Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Problemen met TWC CHG_u007 en CC_f016

This site may earn commission on affiliate links.

RichieB

Collaborator
Oct 27, 2017
1,298
1,103
Netherlands
Onze TWC gen2 van 5,5 jaar oud heeft het altijd prima gedaan. Vorige week kleurde hij (en de laadpoort van onze MS) opeens rood. Foutmeldingen op het scherm:

CHG_u007 Rapportagefout laadapparatuur
CC_f013 Kan niet opladen: laadgreep te warm

Die laatste is echt onzin: het is nogal koud buiten en de lader was ongebruikt. 3 seconden de reset knop indrukken verhielp het direct. Totdat afgelopen dinsdag hetzelfde gebeurde. Ook mijn MY wilde niet meer laden met vergelijkbare meldingen in het scherm. Na veel resetten (met de knop en automaat in de meterkast) ging mijn MY weer laden. Woensdagochtend omgeprikt naar de MS zonder succes. Wat ik ook deed, het laden wilde niet starten. Ook mijn MY pakte de lader niet meer. Gelukkig stond er een TWC gen2 op marktplaats, dus die heb ik gehaald en vrijdag geïnstalleerd. Vannacht zowel de MY en MS weer lekker vol geblazen maar nu heb ik verdorie weer hetzelfde probleem. De MS wil niet laden met exact dezelfde foutmeldingen. De MY doet het nog wel dus nu verdenk ik toch de MS. Het vreemde is dat de MS wel prima op 1 fase 13A laadt met de granny charger.

Heeft iemand dit ooit ook aan de hand gehad?

De meldingen van MY zijn:

CC_a013 Kan niet opladen: laadgreep te warm
CC_a018 Kan niet opladen: probleem autoverbinding


IMG_0250.jpeg

IMG_0246.jpeg
 
Last edited:
Die lader heeft een temperatuurbewaking maar die lijkt stuk of minstens wispelturig. Je kan die omzeilen door een weerstandje te plaatsen ipv die temperatuursensor. Je verliest dan de veiligheid maar kan wel opnieuw laden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Gtech
Die lader heeft een temperatuurbewaking maar die lijkt stuk of minstens wispelturig. Je kan die omzeilen door een weerstandje te plaatsen ipv die temperatuursensor. Je verliest dan de veiligheid maar kan wel opnieuw laden.
Ik heb de hele TWC vervangen door een ander.. zit de temperatuurbewaking in de laadpoort van de MS?

Kan het niet aan de bedrading liggen? Lijkt me sterk dat beide TWC’s het identieke defect hebben.
De bedrading is 5x6 mm2 en functioneert prima. Vanochtend nog 2 uur met 3x24A geladen toen de zon scheen. Dus daar lijkt me niets mis mee.
 
Heb je al geprobeerd om de S aan een openbare laadpaal te laden?

In de vaste laadkabel van de TWC zitten dunne draadjes die na verloop van tijd breken of slecht contact maken. Zeker met koude temperaturen is buigen van de kabel funest. Ze hadden wellicht beter de dunne draadjes aan de binnenkant kunnen doen ipv aan de buitenkant.

IMG-20220701-WA0013.jpg


Temp sensor kan je inderdaad prima bypassen als dat de enigste draad is met een onderbreking. Een gewone reguliere laadkabel heeft deze sensor tenslotte ook niet.

Spijtig dat Tesla de kabels van de TWC dan ook niet los verkoopt, ze verkopen liever een nieuwe TWC dat snap ik wel maar vanuit duurzaam oogpunt niet helemaal oké vind ik.
 
Heb je al geprobeerd om de S aan een openbare laadpaal te laden?
Nee, dat is nog niet nodig geweest. We zijn de week doorgekomen met de granny charger.

In de vaste laadkabel van de TWC zitten dunne draadjes die na verloop van tijd breken of slecht contact maken. Zeker met koude temperaturen is buigen van de kabel funest. Ze hadden wellicht beter de dunne draadjes aan de binnenkant kunnen doen ipv aan de buitenkant.
Dat is inderdaad niet ondenkbaar, maar wel frappant dat beide TWC's dan dit euvel hebben. Mijn originele is 5,5 jaar oud en heeft 56.000 kWh geleverd. Die van marktplaats was (volgens de verkoper) 4 jaar oud en heeft 14.000 kWh geleverd. Die is dus veel minder gebruikt en zou dit probleem nog niet moeten hebben.

Temp sensor kan je inderdaad prima bypassen als dat de enigste draad is met een onderbreking. Een gewone reguliere laadkabel heeft deze sensor tenslotte ook niet.
Ok, dus de temperatuursensor zit daadwerkelijk in de TWC plug.
@fivari Hoe groot moet de weerstand zijn en waar plaats ik die precies?

Spijtig dat Tesla de kabels van de TWC dan ook niet los verkoopt, ze verkopen liever een nieuwe TWC dat snap ik wel maar vanuit duurzaam oogpunt niet helemaal oké vind ik.
Ja, heel jammer. De stekker van mijn oorspronkelijke TWC was na die duizenden keren inpluggen ook een beetje gaar aan het worden. Een losse stekker monteren (te koop bij evChargeking) zag ik niet zo zitten, dus ik was al naar het kijken naar het vervangen van de hele kabel.

Na een reset via de automaat heeft de MS vannacht gewoon prima op schema geladen.
 
Last edited:
Dat is inderdaad niet ondenkbaar, maar wel frappant dat beide TWC's dan dit euvel hebben. Mijn originele is 5,5 jaar oud en heeft 56.000 kWh geleverd. Die van marktplaats was (volgens de verkoper) 4 jaar oud en heeft 14.000 kWh geleverd. Die is dus veel minder gebruikt en zou dit probleem nog niet moeten hebben.

Het aantal handelingen met de kabel (indien er een kabelbreuk is) is toch niet recht evenredig met het aantal geladen kWh.
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat we met de 7m kabel die zo hebben misbruikt dat er kabelbreuk is ontstaan. Doordat hij zo lang is staat er nooit spanning op.
Door zijn eigen gewicht maakt hij een knik voorbij het handvat.
Bij het wegbergen plooi je die knik er uit. Dus bij elke laadbeurt gaat die er 2 in en uit. Samen met de temperatuurverschillen een ideale cocktail voor kabelbreuk als het ontwerp niet goed zit.
Bij mij is nu het rubbertje losgescheurd bij de ingang van het handvat. Kabelbreuk zal wellicht volgen.
Maar zoals gezegd sedert ongeveer 2018 is het ontwerp waarschijnlijk beter.
Vroeger trof ik ook veel destination chargers aan met een kapotte kabel.
Je moet die kabel als een slijtonderdeel beschouwen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Gtech and RichieB
De oude kabelversie had snel last van draadbreuk van een van de signaalkabels. Bij het handvat, zoals @Phil V al aangaf. Het laden kon een tijdje goed gaan om dan weer in storing te vallen.
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, zit er glans-verschil tussen het oude type zwarte kabel en de verbeterde versie. De nieuwe glimt veel minder. Het staat mij ook bij dat ie net een streep dikker lijkt.
@RichieB, ik zit met je mee te denken over de mogelijke oorzaak. Wellicht kan je met deze info zien of je een TWC met de oude (accident prone) kabelversie hebt aangeschaft?
 
We zijn weer en week verder. Het laden met de vervangende TWC is zonder problemen gegaan op 1 incident na. Donderdagavond was de MS ingeplugd (wachtende op het TWCManager schedule van 2:00 's nachts) maar brandde de TWC rood. De reset knop indrukken maakte geen verschil (resetten deed hij niet). Echter bij de stekker uit de MS halen sprong de TWC meteen op groen. Weer terugsteken in de MS zorgde ervoor dat het laden ging starten. Heel vreemd weer. Het schedule om 2:00 uur starte normaal.

Ik zou nu eigenlijk de MS gaan verdenken, maar mijn MY heeft toch ook echt CC_a013/CC_a018 meldingen gegeven (met de oude TWC). Ik heb wat meer documentatie gelezen mbt het RS485 protocol van de TWC en de TWC kan kennelijk ook in een foutmodus schieten die niet met de reset knop is op te lossen (alleen met de automaat in de meterkast). Dus de MS zou de TWC in error kunnen laten schieten waardoor deze de MY ook niet meer kan laden. Dit verklaart niet de CC_a013/CC_a018 meldingen van de MY natuurlijk.

Wordt vervolgd.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Een maand verder en ik heb het probleem alleen gisteren weer gezien. Ik denk dat ik nu wel weet wat de oorzaak was. Ik was bezig met de ontwikkeling van TWCManager dat ik gebruik om de TWC aan te sturen. Daarbij heb ik een aantal keer kort na elkaar de softwarematige TWC-master herstart. Normaal vindt de TWC-slave (de daadwerkelijke Tesla Wall Charger dus) dat prima, ik doe dat wel vaker. Maar gisteren heb ik de TWC vlak hierna omgeplugd van mijn MY naar mijn MS. Op dat moment gaf de TWC een error aan de MS en gaan de rode leds aan. Pas na het uit- en aanzetten van de TWC kreeg ik weer groen licht en kon ik de MS gaan laden.