Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Road trip - kan ik verder/terug ?

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren vanuit België vertrokken voor een trip naar het uiterste zuiden van Italië met mijn 2018 Model S.

Heb al een paar lange tripjes gedaan in het verleden en steeds naar wens verlopen.

Nu dus ook tot ik s nachts de AC wil activeren en er enkel warme lucht uit komt… het superchargen gaat ook plots traag, uit de AC komt na een tijd enkel nog hete lucht… en kan ik niet anders dan ramen openzetten, dat windgeruis 😍

Opgezocht of er een SC in de buurt is en jawel… daar weten ze eigenlijk niet wat er scheelt. Er is voldoende gas in het AC circuit, er is geen lek.. mogelijk is een het “valve” maar daar kunnen ze pas maandag naar kijken…

Ze raden me af om nog met de auto te rijden wegens potentieel gevaarlijk voor de batterij.. zou kunnen oververhit geraken. Ze hebben de logs bekeken en tijdens de trip naar het zuiden is de batterij niet te warm geworden. Vreemd denk ik dan.

De auto is niet meer in garantie… Ik denk eraan hier een auto te huren en er dan op het einde van de vakantie maar terug mee naar België te rijden.Het lijkt er toch op - door het trage laden - dat de batterij zichzelf beschermd 🤷‍♂️

Om er nog verder mee te rijden, het trage laden, geen AC en dan 30-35 graden 🤯 je smelt weg.

Leuk begin van de vakantie .
EV’s de toekomst ? Mmm
Iemand al eens iets gelijkaardigs meegemaakt ?
 
@Jverhelstt Jammer dat je pech hebt, en nog wel bij aanvang van je vakantie.

Normaliter hoef je met je Tesla niet te vrezen voor bovenmatige malheur, mede omdat er wel 50% minder bewegende delen in je EV zitten in vergelijking met een Verbrandingsauto.

Raar dat het Servicecenter je niet verder heeft geholpen. Maar goed, verder rijden is natuurlijk niet handig. Want je batterij wordt niet meer optimaal gekoeld bij het superchargen.

Zelf kan je ook veel vinden. Je kunt zelf in Servicemode-menu kijken wat er aan de hand is. Of heb je dat al gedaan?

En ja de keus is wachten tot maandag bij het Service Center of een andere auto huren. Succes met je overwegingen.
 
Gisteren vanuit België vertrokken voor een trip naar het uiterste zuiden van Italië met mijn 2018 Model S.

Heb al een paar lange tripjes gedaan in het verleden en steeds naar wens verlopen.

Nu dus ook tot ik s nachts de AC wil activeren en er enkel warme lucht uit komt… het superchargen gaat ook plots traag, uit de AC komt na een tijd enkel nog hete lucht… en kan ik niet anders dan ramen openzetten, dat windgeruis 😍

Opgezocht of er een SC in de buurt is en jawel… daar weten ze eigenlijk niet wat er scheelt. Er is voldoende gas in het AC circuit, er is geen lek.. mogelijk is een het “valve” maar daar kunnen ze pas maandag naar kijken…

Ze raden me af om nog met de auto te rijden wegens potentieel gevaarlijk voor de batterij.. zou kunnen oververhit geraken. Ze hebben de logs bekeken en tijdens de trip naar het zuiden is de batterij niet te warm geworden. Vreemd denk ik dan.

De auto is niet meer in garantie… Ik denk eraan hier een auto te huren en er dan op het einde van de vakantie maar terug mee naar België te rijden.Het lijkt er toch op - door het trage laden - dat de batterij zichzelf beschermd 🤷‍♂️

Om er nog verder mee te rijden, het trage laden, geen AC en dan 30-35 graden 🤯 je smelt weg.

Leuk begin van de vakantie .
EV’s de toekomst ? Mmm
Iemand al eens iets gelijkaardigs meegemaakt ?
Helaas wel eerder meegemaakt, precies die symptomen op m'n 2018 X 100D. Bleek om een kapotte compressor te gaan. Voor jou is het vervelend dat het net in het weekend gebeurt en SeC's gesloten zijn. Mij overkwam het in 2019: eerst geen airco in de hitte en tijdens een SuC-sessie tussen München en Nürnberg nauwelijks laadvermogen. Een taxi-chauffeuse in model S bij dat SuC adviseerde mij bij het servicerequest meteen in hoofdletters EILE te typen. Toen kon zo'n bericht nog rechtstreeks naar SeC Nürnberg en die reageerden binnen 10 minuten per app. Nürnberg kon ik nog halen en die zijn speciaal open gebleven tot 18.00 uur. De dag erna gerepareerd (compressor lag gelukkig op voorraad).
 
Helaas wel eerder meegemaakt, precies die symptomen op m'n 2018 X 100D. Bleek om een kapotte compressor te gaan. Voor jou is het vervelend dat het net in het weekend gebeurt en SeC's gesloten zijn. Mij overkwam het in 2019: eerst geen airco in de hitte en tijdens een SuC-sessie tussen München en Nürnberg nauwelijks laadvermogen. Een taxi-chauffeuse in model S bij dat SuC adviseerde mij bij het servicerequest meteen in hoofdletters EILE te typen. Toen kon zo'n bericht nog rechtstreeks naar SeC Nürnberg en die reageerden binnen 10 minuten per app. Nürnberg kon ik nog halen en die zijn speciaal open gebleven tot 18.00 uur. De dag erna gerepareerd (compressor lag gelukkig op voorraad).

Thx for the info, maar bij mij lijkt het toch anders of er moet een tweede Compressor zijn voor de koeling van de batterij ?

De airco werkt namelijk terug. Het lijkt erop dat de airco niet werkte omdat ( geen idee of dat kan ) de koeling van de airco gebruikt werd om te batterij te proberen koelen ?

Mogelijks dat het veelvuldig superchargen, de 30 graden+ en het over de Gotthard pas te knallen en in Italië 130-150 te rijden er voor iets tussenzit.

Maar dan rest de vraag : is er een tweede Compressor voor de batterij ? Zo ja, als die uitvalt, kan de AC Compressor dat dan deels overnemen ? Of wordt de AC compressor ook gebruikt voor de batterij te koelen ? En is het wegens het uitvallen van die Compressor ( om een onduidelijke reden ) dat noch de batterij, noch de kabine gekoeld kon worden

Vreemde is wel dat ik in de auto 0 meldingen heb gekregen.
 
Gisteren vanuit België vertrokken voor een trip naar het uiterste zuiden van Italië met mijn 2018 Model S.

Heb al een paar lange tripjes gedaan in het verleden en steeds naar wens verlopen.

Nu dus ook tot ik s nachts de AC wil activeren en er enkel warme lucht uit komt… het superchargen gaat ook plots traag, uit de AC komt na een tijd enkel nog hete lucht… en kan ik niet anders dan ramen openzetten, dat windgeruis 😍

Opgezocht of er een SC in de buurt is en jawel… daar weten ze eigenlijk niet wat er scheelt. Er is voldoende gas in het AC circuit, er is geen lek.. mogelijk is een het “valve” maar daar kunnen ze pas maandag naar kijken…

Ze raden me af om nog met de auto te rijden wegens potentieel gevaarlijk voor de batterij.. zou kunnen oververhit geraken. Ze hebben de logs bekeken en tijdens de trip naar het zuiden is de batterij niet te warm geworden. Vreemd denk ik dan.

De auto is niet meer in garantie… Ik denk eraan hier een auto te huren en er dan op het einde van de vakantie maar terug mee naar België te rijden.Het lijkt er toch op - door het trage laden - dat de batterij zichzelf beschermd 🤷‍♂️

Om er nog verder mee te rijden, het trage laden, geen AC en dan 30-35 graden 🤯 je smelt weg.

Leuk begin van de vakantie .
EV’s de toekomst ? Mmm
Iemand al eens iets gelijkaardigs meegemaakt ?
Met mijn 2018 MS ook gehad op vakantie. Toen was het gelukkig maar 28 graden in Duitsland. Niets te vinden door SEC. Ze hebben ook onderweg logs uitgelezen, niets. Alle sensors werkten en waren OK. Harde reset (helemaal uit) hielp soms. Na superchargen (niet tijdens….) ging het dan weer fout.
In Tilburg is er toen nog een keer heel goed naar de logs gekeken en bleek een sensor (sorry, weet niet precies waar…) bij het accupack uit zijn houder te zijn waardoor het verkeerde gemeten werd. Teruggeklikt en nooit meer probleem gehad.
 
Zeker meegemaakt, Vanuit Kroatië ook de beslissing gemaakt om terug te rijden, geen airco en superchargen aan 15kWh....... die rit vergeten we niet meer.
bij mij was het inderdaad een klep in het koelsysteem, was geen dure reparatie maar de ellende er van was veel groter.


Toevallig had ik tegelijkertijd ook koplampen die uitvielen, was denk ik wel te relateren aan de hitte destijds (rond de 40gr)

Je kunt de ellende van de terugreis hier teruglezen, even skippen naar onderste deel van thread
 
Last edited:
Weet niet of het helemaal hetzelfde is maar ik heb vorig jaar in de winter met mijn toenmalige X uit 2017 in Oostenrijk de driewegklep moeten laten vervangen omwille van onvoldoende batterijkoeling. Deze klep verdeelt de koeling naar batterij en interieur en in 'mengmodus' werkt het voor de twee systemen.

Advies van SeC Aartselaar was om geen lange afstanden meer te rijden. Ik ben toen naar SeC Salzburg gereden voor herstel (dag zelf op gewacht +/- 4 uren) met een kostprijs rond 400 euro dacht ik.

Een van de weinige bewegende componenten in een EV ...
 
Met mijn 2018 MS ook gehad op vakantie. Toen was het gelukkig maar 28 graden in Duitsland. Niets te vinden door SEC. Ze hebben ook onderweg logs uitgelezen, niets. Alle sensors werkten en waren OK. Harde reset (helemaal uit) hielp soms. Na superchargen (niet tijdens….) ging het dan weer fout.
In Tilburg is er toen nog een keer heel goed naar de logs gekeken en bleek een sensor (sorry, weet niet precies waar…) bij het accupack uit zijn houder te zijn waardoor het verkeerde gemeten werd. Teruggeklikt en nooit meer probleem gehad.
FF harder nagedacht 😬 en factuur erbij gezocht:
“Alert: airconditioning reduced. See attachment. Timestamp: 25/08/2021 16:18.
The right RCCM actuator was out of position. Re-positioned the actuator. Performed a thermal test afterwards. HVAC system is working as designed without any problems.”
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik heb service mode even geactiveerd en krijg deze errors

Vooral

THC_d0016_chiller

En 1 keer ook

THC_w0142_rfrgSuctPress

Die van het lokale service center sprak ook van die klep…

Ik heb tot hiertoe enkel nog traag opgeladen en eigenlijk werkt alles perfect.

Weet iemand of the thermal test in service modus iets meer kan vertellen ?
 
41ADE901-C0C9-42DE-88EA-B458B4783C5A.jpeg


Dit komt uit de thermal test in service modus.. lijkt me dan vrij duidelijk wat probleem is ? 🤷‍♂️