Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies: Model S 2018 vs model 3 2021 (facelift)

This site may earn commission on affiliate links.
Advies gevraagd: ik ben aan het kijken om een model S (12-2018) of een model 3 te kopen (2021 facelift variant). Ik geef een korte samenvatting per auto en daaronder de vragen:

Model S - 100D
- bouwdatum 12-2018
- eap 2.5
- zwart interieur
- premium audio, winterpakket en upgraded infotainment
- 21 inch velgen

Model 3 long range:
- bouwdatum 01-2021
- standaard autopilot
- zwart interieur
- 18 inch aero

Vragen:
1. Wat is qua range te verwachten? Bij een proefrit had ik bij de model s ongeveer 200wh/km (veelal 80 / 100 gereden vanwege drukte), model 3 gaf 130wh/km op soortgelijk traject. Is het verschil echt zo groot of mis ik iets? Beide climate op 20 en op dezelfde dag getest. Dan zou namelijk de model 3 verder komen op een lading.
2. Ik zie verschillende berichten over laadsnelheden. Wat is het maximum van de S?
3. Bij beiden gecheckt op gebreken, ratels etc, zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken qua "known issues"?
4. Wat zou jullie voorkeur hebben en met welke overwegingen?

Ik vond het op basis van 1x rijden moeilijk te vergelijken. Al viel me de range van de S heel erg tegen, maar was het comfort een stuk beter dan de 3. De prijs van de S is natuurlijk wel een stuk hoger.

Alles wat jullie kunnen en willen delen wat mij helpt, zou erg gewaardeerd worden. Bedankt alvast!
 
Advies gevraagd: ik ben aan het kijken om een model S (12-2018) of een model 3 te kopen (2021 facelift variant). Ik geef een korte samenvatting per auto en daaronder de vragen:

Model S - 100D
- bouwdatum 12-2018
- eap 2.5
- zwart interieur
- premium audio, winterpakket en upgraded infotainment
- 21 inch velgen

Model 3 long range:
- bouwdatum 01-2021
- standaard autopilot
- zwart interieur
- 18 inch aero

Vragen:
1. Wat is qua range te verwachten? Bij een proefrit had ik bij de model s ongeveer 200wh/km (veelal 80 / 100 gereden vanwege drukte), model 3 gaf 130wh/km op soortgelijk traject. Is het verschil echt zo groot of mis ik iets? Beide climate op 20 en op dezelfde dag getest. Dan zou namelijk de model 3 verder komen op een lading.
2. Ik zie verschillende berichten over laadsnelheden. Wat is het maximum van de S?
3. Bij beiden gecheckt op gebreken, ratels etc, zijn er nog meer zaken waar ik aan moet denken qua "known issues"?
4. Wat zou jullie voorkeur hebben en met welke overwegingen?

Ik vond het op basis van 1x rijden moeilijk te vergelijken. Al viel me de range van de S heel erg tegen, maar was het comfort een stuk beter dan de 3. De prijs van de S is natuurlijk wel een stuk hoger.

Alles wat jullie kunnen en willen delen wat mij helpt, zou erg gewaardeerd worden. Bedankt alvast!
Ik zou voor een X gaan. :)

Ik heb een X 100 D van 2017. Ik vind persoonlijk de 3 niet mooi dus van mij krijg je mijn keuze.

Het hangt ook gedeeltelijk van je gebruik af de 3 is zuiniger en zal sneller laden. Natuurlijk is sneller laden leuk maar ik vind het als we op vakantie zijn geen probleem. Met de X vertrekken we van huis en rijden dan naar een SUC op ongeveer 300 km en vervolgens rijden we stukken van net over 200 km. Dit is afhankelijk van hoe het uitkomt met de SUC's. Meestal is 200 km laden net zo snel als een sanitaire stop en een kop koffie. Na de lunch rijden we weer een langere sectie. etc. Meestal met een fietsenrek er achterop.

Rij ik alleen dan mag het laden wel even wat sneller gaan want dan is koffie drinken wat minder gezellig.:) Mocht ik mijn fiets bij me hebben dan ligt die zonder voorwiel er achterin.

Ik ben nog steeds helemaal blij met mijn keuze voor de van de X. Ik zie de 3 niet als een gelijkwaardige auto. De 3 voelt waarschijnlijk sportiver aan maar ik hou meer van comfort en de X is snel genoeg.

Er zullen anderen zijn die zeggen dat je voor de moderne techniek etc moet gaan.:D
 
145 kW (de 100D) dat zou die, met de juiste omstandigheid ook nog maar kort volhouden
Dat valt wel mee mijn X haalt met een warme accu en rond de 15 graden buiten temp ongeveer 140kW tot 40% SOC dan gaat ie naar beneden bij 60% zit ie nog op 90kW en bij 70% nog op 65kW dus dan wordt het tijd om te gaan. De accu moet dus warm zijn maar de buitentemperatuur niet te heet want hij moet goed kunnen koelen.
 
Heb een S gehad van eind 2018, momenteel een model 3 Long Range van eind 2020 (facelift, met warmtepomp). Nooit een moment spijt gehad van de wissel. Laden is veel sneller en de auto is een stuk zuiniger. Met de S100D het ene probleem na het andere, met de 3 nu 65.000 kilometer en geen problemen van betekenis. Dashboard S is outdated als je de 3 gewend bent. En het rijdt zoveel beter, zoveel strakker. De 3 geeft ook op hogere snelheden zoveel meer vertrouwen. Ik zou het wel weten, absoluut de model 3!
 
Last edited:
Ik heb wel eens een ouder model S als leenauto gehad van het SC. Het is waarschijnlijk wennen en misschien waren de schokbrekers niet meer top of zo, maar ik vond het misschien wel comfortabeler, maar voor was het net net een soort boot. Niks voor mij. Ik was blij dat ik mijn model 3 weer terug had. Maar ongetwijfeld zijn er mensen met een model S die een 3 minder vinden. Ik vind de zuinigheid van de model 3 bijzonder goed (vergelijkbaar met een Renault Zoe).Ik haal inderdaad als het wat warmer is meestal moeiteloos 130-150 Wh/km zonder dat ik heel rustig rijd of zo.
 
Last edited:
Heb een S gehad van eind 2018, momenteel een model 3 Long Range van eind 2020 (facelift, met warmtepomp). Nooit een moment spijt gehad van de wissel. Laden is veel sneller en de auto is een stuk zuiniger. Met de S100D het ene probleem na het andere, met de 3 nu 65.000 kilometer en geen problemen van betekenis. Dashboard S is outdated als je de 3 gewend bent. En het rijdt zoveel beter, zoveel strakker. De 3 geeft ook op hogere snelheden zoveel meer vertrouwen. Ik zou het wel weten, absoluut de model 3!
Direkt na mijn koop zijn onder garantie de aandrijfassen en voordraagarmen vervangen sindsdien behalve nog een keer aandrijfassen vervangen voor het nieuwe model geen problemen meer gehad en ruim 57.000 km gereden sinds ik hem gekocht heb 2 jaar geleden en zit nu over de 135000km.
Ik heb ook een oude S meegehad toen maar mijn X stuurt zeker strakker.
Dashboard mag outdated zijn. Ik vind hem een stuk mooier dan die Ipad die daar ergens voorin hangt en ik heb nog hendeltjes waar je de basis zaken mee bedient. :D
 
Dank voor alle antwoorden tot zover!

De model X vond ik zelf te groot, dus die viel wel af. De "lagere" auto's zoals de S en 3 spreken mij daarom meer aan.

Heeft er iemand inzicht op het gebruik? Tussen de model s en model 3 was het verschil groot (200wh/km voor de S en 130wh/km voor hetzelfde stuk met de 3). Is dit vrij reëel of spelen de 21 inch velgen van de S een grote rol in het verschil?

Ik kan me haast niet voorstellen dat het verschil zo groot is.
 
Ik zat met de S totaal op ca 225-230 gemiddeld, met de 3 op ca 180. Beiden over ruim 60.000 km, inclusief iedere winter een keer of vier, vijf op en neer naar Oostenrijk. De 3 verbruikt op die ritten ca 200, met lage temperaturen en ca 160 km/h waar toegestaan.
 
Net als altijd is het verbruik ook sterk afhankelijk van de gebruiker en hoe zwaar zijn voet is.
Rij nu ruim 4 jaar de Model S en heb een gemiddeld gebruik van 182 Wh/km (circa 140.000 km gereden) En ja rijden in NL is zeer goed voor het verbruik.
Een vriend van me heeft de Model 3 van 2019 (zonder waterpomp) en die heeft een gemiddeld verbruik van 145 Wh/km Ik kan me voorstellen dat degene met waterpomp vooral in de winter veel zuiniger rijden.

We zijn beide rustige rijders, maar aangezien mijn banden iets langer meegaan denk ik dat ik wat rustiger ben.

Wat betreft rijgedrag (eigen ervaring):
- De model 3 rijdt stoerder en directer. Betere bochten handeling
- De model S is een echte km vreter op de snelweg. Comfortabeler en gevoelsmatig wat meer luxe (werkelijkheid maakt het niet zoveel uit) Wel kan je weer meer transporteren met de S.

Voor een technische vergelijking gebruik EV database en Abetterouteplanner.
Gewoon in google: "EV database Model 3 LR 2019" o.i.d. en je komt veel te weten.
Bijvoorbeeld: Tesla Model 3 Standard Range Plus
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Hbrink and Maarten
Dank voor alle antwoorden tot zover!

De model X vond ik zelf te groot, dus die viel wel af. De "lagere" auto's zoals de S en 3 spreken mij daarom meer aan.

Heeft er iemand inzicht op het gebruik? Tussen de model s en model 3 was het verschil groot (200wh/km voor de S en 130wh/km voor hetzelfde stuk met de 3). Is dit vrij reëel of spelen de 21 inch velgen van de S een grote rol in het verschil?

Ik kan me haast niet voorstellen dat het verschil zo groot is.
Ik zat met mijn MS75 rond de 200 en met mijn M3LR op 162. De MS mis ik wel, veel meer auto en meer comfort. Ook het scherm achter het stuur had echt toegevoegde waarde. Omdat we vaak naar Italië rijden heb ik de MS ingeruild voor een M3, veel meer bereik, CCS en vooral veel sneller laden. Choose wisely!