Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afscheid van Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week heb ik mijn tweede Tesla in de verkoop gedaan. Na bijna tien jaar en 350.000 km is voor mij het Tesla-tijdperk ten einde.

In september 2013 had ik een van de eerste Model S in Nederland. Daar was ik als een kind zo blij mee; een comfortabele en ruime auto van een merk dat de transitie zou kunnen aanjagen. Allerlei fiscale stimulering, waardoor het ook nog eens goedkoop was. What’s not to like.

Er ging alleen van alles mis met het ding; meermaals de batterij en de aandrijving moeten vervangen. Panodak problemen. Klussen van nog geen dag, leenauto. Toch gauw enkele tientallen bezoekjes aan het servicecentrum. Maar de service was heel goed en snel. Ik vond het gedoe overkomelijk.

Toen kwamen de issues buiten de garantie. Onverklaarbaar stilvallen, zwart scherm, verstoring van het circuit door een “nat relais”. En mijn irritatie met het bedrijf Tesla groeide. Want het bedrijf nam geen verantwoordelijkheid voor de constructiefouten en bracht gigantische bedragen in rekening. Zekering van de converter doorgebrand? Nieuwe plaatsen voor € 3.500. Ook voor kleinigheden. Ik herinner me nog dat de magneet van de laadklep verroest was en er geen andere opties zouden zijn dan het vervangen van de unit: € 700. Het bedrijf gedroeg zich als de eerste de beste oplichter.

Op zich was de auto zelf prima, leuke gadgets, reed heerlijk. Ik vond hem alleen net wat groot en durfde het niet meer aan buiten garantie erin te blijven rijden. Ik stapte na zes jaar over op een model 3.

Dat ging aanvankelijk goed, meer een toy dan een limo, wat best leuk was. Maar ook toen kwamen de issues, vrijwel allemaal kleine kwesties. De TACC hield geen constante afstand, maar varieerde voortdurend tussen 25 en 75 meter tot de voorganger (niet reparabel volgens Tesla). Alarm ging spontaan af (kon niet volgens Tesla). Ruitenwisser gaat aan zonder regen (de ruit is vuil volgens Tesla), als je hem uitzet is de TACC niet meer in te schakelen. Scherm blijft regelmatig een minuut zwart voordat die aanspringt (wordt bij de volgende update opgelost volgens Tesla). Automatisch lezen van snelheidslimiet onbetrouwbaar en zet de TACC op het verkeerde been, meermaals per rit (niet reparabel). Koplampen verstellen zichzelf zonder aanleiding tot verblindingshoogte (telkens opnieuw instellen, dus).

De garantie was afgelopen en de eerste rekening kwam binnen; een nieuw expansievat (superbottle) voor > € 1.000. Oorzaak ongrijpbaar, rekening onverklaarbaar. En dat was voor mij de druppel. Weg ermee.

Ik heb het hier eerder gezegd: Tesla is een fantastische auto èn een verschrikkelijk bedrijf. Ik zie mijzelf pas weer terugkomen als de service reviews hier drastisch verbeteren.
Had een model S in 2013 al TACC ? Dan had ik hem toch wel bij gehouden 🤣
 
eigenlijk ben ik het wel met Wooter eens.
Dramatische vertrekken horen in de opera.
Ik kan me best iets voorstellen bij deze reactie. Een apart draadje is het toch waard, omdat de reden voor het afscheid niet alledaags is; ik wil geen auto Tesla meer vanwege het bedrijf Tesla.

Tesla kan niet denken dat zijn gedrag geen consequenties heeft. Dat wil ik luchten.
 
Dankjewel voor je verhaal en Jammer om je te zien gaan JCK.

Tesla service kan absoluut op veel fronten nog beter en dat je voor een hoop issues nog niet bij andere partijen terecht kan maakt 't ook lastig.
Tegelijkertijd heb ik 't idee dat je twee keer een auto van de eerste generatie hebt. Je had de eerste model S en volgens mij ook een van de eerdere Model 3. Juist de modellen die paar jaar doorontwikkeld zijn hebben (denk en hoop ik) veel minder issues op de langere en kortere termijn.

Ik hoop van harte dat je EV blijft rijden, inmiddels zijn er best wel wat merken met leuk aanbod te vinden.
Fair comment. I’ve had my share, maar ik heb nooit moeite gehad met alle tripjes naar het SeC. Logisch dat een nieuw model kinderziektes heeft, helemaal van een nieuwe producent. Het gaat mij er vooral om hoe het bedrijf met problemen omgaat. Of het er nou veel of weinig zijn.
 
  • Like
Reactions: fivari and ERvee
Ook buiten garantie mag je een correcte service verwachten aan een redelijk tarief. Een slechte service, tijdens of na de garantie, helpt Tesla ook niet vooruit in hun doel “to accelerate the world’s transition to sustainable energy”.

@JCK ; had je deze slechte ervaringen steeds bij hetzelfde SEC, of ben je naar verschillende geweest. Uit commentaren van de voorbije jaren merk ik immers dat de klantvriendelijkheid -zoals ook bij traditionele merken- niet overal even positief is.
Alleen de eerste paar keer in 2014 ben ik in Amsterdam geweest, daarna altijd in Tilburg. In de beginjaren was ook daar de service prima.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
De grap vindt ik dan, als je zo lang Tesla rijdt, weet je ook ... Als je een Tesla tijdt IN DE FABRIEKS GARANTIE je gewoon alles gefixt krijgt (ja, service gemopper, maar in-de-gang-van-de-normale-weg fixen ze het wel)

Waarom pak je dan niet een nieuwe elke 2 jaar en/of houdt je het onder de garnatie kilometers. Dan ben en blijf je happy (in je garantie termijn).

Omdat vooral het gezeur/gemopper/kosten/tekortkoming ALTIJD komen NADAT de garantie termijn verlopen is... In mijn brein is dit NOGAL LOGISCH.

Persoonlijk heb ik 0% verwachting van een product/dienst en/of bedrijf als het buiten de minimale normale garantie periode is.
Sommige andere merken hebben een soort afbouwbeleid. In het eerste jaar na einde garantie betaal je 40%, in het tweede 80% e.d.

Verder kun je meestal garantie verlengen. Als Tesla dat ook zou doen had ik misschien getwijfeld. Maar het bedrijf neemt geen verantwoordelijkheid voor constructiefouten of voor reparatie van onderdelen. Dat geeft toch de doorslag.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Jammer, wat komt ervoor in de plaats?

Je blijft wel EV rijden hopelijk?
Het is een MB EQE geworden, ik heb hem een maand. Voor het Tesla tijdperk reed ik ook een paar Mercedessen achter elkaar en dan is deze electrische een soort thuiskomen.

Wat ik trouwens niet achter mij laat is het SuC netwerk. We zijn nu met de EQE op vakantie in de alpen en reden dit weekend door Duitsland. Er staan niet veel niet-Tesla’s aan de SuCs, maar dat de laadpoort aan de andere kant zit gaat nog een dingetje worden als dat verandert en het druk is. Dat is alleen maar op te lossen met langere laadkabels.
 
…. Er staan niet veel niet-Tesla’s aan de SuCs, maar dat de laadpoort aan de andere kant zit gaat nog een dingetje worden als dat verandert en het druk is. Dat is alleen maar op te lossen met langere laadkabels.
Als het niet druk is bij de SuC zal niemand er iets van vinden. Als je op een druk moment 2 laadlekken in beslag neemt zal door diverse Tesla misschien rijders minder prettig worden ervaren.
Zoals op de site van Tesla staat omschreven is ook ook op meerdere manieren te interpreteren😉
In elk geval veel rij plezier met je MB.

“Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten
 
Het is een MB EQE geworden, ik heb hem een maand. Voor het Tesla tijdperk reed ik ook een paar Mercedessen achter elkaar en dan is deze electrische een soort thuiskomen.

Wat ik trouwens niet achter mij laat is het SuC netwerk. We zijn nu met de EQE op vakantie in de alpen en reden dit weekend door Duitsland. Er staan niet veel niet-Tesla’s aan de SuCs, maar dat de laadpoort aan de andere kant zit gaat nog een dingetje worden als dat verandert en het druk is. Dat is alleen maar op te lossen met langere laadkabels.
Mercedes moet dit oplossen en de poort aan de andere kant steken of een degelijk netwerk voorzien. Je bent nog maar net overgestapt op een ander merk en hebt alweer een probleem en op één of andere manier is het toch de schuld van Tesla:p
 
Verder veel succes met de software updates! Je moet ervoor naar de dealer en ze duren +4 uren 😅
Tesla kan niet denken dat zijn gedrag geen consequenties heeft. Dat wil ik luchten.
Op een Tesla forum. Nou, dat gaat helpen.

Pas wanneer Tesla met de voorraad blijft zitten, zullen ze daar misschien tijd voor hebben.

Maar ja, dan heb je klanten zoals ik met nauwelijks problemen, en problemen die gewoon opgelost raken.
 
Alhoewel elke individuele negatieve ervaring serieus genomen moet worden zeggen anekdotes -negatief of positief- niets over een organisatie als geheel.

Een mogelijke indicator is merktrouw en dat was begin dit jaar nog positief in het nieuws:


Maar goed, correlatie is nog geen causaliteit, dit kunnen natuurlijk ook allemaal fanboys en -girls zijn 😁

Wat ik -FWIW- bijzonder sterk vind van Tesla zijn de mobiele technici en service op locatie.
 
Last edited:
Alhoewel elke individuele negatieve ervaring serieus genomen moet worden zeggen anekdotes -negatief of positief- niets over een organisatie als geheel.

Een mogelijke indicator is merktrouw en dat was begin dit jaar nog positief in het nieuws:


Maar goed causaliteit is nog geen correlatie, dit kunnen natuurlijk ook allemaal fanboys en -girls zijn 😁

Wat ik -FWIW- bijzonder sterk vind van Tesla zijn de mobiele technici en service op locatie.
Inderdaad. Mijn ervaring met service bij Mercedes.
  • Bellen voor afspraak- in de wachtrij.
  • Na x minuten. Afspraak voor 6 weken later
  • 6 weken later auto binnen brengen. 3 wachtenden voor aan de intake. Telkens noteren wat er scheelt, nr-plaat, km stand en indien vervangwagen, kopie maken van rijbewijs, samen naar buiten om schade aan vervangwagen te noteren en sleutels af te geven, telefoonnummer noteren
  • Eindelijk aan mij, voor de elvendertigste keer dezelfde gegevens doorgeven, vervangwagen inspecteren en vertrekken
  • Net op de autoweg, lampje brandstof brandt. Het is spits en af- en oprijden om te tanken duurt 20 minuten (tankkaart werkt niet langs de autoweg).
  • Aankomen bij klant. Afspraak afwerken en bij aankomst aan vervangwagen zien dat er een lekke band is. Er is een prop (!) aan de zijkant van de band die lekt. De ruimte voor een reservewiel is leeg. Mercedes gebeld. Na 1 uur komt een plaatselijke MB dealer. Hij heeft er duidelijk geen zin in om een verwaarloosde wagen van een concullega ter plaatse te helpen, zegt dat hij de wagen moet mee nemen. Ik dring aan op herstelling. Na wat telefoontjes heeft hij blijkbaar toch een noodwiel mee. Hij probeert mij er nog voor te laten betalen. Omdat ik een lease contract heb van Mercedes zelf, kan ik na wat telefoons met mijn dealer, toch vertrekken in de gietende regen aan 90km/uur.
  • Ik heb er nog 3 dagen mee gereden tot mijn wagen klaar was.
De laatste 2 punten is N=1. Maar de rest was zo goed als elke keer een probleem.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Mercedes moet dit oplossen en de poort aan de andere kant steken of een degelijk netwerk voorzien. Je bent nog maar net overgestapt op een ander merk en hebt alweer een probleem en op één of andere manier is het toch de schuld van Tesla:p
:). Echter, in brandstofwereld is het niet voor niets dat de 'palen' aan de zijkant staan, dan kan je door de auto om te keren meestal wel de gewenste positie krijgen, doet Fastnet ook. Historisch snap ik dat Tesla dat niet heeft maar als de strategie is om echt ook andere merken toe te laten dan zou ik zeggen dat een herpositionering wel handig is (ook voor de trekhaak bezitters best handig). Als andere merken toelaten minder strategisch gezien wordt dan is de huidige manier ok.

Vreemd genoeg is Fastned bijna de enige die ze naast de parkeerplaats zetten, sommige benzinestations hebben ze ook aan de kopse kant zitten.
 
:). Echter, in brandstofwereld is het niet voor niets dat de 'palen' aan de zijkant staan, dan kan je door de auto om te keren meestal wel de gewenste positie krijgen, doet Fastnet ook. Historisch snap ik dat Tesla dat niet heeft maar als de strategie is om echt ook andere merken toe te laten dan zou ik zeggen dat een herpositionering wel handig is (ook voor de trekhaak bezitters best handig). Als andere merken toelaten minder strategisch gezien wordt dan is de huidige manier ok.

Vreemd genoeg is Fastned bijna de enige die ze naast de parkeerplaats zetten, sommige benzinestations hebben ze ook aan de kopse kant zitten.
Fastnet maakt laadstations zoals benzinestations. Bij Tesla staan de meeste laders bij hotels en op privé domeinen.