Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.
Zou die ook niet onder de auto passen? Of is dat Wishful thinking?

Oh nee zeg. Ik krijg ineens een visioen van een knutselaar die zo'n ding in een aanhanger monteert, en dan bij de Supercharger gaan laden.

Dat is zoals met jerrycans langs een Belgische of Duitse pomp gaan, om daar dan je persoonlijke molotovcocktail samen te stellen :)

Alleen al hierom is het goed dat er geen trekhaak is!
 
Ik denk dat Europa na een paar maanden zal volgen, zoals altijd. Waarom zo cynisch?

Niet cynisch maar gewoon realistisch lijkt me. Begrijp me niet verkeerd, ik ben enthousiast over het product en ik geloof niet dat de model 3 gaat floppen ofzo maar ik denk dat er voorlopig niet genoeg batterijen zullen zijn om veel van die apparaten te gaan leveren. Volgens mij zei Elon Musk het zelf ook al, over 3 a 4 maanden starten ze met het leveren op beperkte schaal en als de gigafactory volgend jaar in de 2e helft van 't jaar z'n eerste batterijen produceert dan zal het langzaam wat opschalen.

Dus voorlopig zullen er maar een beperkte hoeveelheid van die powerwalls komen en dan verkoop je die toch niet aan Nederland waar er nauwelijks verschil is tussen dag en nachttarief maar aan Californië waar het verschil tussen peak en offpeak meer dan 30 cent per kWh kan zijn.
 
Last edited:
Niet cynisch maar gewoon realistisch lijkt me. Begrijp me niet verkeerd, ik ben enthousiast over het product en ik geloof niet dat de model 3 gaat floppen ofzo maar ik denk dat er voorlopig niet genoeg batterijen zullen zijn om veel van die apparaten te gaan leveren. Volgens mij zei Elon Musk het zelf ook al, over 3 a 4 maanden starten ze met het leveren op beperkte schaal en als de gigafactory volgend jaar in de 2e helft van 't jaar z'n eerste batterijen produceert dan zal het langzaam wat opschalen.

Dus voorlopig zullen er maar een beperkte hoeveelheid van die powerwalls komen en dan verkoop je die toch niet aan Nederland waar er nauwelijks verschil is tussen dag en nachttarief maar aan Californië waar het verschil tussen peak en offpeak meer dan 30 cent per kWh kan zijn.

Ze geven wel aan dat de inverter 1 en 3-fase is, dus dat klinkt al goed.

Op dit moment zie ik in NL nog geen voordeel, maar ik ben al wel gaan meten in mijn schuur, precies plek voor een 10kWh Powerwall! Zodra we naar 6 tarieven gaan en je overdag 70 cent betaald tov 11 cent (bijv) in de nacht koop ik er direct één.
 
Er zit geen inverter in/bij de powerwall, dus de bewering voor 1 of 3 fase geschikt is non-info imho, want dat hangt nu juist van de gebruikte inverter af en niet van het veredelde accupack (aka powerwall). De inverter laten ze over aan jongens zoals solaredge etc.

Ja, dat vond ik ook apart, maar stond wel op de site. Maar sowieso zijn 3-fase inverters geen probleem.
 
Zodra we naar 6 tarieven gaan en je overdag 70 cent betaald tov 11 cent (bijv) in de nacht koop ik er direct één.

Widoh, hoe kom je er eigenlijk bij dat er 6 tarieven gaan komen? Heb je zoiets ergens gehoord? Het lijkt me mooi als zoiets er snel komt. Het lijkt me trouwens dat in zo'n situatie de tarieven overdag op sommige momenten misschien juist omlaag zullen gaan met al die zonnepanelen die er bij komen. Halverwege april werd je in duitsland midden op de dag zelfs betaald als je stroom afnam. (German renewables pushing wholesale electricity further into negative territory: pv-magazine)
 
Widoh, hoe kom je er eigenlijk bij dat er 6 tarieven gaan komen? Heb je zoiets ergens gehoord? Het lijkt me mooi als zoiets er snel komt. Het lijkt me trouwens dat in zo'n situatie de tarieven overdag op sommige momenten misschien juist omlaag zullen gaan met al die zonnepanelen die er bij komen. Halverwege april werd je in duitsland midden op de dag zelfs betaald als je stroom afnam. (German renewables pushing wholesale electricity further into negative territory: pv-magazine)

Technisch gezien kan de slimme meter 6 tariefstellingen aan. Ik sluit dan ook niet uit dat we dat gaan krijgen.
 
Ok, sneller laden gaat hem zeker niet worden met zo een thuisaccu. Ding geeft maar 2kW continue en 3.5kW piek. Dat is dus een keer een 16amp groep piek. Zelf voor noodstroom is dit bijster weinig voor thuis. Even wasje draaien en koffie zetten zit er dan niet in. Uiteraard gaan ze ervan uit dat je overdag ook zonnepanelen hebt maar daar zal nogal wat om te doen gaan worden. Wettelijk dienen bij een uitval van het net de zonnepanelen (inverter) te stoppen met leveren. Vandaar dat als er overdag er een stroomstoring is je ook niets hebt aan je zonneinstalatie Mogelijk zal dan de inverter wel de accu blijven voeden totdat hij vol is. Maar daar kan ik nog niet echt wat over vinden.
 
Er bestaan inverters die off-grid of hybride (zowel grid-tie als off-grid) kunnen werken.
En je hebt het over "de inverter" terwijl dat nu juist geen onderdeel van de Tesla Powerwall uitmaakt, je hebt dus een keuze daarin.

Die begrijp ik, en SolarEdge is volgens Tesla de eerste waar ze dus 100% compatibel mee zijn. Die gaan zowel de PV als de Accu aansturen. Overigens denk ik niet dat de huidige dit al zullen kunnen, zal wel weer een nieuw type worden. Dit was overigens maar een kanttekening, mij ging het meer om het feit dat ik het best vind tegenvallen, 2kW continue. piek en 3,5 piek. één groep van 220v 16 amp is al bedoeld voor 3500+ watt. 2000 watt continue, daar zit je al snel aan in een huishouden.

En bijkomend feit, zoals vandaag (als je igg hier naar buiten kijkt en naar de meter) levert een PV installatie belabberd weinig op. In de wintermaanden al helemaal (bijna) niets dus dan zal je overdag ook niet veel hebben aan de combinatie PV + accu bij uitval netstroom. (je verbruikt eerst de opgewekte stroom, om vervolgens van het net/accu te pakken)
 
Ook wasmachines/drogers/vaatwassers ed gebruiken maar heel kort het piekvermogen, hooguit een paar minuten aaneengesloten. Ik monitor zelf via een P1 logger en zie hier in huis (bescheiden tussenwoning) het totale verbruik alleen boven de 2kW komen wanneer we keramisch koken (en dan ook 2 of 3 pitten vol aan staan) zo rond de 5kW (aantal minuten) of wanneer snachts de auto aan het laden is 11kW voor een langere tijd. Dus zo gek is 2kW continu of 3.5kW piek nog niet. Wel opletten dan dat niet alles tegelijk aangaat, maar ook daar zul je steeds "slimmere" apparaten voor krijgen.
 
Dag/Nacht is nu idd niet veel verschil, echter wij gaan uiteindelijk ook echt naar 6 tarieven of een dynamisch tarief. En je kan er 9 paralell schakelen. 10 of veelvoud van 10 moet je naar die 100kW oplossing.

Men heeft het over $250,00 per kWh. Dus zeg 25k voor 100 kWh opslag. Komt nog wel wat bij maar is bij grootverbruikers, of bijvoorbeeld een appartementencomplex, helemaal niet zo veel. En wanneer er meerdere huishoudens op zijn aangesloten heb je ook nog de afvlakkende variatie per huishouden. Ik zie hier best veel gaan gebeuren de komende jaren.

En zie je ook het patroon zich uitvouwen? Eerst Tesla auto's en voor die auto's een spectaculair groeiend laadnetwerk. Aanvulling met waarschijnlijk ook imposant net van destinations chargers. maar, er staat Tesla op en dat levert een belemmering op voor andere autofabrikanten om aan te sluiten hoewel men natuurlijk jaloers naar het netwerk kijkt en zelf nog min of meer bij af is.

Dan komt de naam Tesla ook te staan op allerlei voorzieningen die met auto's niets meer te maken hebben (alleen indirect) en wordt Tesla gezien als een serieuze en innovatieve stroomverzorger. Hoe meer dat gebeurt, hoe meer voor de hand het gaat liggen om je EV-klanten als service laden aan dat (op het oog al een stuk neutraler) netwerk aan te bieden. (We praten natuurlijk over 2017 en later wanneer er serieuze EV's van de reguliere fabrikanten komen. Bij al mijn reizen door Europa ben ik nog nooit een BMW i3, Nissan Leaf e.d. op de Autobahn tegen gekomen.)

Eergisteren en gisteren weer volop genoten van vooral de ongecompliceerdheid van de SuC's maar dat is waarschijnlijk off topic :)
 
Men heeft het over $250,00 per kWh. Dus zeg 25k voor 100 kWh opslag. Komt nog wel wat bij maar is bij grootverbruikers, of bijvoorbeeld een appartementencomplex, helemaal niet zo veel. En wanneer er meerdere huishoudens op zijn aangesloten heb je ook nog de afvlakkende variatie per huishouden. Ik zie hier best veel gaan gebeuren de komende jaren.
Zo extreem is 100 kWh nu ook weer niet, zeker niet als je je auto van 85 kWh thuis oplaadt?

Ik blijf het duur vinden: mijn installatie die ongeveer 10.000 kWh per jaar zou opbrengen heeft me 15.000 euro gekost. Tel daarbij 5 parallel geschakelde batterijen om een dag van 50 kWh op te vangen en dan verdubbel je even de initiële prijs van de installatie.
 
Zo extreem is 100 kWh nu ook weer niet, zeker niet als je je auto van 85 kWh thuis oplaadt?

Ik blijf het duur vinden: mijn installatie die ongeveer 10.000 kWh per jaar zou opbrengen heeft me 15.000 euro gekost. Tel daarbij 5 parallel geschakelde batterijen om een dag van 50 kWh op te vangen en dan verdubbel je even de initiële prijs van de installatie.

Vergeet niet dat we in de pioniersfase van dit product zitten. Ik verwacht flinke daling in prijzen accu's en daarmee ook daling van dit product. Eerste PV installaties waren (zonder subsidie) ook erg aan de prijs.
 
Vergeet niet dat we in de pioniersfase van dit product zitten. Ik verwacht flinke daling in prijzen accu's en daarmee ook daling van dit product. Eerste PV installaties waren (zonder subsidie) ook erg aan de prijs.

Tja, waarom hangen we allemaal wel een led tv aan de muur voor 2000 euro, maar zodra het over zonneenergie gaat gaan we rekenen wat het kost en wanneer ik het heb terug verdient... Maar goed ik doe het zelf ook: mijn 10kw installatie heeft inderdaad ook flink muntjes gekost en dat verdien ik in ca 5 jaar terug, maar leukste is dat ik met de tesla op mn eigen zonneenergie rij, en dat voelt wel anders.
Zijn er al mensen die mee voorop willen lopen en zo'n powerwall in de us bestellen? Volgens mij kun je ze koppelen, dus als mijn zonne-installatie 30kwh per dag opwekt, heb ik minstens 50-100kwh aan powerwalls nodig. Probleem is dan dat mn garage niet al te groot is, dus waar ik die 10 powerwall aan de wall moet hangen?? :eek:
Ik vraag me af waarom de powerwall met koeling/verwarming is uitgerust, als het ding toch binnen komt te hangen. Dat zou een optie moeten zijn denk ik, voor mensen die hem buiten willen ophangen, al zou ik dat vanwege diefstal niet snel doen....