Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
Over dat betaald hebben : dat valt overigens wel mee. Tesla Motors boekt $25 per wagen per verwachte levensduurjaar als inkomsten om toekomstige kosten voor de SuCs te dekken. Aan in Nederland geldende energieprijzen wil dat zeggen dat je na 2x 'vol laden' op kosten van de Tesla Motors Corp financiers (aandeel- en bondhouders) of mede-eigenaars die er geen gebruik van maken aan het superchargen bent...

Dat zou betekenen dat Tesla dan 500 $ nodig heeft voor 20 jaar, en dat de rest van de 2100 Euro in de hardware in de auto zit????
Dat komt mij een beetje vreemd over. Zeker omdat er gesproken wordt over enablen van Suc hardware tbv chademo icm chademo (zonder Suc toegang) voor een aanzienlijk lager bedrag dan 2100 Euro...
Combineer dat met jaarlijks onderhoud dat ineens toch per km wordt doorberekend (dus dubbel betalen bij 40000 km?) dan wordt ik een beetje bang voor de volgende verrassing.
 
Effe pollen: Wie heeft Tesla al een emailtje gestuurd met zijn/haar ongenoegen over de drukte bij SuC Amsterdam?

Ik zie op het forum veel Tesla eigenaren "zeuren" waar naar mijn mening een email naar Tesla veel effectiever is. Jerome Guillen heeft vaak laten weten dat Tesla prioriteit geeft aan zaken waarover veel geklaagd word. Deze komen op zijn bureau terecht en zoals ik uit berichten op dit forum afleid gebeurd er dan ook wat.

Dus niet mokken, maar het emailadres van Jerome Guillen zoeken en emailen!

EDIT: jguillen (AT) Teslamotors punt com

Volgens mij is dit zijn emailadres.
 
Effe pollen: Wie heeft Tesla al een emailtje gestuurd met zijn/haar ongenoegen over de drukte bij SuC Amsterdam?

Ik zie op het forum veel Tesla eigenaren "zeuren" waar naar mijn mening een email naar Tesla veel effectiever is. Jerome Guillen heeft vaak laten weten dat Tesla prioriteit geeft aan zaken waarover veel geklaagd word. Deze komen op zijn bureau terecht en zoals ik uit berichten op dit forum afleid gebeurd er dan ook wat.

Dus niet mokken, maar het emailadres van Jerome Guillen zoeken en emailen!

EDIT: jguillen (AT) Teslamotors punt com

Volgens mij is dit zijn emailadres.

Ik heb een samenvatting van de Suc issues, onder andere ICE'ing door Niet EVs en EVs en uitdagingen A'dam gestuurd naar J.... die verantwoordelijk is voor de uitrol van de SuCs in Europa (en rechtstreeks onder dhr. M valt....)
 
Effe pollen: Wie heeft Tesla al een emailtje gestuurd met zijn/haar ongenoegen over de drukte bij SuC Amsterdam?

Ik zie op het forum veel Tesla eigenaren "zeuren" waar naar mijn mening een email naar Tesla veel effectiever is. Jerome Guillen heeft vaak laten weten dat Tesla prioriteit geeft aan zaken waarover veel geklaagd word. Deze komen op zijn bureau terecht en zoals ik uit berichten op dit forum afleid gebeurd er dan ook wat.

Dus niet mokken, maar het emailadres van Jerome Guillen zoeken en emailen!

EDIT: jguillen (AT) Teslamotors punt com

Volgens mij is dit zijn emailadres.

Je hebt helemaal gelijk :smile:. Ik zal een mailtje naar Jerome sturen.
 
Dat zou betekenen dat Tesla dan 500 $ nodig heeft voor 20 jaar, en dat de rest van de 2100 Euro in de hardware in de auto zit????
Dat komt mij een beetje vreemd over. Zeker omdat er gesproken wordt over enablen van Suc hardware tbv chademo icm chademo (zonder Suc toegang) voor een aanzienlijk lager bedrag dan 2100 Euro...
Combineer dat met jaarlijks onderhoud dat ineens toch per km wordt doorberekend (dus dubbel betalen bij 40000 km?) dan wordt ik een beetje bang voor de volgende verrassing.

Betalen per KM? Neem aan dat een service beurt toch gewoon een service beurt is of zijn ze dr eigen kuil aan het graven?
 
Tesla is bezig om de problemen op te lossen, zijn aan het kijken wat ze kunnen doen tegen de mensen die de suc gebruiken om dagelijks te laden ipv van thuis of bij een oplaad paal. Mogelijk moeten deze dagelijkse gebruikers gaan betalen voor de suc. Lijkt mij dat dit ook op de taxi's slaan.
Schijnt verder bij Oosterhout ook veel voor te komen dat mensen de Suc gebruiken voor hun dagelijks laadsessie en zo "gratis" rijden.
 
Tesla is bezig om de problemen op te lossen, zijn aan het kijken wat ze kunnen doen tegen de mensen die de suc gebruiken om dagelijks te laden ipv van thuis of bij een oplaad paal. Mogelijk moeten deze dagelijkse gebruikers gaan betalen voor de suc. Lijkt mij dat dit ook op de taxi's slaan.
Schijnt verder bij Oosterhout ook veel voor te komen dat mensen de Suc gebruiken voor hun dagelijks laadsessie en zo "gratis" rijden.

Ik ben benieuwd. Het is natuurlijk niet zo zwart wit. Ik had gisteravond nog late rit en vanochtend in de regio en heb tot op 30 km leeg gereden. Kwam rond kwart over 11 aan bij Oosterhout en er was niemand. Het wordt later uiteraard drukker maar dat is in Amsterdam ook zo. Ik rijd over een paar uur richting Oostenrijk dus snel laden is gewenst. Valt dit inpassen van af en toe SuC, zeker niet dagelijks, ook onder het "gratis" rijden? Volgens mij maak ik, ondanks dat ik regelmatig ook Oosterhout aan doe, op momenten dat ik niemand in de weg zit, ook omdat ik hier heerlijk rustig kan werken, gebruik van de SuC's zoals dat aangeboden is. Nogmaals, ik ben benieuwd wat men gaat doen.
 
Dat zou betekenen dat Tesla dan 500 $ nodig heeft voor 20 jaar, en dat de rest van de 2100 Euro in de hardware in de auto zit????

Tja, wat ze effectief nodig hebben is 1 ding, maar wat ze voorzien nodig te hebben kan je gewoon uit de annual report halen. In 2013 zijn er iets meer dan 20k autos geleverd en legden ze een voorziening aan van iets meer dan $10M voor toekomstig supercharger access. Pagina 97 van het annual report. Volgens Tesla is $500 van iedere verkochte wagen dus betaald om de electriciteit en onderhoud van de superchargers te garanderen. Dat ze afschrijven over 20 jaar kan je dan weer halen door dezelfde oefening te doen met de cijfers van 2014 en zien hoeveel er ondertussen van de voorziening is opgebruikt door de 2013 wagens. Hierbij wel even opmerken dat het wel mogelijk is dat Tesla misschien hier en daar inkomsten heeft van de SuCs van restaurants of hotelketens die hen betalen om de stalls bij hen te plaatsen.

Het verschil met de prijs die de optie de eindgebruiker kost is niet alleen de hardware in de wagen, maar waarschijnlijk ook de kosten van de aanleg van een supercharger. Die komen wel onmiddellijk op het bordje en dus is het logisch om daar ook onmiddellijk boekhoudkundig inkomen tegenover te zetten.

Overigens maakt Tesla, als de trend zich voortzet, wel boekhoudkundige winst op de voorzieningen die het wegzet voor garantieherstellingen. Dus als de taxis blijven slokop spelen, kan het ene misschien tegen het andere weggestreept worden zonder dat er vervelende verrassingen komen voor wie dan ook.

Persoonlijk denk ik dat de oplossing is om superchargers voor binnenstedelijke rijders in betalende parkeergarages aan te leggen en die voor roadtrippers weg van grote agglomeraties zo dicht mogelijk langs doorgaande snelwegen.
 
nu zijn het alleen de taxi's in Adam straks
ook de taxi's in Oosterhout , Zwolle, Parijs etc denk je er dan nog steeds net zo over?
Er komen alleen maar meer Tesla's bij, ondernemers, koeriersdiensten, particulieren, model X, model 3, het worden er meer en meer. Kan me niet schelen wie het zijn, we moeten allemaal tanken, en sommige hebben daarbij meer baat bij een snelle laadbeurt dan anderen.
Uiteindelijk is het doel iedereen elektrisch te laten rijden. Hoe meer taxi's in een stad elektrisch rijden, hoe groter de impact op de kwaliteit van de lucht in de stad (onevenredig veel groter dan de roadtrippers en gewone forenzen), dit is een veel belangrijker aspect dan dat ik ten allen tijde een lege en snelle stall ter beschikking heb bij een SuC. Als taxi's worden gediscrimineerd bedenkt de rest zich wel 2x voordat ze de overstap naar elektrisch maken.

de enige oplossing is meer SuCs, niet discriminatie.
 
Het is iets wat te verwachten was, helaas zijn de meeste van ons egoistisch en willen niet dat anderen er zijn tijdens het superchargen, want dit heeft invloed op de laadtijd van jouw auto.

Vroeg of laat gebeurde dit, al had ik dit niet zo snel verwacht, met straks tienduizenden wagens had je hier ook last van. Dit zorgt er alleen voor dat dit proces versneld wordt.

Hoe dan ook, er is slechts één oplossing hiervoor, en dat is meer SuC's aanbieden. Zoals hierboven al is aangegeven, discriminatie werkt niet.
 
Ik ben wel benieuwd of de werkelijke bezetting per uur, per stall, voor ons inzichtelijk te maken is. (ook zodat je zelf tijdig kunt uitwijken bij drukte)
Een bierviltjes-berekening geeft best een interessante vooruitblik naar de toekomst.

Verder sluit ik mij graag aan bij het voorstel om het aantal SuC uit te breiden. Er is overduidelijk behoefte aan.
Daarbij wordt het vast een uitdaging om met piek-verbruik/drukte om te gaan. Grotere aantallen Tesla's die op dezelfde dag op vakantie gaan bijvoorbeeld.

Indien de stelling op hun website accuraat is, klinkt het best logisch om eerst geografisch zo breed mogelijk uitrollen, en daarna pas de dichtheid te verhogen.
 
Vanmorgen van 7.45 tm 10.30 bij tesla Adam geweest voor een sessie van twee IT partijen. Heb in die periode 1 taxi gezien. Het is dus ook niet zo dat men de gehele dag aan de SuC hangt. Een van de Tesla medewerkers wist te melden dat het tijdens lunch wel druk is met Taxi's
 
Vanmorgen van 7.45 tm 10.30 bij tesla Adam geweest voor een sessie van twee IT partijen. Heb in die periode 1 taxi gezien. Het is dus ook niet zo dat men de gehele dag aan de SuC hangt. Een van de Tesla medewerkers wist te melden dat het tijdens lunch wel druk is met Taxi's

Ik ben 's middags nog terug geweest rond 15:00u en toen was alles bezet. Ook de langzaamladers werden stevig gebruikt. Veel taxi's rond die tijd.
 
ImageUploadedByTapatalk1427476095.278733.jpg


Helaas worden de standaardladers nu ook bezet gehouden zonder te laden in Amsterdam.

Ondertussen zijn in Amsterdam alle 8 stalls bezet. 4 door taxi's.
 
Last edited:
Als Tesla Amsterdam als European-HQ inderdaad direct de eerste maand de nummer 1 positie op de SuC beeldschermen wil halen om de aandacht te trekken, dan zijn ze denk ik heel aardig onderweg :)

Het kan niet anders dan dat dit al de aandacht heeft, ook in de USA. Op korte termijn is dit wellicht voor sommigen hier erg lastig, maar het laat wel zeer duidelijk zien dat men Nederland niet zo ver uit de pas kan laten lopen met de verhouding geleverde Model-S en SuC als nu het geval is.

Ik heb goede hoop dat we mede hierdoor sneller meer SuC in (heel) NL gaan zien dan er nu op de 2015 en 2016 kaarten staan.
 
Als je m daar dwars voor zet om te laden leren ze t wel af. Over 4 uur is ie vol heren, ik ben ff boodschappen doen....

Ik vind ICE-ing door een niet ladende EV nog veeel kwalijker dan door een fossiel.

Kan ook misschien Tesla zelf zijn, na beurt oid buiten zetten, worden zo opgehaald... Waarom zou een taxi anders daar staan? Of het is zo een taxi die ze delen, en iemand hem later komt ophalen...
 
Kan ook misschien Tesla zelf zijn, na beurt oid buiten zetten, worden zo opgehaald... Waarom zou een taxi anders daar staan? Of het is zo een taxi die ze delen, en iemand hem later komt ophalen...

Misschien dat Tesla als service een deel van de parkeerplaats waar geen laders staan kan reserveren voor taxirijders die zo hun auto achter moeten laten... blijven de laders vrij.
En als we dan toch bezig zijn, wellicht ook een parkeergelegenheid waar ze hun privéauto even kunnen laten staan tijdens hun dienst....:confused: