Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en zelfrijdende wagens

Wordt Model 3 zelfrijdend?

  • Ja

    Votes: 44 67.7%
  • Nee

    Votes: 17 26.2%
  • Ander antwoord.

    Votes: 4 6.2%

  • Total voters
    65
This site may earn commission on affiliate links.
Zelfrijdende wagens zijn de toekomst, daarover is is iedereen het eens . De enige vraag die nog rest is de snelheid waarmee dit wereldwijd zal uitgerold worden.
Bij de voorstelling van de Model 3 zagen we een lelijk stuur en geen dashboard. Met Autopilot heeft Tesla veel ervaring opgedaan en zijn er duizenden chauffeurs die dagelijks alle wegen verkennen.
In januari zei Elon Musk dat hij "binnen 2 jaar" zelfrijdende wagens op de weg verwacht, wat overeen komt met de tijdslijn van de Model 3.
Ze hadden het massaal aantal orders bij part 1 van de onthulling niet verwacht, maar pas bij part 2: "something huge is coming up".

Wordt de Model 3 de eerste zelfrijdende wagen?
 
Waar komt die "something huge is coming up" quote vandaan? dat klinkt wel spannend :)

Misschien kan de model 3 net zoals autopilot op meer type wegen complete stukken zelf rijden waarbij de bestuurder nog wel moet ingrijpen als er toch iets niet goed gaat maar veel verder als dat zal 't voorlopig denk ik niet komen. Volledig autonoom rijden in de zin van 's ochtends je auto instappen en op de parkeerplaats op je werk afgezet worden zonder zelf op te hoeven letten zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren. De hoeveelheid complexe situaties die voor een mens simpel zijn maar voor een computer maar moeilijk te ontcijferen zijn zijn legio en die zijn ontiegelijk moeilijk te programmeren. Een rotonde, een kind wat de weg op rent, verschillende weersomstandigheden, voor een mens allemaal makkelijk te ontcijferen maar een computer 'snapt' 't niet. Autopilot heeft nu al af en toe moeite om in sommige situaties überhaupt te snappen wat de lijnen tussen de rijbanen zijn!

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Musk zegt dat het binnen 2 jaar er zou kunnen zijn... dat kan ie toch zelf ook niet geloven. Uiteindelijk gaat het er echt wel komen maar dat gaat nog wel een tijdje duren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Toch zou het mij niet verbazen als er over 2 jaar een autopilot is die veiliger kan rijden dan een mens, ook binnen de bebouwde kom. Dus hij rijdt niet perfect (iets wat we natuurlijk wel zouden willen bij een autonome auto), maar de kans op een ongeval is in elk geval veel kleiner. Sommige situaties zijn wellicht lastig te interpreteren, maar als er meer sensoren en camera's zouden zijn (dus een autopilot versie 2.0), kan de auto juist veel meer tegelijkertijd zien en verwerken dan een mens zou kunnen. Als mens kijk je bijvoorbeeld naar één kant waar een vreemde situatie afspeelt (fietser met vreemd gedrag, overstekende kinderen, etc.), maar dan mis je informatie van de andere kant, waar natuurlijk best tegelijkertijd ook een vreemde situatie kan ontstaan. Een computer met meerdere sensoren/camera's kan dat allemaal tegelijkertijd zien en kan ook nog eens heel snel gecontroleerde beslissingen nemen, terwijl een mens misschien wel in paniek zou raken.

De ontwikkeling gaat best wel hard vind ik zelf. In de relatief korte tijd dat Tesla's autopilot rondrijdt is er ook al heel erg veel aan verbeterd. Bijvoorbeeld de eerste weken kreeg ik bijna elke dag wel een melding dat de autopilot ermee stopte en ik dus direct het stuur moest overnemen. Inmiddels heb ik die melding al maandenlang niet meer gezien. Ook bij hevige regenval functioneert autopilot veel beter; eerst begon hij dan te slingeren binnen de rijbaan en nu is dat vrijwel opgelost.

Ik vind het super knap wat ze kunnen met 1 camera, 1 radar en rondom wat 'parkeersensoren'. En dat is dan alleen wat we nu zelf zien vanuit onze Tesla's. Mobileye en Tesla zijn inmiddels vermoedelijk alweer veel verder qua ontwikkeling.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Als je het relateert aan de gereden kilometers hebben we nu al, met onze "primitieve" Autopilot 1.0 een systeem dat op meer dan 90% van onze route de auto zelf laat rijden. Als je ermee "vergroeid" raakt weet je van elkaar waar je even erbij moet zijn. Ergens hebben we als ervaren automobilist zelf ook een soort van automatische piloot. Laat je een ander rijden zul je onbewust mee gaan kijken als er een wat bijzondere verkeerssituatie nadert. Ik had het vroeger toen ik zeer regelmatig naar Hongarije reed met een collega uit de Gospelwereld. In de nacht wisselden we af waarbij er ook geslapen kon worden. Het is een paar keer gebeurd dat er anders werd gereden, omleiding bij file e.d. dat ik wakker werd omdat er "iets niet klopte".

Straks met Autopilot 2.0 zal dat weer een flink aantal stapjes verder gaan en zullen we wellicht buiten de bebouwde kommen de auto, die dan ook de gekozen route er in betrekt, vrij kunnen laten rijden. Zo gaan we naar de 100% waarbij die laatste paar procent, dus verkeer met veel fietsers en voetgangers etc. er zeker wel komt maar dat kan wat langer duren, ook omdat daar de regelgeving nogal wat inhaalsagen moet maken.

Gaat het om verplaatsen van aansluiting A op snelweg A naar aansluiting A op snelweg B dan zal het binnenkort best wel kunnen dat de auto dat zelf doet.
 
Sommige situaties zijn wellicht lastig te interpreteren, maar als er meer sensoren en camera's zouden zijn (dus een autopilot versie 2.0), kan de auto juist veel meer tegelijkertijd zien en verwerken dan een mens zou kunnen.

Een computer kan absoluut veel meer 'zien' als een mens en kan ook nog eens vele malen sneller reageren maar de crux zit 'm in het correct interpreteren van wat er gezien wordt en het adequaat daarop reageren, dat is dan weer iets waar een mens voorlopig veel beter in zal zijn.
 
Een computer kan absoluut veel meer 'zien' als een mens en kan ook nog eens vele malen sneller reageren maar de crux zit 'm in het correct interpreteren van wat er gezien wordt en het adequaat daarop reageren, dat is dan weer iets waar een mens voorlopig veel beter in zal zijn.
Dat is waar. Alleen denk ik wel dat het mogelijk moet zijn iets te maken dat veiliger rijdt dan een mens, ondanks dat misschien niet 100% van de situaties correct wordt geïnterpreteerd. Mensen maken soms domme fouten, kijk maar naar de hoeveelheid kop-staartbotsingen (zoals inrijden op een file). Ik denk dat zelfs de huidige autopilot die al wel voor een groot deel kan voorkomen.

Ik vond deze blog van Google overigens wel zeer interessant op het gebied van interpreteren van beelden. Ook als kinderen verkleed zijn voor Halloween moet de auto ze herkennen namelijk: Halloween’s a great time to get some extra learning done. This week, lots of…
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Ben het ermee eens dat onze AP's vandaag niet bepaald empathisch/hoffelijk reageren op het verkeer rondom hen, en ook nogal graag onnodig vangrails benaderen omdat ze per se midden in hun rijstrook willen blijven, ook in situaties waar we zelf voor meer ruimte zouden kiezen, maar als ze echt zelflerend zijn zullen ze zowel onze hoffelijkheid als onze anticipatie van "mogelijk slecht rijgedrag door anderen" en "onnodig gevaarlijke situaties" wel snel aanleren. Hoorde onlangs dat een Google Car vandaag leert dat ie een bocht in de bergen bijvoorbeeld wel ietwat mag afsnijden (zelfs al is er een doorlopende witte lijn) als ie zeker weet dat er geen tegenliggend verkeer is, zoals wij dat ook zouden doen.

Er was een tijd dat men beweerde dat een schaak- of Go-computer nooit een wereldkampioen schaken of Go kon verslaan :). Het gaat snel.

En AP 2.0 is nog iets anders natuurlijk. Vandaag hebben we het, zoals dicktump zegt, over 1 camera, 1 radar en rondom wat parkeersensoren. Da's natuurlijk niet serieus voor echt autonoom rijden, maar er komen andere dingen aan vermoedelijk!
 
De hardware een voldoende zijn om de auto zelfrijdend te maken. Zie Elon Musk visits Mobileye in Israel - Globes English. Inmiddels is de hardware goedkoper dan de software. De hardware zal in iedere auto hetzelfde zijn om zo min mogelijk versie verschillen te hebben. Daarnaast moet de nieuwe hardware de gegevens verzamelen en doorgeven aan de datacentra om de de auto's van informatie te voorzien wat ze kan verwachten op de route. Het is wachten op de nieuwe upgrades van de S en X, de werkpaarden voor deze klus. Het zal in paar jaar gebeurd zijn. Om de auto's zonder chauffeurs te laten rijden zal er nog wel een verkeersleiding ingericht moeten worden. Dit zal eerst wel via corridors gaan. Maar uiterlijk 2021 is het af en zijn de Tesla's de eerste taxi's zonder chauffeurs.
 
De juiste vraag is: zal de wet toelaten dat de auto zelfrijdend zal zijn...
Jawel, dat gaat zeker gebeuren. Wel kan er in het begin sprake zijn van toegelaten corridors, met bijv. 100 opstapplaatsen in een stadje en daartussen rijden ze dan zelf. Het gaat allemaal veel sneller dan we nu denken.

Toen in 2014 de AP werd ingebouwd duurde het een jaartje voordat men softwarematig zover was dat het werd vrijgegeven. Nu zal dat sneller gaan omdat de software zich nu ontwikkelt.

Overheden zullen onder druk komen te staan om mee te denken, enerzijds vanuit de innoverende hoek in positieve zin (helaas alleen Tesla) en anderzijds in negatieve zin door de bestaande industrie die het niet bijbeent en probeert te overleven.

Leuk dat we dit gaan meemaken.
 
Het gaat hier toch om jouw(/onze) mening/visie/wens Hans, of heb je een bron waaruit dit blijkt?

Van alles een beetje. Idee van sharing komt van Elon zelf en starten met veilige wegen, ik bedacht zelf de naam corridors, ligt eigenlijk voor de hand. Anders blijft alles hangen op de azijnliefhebber die het steeds over de tram, fietsers en voetgangers in Amsterdam blijft hebben :)

Hiermee maak je het toelatingsgedoe wat eenvoudiger.
 
Mijn vote:

Ja Model 3 wordt zelfrijdend.

Vraag die blijft is: Wanneer?

My vote: 2019

Er is een onderscheid.

1) Zelfrijdend waarbij je achter het stuur gaat zitten, de bestemming inspreekt, en dan rijdt hij zelf de hele rit maar moet je wel er zelf bij blijven. Dat zal naar ik aanneem wel in 2018/2019 gaan gebeuren.

2) Zelfrijdend waarbij de auto zonder bestuurder rijdt. Dat vraagt wat meer tijd maar als men het gaat willen dan gaat dat hard. Ik gok op uiterlijk 2020/2021 voor het autonoom diensten draaien door de auto's.
 
Er is een onderscheid.

1) Zelfrijdend waarbij je achter het stuur gaat zitten, de bestemming inspreekt, en dan rijdt hij zelf de hele rit maar moet je wel er zelf bij blijven. Dat zal naar ik aanneem wel in 2018/2019 gaan gebeuren.

2) Zelfrijdend waarbij de auto zonder bestuurder rijdt. Dat vraagt wat meer tijd maar als men het gaat willen dan gaat dat hard. Ik gok op uiterlijk 2020/2021 voor het autonoom diensten draaien door de auto's.

Ik refereer aan optie 1 in Nederland.
Poule maken?
 
azijnliefhebber die het steeds over de tram, fietsers en voetgangers in Amsterdam blijft hebben :)

Er is een onderscheid.

1) Zelfrijdend waarbij je achter het stuur gaat zitten, de bestemming inspreekt, en dan rijdt hij zelf de hele rit maar moet je wel er zelf bij blijven. Dat zal naar ik aanneem wel in 2018/2019 gaan gebeuren.

2) Zelfrijdend waarbij de auto zonder bestuurder rijdt. Dat vraagt wat meer tijd maar als men het gaat willen dan gaat dat hard. Ik gok op uiterlijk 2020/2021 voor het autonoom diensten draaien door de auto's.

Ik was een van azijnliefhebbers die het over mogelijk moeilijke situaties met voetgangers en fietser in Amsterdam had.
Maar dan wel doelend op de situatie die je in scenario 2 beschrijft. Het idee dat Tesla / Elon naar buiten bracht was namelijk dat de auto's die nu van de band rollen gebruikt kunnen gaan worden als je eigen taxi (om bijv. je kinderen naar school te laten brengen of naar huis te rijden na een gezellig dinertje).
Ik denk dat het nog lastig gaat worden dat met de huidige generatie auto's binnen afzienbare tijd te realiseren. Dus als ik nu een nieuwe Tesla koop, ga ik er (om teleurstelling te voorkomen) vanuit dat scenario 1 binnen een paar jaar haalbaar zal zijn, maar scenario 2 pas met een volgend model.
Maar dat is meer gevoel dan kennis...
 
  • Like
Reactions: Carl
Er is een onderscheid.

1) Zelfrijdend waarbij je achter het stuur gaat zitten, de bestemming inspreekt, en dan rijdt hij zelf de hele rit maar moet je wel er zelf bij blijven. Dat zal naar ik aanneem wel in 2018/2019 gaan gebeuren.

2) Zelfrijdend waarbij de auto zonder bestuurder rijdt. Dat vraagt wat meer tijd maar als men het gaat willen dan gaat dat hard. Ik gok op uiterlijk 2020/2021 voor het autonoom diensten draaien door de auto's.
Het wordt lastig denk ik.
1) is best te doen, maar wel met beperkingen (ik denk aan woonerven, inparkeren op rare plekken (schuin je voortuin in zie je soms bij mensen die geen echte oprit hebben enz.).
Al met al denk ik dat we in 2019 echt nog geen 100% 'handen los' zullen hebben.
Dat hoeft ook niet, ik denk dat een soort 'geleid' rijden al meer dan genoeg is. De auto zorgt dat ie nergens tegenaan botst, en jij vertelt met het stuur en de pedalen waar je heen wilt. Dus geef je in de buurt van een zijstraat een ruk naar rechts (aan het stuur of wellicht tegen die tijd de joystick ;)), dan zorgt de auto dat je zonder brokken de hoek om komt zeg maar.

Daarmee heb je ook geen afhankelijkheid van een niet goed de weg wetend navigatiesysteem want dat probeert men al 30 jaar goed te krijgen en ik ken geen enkel navigatiesysteem dat foutloos werkt.
(Ik ben in een vorig leven testingenieur geweest voor Philips CARiN/VDO Dayton en de problemen die ik toen beschreef vind ik nu nog steeds in de moderne navigatie systemen).

2) Dat is denk iets voor de veel latere termijn wanneer 1) zich ruimschoots bewezen heeft.
Er hoeft zich maar 1 ongeluk voor te doen met een kleuter of een boel schade met een op hol geslagen bestuurderloze auto en je hebt een groot verzekerings- en schuldfiasco met een mediacircus van jewelste. Ik schat zelf dat we minimaal een decennium verder zijn voordat dat geaccepteerd en gemeengoed is.
(euhh het rondkarren van een lege auto bedoel ik, niet die kapotte kleuter/fiasco's of mediacircussen, die hebben we nu al)
 
  • Like
Reactions: Carl