Alle aandacht zal wel naar de software voor de autopilot en dual drive gegaan zijn afgelopen jaar.
Zullen Navigon licenties zoveel goedkoper zijn als Google maps / waze / Tom Tom licenties dat Tesla voor Navigon heeft gekozen?
Wellicht was het andersom, en wilde er niemand van de grote merken met zo'n (toen) kleine speler samenwerken (zelfde als Rdio vs Spotify)? Punt is (denk/gok ik) dat ze een software module op hun eigen systeem hebben draaien, geen los stuk hardware dat volledig door een OEM geleverd wordt. Misschien is dat een no-go voor andere leveranciers? Dat is anders dan in de meeste andere auto's, waar de nav echt losstaat van de rest van de systemen, of waar de halve middenconsole met nav/radio/cd door de OEM geleverd wordt.
(Hieronder volgt nog meer pure speculatie)
Ik denk dat het systeem beter werkt in de US dan hier.
Zo te zien plant het systeem voor gebruik in ons land veels te snel naar de doorgaande wegen toe. Je moet het eigenlijk zien als verschillende wegen netwerken die over elkaar heen liggen, waarbij op het diepste niveau de lokale wegen binnen een straal van een km of zo rond je locatie, daarbovenop het netwerk van doorgaande B wegen binnen zeg 10km en daarbovenop het europese snelwegen netwerk. Normaliter probeert de planner zo snel mogelijk naar het hoogste niveau (snelwegen) te plannen, dat kost het minste processortijd en geheugen.
Maar, ik heb ook gezien dat (het lijkt alsof) de planner continu blijft plannen en niet ophoudt zodra ie een route heeft. Wellicht wordt dat getriggerd door traffic info...?
Verder heeft de kwaliteit van de routeplanner ook heel erg veel met de kaarten te maken. Ik kan me herinneren toen ik nog voor Philips Carin/VDO Dayton werkte (bijna 2 decennia terug) we veel waarde hechtten aan wat we de 'sign posted road' noemden, de richting die je met borden ingestuurd werd. Dat is informatie die (toentertijd) in de kaarten werd verwerkt (ik zou niet weten of ze dat nu nog steeds doen). Zelfde voor stoplichten etc. Als dat soort info mist in de kaarten, ja dan kan de planner niet weten dat die weg door het voetgangersgebied trager is als de rondweg eromheen...
Ik ben overigens wel erg te spreken over de kwaliteit van de stem, en hoe er plaatsnamen en straatnamen er netjes bij genoemd worden (erg grappig hoe dat de duitse en franse namen dan weer gemangeld worden). De guidance vind ik redelijk goed. Soms merk je wel dat de kaartinfo niet klopt, bijv. als ie je 'schuin naar links' stuurt op een rotonde, dan staat er blijkbaar in de kaart niet bij dat het daar om een rotonde gaat...
Mooiste zou zijn als ie gewoon kon zeggen 'volg die taxi die daar links staat voorgesorteerd'... komt nog wel...