Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V6.0 is binnen

This site may earn commission on affiliate links.
Had ik ook, nadat vrouwlief met de auto weg was geweest waren de instellingen bij achteruit weer verdwenen. Ik heb ze toen weer opnieuw ingesteld en sindsdien werkt het goed.

hmm, het kan dus

  • v6 zijn of had je dat bij v5 ook al ?
  • dat de instellingen niet bewaard worden per 'driver profile': heeft jouw vrouw dit aangepast ?
  • zijn dat het aan de vrouw ligt...
 
hmm, het kan dus

  • v6 zijn of had je dat bij v5 ook al ?
  • dat de instellingen niet bewaard worden per 'driver profile': heeft jouw vrouw dit aangepast ?
  • zijn dat het aan de vrouw ligt...

Nooit eerder aan de hand gehad dan na de V6 update. Mijn vrouw heeft haar eigen driver profile, die kiest ze als eerste gebaar wanneer ze de auto instapt. Ik weet niet of ze haar spiegels heeft moeten verstellen, maar ze heeft niets veranderd aan mijn instellingen. Zij had overigens de spiegels niet ingesteld voor achteruit (pas toen ik het voor de 2e keer instelde kwam ze erachter dat dat kon).
 
Gisteren een nieuw dieptepunt met de V6 navigatie. Ik was positief verrast dat het bekend was dat de A27 tussen hooipolder en de brug van Gorinchem dit was. So far so good. Mijn vertrouwen ging met een enorme stap omhoog.

Echter, op de terugweg bleek het systeem helemaal NIETS te weten over de werkzaamheden in Amsterdam. Scheldestraat/plein dicht van van noord naar zuid, daar werk ik toch gewoon naar toe gestuurd. Ik werd omgeleid langs de Rijnstraat, die zat ook dicht. Vervolgens met veel moeite bij knooppunt Amstel de A2 op, blijkt daar de hele weg OOK dicht te zitten wegens werkzaamheden. Wat een frustratie! Zelf mijn Audi wist dit soort dingen op basis van RDS data.

Wees gewaarschuwd!
 
Gisteren een nieuw dieptepunt met de V6 navigatie. Ik was positief verrast dat het bekend was dat de A27 tussen hooipolder en de brug van Gorinchem dit was. So far so good. Mijn vertrouwen ging met een enorme stap omhoog.

Echter, op de terugweg bleek het systeem helemaal NIETS te weten over de werkzaamheden in Amsterdam. Scheldestraat/plein dicht van van noord naar zuid, daar werk ik toch gewoon naar toe gestuurd. Ik werd omgeleid langs de Rijnstraat, die zat ook dicht. Vervolgens met veel moeite bij knooppunt Amstel de A2 op, blijkt daar de hele weg OOK dicht te zitten wegens werkzaamheden. Wat een frustratie! Zelf mijn Audi wist dit soort dingen op basis van RDS data.

Wees gewaarschuwd!

Dat laatste was ik al. Wat een bagger die navigatie. Vanmorgen in Amsterdam laat de navigatie mij rechtsaf slaan waar dat volstrekt onmogelijk is.
Vervolgens moet ik een soort spaghetti route rijden om op de Lindengracht te komen. Die enorme slinger door de stad heb ik maar genegeerd. Ik stond namelijk al op de brug naar de Lindengracht en ik was 70 meter verder op mijn bestemming.

Ik kijk eigenlijk nog maar alleen op de navigatie om te zien waar het ongeveer is. De iPhone met Waze wijst me de weg.
Zouden ze bij Tesla nog nooit van TomTom gehoord hebben? Het is toch een schande dat in een auto van een ton dit soort gepruts zit.

Als de autopilot net zo goed is al de navigatie, dan vrees ik dat een dergelijk systeem na de eerste crashes voorgoed zal worden uitgeschakeld.
 
Ik concludeer dat Tesla op dit moment gewoon niet in staat is om een goed, of op zijn minst acceptabel navigatiesysteem te produceren.
Ik begrijp alleen niet waarom ze niet met een bedrijf als TomTom (of vergelijkbare concurrent) rond de tafel gaan zitten om die de navigatie te laten leveren voor de Tesla modellen en daarop te laten afstemmen. Lijkt me dat die navi-ontwerpers dat maar wat graag willen en dan weten we ook zeker dat het goed gebeurt.
Nu probeert Tesla het wiel zelf opnieuw uit te vinden, maar dat gaat ze duidelijk niet goed af.
 
Heb sinds een paar weken V6 - maar tot 2x maal een fout gekregen bij de download. Blijkbaar heb ik nu een halve update of zo. GPS is totaal onbetrouwbaar geworden. Volgens het S.C. staat mijn update inderdaad failed bij hun. Deze week afspraak in Antwerpen om de download/update opnieuw te laten lopen.
 

Ik heb V6.0 nog niet maar had juist het idee dat Tesla beloofd had een veeeeeeel betere navigatie zou uitbrengen vanaf V6.0. Dat zou juist één van DE grootste verbeteringen zijn. Ik zal wel verkeerde conclusies getrokken hebben maar had de indruk dat Navigon helemaal losgelaten zou zijn, maar dat is dus niet zo begrijp ik nu.
Nogmaals, ik heb V6.0 nog niet dus kan zelf niet oordelen, maar wat ik hier zo lees is er niet echt veel verbeterd aan de navi.
 
Ik heb V6.0 nog niet maar had juist het idee dat Tesla beloofd had een veeeeeeel betere navigatie zou uitbrengen vanaf V6.0. Dat zou juist één van DE grootste verbeteringen zijn. Ik zal wel verkeerde conclusies getrokken hebben maar had de indruk dat Navigon helemaal losgelaten zou zijn, maar dat is dus niet zo begrijp ik nu.
Nogmaals, ik heb V6.0 nog niet dus kan zelf niet oordelen, maar wat ik hier zo lees is er niet echt veel verbeterd aan de navi.

Het is iets verbeterd, SOMS wordt je wel op de goede weg geholpen. Het gaat hier vooral om het managen van de verwachtingen. Ik was ook onder de indruk dat dit véél beter zou zijn, en dat verwacht je niet al te veel rare dingen meer. Het tegendeel is waar, waardoor ik steeds me afvraag of het wel klopt. Ik rijd helaas te veel op file-gevoelige wegen, waardoor een goede voorspelling me veel tijd kan schelen. Voorlopig controleer ik alle adviezen met Waze.

Verder zit ik nog steeds naar oude kaarten te kijken, die hele wegen nog niet kent. Ik kom regelmatig rondom de Coentunnel in de problemen. Ook daar heb ik hele nieuwe stukken van Amsterdam leren kennen. Ik was nog nooit eerder vanaf de Basisweg (het is daar inderdaad een verkeerschaos) door Osdorp naar de A10 gereden. Filevrij, als je alle stoplichten en overstekende voetgangers in een winkelcentrum niet meerekend. :cursing:

Er wordt een hoop credit verspeelt door Tesla Motors. Het rijden blijft geweldig, maar deze navigatie is niet meer van deze tijd.

Ik zal er over ophouden :)
 
Alle aandacht zal wel naar de software voor de autopilot en dual drive gegaan zijn afgelopen jaar.

Zullen Navigon licenties zoveel goedkoper zijn als Google maps / waze / Tom Tom licenties dat Tesla voor Navigon heeft gekozen?
 
Alle aandacht zal wel naar de software voor de autopilot en dual drive gegaan zijn afgelopen jaar.

Zullen Navigon licenties zoveel goedkoper zijn als Google maps / waze / Tom Tom licenties dat Tesla voor Navigon heeft gekozen?

Wellicht was het andersom, en wilde er niemand van de grote merken met zo'n (toen) kleine speler samenwerken (zelfde als Rdio vs Spotify)? Punt is (denk/gok ik) dat ze een software module op hun eigen systeem hebben draaien, geen los stuk hardware dat volledig door een OEM geleverd wordt. Misschien is dat een no-go voor andere leveranciers? Dat is anders dan in de meeste andere auto's, waar de nav echt losstaat van de rest van de systemen, of waar de halve middenconsole met nav/radio/cd door de OEM geleverd wordt.

(Hieronder volgt nog meer pure speculatie)
Ik denk dat het systeem beter werkt in de US dan hier.
Zo te zien plant het systeem voor gebruik in ons land veels te snel naar de doorgaande wegen toe. Je moet het eigenlijk zien als verschillende wegen netwerken die over elkaar heen liggen, waarbij op het diepste niveau de lokale wegen binnen een straal van een km of zo rond je locatie, daarbovenop het netwerk van doorgaande B wegen binnen zeg 10km en daarbovenop het europese snelwegen netwerk. Normaliter probeert de planner zo snel mogelijk naar het hoogste niveau (snelwegen) te plannen, dat kost het minste processortijd en geheugen.
Maar, ik heb ook gezien dat (het lijkt alsof) de planner continu blijft plannen en niet ophoudt zodra ie een route heeft. Wellicht wordt dat getriggerd door traffic info...?

Verder heeft de kwaliteit van de routeplanner ook heel erg veel met de kaarten te maken. Ik kan me herinneren toen ik nog voor Philips Carin/VDO Dayton werkte (bijna 2 decennia terug) we veel waarde hechtten aan wat we de 'sign posted road' noemden, de richting die je met borden ingestuurd werd. Dat is informatie die (toentertijd) in de kaarten werd verwerkt (ik zou niet weten of ze dat nu nog steeds doen). Zelfde voor stoplichten etc. Als dat soort info mist in de kaarten, ja dan kan de planner niet weten dat die weg door het voetgangersgebied trager is als de rondweg eromheen...

Ik ben overigens wel erg te spreken over de kwaliteit van de stem, en hoe er plaatsnamen en straatnamen er netjes bij genoemd worden (erg grappig hoe dat de duitse en franse namen dan weer gemangeld worden). De guidance vind ik redelijk goed. Soms merk je wel dat de kaartinfo niet klopt, bijv. als ie je 'schuin naar links' stuurt op een rotonde, dan staat er blijkbaar in de kaart niet bij dat het daar om een rotonde gaat...

Mooiste zou zijn als ie gewoon kon zeggen 'volg die taxi die daar links staat voorgesorteerd'... komt nog wel...
 
...

Er wordt een hoop credit verspeelt door Tesla Motors. Het rijden blijft geweldig, maar deze navigatie is niet meer van deze tijd.

Ik zal er over ophouden :)

Ik ga nog wat verder. Na wat ik eerder al schreef over de slechts navigatie kreeg ik gisteren het volgende voor.
Tijdens een rit naar huis en na amper 10km op 40 gaf de blauwe pijl aan dat ik terug moest keren richting mijn vertrekpunt!
Dat was het vierde pijnpunt dat ik al had meegemaakt en dus tijd om even naar de support te bellen.
Vriendelijk zoals altijd, maar men deed daar alsof ik de enige was met problemen met de navigatie.
Blijkbaar had niemand hen daarover gebeld of geschreven.
Ik heb dan maar gezegd dat ik dat niet kon geloven... en hoop op beterschap.
 
7c0149d6321afb4059e7a8c9130df1f0.jpg


Jeuh!
Echter, ik moet nu wel alsnog naar de auto lopen om de update te starten? :-s
 
Wellicht was het andersom, en wilde er niemand van de grote merken met zo'n (toen) kleine speler samenwerken (zelfde als Rdio vs Spotify)? Punt is (denk/gok ik) dat ze een software module op hun eigen systeem hebben draaien, geen los stuk hardware dat volledig door een OEM geleverd wordt. Misschien is dat een no-go voor andere leveranciers? Dat is anders dan in de meeste andere auto's, waar de nav echt losstaat van de rest van de systemen, of waar de halve middenconsole met nav/radio/cd door de OEM geleverd wordt.

(Hieronder volgt nog meer pure speculatie)
Ik denk dat het systeem beter werkt in de US dan hier.
Zo te zien plant het systeem voor gebruik in ons land veels te snel naar de doorgaande wegen toe. Je moet het eigenlijk zien als verschillende wegen netwerken die over elkaar heen liggen, waarbij op het diepste niveau de lokale wegen binnen een straal van een km of zo rond je locatie, daarbovenop het netwerk van doorgaande B wegen binnen zeg 10km en daarbovenop het europese snelwegen netwerk. Normaliter probeert de planner zo snel mogelijk naar het hoogste niveau (snelwegen) te plannen, dat kost het minste processortijd en geheugen.
Maar, ik heb ook gezien dat (het lijkt alsof) de planner continu blijft plannen en niet ophoudt zodra ie een route heeft. Wellicht wordt dat getriggerd door traffic info...?

Verder heeft de kwaliteit van de routeplanner ook heel erg veel met de kaarten te maken. Ik kan me herinneren toen ik nog voor Philips Carin/VDO Dayton werkte (bijna 2 decennia terug) we veel waarde hechtten aan wat we de 'sign posted road' noemden, de richting die je met borden ingestuurd werd. Dat is informatie die (toentertijd) in de kaarten werd verwerkt (ik zou niet weten of ze dat nu nog steeds doen). Zelfde voor stoplichten etc. Als dat soort info mist in de kaarten, ja dan kan de planner niet weten dat die weg door het voetgangersgebied trager is als de rondweg eromheen...

Ik ben overigens wel erg te spreken over de kwaliteit van de stem, en hoe er plaatsnamen en straatnamen er netjes bij genoemd worden (erg grappig hoe dat de duitse en franse namen dan weer gemangeld worden). De guidance vind ik redelijk goed. Soms merk je wel dat de kaartinfo niet klopt, bijv. als ie je 'schuin naar links' stuurt op een rotonde, dan staat er blijkbaar in de kaart niet bij dat het daar om een rotonde gaat...

Mooiste zou zijn als ie gewoon kon zeggen 'volg die taxi die daar links staat voorgesorteerd'... komt nog wel...
Klinkt als iemand die er iets van kent. Ik ga heus niet ontkennen dat de navigatie beter kan, maar die problemen die Foxtrot en René ervaren, heb ik nog nooit meegemaakt.

Wel stuurde hij me vanmorgen dwars door een file, nadat er een ongeval gebeurd was. Wellicht (speculatie) had hij de ernst van het incident niet door, hoewel dat met de alsmaar groter wordende file in te schatten was. Ik heb zelf maar een afslag genomen. (Hij had trouwens nog tijd om alternatieven te berekenen via de volgende 2 afritten, maar daar heb ik niet op gewacht).

Maar ik heb al wel ervaren dat hij alternatieve routes op het laatste moment neemt. Het lijkt alsof hij de hoofdroute als basis gebruikt en alternatieven klaarhoudt. Zelfs als er op de hoofdroute files staan worden de alternatieven pas getoond als je bepaalde punten nadert. Hij toont dus niet direct de snelste route, zoals bijvoorbeeld TomTom dit wel doet. Maar hij leidt je wel om als het nodig is. Vorige week nog voorgehad toen ik van Parijs terugkwam en in Bergen ineens van de snelweg moest. Bleek dat er verder wegenwerken waren, waar hij me mooi rondstuurde.

Voor mij doet hij het even goed als mijn TomTom.

PS, ik heb wel een kaartupdate gekregen.