Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla batterijopslag

This site may earn commission on affiliate links.
Een prachtige ontwikkeling. Er zijn genoeg delen op de wereld waar dit nu al een totaaloplossing kan zijn. Het zal echt een doorbraak gaan geven.

Wat Nederland betreft kunnen we vaststellen dat de problemen die opgelost kunnen worden hier niet zo groot zijn (op dit moment).

Zo hebben wij een redelijk betrouwbaar stroomnet met maar weinig uitval en, wat zeker nog een paar jaar de showstopper kan zijn, we hebben nog de prima saldering waarmee je feitelijk al een batterij hebt, het lichtnet.

Voor situaties waar stroomuitval kritisch kan zijn kan het nu al goed werken.

Maar over een paar jaar wanneer salderen niet meer kan/mag en de batterijen weer iets verder ontwikkeld zijn (meer kWh en goedkoper) zie ik ze wel in de garages verschijnen. Ik heb er al een mooie plek voor!
 
Zo had ik het nog niet eens bekeken. Lijkt al een stuk goedkoper dan een normale UPS in deze capaciteitsgrootte. En het vangt alle pieken mooi af. Geen gedoe met omschakelingen ook. Zal ze tezijnertijd in het assortiment gaan opnemen als dat kan naast de bekende merken UPS-en, wordt een serieuze concurrent!

Ik zou het op ons kantoor ook al top vinden! 2x 10kWh parallel zetten, 3-fase inverter er bij en hoppa, een UPS.

Voor thuis heb ik hier bij de bouw al deels rekening mee gehouden met extra 3-fase kabels naar mijn schuur. Ik gok er zelf op dat in de toekomst het verschil tussen dag en nacht stroom groter gaat worden en dat het dus óók zonder PV interessant kan worden.

Auto + Powerwall in de nacht laden en overdag geen energie afnemen van het grid.
 
Ik lees niet veel over de mogelijkheid om direct DC-DC te laden naar de S, en al zou dat zo zijn, dan zal je met een 10kW capaciteit accu géén hoge snelheden behalen. Jammer, maar mogelijk met een serieschakeling zal dit wel tot de mogelijkheden gaan behoren.

Gaan/kunnen de zonnepanelen overigens wel DC het accupack in? Of gaan we weer van Zonnepanelen DC naar AC en dan weer naar DC de accu in, en dan weer AC de accu uit?
 
Ik lees niet veel over de mogelijkheid om direct DC-DC te laden naar de S, en al zou dat zo zijn, dan zal je met een 10kW capaciteit accu géén hoge snelheden behalen. Jammer, maar mogelijk met een serieschakeling zal dit wel tot de mogelijkheden gaan behoren.

Gaan/kunnen de zonnepanelen overigens wel DC het accupack in? Of gaan we weer van Zonnepanelen DC naar AC en dan weer naar DC de accu in, en dan weer AC de accu uit?

Dat zal dan eventueel parallel schakelen worden, waar deze systemen al geschikt voor zijn. Maar ook dan zal er nog vermogenselectronica en wat interfacing / handshaking nodig zijn om de correcte laadspanning en -stroom aan te bieden aan de auto.
 
Widodh klopt helemaal

Wat ik altijd begrepen heb is dat Tesla niets ziet in Vehicle2Grid omdat je daardoor extra laadcycli krijgt op de cellen in de auto. Dat is dus extra slijtage op de accu.

Ook gok ik dat de Powerwall/Powerpack cellen minder kWh/kg kwijt kunnen en juist geoptimaliseerd zijn voor stationaire opslag.

In onze auto's doet kWh/kg er veel toe, maar thuis niet. Wat maakt het uit of het pakket 100 of 150kg zou wegen? Weinig. In je auto echter wel.

Ik gok ook dat de cellen voor in je auto een heel stuk duurder zijn, dus die cellen willen Tesla ook niet extra belasten.
 
Wat ik altijd begrepen heb is dat Tesla niets ziet in Vehicle2Grid ......omdat je daardoor extra laadcycli krijgt op de cellen in de auto. Dat is dus extra slijtage op de accu

"omdat je daardoor extra laadcycli krijgt op de cellen in de auto. Dat is dus extra slijtage op de accu" = dus BS, is echt niet de reden. De echte reden lijkt mij meer dat ze met name willen te voorkomen dat mensen aan de SuC gaan hangen om vervolgens lekker 50kW terug gaan leveren om daarna weer langs de SuC te gaan. Soort van "stroompikken"... maar ja, dat kan je uiteraard niet roepen, dat je bang bent dat je klanten boefjes zijn...
 
Ik snap niet goed wie (en die geen solar installatie heeft) er dit soort product in huis wil halen? In mijn regio is het verschil in prijs voor 1 kWh dag/nacht 4 EURcent.
7kWh x 4 cent x 365 dagen x 10 jaar (10jaar garantie) is 1022 EUR. En de batterij kost EUR 2500 zonder invertor. doh!

Ik geloof dan eerder in die "domestic fuel cells" die ook oa in datacenters worden gebruikt om energie lokaal op te slaan.
 
"omdat je daardoor extra laadcycli krijgt op de cellen in de auto. Dat is dus extra slijtage op de accu" = dus BS, is echt niet de reden. De echte reden lijkt mij meer dat ze met name willen te voorkomen dat mensen aan de SuC gaan hangen om vervolgens lekker 50kW terug gaan leveren om daarna weer langs de SuC te gaan. Soort van "stroompikken"... maar ja, dat kan je uiteraard niet roepen, dat je bang bent dat je klanten boefjes zijn...

Als dat zou gebeuren ziet Tesla dat onmiddellijk. Tesla weet welke VIN aan de Supercharger staat. Tesla weet continue de kilometerstand. Als iemand dit doet, duidelijk is dat er dan bijv. maar 100 km wordt gereden met 60 Kw 'verbruik', dan is het voor Tesla een koud kunstje om zo'n misbruiker 'droog' te zetten.
De echte reden is m.i. de uitleg van Widoh.
Wel zou ik me kunnen voorstellen dat een DC overdracht van de nieuwe Powerwall naar de S mogelijk wordt. Ben je leeg thuis en je moet nog snel weer op pad dan heb je een snellader thuis.
 
Als dat zou gebeuren ziet Tesla dat onmiddellijk. Tesla weet welke VIN aan de Supercharger staat. Tesla weet continue de kilometerstand. Als iemand dit doet, duidelijk is dat er dan bijv. maar 100 km wordt gereden met 60 Kw 'verbruik', dan is het voor Tesla een koud kunstje om zo'n misbruiker 'droog' te zetten.
De echte reden is m.i. de uitleg van Widoh.
Wel zou ik me kunnen voorstellen dat een DC overdracht van de nieuwe Powerwall naar de S mogelijk wordt. Ben je leeg thuis en je moet nog snel weer op pad dan heb je een snellader thuis.

Jaja, en Tesla ziet ook als er Taxi's laden tegen de afspraken in, maar zetten ze die uit? Nee, imago, imago, imago.....
 
Ik denk dat je zo'n simulatie best doet op basis van UNT tarief (uitsluitend nacht). Hier windenergie (incl. 6% BTW): 20,3c/kWh dag; 11,31c/kWh nacht

Ik snap niet goed wie (en die geen solar installatie heeft) er dit soort product in huis wil halen? In mijn regio is het verschil in prijs voor 1 kWh dag/nacht 4 EURcent.
7kWh x 4 cent x 365 dagen x 10 jaar (10jaar garantie) is 1022 EUR. En de batterij kost EUR 2500 zonder invertor. doh!

Ik geloof dan eerder in die "domestic fuel cells" die ook oa in datacenters worden gebruikt om energie lokaal op te slaan.

- - - Updated - - -

Ik lees dat je er tot 10 in parallel kunt schakelen...

Wat ben je nu met een batterij van 10 kWh als je installatie op een dag meer dan 50 kWh opbrengt? Moet ik er dan 5 kopen of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik ben benieuwd hoeveel jaar het nog gaat duren voordat die powerwall in europa uberhaupt beschikbaar komt. Voorlopig zullen ze wel voornamelijk aan Californië verkocht worden en zelfs daar zal het neem ik aan eerst in zeer kleine hoeveelheden verkocht worden. Zolang er namelijk nog geen gigafactory is zal er maar een zeer beperkte batterij capaciteit beschikbaar zijn om dit soort units mee te bouwen.

Het lijkt me dat dit hele verhaal voornamelijk bedoeld is om investeerders in de gigafactory het vertrouwen te geven dat zelfs als de model 3 een grote flop wordt er nog steeds een markt zal zijn voor de batterijen die daar geproduceerd gaan worden.
 
Blijkbaar komen ze ook met een 100kW industriële accu. Die zie ik wel zitten. Ben benieuwd of je dan hem kan gebruiken om op DC snel te kunnen laden.

En ook ik denk dat hij er in Europa snel zal zijn. Tesla model 3 zal echt geen flop worden. Iedereen die ik spreek zou een Tesla willen rijden maar de S is te duur. Model 3 gaat een ongekend succes worden. En voor wat betreft het nut van een thuis accu... Wij zijn hier verwent en vinden het maar normaal dat er stroom uit de muur komt. Maar was er laatst nou niet een enorme stroomstoring in Noord-Holland? De aankomende jaren zullen ook wij zien dat het helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is dat je altijd stroom hebt. Ook zal de prijs van stroom erg dynamisch gaan worden. Bij overcapaciteit op het net ga je straks zelfs zowat geld toe krijgen en bij schaarste betaal je de hoofdprijs.
 
Last edited:
Aan de andere kant van de oceaan, in de US en Canada hebben ze al lang dynamische prijsstelling. . In Nederland loopt de saldering voor teruglevering tot 2018 geloof ik. Ondertussen krijgen we allemaal een slimme meter. Toeval? Ik denk het niet. Tegen die tijd is zo'n huisinstallatie ook voor NL zeker interessant. Toevallig is dat de gigafactory ook zo'n beetje op stoom.

Op dit moment laat Elon aan zijn aandeelhouders zijn dat er alleen maar meer demand komt voor zijn batterijen en daar zullen de huidige en toekomstige GF aandeelhouders wel blij mee zijn.

Het is een prachtige visie van een man die al eerder heeft laten zien in staat is ook iets uit te voeren. Daar zouden er meer van moeten zijn.
 
100kWh ;)

Als de prijsstelling in NL ook zo dynamisch wordt, dan kan dit thuis best leuk zijn. De slimme meter kan in ieder geval 6 tarieven aan.

Er wordt nu al veel geld uitgegeven door de overheid aan studies en pilots voor microgrid. Straks zullen de eigenaren van batterijopslag via hun slimme meter kunnen aangeven bij welk - laag - tarief zij overtollig vermogen op het net in hun accu willen opslaan. Die stroom kan dan in de vooravond als de belasting van het net en het tarief het hoogst is, worden verbruikt. Het net wordt daardoor gebalanceerd en dit betekent dat er minder grote centrales nodig zullen zijn. De overheid betaalt nu veel geld om centrales standbye te laten staan als er plotseling veel vraag komt. Ook dat kan minder worden als er een beter gebalanceerd net is.

Kom maar op met die accu's Elon.