Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jedlix smart charging en nieuw Tesla Vehicle Command protocol

This site may earn commission on affiliate links.

NicoV

Active Member
Supporting Member
Jan 10, 2016
2,828
35,799
Belgium
Achtergrond: zie mijn post
Tesla, TSLA & the Investment World: the Perpetual Investors' Roundtable

Ik heb sedert begin deze week een nieuwe Model S en blijkbaar werkt Jedlix daar niet meer op. Wel nog op mijn oude Model 3. In januari zouden alle Teslas een update krijgen waardoor de oude REST API niet meer zal werken en Jedlix dus ook niet. Ook geen enkele (hobby) integratie met laadsystemen/batterijen etc omdat het commando om te starten en stoppen met laden niet meer zal werken.
De oplossing is de officiele Tesla Fleet API en Vehicle Command API ondersteunen, maar dat vereist behoorlijk wat meer werk en runtime kost waardoor voor een hobbyist het sop de kool niet meer waard is.
Is er iemand in een gelijkaardige situatie? Weet er iemand of Jedlix bezig is met de nieuwe API te ondersteunen? Ik heb gisteren dezelfde vraag bij Jedlix gesteld, en ook die feature request voorgesteld bij Jedlix, maar heb nog geen response hierover gehad. Mocht er iemand van Jedlix dit lezen, ik ben beta test kandidaat!
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Het was wel iets waar je op kon wachten.... Tesla kan onmogelijk al die hobbyprojecten die over de jaren heen (en soms zijn uitgegroeid tot een commercieel activiteit) blijven faciliteren.

Als ik het goed begrijp kan je trouwens die proxy van ze gebruiken en worden rest api commands dan vertaald naar de nieuwe commands.
 
Last edited:
Het was wel iets waar je op kon wachten.... Tesla kan onmogelijk al die hobbyprojecten die over de jaren heen (en soms zijn uitgegroeid tot een commercieel activiteit) blijven faciliteren.

Als ik het goed begrijp kan je trouwens die proxy van ze gebruiken en worden rest api commands dan vertaald naar de nieuwe commands.

Die hobbyprojecten die commerciele projecten geworden zijn zijn het probleem niet, die zullen wel overschakelen naar Tesla’s commerciele fleet API (Maar zullen ongetwijfeld een prijsstijging hebben om de API kost te compenseren).

Het probleem zijn de kleine integraties en scriptjes met allerhande ad hoc oplossingen om laden/batterijen/zonnepanelen en zo sturen. Die gaan van de ene op de andere dag niet meer werken. Het is ook niet duidelijk wat de kost gaat zijn mocht men de wil hebben om een Fleet API abo te nemen. Het huidige (en enige) ‘Discovery’ abonnement is gratis maar laat maar 1 call per 5 minuten per auto toe. Dat is al niet voldoende om bv. mijn code om mijn capaciteitstarief kost te minimaliseren goed te doen werken.
Ik ben wel tempted om mijn code aan te passen, maar dan zal ik toch eerst moeten duidelijkheid hebben over de finale fleet abo kost.
 
Je zou zeggen da's misschien een oplossing die Jedlix moet uitdenken?

Ik ben enigszins verbaasd over de trage rollout van 3rd party clubs naar de nieuwe API, maar anderzijds zijn er een hele hoop monitoring apps die ook met 1 call per 5 minuten niet toekomen, en dat die nieuwe API nog erg work in progress is.

Dat jouw nieuwe auto niet werkt is omwille van onderstaande tijdslijn:

1702739661532.png


 
Ik ben enigszins verbaasd over de trage rollout van 3rd party clubs naar de nieuwe API
Ik niet. Die nieuwe API is publiek gemaakt rond 12 oktober (zie mijn post Tesla, TSLA & the Investment World: the Perpetual Investors' Roundtable).
Ik kan me niet herinneren of die deprecation warnings er toen al op stonden of niet, maar in elk geval is 2.5 maand tijd voor de meeste organisaties veel te weinig om zo’n migratietraject een business case voor te vinden, op te starten, budget voor te vinden, test en development resources te vinden etc.
Voor zaken waar dit de core business is, zoals TeslaFi en Jedlix zal dit hopelijk nog meevallen (toch als die groter zijn dan de spreekwoordelijke 2 man en een paardekop), maar alle andere integraties zullen voor een voldongen feit gesteld worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek