Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies aub: aanschaf volgende Tesla 🤔

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was in mijn pré-EV tijdperk ook erg bezig met laden onderweg.
Toen ik de EV eenmaal had, totaal geen issue meer.
-ik laad enkel onderweg bij lange reizen (minder dan 10 keer per jaar)
-bij lange reizen is een stop om de 2-3 uur geen straf. In tegendeel. Bekijk wat je tijdens het laden kan doen tijdens het laden ( shoppen, eten, surfen, wandelen. Ik geniet van de tijd.
-sterker nog, er is een heel onverwacht, bijna pervers effect. De reis wordt veel aangenamer. de reis wordt in stukjes gekapt. Je volgende laadstop wordt je bestemming en je ziet de lange reis tot je eindbestemming niet meer voor je.
-door de rustpauzes moet kom je veel meer ontspannen aan. Geen dag rzcuperatie meer nodig.

Dat zijn volgens mij S75 wagens die een gereviseerde batterij S85 batterij gekregen hebben toen de originele het begaf.
Zelfde ervaring hier. Wat opvallend was dat de passagiers op een rit naar Hamburg merkten dat je heel anders en veel relaxter rijdt, zij hebben nog een ICE...
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
AP helpt wel idd. Maar ik herken me niet per se dat het makkelijker cq niet moeilijker is om langere afstanden te rijden met een BEV.
Zeker als je naar het buitenland gaat ben je continu bezig in je hoofd waar is je volgende laadstop / kan je wel laden bij je stopplek / moet je misschien ergens een keer eerder op om toch even een uurtje naar de SuC te gaan etc.
Wat dat betreft mis ik mijn Model S niet.

maar het aangename rijden met AP - dat mis ik wel. Alhoewel eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik AP begin 2019 beter vond dan op het laatst eind '23. (maar dit kan er ook aan liggen dat het eind '18/begin '19 allemaal nieuw en 'wow' was)
 
Ik was in mijn pré-EV tijdperk ook erg bezig met laden onderweg.
Toen ik de EV eenmaal had, totaal geen issue meer.
-ik laad enkel onderweg bij lange reizen (minder dan 10 keer per jaar)
-bij lange reizen is een stop om de 2-3 uur geen straf. In tegendeel. Bekijk wat je tijdens het laden kan doen tijdens het laden ( shoppen, eten, surfen, wandelen. Ik geniet van de tijd.
-sterker nog, er is een heel onverwacht, bijna pervers effect. De reis wordt veel aangenamer. de reis wordt in stukjes gekapt. Je volgende laadstop wordt je bestemming en je ziet de lange reis tot je eindbestemming niet meer voor je.
-door de rustpauzes moet kom je veel meer ontspannen aan. Geen dag rzcuperatie meer nodig.

Dat zijn volgens mij S75 wagens die een gereviseerde batterij S85 batterij gekregen hebben toen de originele het begaf.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit lange reizen met m'n model 3 heb gemaakt, maar misschien is het wel goed voor me als ik wat vaker gedwongen word om rust te nemen 🤣

Ahh helder dan snap ik het verschil...
AP helpt wel idd. Maar ik herken me niet per se dat het makkelijker cq niet moeilijker is om langere afstanden te rijden met een BEV.
Zeker als je naar het buitenland gaat ben je continu bezig in je hoofd waar is je volgende laadstop / kan je wel laden bij je stopplek / moet je misschien ergens een keer eerder op om toch even een uurtje naar de SuC te gaan etc.
Wat dat betreft mis ik mijn Model S niet.

maar het aangename rijden met AP - dat mis ik wel. Alhoewel eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik AP begin 2019 beter vond dan op het laatst eind '23. (maar dit kan er ook aan liggen dat het eind '18/begin '19 allemaal nieuw en 'wow' was)
Ja ik vind AP ook echt wel fijn, het kost mij vooral veel minder energie, heerlijk. Is het niet zo dat AP in 2019 misschien ook echt wel beter was doordat er toch nog sensoren en radar etc op zat ipv alleen maar camera's?
 
De acc van de Kona en de AP ontlopen elkaar niet veel, ik geef zelfs de voorkeur aan de acc. ;) Die maakte geen enkele fout op de snelweg tegen de AP een aantal vanwege foutieve kaarten/snelheidsbeperkingen die er niet waren. Ik neem aan dat de ervaring met de Niro hetzelfde was.
 
Zeker als je naar het buitenland gaat ben je continu bezig in je hoofd waar is je volgende laadstop / kan je wel laden bij je stopplek / moet je misschien ergens een keer eerder op om toch even een uurtje naar de SuC te gaan etc.
Dat had ik in 2015 toen ik voor het eerst met de Model S naar Zuid Frankrijk reed nog wel. Want toen was de vraag of je ĂĽberhaupt de volgende supercharger wel ging halen. Dat gevoel was in 2016 echt al helemaal weg.
Maar nu met de Model Y en de groei van het SUC netwerk is het hooguit even denken, wat zijn de fijnere SUC's met prettige hotels, goede koffie etc. Het laden zelf is nu echt nog maar 20 minuten en dan weer door. In de praktijk is het aankoppelen, naar het hotel lopen, toiletstop, teruglopen en dan binnen 5 minuten weer door. In die laatste 5 minuten heb ik echt de koffie niet besteld en op.
 
Ja ik vind AP ook echt wel fijn, het kost mij vooral veel minder energie, heerlijk. Is het niet zo dat AP in 2019 misschien ook echt wel beter was doordat er toch nog sensoren en radar etc op zat ipv alleen maar camera's?
Neen behalve de vele alarmen (ligt aan AP2, niet aan vision only denk in) merk ik eigenlijk geen verschil. Ik vergelijk met AP1. Ik was de eerste van SeC Gent zonder radar. De eerste maand was een ramp, maar mer de eerste update was het perfect.
Alleen bij minder zicht merk ik een achteruitgang.
Sensoren helpen niet bij AP denk ik.
 
AP helpt wel idd. Maar ik herken me niet per se dat het makkelijker cq niet moeilijker is om langere afstanden te rijden met een BEV.
Zeker als je naar het buitenland gaat ben je continu bezig in je hoofd waar is je volgende laadstop / kan je wel laden bij je stopplek / moet je misschien ergens een keer eerder op om toch even een uurtje naar de SuC te gaan etc.
Wat dat betreft mis ik mijn Model S niet.

maar het aangename rijden met AP - dat mis ik wel. Alhoewel eerlijkheid mij gebiedt te zeggen dat ik AP begin 2019 beter vond dan op het laatst eind '23. (maar dit kan er ook aan liggen dat het eind '18/begin '19 allemaal nieuw en 'wow' was)
Dat herken ik helemaal niet. Als ik geen tesla had gereden had ik er niet voor gekozen om drie jaar in Duitsland te wonen en te werken en ieder weekend naar huis te rijden. Lekker podcast op en na 500 km kwam ik ontspannen thuis.
 
Zeker als je naar het buitenland gaat ben je continu bezig in je hoofd waar is je volgende laadstop / kan je wel laden bij je stopplek / moet je misschien ergens een keer eerder op om toch even een uurtje naar de SuC te gaan etc.
Daar moet je toch niet mee bezig zijn. Enige dat ik doe, en dat is geen must, maar omdat ik het wil, is kijken of er een beter optie is qua SuC dan wat Tesla voorstelt.
Daar zijn 2 cruteria voor:
  • Er is een SuC verder op de route zodat ik met minder range aankom en dus sneller laad en wie weet, op een ganse rit, misschien een laadbeurt minder kan doen.
  • Bij de voorgestelde SuC valt echt niets te beleven, we hebben behoeftes die we daar niet kunnen voldoen: shoppen, eten…
Die acties zorgen ook voor bezigheid onderweg, zodat de reis minder saai wordt.

Maar de grootste hulp onderweg om ontspannener aan te komen, zijn volgens mij de verplichte rustpauzes.
 
Ik stop doorgaans vaker dan ik zou moeten laden, dus dan is het geen verplichte rustpauze. ;)
In vegelijking met een ICE wel. En dat was de bedoeling van mijn betoog. Vroeger durfde ik wel eens 1000 km aan 1 stuk rijden, op een plas- en tankpauze na.
Behalve dat dat onveilig is, moest ik op locatie het hoofd en de rug ook nog eens een dag laten recupereren. Dat is met een EV niet meer nodig.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ben benieuwd of de TS al wat verder is gekomen met het maken van de keuze.
Bijna 🤣 Ik denk toch dat ik voor nieuw ga, ik heb niet het budget om even 5k (of meer) aan een reparatie uit te geven dus ik denk dat nieuw me meer rust in m'n hoofd geeft. Denk dat ik voor een MY wil gaan, twijfel alleen nog een klein beetje tussen RWD of LR met dual motor, qua range heb ik aan RWD meer dan voldoende, scheelt toch weer een hoop centen.

En dan nog de vraag private lease of huurkoop (nog steeds 3% rente bij findio via Tesla). Ik denk dat kosten ongeveer op hetzelfde uitkomen na bv 5 jaar.
 
Ik zou zeker ook eens in een Model S gaan rijden. De paar keren dat ik die als leenauto heb gekregen voelde ik alsof in een vrachtauto reed t.o.v. mijn M3P, het was een heel andere beleving.

Financieel is een nieuwe MY het beste. De vraagprijzen voor gebruikte Tesla's liggen m.i. nog schrikbarend hoog, behalve als je je eigen Tesla wil inruilen!
Een Tesla service Leenauto/huurauto zijn (in NL) stuk voor stuk ragbakken, ik heb nog nooit een huurauto bij Tesla gereden die vergelijkbaar was als mijn eigen model S.