Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[off topic] Welke leverancier elektriciteit? Stijgende tarieven

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn elektriciteitscontract loopt 3 april af. Hebben jullie tips wat nu te doen?

Wat ik al bekeken heb:
  • De diverse vergelijkers zoals gaslicht.com hebben zeer beperkt aanbod
  • De meeste leveranciers bieden alleen nog model contract aan met al gauw eur 0,65 per kWh en eur 2,80 per m3 gas
  • Huidige aanbieder heeft variabele tarieven aangeboden tot 1 juli van 0,59 per kWh en 2,27 per m3 gas
Komende van 0,23 per kWh en 0,79 per m3 is dit nogal een stijging.

Wat zouden jullie doen? Zien jullie nog slimme alternatieven?

———

Nb 1: alle tarieven incl overheidsheffingen ex netbeheerder kosten
Nb 2: gelukkig heb ik al 25 zonnepanelen
Nb 3: de aanleiding Rusland en Oekraïne is natuurlijk verschrikkelijk (maar niet onderwerp van deze thread)
 
Mijn elektriciteitscontract loopt 3 april af. Hebben jullie tips wat nu te doen?

Wat ik al bekeken heb:
  • De diverse vergelijkers zoals gaslicht.com hebben zeer beperkt aanbod
  • De meeste leveranciers bieden alleen nog model contract aan met al gauw eur 0,65 per kWh en eur 2,80 per m3 gas
  • Huidige aanbieder heeft variabele tarieven aangeboden tot 1 juli van 0,59 per kWh en 2,27 per m3 gas
Komende van 0,23 per kWh en 0,79 per m3 is dit nogal een stijging.

Wat zouden jullie doen? Zien jullie nog slimme alternatieven?

———

Nb 1: alle tarieven incl overheidsheffingen ex netbeheerder kosten
Nb 2: gelukkig heb ik al 25 zonnepanelen
Nb 3: de aanleiding Rusland en Oekraïne is natuurlijk verschrikkelijk (maar niet onderwerp van deze thread)
Ik vrees dat dit een zure appel wordt waar je doorheen moet. Heb ook net een nieuw contract en ging van bijna 16 per kWh naar 42 per kWh. Blijft gokken of het snel weer daalt of nog verder stijgt. Weet wel dat de afkoop van een jaarcontract vaak 50 euro is dus als het heel erg daalt kun je hem ook wel weer open breken.
 
Krijg dit van Eneco per 01 maart 22:

Screenshot_20220306-175714_Outlook.jpg
 
Mijn elektriciteitscontract loopt 3 april af. Hebben jullie tips wat nu te doen?

Wat ik al bekeken heb:
  • De diverse vergelijkers zoals gaslicht.com hebben zeer beperkt aanbod
  • De meeste leveranciers bieden alleen nog model contract aan met al gauw eur 0,65 per kWh en eur 2,80 per m3 gas
  • Huidige aanbieder heeft variabele tarieven aangeboden tot 1 juli van 0,59 per kWh en 2,27 per m3 gas
Komende van 0,23 per kWh en 0,79 per m3 is dit nogal een stijging.

Wat zouden jullie doen? Zien jullie nog slimme alternatieven?

———

Nb 1: alle tarieven incl overheidsheffingen ex netbeheerder kosten
Nb 2: gelukkig heb ik al 25 zonnepanelen
Nb 3: de aanleiding Rusland en Oekraïne is natuurlijk verschrikkelijk (maar niet onderwerp van deze thread)

Is er plaats voor nog meer zonnepanelen op Zuid/Oost/West?
 
Helaas geen leveranciers-tip. Maar wel een zonnepanelen/goedkope warmtepomp-tip: Ben zelf wel gelukkig met ons 5 jarig contract bij pure energie dat 26 november inging met de prijzen van 11 augustus (=heel laag plm 24ct/kWh /85 ct/m3) maar ook blij dat we isoleerden, ruim zonnepanelen namen (30) en onze airco's van het type lucht-lucht-warmtepomp zijn. Zo hebben we deze winter Rusland amper gespekt (minder dan 2 kuub per week) en hebben we netto nog wel flink stroomverbruik, maar dat gaat misschien richting 6á700 euro voor een jaar. Jammer van al dat vastrecht, want we hebben nog wel warm water via gas en die waakvlam (EDIT n.v.t. zie post hieronder n.a.v. adjego) brandt alleen daarvoor. (NB ook deze winter bleven weer alle radiatoren dicht en op de slaapkamer hebben we airco (en dus verwarming als het echt een keer moet) . Straalkachel badkamer gaan we nog vervangen door een infraroodpaneel. Daar en wellicht in de woonkamer gaan we wel de radiatoren (herstelbaar)verwijderen. We houden de CV maar aan als backup en nemen de kosten voor lief. Gas afsluiten en boilers installeren is ook niet gratis en bovendien definitief. Daarnaast is vrijwel dubbel uitgevoerde verwarming misschien zelfs waardeverhogend.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Ik vraag mij af wat men hier vindt van thuis-accu's voor meer energiezekerheid en het gebruik van meer van je eigen zonne-panelen. Is het voor de meesten een puur financiele kwestie (kosten-baten)?
De situatie met Rusland heeft me hier opnieuw over na doen denken. Met name in de zin van cyberaanvallen die elektriciteitscentrales platleggen. Batterijen zijn de enige manier om je omvormer te laten draaien als er geen netstroom is (vergt wel een aanpassing van je meterkast, want er mag absoluut geen stroom worden geleverd als er geen spanning op het net staat) . Verder had ik alleen plannen in die richting zodra salderen afgelopen is en tegen die tijd zijn de prijzen van batterijen ook flink gedaald (niet voor 2024 staat nu al vast). Als er velen zijn die nu batterijen overwegen wil ik wel eens een rol spelen om dat collectief te onderzoeken. Heb familie die hier (B2B) innovatief mee bezig is. Wellicht hier een nieuw draadje aan gaan wijden? Graag een "informative" aan dit bericht als je (misschien) geïnteresseerd bent.
 
Misschien ben ik naïef, maar als de gasprijs stijgt, dan is wind en zon toch niet ook duurder geworden? Een windmolen gaat toch niet duurder draaien van een hogere gasprijs? Is de tariefstijging dan pure winst voor het energiebedrijf?
 
Misschien ben ik naïef, maar als de gasprijs stijgt, dan is wind en zon toch niet ook duurder geworden? Een windmolen gaat toch niet duurder draaien van een hogere gasprijs? Is de tariefstijging dan pure winst voor het energiebedrijf?
Electriciteitsprijs is gekoppeld aan de gasprijs. Bovendien is in Nederland nu ongeveer 30% van de electriciteitopwekking hernieuwbaar, de rest komt dus nog uit gas- en kolencentrales.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
uh,,,, dat zal dan wel niet... deze is van 2016 en dat zal inderdaad wel electronisch zijn, (ben niet zo thuis in CV's was alleen verbaasd dat ik een beetje gas verbruik als we niet thuis zijn geweest en de verwarming uitstaat, dacht: oh ja, waakvlam..)
De meeste CV ketels hebben intern een hele kleine voorraad warm water. Bij de standaard instellingen wordt deze voorraad warm water op temperatuur gehouden -> CV ketel slaat om de paar uur even aan. Zonder de voorraad warm water zou het erg lang duren voordat er warm water uit de kraan stroomt.

(als iemand de warme kraan opent krijgt ketel een signaal -> verbrandingsruimte eerst even x seconden voorspoelen met lucht (ivm veiligheid) -> ontsteken van gas -> parameters op elkaar afstemmen (luchttoevoer en gastoevoer) -> gas geven (letterlijk) -> opwarmen van tapwater kan beginnen)

De buffer warm water bij een combiketel (zonder externe boiler) is vaak afgestemd op bovenstaand ritueel. De inhoud is voldoende om warm water te houden bij je warme kraan zodat ondertussen de CV ketel e.a. kan opwarmen.

In het programma van de meeste CV ketels kun je het warm houden van de boiler overigens wel aanpassen. Bijvoorbeeld 's nachts niet op temp. houden. Of alleen in de morgen en rond de avond. Op deze manier kun je eventueel nog een paar m3 gas per maand besparen.

Tot zover de off topic toelichting ;)
 
Dit heet vraag en aanbod....... Er is meer interesse in groen.. en daardoor stijgt daar de prijs ook.
Het bijzondere is dat groene stroom met een premie wordt verkocht, want groen opwekken vergt nieuwe investeringen en heeft hogere kostprijs. Maar... dan zou ik hopen dat het nu met een discount wordt verkocht, want nu is groen opwekken juist relatief goedkoper.

Als prijs stijgt door lager aanbod (en hogere vraag), terwijl ik zou verwachten dat kostprijs voor groene stroom gelijk blijft, dan zal de winst wel omhoog gaan.

En vwb de 70% stroom die uit gas en kolen komt: Van de site van Eneco: "Je krijgt met HollandseWind & Zon® gegarandeerd 100% groene stroom van eigen bodem." Met andere woorden: die 70% geldt voor anderen, maar niet voor mij!

(ik weet dat de echte wereld heel anders in elkaar zit. mijn punt is dat marketing de realiteit hier behoorlijk tegenspreekt)
 
  • Disagree
Reactions: djlorenz