Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Problemen met TWC CHG_u007 en CC_f016

This site may earn commission on affiliate links.
Een maand verder en ik heb het probleem alleen gisteren weer gezien. Ik denk dat ik nu wel weet wat de oorzaak was. Ik was bezig met de ontwikkeling van TWCManager dat ik gebruik om de TWC aan te sturen. Daarbij heb ik een aantal keer kort na elkaar de softwarematige TWC-master herstart. Normaal vindt de TWC-slave (de daadwerkelijke Tesla Wall Charger dus) dat prima, ik doe dat wel vaker. Maar gisteren heb ik de TWC vlak hierna omgeplugd van mijn MY naar mijn MS. Op dat moment gaf de TWC een error aan de MS en gaan de rode leds aan. Pas na het uit- en aanzetten van de TWC kreeg ik weer groen licht en kon ik de MS gaan laden.
Ik heb daar wel vaker problemen mee gehad. De TWC herstarten hielp dan. Na de upgrade van mijn laadpoort werkte het plannen niet meer dus ik ga nu weer (terug) naar een SmartEVSE.

wbt het gepland laden: Als ik de laadkabel inplugde terwijl ik in TWCManager een laadtijd had ingesteld wachtte de TWC netjes met laden maar dit werkte niet betrouwbaar. Toen ik mijn laadpoort verving door een Gen 1,5 werkte dit niet meer en begon de TWC altijd te laden. Het gedrag bij de gen 1 laadpoort was dus niet de bedoeling.
 
@cousin_IT Hoe lang geleden was dat? TWCManager staat nu toe dat er na het inpluggen even geladen wordt met het minimum ingestelde vermogen. Ik dacht 1 minuut. Dit is om de auto niet direct te stoppen zodat die in de stress schiet. Daarna stuurt TWCManager het StopCharging commando en pas weer StartCharging als de geplande tijd is aangebroken.

Ik heb een paar keer gehad dat de Tesla onverwacht toch niet was geladen, maar er is recent wat code van mij gemerged die dat verhelpt. Als er een nieuwe policy (zoals een schedule) actief wordt probeert hij nu sowieso 1 keer het laden te starten. Sinds ik deze code draai (2 maanden nu) heb ik dat probleem niet meer gezien.
 
@cousin_IT Hoe lang geleden was dat? TWCManager staat nu toe dat er na het inpluggen even geladen wordt met het minimum ingestelde vermogen. Ik dacht 1 minuut. Dit is om de auto niet direct te stoppen zodat die in de stress schiet. Daarna stuurt TWCManager het StopCharging commando en pas weer StartCharging als de geplande tijd is aangebroken.

Ik heb een paar keer gehad dat de Tesla onverwacht toch niet was geladen, maar er is recent wat code van mij gemerged die dat verhelpt. Als er een nieuwe policy (zoals een schedule) actief wordt probeert hij nu sowieso 1 keer het laden te starten. Sinds ik deze code draai (2 maanden nu) heb ik dat probleem niet meer gezien.
Is alweer 1-2 maandjes geleden en was met mijn eigen fork van de oorspronkelijke TWCManager die ik had aangepast. Ga nu weer “gewoon” een SmartEVSE aansluiten zodat ik kan switchen tussen 1 en 3 fase laden.
 
Die lader heeft een temperatuurbewaking maar die lijkt stuk of minstens wispelturig. Je kan die omzeilen door een weerstandje te plaatsen ipv die temperatuursensor. Je verliest dan de veiligheid maar kan wel opnieuw laden.
Welke weerstandswaarde? Plaatsen in wallbox zelf veronderstel ik, stekker is niet open te krijgen. Jammer dat er geen vervangkabels zijn.
 

in case your new charging cable does not have a temperature sensor you have to replicate the signal. Because the original cord had a temperature-sensitive resistor, we can use a regular resistor with 10K Ω which resembles a temperature of 20°C/68°F. (Again, I am no electrician and can not be held accountable for this guide! Please use your temperature sensor if your cable has one). The wallbox will measure the resistance against the PE of the charging cable. Thus we will connect the 3. terminal via a 10K Ω resistor to the PE of the charging cable.