans dat het idd sentry mode is want die trekt behoorlijk wat stroom. Met 300W continu aan verbruik voor sentry mode en 2kW voor b.v. 9 minuten per uur bijladen komt redelijk overeen. Beide 300Wh.
 
Afgelopen nacht heb ik mijn wagen aan een Smappe lader laten hangen met sentry mode aan (terwijl die normaal uit staat).

Dan krijg ik exact hetzelfde patroon als @Propje
1709103609929.png


Lijkt me dus vrij duidelijk dat Sentry mode in dit extra verbruik zit.

Na twee maanden heb ik sentry mode ook afgezet thuis en op't werk, zodat de Tesla in deep sleep kan gaan (wat goed schijnt te zijn voor de batterij) en om het constante extra verbruik van de sentry mode te vermijden.
 
@Ben Hinssen Bedankt voor de test. Je hebt nu inderdaad een zelfde beeld al het mijne. Ik zal binnenkort ook eens proberen om de Sentry mode af te zetten. Hopelijk krijg ik dan een vlakke grafiek.

Dat de Sentry mode veel verbruikt kan ik aannemen. Ik had echter gehoopt dat, als de wagen aan de lader hangt, de batterij elektrisch wordt overbrugd. Maw: dat je dus een volcontinu verbruik hebt aan de laadpaal. De grafiek toont echter aan dat de Sentry mode de batterij gebruikt. En eens de batterij wat gezakt is in lading, de batterij zich weer laat opladen. Veel op- en ontladen dus.

Kan ik hier concluderen dan dat het gebruik van de Sentry mode geen goede invloed heeft op de levensduur van de batterij (steeds ontladen/opladen)?

 
@Ben Hinssen Bedankt voor de test. Je hebt nu inderdaad een zelfde beeld al het mijne. Ik zal binnenkort ook eens proberen om de Sentry mode af te zetten. Hopelijk krijg ik dan een vlakke grafiek.

Dat de Sentry mode veel verbruikt kan ik aannemen. Ik had echter gehoopt dat, als de wagen aan de lader hangt, de batterij elektrisch wordt overbrugd. Maw: dat je dus een volcontinu verbruik hebt aan de laadpaal. De grafiek toont echter aan dat de Sentry mode de batterij gebruikt. En eens de batterij wat gezakt is in lading, de batterij zich weer laat opladen. Veel op- en ontladen dus.

Kan ik hier concluderen dan dat het gebruik van de Sentry mode geen goede invloed heeft op de levensduur van de batterij (steeds ontladen/opladen)?


Je kan Sentry mode instellen zodat deze niet activeert op je thuis locatie, werk locatie en je favorieten.
Korte laadcylci van laden en ontladen zijn niet ideaal voor je batterij, dus zou ik Sentry niet standaard laten aanstaan als je traag laadt op gekende locaties.

Daarom heb ik sentry mode uit staan voor thuis en werk, en dit zijn ook de plaatsen waar ik dagelijks tot aan mijn limiet traag laad.

Voor snelladen maakt dit minder uit, want dan ga je de wagen toch direct ontkoppelen als hij vol is, en blijft hij niet lange tijd op "vol" ingestoken. (want dan heb je vrij snel idle fees aan je been). Voor snelladen blijft sentry dus altijd aanstaan bij mij.
Voor traagladen op onbekende locaties (zoals hotel onderweg etc) laat ik sentry mode ook gewoon aanstaan, omdat dit relatief weinig voorkomt.