Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ondernemersvraag: Thuis opladen en zakelijk declareren (i.c.m. dynamisch energiecontract)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo! Kreeg op de zoekfunctie (ook in de Thread "Thuis opladen") geen antwoord, en gek genoeg ook helemaal niets op Google (alsof ik de enige ben), dus wellicht dat iemand hier verstand van heeft:

Stel; je hebt een auto op de zaak (in dit geval als DGA op je eigen beheermaatschappij, je rijdt in de bijtelling dus privé en zakelijke km's) en je wilt thuis een EV-lader installeren (op kosten van de beheermaatschappij). Zoals ik het begrijp kan je dan maandelijks de daadwerkelijk gemaakte kosten declareren bij 'de werkgever' (in dit geval de holding), zie ook Hoe belast ik EV-thuislaadkosten door naar mijn werkgever?.

Situatie:
  • Auto eigendom van beheermaatschappij
  • EV-paal installatie op kosten beheermaatschappij geïnstalleerd bij huis met eigen kwh-meter en exportfunctie
  • Thuis een dynamisch energiecontract met eigen zonnepanelen
Toen borrelden bij mij de volgende vragen naar boven:
  1. Hoe werkt dit als je een dynamisch energiecontract hebt? Moet je dan echt per uur gaan kijken wat de daadwerkelijke afname was en dit gaan vermenigvuldigen met het dynamische uurtarief?
  2. Ga je dan ook andersom geld betalen aan je beheermaatschappij als het tarief negatief is (zou natuurlijk van de zotte zijn) en hoe kan je dit praktisch inregelen zonder je eigen webapplicatie te bouwen?
  3. Zou je ook een forfaitair bedrag kunnen aanhouden o.i.d. of dat je zelf een gemiddelde uitrekent aan het eind van de maand? En natuurlijk wil je dat je zonnepanelen niet afdoen aan het gemiddelde energietarief want daar heb je notabene zelf in geinvesteerd, dus kan je in deze som evt. je eigen solarverbruik eraf trekken en alleen naar netafname-kosten kijken als baseline?
Het liefst zou ik als ondernemer natuurlijk de meest voordelige situatie opzoeken waarin ik de stroom minimaal 1:1 gedeclareerd krijg en waarbij mijn investering in zonnepanelen niet in deze vergoeding snijdt (we betalen al genoeg belastingen he, zeker als ondernemer).

Ben heel benieuwd of iemand hier antwoord op heeft :)
 
Je mag gewoon een commercieel tarief doorbelasten. Wat is gebruikelijk aan een publike paal mag je ook rekenen (je hebt de paal ook moeten kopen en installeren, net als een provider).

Dit is advies van mij accountant (doen ze zelf ook) en doe ik al jaren, staat los van welk energiecontract je hebt en wat je betaald.

Enige punt: ik heb de paal prive gekocht (was het advies), jij op de zaak (die kosten kun je officieel niet in je declaratie-tarief verwerken).
 
Of je vraagt een tweede meter aan bij je netbeheerder, hier loopt de aanvraag (Stedin).
Dan ga je naar 2 meters achter 1 stroomaansluiting.

1 prive contract, 1 zakelijk contract.
Zakelijke contract op de zaak, mag je de btw nog aftrekken ook.
Hoef je niets meer te verrekenen.
kan, maar prive declareren levert, denk ik, meer op. Je verdient er prive aan (netto) en je declaratie-kosten zijn bruto voor de zaak en drukken je winst. (gem. is de inkoop z'n 20 cent, declareer aan bijna 50 cent). Tweede meter kost ook geld en extra groepenkast. Levert me z'n 1600 euro per jaar op en ik rij niet veel.
 
  • Like
Reactions: ERvee and Vlaaiman
kan, maar prive declareren levert, denk ik, meer op. Je verdient er prive aan (netto) en je declaratie-kosten zijn bruto voor de zaak en drukken je winst. (gem. is de inkoop z'n 20 cent, declareer aan bijna 50 cent). Tweede meter kost ook geld en extra groepenkast. Levert me z'n 1600 euro per jaar op en ik rij niet veel.
Zo doe ik het ook, alleen ook nog een kWh meter voor de lader, waarmee je de juiste kWh’s prive in rekening brengt van de BV. Enig nadeel is dat je BTW niet terug krijgt.
Laadpaal en inpassing ( nieuwe meterkast, kWh meter, ed.) wel zakelijk aangelegd, snap niet waarom je dat prive zou doen…
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
declareer hier ook netjes. Maar wel altijd de daadwerkelijke kWh tarieven die ik privé ook afreken + 10%. Laatste paar jaren was dat gemiddeld 34 cent.

Als t verdedigbaar is dat je 50/55 cent declareert en daar over t surplus dan geen inkomensbelasting hoeft te betalen dan is t een makkelijke businesscase.

Ga ik m’n accountant ook voorleggen ;)
 
  • Funny
Reactions: Vlaaiman
Hallo! Kreeg op de zoekfunctie (ook in de Thread "Thuis opladen") geen antwoord, en gek genoeg ook helemaal niets op Google (alsof ik de enige ben), dus wellicht dat iemand hier verstand van heeft:

Stel; je hebt een auto op de zaak (in dit geval als DGA op je eigen beheermaatschappij, je rijdt in de bijtelling dus privé en zakelijke km's) en je wilt thuis een EV-lader installeren (op kosten van de beheermaatschappij). Zoals ik het begrijp kan je dan maandelijks de daadwerkelijk gemaakte kosten declareren bij 'de werkgever' (in dit geval de holding), zie ook Hoe belast ik EV-thuislaadkosten door naar mijn werkgever?.

Situatie:
  • Auto eigendom van beheermaatschappij
  • EV-paal installatie op kosten beheermaatschappij geïnstalleerd bij huis met eigen kwh-meter en exportfunctie
  • Thuis een dynamisch energiecontract met eigen zonnepanelen
Toen borrelden bij mij de volgende vragen naar boven:
  1. Hoe werkt dit als je een dynamisch energiecontract hebt? Moet je dan echt per uur gaan kijken wat de daadwerkelijke afname was en dit gaan vermenigvuldigen met het dynamische uurtarief?
  2. Ga je dan ook andersom geld betalen aan je beheermaatschappij als het tarief negatief is (zou natuurlijk van de zotte zijn) en hoe kan je dit praktisch inregelen zonder je eigen webapplicatie te bouwen?
  3. Zou je ook een forfaitair bedrag kunnen aanhouden o.i.d. of dat je zelf een gemiddelde uitrekent aan het eind van de maand? En natuurlijk wil je dat je zonnepanelen niet afdoen aan het gemiddelde energietarief want daar heb je notabene zelf in geinvesteerd, dus kan je in deze som evt. je eigen solarverbruik eraf trekken en alleen naar netafname-kosten kijken als baseline?
Het liefst zou ik als ondernemer natuurlijk de meest voordelige situatie opzoeken waarin ik de stroom minimaal 1:1 gedeclareerd krijg en waarbij mijn investering in zonnepanelen niet in deze vergoeding snijdt (we betalen al genoeg belastingen he, zeker als ondernemer).

Ben heel benieuwd of iemand hier antwoord op heeft :)
Voor 1 keer zijn we dan in België beter af. Op de website van onze energieregulator staat maandelijks de gemiddelde projs. Die mag je doorrekenen. Dat je zonnepanelen of dynamisch tarief hebt, is jouw verdienste. Hebben ze niets mee te maken.
 
  • Informative
Reactions: Vlaaiman
declareer hier ook netjes. Maar wel altijd de daadwerkelijke kWh tarieven die ik privé ook afreken + 10%. Laatste paar jaren was dat gemiddeld 34 cent.

Als t verdedigbaar is dat je 50/55 cent declareert en daar over t surplus dan geen inkomensbelasting hoeft te betalen dan is t een makkelijke businesscase.

Ga ik m’n accountant ook voorleggen ;)
Het mag (heb vrij groot acountantskantoor, die zitten er niet vaak naast..... soms overigens wel, zijn ook mensen). Tip.....waarschijnlijk kun je de afgelopen jaren corrigeren.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Vlaaiman and ERvee
Hoe werkt dit als je een dynamisch energiecontract hebt? Moet je dan echt per uur gaan kijken wat de daadwerkelijke afname was en dit gaan vermenigvuldigen met het dynamische uurtarief?
Per uur is (vrijwel) niet te doen. Zelf stel ik het tarief een paar keer per jaar bij op basis van de gemiddelde prijs van de afgelopen maanden en ga daar net iets boven zitten. Hiermee kom je op jaarbasis aardig uit op de gemiddelde jaarprijs die je aan de leverancier betaald.
 
  • Helpful
Reactions: Vlaaiman
Hier gewone loonslaaf en leaseauto van de zaak. Thuislaadpunt betaald door de werkgever, met RFID en (dus) ingebouwde MID goedgekeurde kWh-meter. Op de portal van de leverancier van het thuislaadpunt stel ik maandelijks het gemiddelde tarief van de vorige maand in van m'n dynamische contract voor komende maamd. De app van die leverancier geeft dat gemiddelde tarief gewoon aan. Overigens al vele maanden ongeveer gelijk dus ik hoef het niet maandelijks bij te stellen.Dat m'n auto via SlimLaden op de meest voordelige uren laadt en daardoor onder dat gemiddelde zit, waardoor ik van m'n werkgever strikt genomen iets teveel terug krijg, is een bijkomstigheid.
 
Dank voor alle antwoorden iedereen! Typisch hoe veel fiscale vraagstukken uiteindelijk grijs gebied zijn en er geen eenduidig antwoord te vinden is. Al is dit natuurlijk wel een heel specifieke situatie.
 
Het mag (heb vrij groot acountantskantoor, die zitten er niet vaak naast..... soms overigens wel, zijn ook mensen). Tip.....waarschijnlijk kun je de afgelopen jaren corrigeren.
Dus dat accountantskantoor heeft je aangeraden om meer dan de feitelijke kosten die je privé hebt te declareren aan je BV? En deze winst niet op te geven als privé inkomsten bij de belastingdienst?

Er is natuurlijk een verschil tussen hoe het hoort en waar je mee weg kan komen.
 
Dus dat accountantskantoor heeft je aangeraden om meer dan de feitelijke kosten die je privé hebt te declareren aan je BV? En deze winst niet op te geven als privé inkomsten bij de belastingdienst?

Er is natuurlijk een verschil tussen hoe het hoort en waar je mee weg kan komen.
Het is marktconform. Net zolals je marktconform huur moet berekenen aan jezelf (als je je eigen pand gebruikt) of marktconform rente moet hanteren als je aan jezelf leent. Laadkosten mag je dus marktconform doorbelasten. Heb het al eerder uitgelegd, is goedgekeurd.

Dus aub niet suggeren dat het niet mag. Als je hetzelf niks vindt doe je het gewoon niet.
 
Het is marktconform. Net zolals je marktconform huur moet berekenen aan jezelf (als je je eigen pand gebruikt) of marktconform rente moet hanteren als je aan jezelf leent. Laadkosten mag je dus marktconform doorbelasten. Heb het al eerder uitgelegd, is goedgekeurd.
Goedgekeurd door wie? Het inkopen en verkopen van energie is een economische activiteit waarover belasting is verschuldigd. Dat iets “marktconform” is wil niet zeggen dat je daarmee vrijgesteld bent van het betalen van belasting.

De vergoeding die je rekent aan je werkgever moet overeenkomen met de daadwerkelijke kosten die je hebt gemaakt. Alleen dan is de vergoeding onbelast.

De belastingdienst zegt hierover:

De werkgever kan een onbelaste vergoeding geven voor de werkelijke uitgaven van de werknemer (intermediaire kosten) of met hem een onbelaste zakelijke transactie sluiten.

Werkelijke kosten: De werkgever mag de integrale kostprijs van de elektriciteit onbelast vergoeden aan de werknemer. De integrale kostprijs wordt bepaald door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten kan ook een evenredig deel van de afschrijving van zonnepanelen behoren.
———————
Op de vraag of als bij een variabel contract de gemiddelde consumenten kWh prijs gebruikt wordt, deze vergoeding dan onbelast is, antwoordt de belastingdienst dit:

Nee, omdat de werkgever niet aannemelijk maakt dat de vergoeding gelijk is aan de werkelijke uitgaven van de werknemer aan elektriciteit voor de auto van de zaak (intermediaire kosten). Ook kan de vergoeding niet worden aangemerkt als een zakelijke transactie.


Dus aub niet suggeren dat het niet mag. Als je hetzelf niks vindt doe je het gewoon niet.
S.v.p. niet suggeren dat het wel mag zonder daar onderbouwing voor te geven. Hiermee werk je belastingontduiking in de hand.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
@Phil V Dat mag je inderdaad allemaal meerekenen, als je dat op een logische manier doet. Je kan echter niet een “marktconform” tarief tekenen dat geen relatie heeft met je eigen kosten.

En zodra je winst maakt zal je daar belasting over moeten betalen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
@Phil V Dat mag je inderdaad allemaal meerekenen, als je dat op een logische manier doet. Je kan echter niet een “marktconform” tarief tekenen dat geen relatie heeft met je eigen kosten.

En zodra je winst maakt zal je daar belasting over moeten betalen.
En de definitie van winst is.....? Let op: De topicstarter is eigenaar van de BV die de auto bezit. Dat is dus geen werknemer, maar "een" leverancier van energie aan de BV, toevallig omdat het niet anders kan op die laadpaal.....