Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.
Maar het elektriciteitsnet als gratis batterij gebruiken moet dan wel kunnen? Energieopslagsystemen zijn gewoon noodzakelijk als er veel groene stroom op het elektriciteitsnet komt. En dat heeft uiteraard zijn kostprijs.
Dat zijn zaken die je als overheid toch op voorhand moet weten alvorens zonnepanelen op grote schaal te gaan promoten? Ik vind het weer iets "typisch" voor ons landje.
 
Dat zijn zaken die je als overheid toch op voorhand moet weten alvorens zonnepanelen op grote schaal te gaan promoten? Ik vind het weer iets "typisch" voor ons landje.
Ik dacht dat je al geen certificaten meer kreeg? Dan was de promotie toch al afgelopen.

Zo loopt het toch altijd met nieuwe technologiën. In het begin hebben ze subsidies nodig om aan de man te komen, en daarna worden ze rendabel door hun schaalvergroting. Verwacht maar niet dat het fiscaal gunstige klimaat voor de EV's voor altijd is.
 
Press kit is al online terwijl Eline het podium nog op moet klimmen. Blijkbaar blijft dat toch lastig.

Mijn eerste opmerkingen.

7kwh is wel erg weinig. Met beetje zon in 2 uur opgeladen. En bij laden van de auto in 20 minuten leeg.

eerste partner voor invertor is Solaredge. En laat ik die nou hebben

Kosten 3000 dollar ex invertor en installeren
 
Gerucht:
Een 10kWh-pack zou 13.000$ kosten.

13000 voor 10kW * 8,5= $ 110.500 voor 85kW dus dan is de deal incl P85D stukken beter! Met gratis lederen bankstel :biggrin:

LoL, gratis bankstel.

Toch even op ingaan. De auto heeft cap genoeg als opslag 85kWh. Ooit riep Musk dat de auto ook stroom kon gaan leveren ipv afnemen (aan huis) Wie gebruikt de volle 85kWh iedere dag?
Je Tesla auto wordt dus een mobiele powerpack. Nadeel is dat als je de auto meeneemt het huis "stroomloos" achterblijft en hiervoor is de Powerwall misschien wel bedoeld?!
Een eerste stap in de toekomst van "eigen energie beheer"?

Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe je die 85kWh CO2 neutraal gaat verzamelen in de auto maar DC "overpompen" (over kleine afstanden) gaat best snel zoals we allemaal weten. Misschien ga je onderweg met de Tesla wel even DC stroom ophalen om vervolgens 's avonds je huis te voorzien van (extra) stroom.
Het huis houdt zichzelf dan met de Powerwall in bedrijf (rust) en zodra je thuis bent (met de Tesla) ondersteun je de 10kWh met je mobiele 85kWh die je opgeladen hebt. Die opgehaalde lading kan wel CO2 neutraal zijn, hoop ik.

Afijn een visie die wellicht nu onmogelijk lijkt maar in de toekomst...
Heeft Musk niets gezegd in deze trend?
 
LoL, gratis bankstel.

Toch even op ingaan. De auto heeft cap genoeg als opslag 85kWh. Ooit riep Musk dat de auto ook stroom kon gaan leveren ipv afnemen (aan huis) Wie gebruikt de volle 85kWh iedere dag?
Je Tesla auto wordt dus een mobiele powerpack. Nadeel is dat als je de auto meeneemt het huis "stroomloos" achterblijft en hiervoor is de Powerwall misschien wel bedoeld?!
Een eerste stap in de toekomst van "eigen energie beheer"?

Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe je die 85kWh CO2 neutraal gaat verzamelen in de auto maar DC "overpompen" (over kleine afstanden) gaat best snel zoals we allemaal weten. Misschien ga je onderweg met de Tesla wel even DC stroom ophalen om vervolgens 's avonds je huis te voorzien van (extra) stroom.
Het huis houdt zichzelf dan met de Powerwall in bedrijf (rust) en zodra je thuis bent (met de Tesla) ondersteun je de 10kWh met je mobiele 85kWh die je opgeladen hebt. Die opgehaalde lading kan wel CO2 neutraal zijn, hoop ik.

Afijn een visie die wellicht nu onmogelijk lijkt maar in de toekomst...
Heeft Musk niets gezegd in deze trend?
Wat ik altijd begrepen heb is dat Tesla niets ziet in Vehicle2Grid omdat je daardoor extra laadcycli krijgt op de cellen in de auto. Dat is dus extra slijtage op de accu.

Ook gok ik dat de Powerwall/Powerpack cellen minder kWh/kg kwijt kunnen en juist geoptimaliseerd zijn voor stationaire opslag.

In onze auto's doet kWh/kg er veel toe, maar thuis niet. Wat maakt het uit of het pakket 100 of 150kg zou wegen? Weinig. In je auto echter wel.

Ik gok ook dat de cellen voor in je auto een heel stuk duurder zijn, dus die cellen willen Tesla ook niet extra belasten.
 
Ik ben erg onder de indruk van wat men op de markt brengt en vooral voor welke prijzen. Volgens mij absoluut een doorbraak die een heel nieuwe markt openbreekt.

Gezien de stabiliteit van het net in Nederland en het (nog) zeer kleine prijsverschil in dal- en piektarief is het voor thuis gebruik hier denk ik nog niet zo interessant. Ik kan mij echter goed voorstellen dat dit zeer interessant is voor bijvoorbeeld datacenters en de energiemaatschappijen.

Overigens is het gebodene nog geen totaaloplossing, er is nog een inverter nodig als je 230V AC wilt hebben. Het systeem is 350-450 V DC, wat gelijk is aan onze auto. (Wellicht een toekomstig pad naar V2G omdat dan diezelfde inverter gebruikt kan worden ?)

Ik denk dat Tesla dat deel bewust aan systeem integrators overlaat zodat die manier een exacte totaaloplossing kunnen bieden die aansluit op de specifieke situatie (1 fase / 3 fase, PV installatie, koppeling met net of niet).
 
Op de US site kan je al reserveren - op de belgische site nog niet...
Ben alleszinds ook geinteresseerd - zeker met de stroomvoorzieningsproblematiek in Belgie...

Zeker de moeite aangezien we binnenkort moeten betalen omdat onze zonnepanelen aan het net gekoppeld zijn. Volgens mij is de batterijoplossing goedkoper dan die vergoeding betalen. En stroomcertificaten behoud je, al dan niet aan het net gekoppeld zijn met panelen is geen voorwaarde.
 
Ik ben erg onder de indruk van wat men op de markt brengt en vooral voor welke prijzen. Volgens mij absoluut een doorbraak die een heel nieuwe markt openbreekt.

Gezien de stabiliteit van het net in Nederland en het (nog) zeer kleine prijsverschil in dal- en piektarief is het voor thuis gebruik hier denk ik nog niet zo interessant. Ik kan mij echter goed voorstellen dat dit zeer interessant is voor bijvoorbeeld datacenters en de energiemaatschappijen.

Overigens is het gebodene nog geen totaaloplossing, er is nog een inverter nodig als je 230V AC wilt hebben. Het systeem is 350-450 V DC, wat gelijk is aan onze auto. (Wellicht een toekomstig pad naar V2G omdat dan diezelfde inverter gebruikt kan worden ?)

Ik denk dat Tesla dat deel bewust aan systeem integrators overlaat zodat die manier een exacte totaaloplossing kunnen bieden die aansluit op de specifieke situatie (1 fase / 3 fase, PV installatie, koppeling met net of niet).
Ik zou het op ons kantoor ook al top vinden! 2x 10kWh parallel zetten, 3-fase inverter er bij en hoppa, een UPS.

Voor thuis heb ik hier bij de bouw al deels rekening mee gehouden met extra 3-fase kabels naar mijn schuur. Ik gok er zelf op dat in de toekomst het verschil tussen dag en nacht stroom groter gaat worden en dat het dus óók zonder PV interessant kan worden.

Auto + Powerwall in de nacht laden en overdag geen energie afnemen van het grid.