Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Destination Chargers

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag dat de DC's bij Hof van Saksen zijn verdwenen. Als ik op de site kijk wordt er wel gesproken van laadplekken.

Er komen dus niet alleen plekken bij, maar er verdwijnen er ook.

Zeker bij dit soort locaties betwijfel ik of je meer klandizie krijgt van Tesla rijders door gratis DeC aan te bieden, denk zelfs averechts als je het alleen voor Tesla gratis zou maken. Ik zie het zelf ook, wij hebben 24 laadpunten en een snellader en bijna dagelijks zie ik Tesla's op bezoek komen bij ons of huurders en niet één gaat laden (maar wel parkeren bij de laders, maar dat komt omdat alle plaatsen aan de voorkant laders hebben denk ik). Toen ik nog gratis laden voor Tesla's beschikbaar had uiteraard wel laden....... iPace, E-Golf, Leaf, Kona, E-tron. allemaal laden ze behalve Tesla's en wij rekenen gewoon het laagste tarief voor openbaar laden, iets van 30 cent in de BTW. Alleen de Snellader hebben we naar 35 cent gezet recentelijk en 50 cent startkosten... Wel gratis kopje verse bonenkoffie of verse thee uiteraard en gratis flexplek met Wifi:) Maar bedoel er maar mee dat een Tesla rijder als het gratis is en hij er toevallig is hij er aan zal gaan hangen bij bijvoorbeeld een Hof van Saksen en anders boeit het hem niet, gaat in ieder geval zijn verblijf er niet op uitzoeken.
 
Ik denk dat het wel erg naïef is om te denken dat destination Charing gratis zal blijven op de langere termijn. De stroom zal toch betaald moeten worden.
Helaas helpt het contract van tesla ook niet. Er staat “paying customers”. Dat kan dus net zo goed uitgelegd worden als “klanten die voor de stroom betalen”.
Zolang ze een faire prijs vragen (ca 0.22€ /kWh) hoor je mij echter niet klagen.
 
Hof van Saksen ontmoedigt laden helaas. Er zit een slot op de lader en die kan je ophalen bij de receptie na het betalen van een borg van 50 euro.

Ik vind dat wel oké. Je hebt altijd mensen die hem bij aankomst aan de lader hangen en dan na een week pas weer weg gaan. Dus wat controle is welkom. Borg helpt, maar ook bij vol en toch geparkeerd een telefoontje...
 
Ik denk dat het wel erg naïef is om te denken dat destination Charing gratis zal blijven op de langere termijn. De stroom zal toch betaald moeten worden.
Helaas helpt het contract van tesla ook niet. Er staat “paying customers”. Dat kan dus net zo goed uitgelegd worden als “klanten die voor de stroom betalen”.
Zolang ze een faire prijs vragen (ca 0.22€ /kWh) hoor je mij echter niet klagen.

Deels geef ik je gelijk, zeker nu er naar verhouding steeds meer betaalde SuC bezoekers komen, wat dus ook weer in het voordeel is van Tesla om dit vrij te laten, immers, €0,24 is belachelijk goedkoop, zeker icm de ligging en de snelheid. Maar voor met name Hotels ben ik van mening dat het een goed business model zal zijn. Zoel de betalende als niet betalende (ja, we hebben al dik betaald, bedoel per laadsessie) SuC rijders zijn een mooie doelgroep, daar ze juist voor een hotel met een DeC zullen gaan ipv bij de SuC laden, want niets is minder lang wachten als aankomen, inpluggen en naar je kamer gaan...
 
Dat laatste is, naar ik begrepen heb, een probleem. Mensen verplaatsen hun auto niet bij een DC. Gaan idd naar hun kamer en laten de auto onnodig lang aan de lader.

Vandaar dat parkeren en laden aan een DeC een prima idee is om daar kosten voor te rekenen, maar juist laden en verplaatsen zou niet als parkeren gezien moeten worden. Overigens bij de meeste Hotels waar ik een DeC heb gebruikt laat je de Keyfob achter of mijn mobiele nummer. Ook heb ik altijd een kaartje achter het raam met telefoonnummer met opmerking om te bellen als je wilt laden.....
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hbrink
Vergeet niet dat de kWh prijs aanzienlijk zakt bij een jaarverbruik van meer dan 10.000 kWh, of bij een aparte aansluiting uitsluitend voor laadoplossingen. Beetje afhankelijk van wat voor etablissement het betreft, gaat het toch over geringe acquisitiekosten per gezelschap, zeker in vergelijking met de ‘reserveringskosten’ per couvert die je via allerlei websites in de maag gesplitst krijgt.
 
  • Like
Reactions: robertvg
8AC521C3-31C8-4376-8F35-66ECF3C66D72.jpeg


3x DeC Morterasch hotel restaurant net voor of na de Bernina Pas
 
Laat ik eerlijk zijn: in NL is het SuC netwerk en de overige (snel)laad mogelijkheden langs de snelweg zo goed, dat een DeC overbodig is.Is iets uit de 'goeie oude tijd', toen mensen nog overgehaald moesten worden om elektrisch te rijden.

Als ze het hebben: prima. Is het gratis, leuk. Is het betaald, ook goed. Thuis betaal ik ook voor laden en als ik uit eten ga, wil ik graag goed eten en dat kost ook wat het. Het prijsverschil met thuis laden is bij mij dan echt geen beslispunt.
 
Ik zie het vanuit een andere hoek. Doordat ik een uurtje op deze DeC kon staan door een lunch kon ik de reis in een stuk maken Daar door hoefde ik geen SuC stop te maken en daardoor minder belasting op de SuC. Voor NL hoef je idd geen tot weinig gebruik te maken van een DeC.

Overigens ook eerlijk geantwoord ;)
 
Ik zie het vanuit een andere hoek. Doordat ik een uurtje op deze DeC kon staan door een lunch kon ik de reis in een stuk maken Daar door hoefde ik geen SuC stop te maken en daardoor minder belasting op de SuC. Voor NL hoef je idd geen tot weinig gebruik te maken van een DeC.

Overigens ook eerlijk geantwoord ;)
Ik geef ook de voorkeur aan het gebruik van een DeC, ipv een 15-30min laden onderweg. Het Tesla DeC programma zou nog veel succesvoller kunnen worden (als in: meer plaatsen waar ze geinstalleerd worden) als Tesla dezelfde betaalinfrastructuur zou gebruiken als bij de superchargers: auto inpluggen, en achteraf betalen voor het geladen vermogen. Hierdoor zijn er voor de locatie geen kosten, ze bieden extra service, en er hoeft dan ook niet zoveel moeite gedaan te worden om niet-klanten te weren, omdat het dan geen kostenpost meer is.
 
Ik ben deze week naar Italië geweest voor een hike door de Alpen en twee keer een hotel met DeC geboekt.

Auto tot 100% bij het hotel laden en dan het laatste stukje rijden. Op de terugweg net voor de Zwitserse grens tot 100% laden waardoor ik met mijn S100D pas in Zuid Duitsland hoefde te laden, want met 495km aan range kan je heel Zwitserland door rijden zonder te stoppen.

3:58u aan 1 stuk rijden is wel weer lang (394km), maar het scheelde mij flink wat tijd. 900km in 9 uur gereden.
 
Afgelopen weken 3 DEC's in Oostenrijk bezocht:

- Falkenstein Hotel in Kaprun. Ik stond op de camping ernaast, maar voor 20 euro mocht ik mijn m75d wel volladen. Redelijke prijs lijkt me.
- Naturhotel Waldklause in Langefeld: Omdat ik 170 euro per nacht voor een kamer wel wat veel vond ben ik daar niet gaan slapen. Wel even langs gelopen en gevraagd of ik er mocht laden. Dat mocht, en omdat ik netjes kwam vragen hoefde ik niets te betalen. Ze vertelde me dat er soms mensen waren die hun auto gewoon aan de lader zette zonder dat even te zeggen. Ook als het geen gasten in het hotel zijn. Slechte zak wat mij betreft. Gelukkig wordt beleefdheid daar beloond :)
- Aqua Dome in Langefeld: volgens mij 4 DEC's in de parkeergarage. Daar gezwommen, dus ook geladen.

Mooiste actie was overigens op de terugweg. Hotel geboekt net even buiten Ulm, en gevraagd of de DEC's zijn. Dat was zo volgens het hotel. Bij aankomst bleek het het hotel te zijn bij de SUC aldaar :p :) :p

Van alle 3 de plekken begreep ik dat de DEC's nog niet veel gebruikt worden. Ook viel me op dat de Tesla App echt niet snel/nauwkeurig is met het aangeven welke DEC's in de buurt zijn.