Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afscheid van Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week heb ik mijn tweede Tesla in de verkoop gedaan. Na bijna tien jaar en 350.000 km is voor mij het Tesla-tijdperk ten einde.

In september 2013 had ik een van de eerste Model S in Nederland. Daar was ik als een kind zo blij mee; een comfortabele en ruime auto van een merk dat de transitie zou kunnen aanjagen. Allerlei fiscale stimulering, waardoor het ook nog eens goedkoop was. What’s not to like.

Er ging alleen van alles mis met het ding; meermaals de batterij en de aandrijving moeten vervangen. Panodak problemen. Klussen van nog geen dag, leenauto. Toch gauw enkele tientallen bezoekjes aan het servicecentrum. Maar de service was heel goed en snel. Ik vond het gedoe overkomelijk.

Toen kwamen de issues buiten de garantie. Onverklaarbaar stilvallen, zwart scherm, verstoring van het circuit door een “nat relais”. En mijn irritatie met het bedrijf Tesla groeide. Want het bedrijf nam geen verantwoordelijkheid voor de constructiefouten en bracht gigantische bedragen in rekening. Zekering van de converter doorgebrand? Nieuwe plaatsen voor € 3.500. Ook voor kleinigheden. Ik herinner me nog dat de magneet van de laadklep verroest was en er geen andere opties zouden zijn dan het vervangen van de unit: € 700. Het bedrijf gedroeg zich als de eerste de beste oplichter.

Op zich was de auto zelf prima, leuke gadgets, reed heerlijk. Ik vond hem alleen net wat groot en durfde het niet meer aan buiten garantie erin te blijven rijden. Ik stapte na zes jaar over op een model 3.

Dat ging aanvankelijk goed, meer een toy dan een limo, wat best leuk was. Maar ook toen kwamen de issues, vrijwel allemaal kleine kwesties. De TACC hield geen constante afstand, maar varieerde voortdurend tussen 25 en 75 meter tot de voorganger (niet reparabel volgens Tesla). Alarm ging spontaan af (kon niet volgens Tesla). Ruitenwisser gaat aan zonder regen (de ruit is vuil volgens Tesla), als je hem uitzet is de TACC niet meer in te schakelen. Scherm blijft regelmatig een minuut zwart voordat die aanspringt (wordt bij de volgende update opgelost volgens Tesla). Automatisch lezen van snelheidslimiet onbetrouwbaar en zet de TACC op het verkeerde been, meermaals per rit (niet reparabel). Koplampen verstellen zichzelf zonder aanleiding tot verblindingshoogte (telkens opnieuw instellen, dus).

De garantie was afgelopen en de eerste rekening kwam binnen; een nieuw expansievat (superbottle) voor > € 1.000. Oorzaak ongrijpbaar, rekening onverklaarbaar. En dat was voor mij de druppel. Weg ermee.

Ik heb het hier eerder gezegd: Tesla is een fantastische auto èn een verschrikkelijk bedrijf. Ik zie mijzelf pas weer terugkomen als de service reviews hier drastisch verbeteren.
 
Deze week heb ik mijn tweede Tesla in de verkoop gedaan. Na bijna tien jaar en 350.000 km is voor mij het Tesla-tijdperk ten einde.

In september 2013 had ik een van de eerste Model S in Nederland. Daar was ik als een kind zo blij mee; een comfortabele en ruime auto van een merk dat de transitie zou kunnen aanjagen. Allerlei fiscale stimulering, waardoor het ook nog eens goedkoop was. What’s not to like.

Er ging alleen van alles mis met het ding; meermaals de batterij en de aandrijving moeten vervangen. Panodak problemen. Klussen van nog geen dag, leenauto. Toch gauw enkele tientallen bezoekjes aan het servicecentrum. Maar de service was heel goed en snel. Ik vond het gedoe overkomelijk.

Toen kwamen de issues buiten de garantie. Onverklaarbaar stilvallen, zwart scherm, verstoring van het circuit door een “nat relais”. En mijn irritatie met het bedrijf Tesla groeide. Want het bedrijf nam geen verantwoordelijkheid voor de constructiefouten en bracht gigantische bedragen in rekening. Zekering van de converter doorgebrand? Nieuwe plaatsen voor € 3.500. Ook voor kleinigheden. Ik herinner me nog dat de magneet van de laadklep verroest was en er geen andere opties zouden zijn dan het vervangen van de unit: € 700. Het bedrijf gedroeg zich als de eerste de beste oplichter.

Op zich was de auto zelf prima, leuke gadgets, reed heerlijk. Ik vond hem alleen net wat groot en durfde het niet meer aan buiten garantie erin te blijven rijden. Ik stapte na zes jaar over op een model 3.

Dat ging aanvankelijk goed, meer een toy dan een limo, wat best leuk was. Maar ook toen kwamen de issues, vrijwel allemaal kleine kwesties. De TACC hield geen constante afstand, maar varieerde voortdurend tussen 25 en 75 meter tot de voorganger (niet reparabel volgens Tesla). Alarm ging spontaan af (kon niet volgens Tesla). Ruitenwisser gaat aan zonder regen (de ruit is vuil volgens Tesla), als je hem uitzet is de TACC niet meer in te schakelen. Scherm blijft regelmatig een minuut zwart voordat die aanspringt (wordt bij de volgende update opgelost volgens Tesla). Automatisch lezen van snelheidslimiet onbetrouwbaar en zet de TACC op het verkeerde been, meermaals per rit (niet reparabel). Koplampen verstellen zichzelf zonder aanleiding tot verblindingshoogte (telkens opnieuw instellen, dus).

De garantie was afgelopen en de eerste rekening kwam binnen; een nieuw expansievat (superbottle) voor > € 1.000. Oorzaak ongrijpbaar, rekening onverklaarbaar. En dat was voor mij de druppel. Weg ermee.

Ik heb het hier eerder gezegd: Tesla is een fantastische auto èn een verschrikkelijk bedrijf. Ik zie mijzelf pas weer terugkomen als de service reviews hier drastisch verbeteren.

Jammer, wat komt ervoor in de plaats?

Je blijft wel EV rijden hopelijk?
 
@wooter, je mede-forumleden spreken je aan op je in hun (en mijn) ogen egocentrische reactie. Het verhaal van de topicstarter is pijnlijk. Als early adapter heeft hij moedig de weg bereid voor vele volgers. Een bevreemdende episode volgde. Die beschrijft hij in keurige bewoordingen. Zo’n ervaring is toch gewoon naar? Dan is een reactie als die van jou kil en niet passend.
 
De grap vindt ik dan, als je zo lang Tesla rijdt, weet je ook ... Als je een Tesla tijdt IN DE FABRIEKS GARANTIE je gewoon alles gefixt krijgt (ja, service gemopper, maar in-de-gang-van-de-normale-weg fixen ze het wel)

Waarom pak je dan niet een nieuwe elke 2 jaar en/of houdt je het onder de garnatie kilometers. Dan ben en blijf je happy (in je garantie termijn).

Omdat vooral het gezeur/gemopper/kosten/tekortkoming ALTIJD komen NADAT de garantie termijn verlopen is... In mijn brein is dit NOGAL LOGISCH.

Persoonlijk heb ik 0% verwachting van een product/dienst en/of bedrijf als het buiten de minimale normale garantie periode is.
 
De grap vindt ik dan, als je zo lang Tesla rijdt, weet je ook ... Als je een Tesla tijdt IN DE FABRIEKS GARANTIE je gewoon alles gefixt krijgt (ja, service gemopper, maar in-de-gang-van-de-normale-weg fixen ze het wel)

Waarom pak je dan niet een nieuwe elke 2 jaar en/of houdt je het onder de garnatie kilometers. Dan ben en blijf je happy (in je garantie termijn).

Omdat vooral het gezeur/gemopper/kosten/tekortkoming ALTIJD komen NADAT de garantie termijn verlopen is... In mijn brein is dit NOGAL LOGISCH.

Persoonlijk heb ik 0% verwachting van een product/dienst en/of bedrijf als het buiten de minimale normale garantie periode is.
Ook buiten garantie mag je een correcte service verwachten aan een redelijk tarief. Een slechte service, tijdens of na de garantie, helpt Tesla ook niet vooruit in hun doel “to accelerate the world’s transition to sustainable energy”.

@JCK ; had je deze slechte ervaringen steeds bij hetzelfde SEC, of ben je naar verschillende geweest. Uit commentaren van de voorbije jaren merk ik immers dat de klantvriendelijkheid -zoals ook bij traditionele merken- niet overal even positief is.
 
Nou, meer ruimte aan de supercharger denk ik dan.
Als hij terug komt met een EV met de laadpoort aan de andere kant, dan houd hij straks 2 plekken bezet tijdens het laden bij de superchargers.
Wat is het nut van deze reactie?
Eens met Paul, een misplaatste reactie
Het is hier geen luchthaven, je moet niet aankondigen dat je wil vertrekken.
En deze opmerking is beschamend. Dit bevestigd de vooroordelen over de Tesla Fanboys
 
JCK jammer om te zien dat je afscheid neemt van Tesla. Wat wordt je volgende elektrische avontuur, weet je dat al?

Mijn model 3 moet nog 9 maanden en dan moet ik me op de volgende leaseauto gaan oriënteren. Ik twijfel tussen de y en een andere non Tesla. Mede vanwege de repeterende klachten die ik ook bij de y hoor.
Niets is zo frustrerend als zo vaak bij een SeC moeten staan vanwege mankementen die niet opgelost worden.
Als de service beter wordt en de bouwkwaliteit van de autoonderdelen, dan zou je weer eens een poging kunnen wagen. Tot die tijd zijn er ondertussen acceptabele alternatieve m.b.t. range en comfort.

En wat betreft de opmerking van Wouter: ik heb liever een joviale Tesla rijder aan de SuC dan een leeg plekje naast me.
Als moderator mag je je best eens achter de oren krabben waarom je telkens zo denigrerend op mensen reageert. Ik geloof echt dat je een fijne kerel bent, maar hou het respectvol en begripvol op het forum...zeker met jouw rol als moderator. Jouw verhaal is NOOIT gelijk aan het verhaal dat een ander heeft, houd daar rekening mee.
 
Dankjewel voor je verhaal en Jammer om je te zien gaan JCK.

Tesla service kan absoluut op veel fronten nog beter en dat je voor een hoop issues nog niet bij andere partijen terecht kan maakt 't ook lastig.
Tegelijkertijd heb ik 't idee dat je twee keer een auto van de eerste generatie hebt. Je had de eerste model S en volgens mij ook een van de eerdere Model 3. Juist de modellen die paar jaar doorontwikkeld zijn hebben (denk en hoop ik) veel minder issues op de langere en kortere termijn.

Ik hoop van harte dat je EV blijft rijden, inmiddels zijn er best wel wat merken met leuk aanbod te vinden.
 
Pech kan je altijd hebben hé...
Ik en mijn broer rijden elk met een S 2016.
mijn vrouw met een 3 2019.
mijn buurman met een X
de apotheek in het dorp heeft heeft zijn 2de S sinds december.
enkele kennissen een Y en enkelen een S....
Op een paar problemen na ( kofferslot, deurgrepen, draagarmen, airco...) die altijd netjes werden opgelost, nooit zo'n problemen gehad als beschreven in uw post.
Laat u niet ontmoedigen zou ik zeggen.
Mijn volgende wordt zeker terug een S, maar ik wacht nog effe tot na de zomervakantie... ;)
 
Persoonlijk heb ik 0% verwachting van een product/dienst en/of bedrijf als het buiten de minimale normale garantie periode is.
hmmm, zijn toch heel veel bedrijven die wel nog veel doen na de garantie (je hebt vaak 0% recht, maar vaak wel netjes). Bedrijven weten gewoon als iets bovenmatig veel problemen heeft en lossen het dan ook vaak na de garantie netjes op. Doe je dat niet dan krijg je dus soms vertrekkende klanten.

p.s. de problemen aan de S snap ik wel (een van de eerste), die aan de 3........zie weinig bijzonders (bekend software gedoe, wordt vanzelf beter) anders dan die bottle. Maar als dat de enige kosten zijn geweest, niet echt spannend. Maar goed je "knopje" is al om.
 
Jammer, maar begrijpelijk. Wat Tesla vraagt om hun eigen fouten te fixen is absurd. (Afhankelijk van de eerstvolgende apk/onderhoud moet ik nog even zien of ik mijn MX nog aanhoud.)

Ben benieuwd welke nieuwe wagen het gaat worden. (Genoeg te kiezen buiten Tesla) :)
 
Tesla zou het liefst van al zijn auto's verkopen zoals een elektronisch device : opsturen in een doosje, digitale handleiding, geen personeel. Is er een probleem, dan koop je gewoon een nieuwe. Geen onafhankelijke dealers, geen mechanische staf voor onderhoud, geen klantendienst.
Maar een auto is toch vooral een mechanisch voortbewogen ding op wielen, onderhevig aan allerhande slijtage. Dat lijkt dus een onmogelijk streven.
Het verbazingwekkende is dat ze toch al dicht in de buurt komen van wat ze willen: aflevering verloopt op een aantal momenten blijkbaar erg spartaans met een minimum aan informatieverstrekking, problemen worden OTA opgelost, elektromotor is onderhoudsarm, batterij is de facto niet meer geschikt voor herstelling, enz... Er is dus sprake van een enorme afslanking van die omkadering ivm andere merken of met hoe het vroeger liep.
Maar als je juist het maandagochtend exemplaar bezit waar problemen mee zijn, had je misschien beter wel wat meer omkadering gehad. Dan besef je dat een dealer niet alleen een geld-kostend element is, maar ook de tussenpersoon tussen klant en automaker die er een zeker belang bij heeft zijn klant te ondersteunen in geval van dispuut of ingeval van een herstelling na ongeval.
Daarnaast loopt er IMO en dat op basis van wat ik hier lees en elders zie, iets mis met het wisselstukkenbeleid. Ik zag laatst nog bij een klant, een hersteller, een Tesla staan, volledig onder het stof, stilaan verdwijnend achter een boel andere zaken die in de werkplaats geleidelijk voor de Tesla gezet waren. Gevraagd naar de reden: wachten op wisselstukken, al maanden lang.
 
  • Like
Reactions: Drikus
Tesla zou het liefst van al zijn auto's verkopen zoals een elektronisch device : opsturen in een doosje, digitale handleiding, geen personeel. Is er een probleem, dan koop je gewoon een nieuwe. Geen onafhankelijke dealers, geen mechanische staf voor onderhoud, geen klantendienst.
Maar een auto is toch vooral een mechanisch voortbewogen ding op wielen, onderhevig aan allerhande slijtage. Dat lijkt dus een onmogelijk streven.
Het verbazingwekkende is dat ze toch al dicht in de buurt komen van wat ze willen: aflevering verloopt op een aantal momenten blijkbaar erg spartaans met een minimum aan informatieverstrekking, problemen worden OTA opgelost, elektromotor is onderhoudsarm, batterij is de facto niet meer geschikt voor herstelling, enz... Er is dus sprake van een enorme afslanking van die omkadering ivm andere merken of met hoe het vroeger liep.
Maar als je juist het maandagochtend exemplaar bezit waar problemen mee zijn, had je misschien beter wel wat meer omkadering gehad. Dan besef je dat een dealer niet alleen een geld-kostend element is, maar ook de tussenpersoon tussen klant en automaker die er een zeker belang bij heeft zijn klant te ondersteunen in geval van dispuut of ingeval van een herstelling na ongeval.
Daarnaast loopt er IMO en dat op basis van wat ik hier lees en elders zie, iets mis met het wisselstukkenbeleid. Ik zag laatst nog bij een klant, een hersteller, een Tesla staan, volledig onder het stof, stilaan verdwijnend achter een boel andere zaken die in de werkplaats geleidelijk voor de Tesla gezet waren. Gevraagd naar de reden: wachten op wisselstukken, al maanden lang.
Gelukking worden vervangbare batterijen in telefoons weer verplicht. Right to repair en zo :). Tussenpersoon tussen klant en degene die het echt kan oplossen is niet altijd voordelig, eigenlijk is het alleen maar voordelig als de tussenpersoon het zelf kan oplossen