Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de indruk dat de meesten hier hotel- en huisjesgangers zijn, maar wie weet zijn er ook nog kampeerders onder jullie? Wie heeft de ultieme camping met oplaadmogelijkheid?

Grote voorkeur voor wat zuidelijk maar ook weer niet te ver. We denken aan bijvoorbeeld de Dordogne. We gaan meestal voor het type kleine camping, natuur, rust, mooi uitzicht. Dus absoluut geen slagbomen, vijf ANWB sterren en animatie enzo ;). Ruime plekken en stroom bij de tent voor de koelbox en de telefoon is ook fijn.

Ik heb al heel wat campings gezien en vele gemaild maar tot nu toe nergens een prettige waar ik ook kan laden. Laat staan een beetje snel ;).
 
Ik heb de indruk dat de meesten hier hotel- en huisjesgangers zijn, maar wie weet zijn er ook nog kampeerders onder jullie? Wie heeft de ultieme camping met oplaadmogelijkheid?

Grote voorkeur voor wat zuidelijk maar ook weer niet te ver. We denken aan bijvoorbeeld de Dordogne. We gaan meestal voor het type kleine camping, natuur, rust, mooi uitzicht. Dus absoluut geen slagbomen, vijf ANWB sterren en animatie enzo ;). Ruime plekken en stroom bij de tent voor de koelbox en de telefoon is ook fijn.

Ik heb al heel wat campings gezien en vele gemaild maar tot nu toe nergens een prettige waar ik ook kan laden. Laat staan een beetje snel ;).

Hier nog een kampeerder.
Laden moet toch ongeveer overal kunnen? Stroom hebben ze overal wel. Weliswaar meestal wat langzamer maar toch.
 
Hier nog een kampeerder.
Laden moet toch ongeveer overal kunnen? Stroom hebben ze overal wel. Weliswaar meestal wat langzamer maar toch.
Dat zou ik ook verwachten... maar ik heb er nu al verschillende gemaild met deze vraag en ik krijg steevast een NEE. Kennelijk teveel gedoe ofzo... En de stroompunten bij de kampeerplekken zijn te laag afgezekerd.
 
Laden via regulier stopcontact

Dat zou ik ook verwachten... maar ik heb er nu al verschillende gemaild met deze vraag en ik krijg steevast een NEE. Kennelijk teveel gedoe ofzo... En de stroompunten bij de kampeerplekken zijn te laag afgezekerd.

Wij zitten bij camping le moulinal in de Dordogne, wij kunnen de auto pal naast de caravan zetten en kunnen laden via de Franse schuko stekker. Uiteraard slechts 12 km per uur, maar ach, dat is prima. We halen stroom uit de slaapkamer, raampje op een kier en Viola! We hebben we geluk qua opstelling, sommige andere caravans/tenten staan zodanig dat je waarschijnlijk een verlengkabel nodig hebt.

Succes!
 
Dat zou ik ook verwachten... maar ik heb er nu al verschillende gemaild met deze vraag en ik krijg steevast een NEE. Kennelijk teveel gedoe ofzo... En de stroompunten bij de kampeerplekken zijn te laag afgezekerd.

Te laag omdat t dan te lang duurt bedoel je? Of kan de Tesla niet laden met 6 of 8 ampère?

Edit: 6 km/uur laden is natuurlijk ook best wel traag... [emoji16]

Edit2: ik zou niet vooraf mailen. Als je aankomt en uitlegt dat je gewoon netjes wil betalen is er altijd n oplossing. Ook al is t maar n gewone schuko vanuit de receptie ofzo. Gewoon flink wat verlengsnoer em adapters meenemen.
 
Ik heb de indruk dat de meesten hier hotel- en huisjesgangers zijn, maar wie weet zijn er ook nog kampeerders onder jullie? Wie heeft de ultieme camping met oplaadmogelijkheid?

Grote voorkeur voor wat zuidelijk maar ook weer niet te ver. We denken aan bijvoorbeeld de Dordogne. We gaan meestal voor het type kleine camping, natuur, rust, mooi uitzicht. Dus absoluut geen slagbomen, vijf ANWB sterren en animatie enzo ;). Ruime plekken en stroom bij de tent voor de koelbox en de telefoon is ook fijn.

Ik heb al heel wat campings gezien en vele gemaild maar tot nu toe nergens een prettige waar ik ook kan laden. Laat staan een beetje snel ;).

Wij komen net terug van camping Les Gandins in de buurt van Clermont-Ferrand. Voldoet helemaal aan jouw eisen. Kijk maar op de website: domainelesgandins.com. Stroom is aanwezig ook bij de tent. Heb de familie die het beheert net geïntroduceerd in de wereld van de Tesla (heb oa de schoonzoon een ritje gegeven). Ondanks dat ze vooraf aangaven dat er niet geladen kon worden, hadden ze er geen probleem mee om de Tesla op de campingstekker te laden.
 
Afgelopen weken heb ik op verschillende campings in Z-Frankrijk gestaan. Dat waren allemaal grote campings, dus een heel ander verhaal dan zo'n boerderijcamping. Hoe dan ook, je kunt de auto altijd wel in een gewone stekkerdoos inpluggen.

De spanning is eigenlijk altijd laag. Ik vermoed dat dat komt doordat campings leidingen hebben van honderden meters. Ik kwam niet meer dan 205V tegen. De auto test eerst de spanning en gaat dan pas laden. Meer dan eens zakte de spanning daarop naar 185V.

Dan sta je te laden op 6A of 8A, nadat eerst wel eens een stop doorsloeg op 10A. Laadtempo is dan 6 tot 8 km per uur. Maar haast heb je niet.

Waar je op moet letten is dat het laden soms ook gewoon stopt. Komt misschien doordat de afname groter wordt door ijskastjes e.d. van de buren en daardoor de spanning te laag om nog te kunnen handlen. Soms start-ie weer uit zichzelf, soms moet je eerst ontkoppelen.

Overigens heb ik bij het inchecken telkens alleen een aansluiting gevraagd en niet meegedeeld dat ik daarmee de auto wilde opladen. Daar betaal je dan Euro 5 per dag voor en dat is een redelijk bedrag ook al zou je voltijds staan laden. Maar bij een kleine boerderijcamping is het natuurlijk beter dat even te overleggen.
 
Klopt, je kunt de auto natuurlijk gewoon aan de campingstroom hangen. Bij kleinere campings is het echter meestal verboden je auto bij de tent te parkeren (iets wat ik erg prettig vind, ik kijk liever naar het uitzicht dan naar al dat blik ;)).

En aangezien we het toch wel erg leuk vinden om er op uit te gaan, stadjes te ontdekken, etc etc, en de afstande in Frankrijk toch wel wat groter zijn, was ik dus toch wel op zoek naar een iets snellere mogelijkheid dan 6 a 10A. Vandaar. Maar goed, het is dus gelukt! Krijg nu ook van andere campings (had er een aantal gemaild) positieve feedback, ze hebben allemaal 16A 380V. Puur toeval denk ik, want voor gisteren heb ik er ook een aantal gevraagd en daar kon het allemaal niet!
 
Voor wie door wil rijden naar Spanje, Camping Macanet de Cabrenys is ook fijn. Klein, prachtig uitzicht op Pyrenieen. Zwembad, speelplek binnen en buiten. We zaten in huis ernaast, maar konden onze Tesla laden op één van de caravanplekken. Zonder te betalen overigens. De eigenaar vond t mooi, de camping was nog niet helemaal vol, waardoor er ook genoeg plek was. Maar anders was er denk ik ook wel wat geregeld. Camping is mooier dan hun website doet vermoeden.

En wij hadden inderdaad eerst een andere aansluiting, maar daar sloegen idd telkens de stoppen door. Bleek ook het internet uit te klappen. Ook van belang bij lage laadkwaliteit, als de UMC groen uitslaat, auto afsluiten en met rust laten, ook de app. Dan blijft er voldoende energie over om te laden.
 
Last edited:
Zijn er al die 's nachts geladen hebben op de Route du Soleil?

Ik rij altijd 's nachts om de drukte te vermijden, maar mijn madam zag dat niet zitten om 2 keer een gat in de nacht te staan laden op een verlaten plek. Uiteindelijk beslist om ICE gewijs te rijden. Op heel dat parcours vanuit Brussel geen enkele keer een Tesla gezien....
 
Ik ben eind Juni 's nachts heen gereden en overdag weer terug gereden. Overdag rijden beviel mij een stuk beter maar eind Juni was het natuurlijk nog niet zo druk als nu. Het klopt dat er 's nachts over het algemeen vrij weinig te beleven valt bij de verschillende superchargers maar het voordeel is wel dat het dan rustig is.
 
Ik ben eind Juni 's nachts heen gereden en overdag weer terug gereden. Overdag rijden beviel mij een stuk beter maar eind Juni was het natuurlijk nog niet zo druk als nu. Het klopt dat er 's nachts over het algemeen vrij weinig te beleven valt bij de verschillende superchargers maar het voordeel is wel dat het dan rustig is.

Bij de superchargers bij de Ibis hotels (Nancy en Vienne) is het zo geen groot probleem, die zijn 24u open en daar kan je altijd wel iets drinken in de bar en naar het toilet. Groter probleem zijn de 2 aan de kleinere hotels Nuits-Saint-Georges (sowieso al niet zo Tesla-minded) en Macon en uiteraard die van Metz en Orange, waar enkel een winkelcentrum is (maar wel een hotel in de onmiddellijke omgeving). Ook heel onaangenaam lijkt me die van Nimes die nog steeds op de bouwwerf van een hotel staat.