Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Euh, zoals je de slides ziet geldt er ook voor auto's uit 2013 vanaf 2019 een maximale korting van €9k. Dat zal ook gelden voor auto's die in 2018 worden geleverd. Alleen auto's van voor 2017 hebben nog 60 maanden 4% volgens mij. Vanaf 2017 vallen ze onder het nieuwe regime.
Ik zie eigenlijk maar 1 afwijking ten opzichte van de autobrief II, en dat is dat ze overal met 25% basistarief bijtelling rekenen in plaats van 22%, terwijl het basistarief voor 2018 - 2020 op 22% is gesteld.
Verder was al bekend dat de autobrief II tot en met 2020 geldt, en dat na de eerste 60 maanden je vervolgens per jaar de dan geldende regeling moet toepassen (zoals in het voorbeeld op de 2e slide).
Nieuw is dus dat er op die slides met 25% wordt gerekend in plaats van 22%. Aangezien het al bijna 2018 is, lijkt me dat gewoon een dikke vette fout, wat dus in mijn ogen de geloofswaardigheid van die slides onderuit haalt. Het zou namelijk betekenen dat er in 2018 7% ipv 4% bijtelling zou zijn voor EV's wat niet strookt met alle teksten die op de overheid sites en autobrief II staan.
 
De kabinetsplannen laten mij niet los.

Ontdek de denkfout in onderstaande zin op blz. 38 Regeerakkoord:

“Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Uitfasering van de fiscale stimulering van emissieloze auto’s wordt in lijn gebracht met deze ambitie.”Regeerakkoord 'Vertrouwen in de toekomst'

Alsof elektrisch rijden in de komende drie jaren de noodzakelijk vlucht krijgt onder de dreiging van gelijkstelling aan gewoon benzine/dieselrijden, met bijbehorende bijtelling, bpm (?!) en wegenbelasting.

Levering in NL van een zakelijke 3 na 1 januari 2019 zal dus in fases fiscaal onvoordeliger worden.
En nu wordt het speculeren over scenario’s. Stel nu, op grond van de power points van de overheid die in dit draadje getoond werden, dat de bijtellingsregeling als de eerste aanzet voor die ‘uitfasering’ per saldo 18% per 1 januari 2019 wordt.

Wie wil voor een Model 3 long range ad € 51.100 (zie post @CO2CLEAN ) maal 0,18 = € 9.198 bijtelling slikken? Aannemende dat die € 51.100 niet ook nog eerst met BPM verhoogd zou worden.

En dan wordt het persoonlijk: ik niet, denk ik. Betere keuze voor mij lijkt dan:
ofwel mijn huidige S na 2020 privé gaan rijden en deze ‘oprijden’ met alle risico’s van kostenverhogende reparaties van dien;
ofwel nog in 2018 een nieuwe S kopen (ok, die heeft geen trekhaak, maar de 3 heeft die evenmin :D), met weemoed afscheid nemen van mijn mooie diepblauwe ‘classic AP1’, het waardeverlies accepteren en dan nog vijf jaar zakelijk in een nieuwe S met 4% bijtelling rijden. Zit ik alleen met de kleurkeuze.:)

Daarna is er misschien wel een groen kabinet dat bereid is echte keuzes te maken.

Dit betekent wel dat ik mijn beslissing al over een maand of vier moet nemen. Ik ben benieuwd hoeveel zakelijke NL rijders ook in dit schuitje zitten, zoals @Glitch bijvoorbeeld.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
De kabinetsplannen laten mij niet los.

Ontdek de denkfout in onderstaande zin op blz. 38 Regeerakkoord:

“Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Uitfasering van de fiscale stimulering van emissieloze auto’s wordt in lijn gebracht met deze ambitie.”Regeerakkoord 'Vertrouwen in de toekomst'

Alsof elektrisch rijden in de komende drie jaren de noodzakelijk vlucht krijgt onder de dreiging van gelijkstelling aan gewoon benzine/dieselrijden, met bijbehorende bijtelling, bpm (?!) en wegenbelasting.

Levering in NL van een zakelijke 3 na 1 januari 2019 zal dus in fases fiscaal onvoordeliger worden.
En nu wordt het speculeren over scenario’s. Stel nu, op grond van de power points van de overheid die in dit draadje getoond werden, dat de bijtellingsregeling als de eerste aanzet voor die ‘uitfasering’ per saldo 18% per 1 januari 2019 wordt.

Wie wil voor een Model 3 long range ad € 51.100 (zie post @CO2CLEAN ) maal 0,18 = € 9.198 bijtelling slikken? Aannemende dat die € 51.100 niet ook nog eerst met BPM verhoogd zou worden.

En dan wordt het persoonlijk: ik niet, denk ik.
@Glitch bijvoorbeeld.
Voor degenen die hier een S of X rijden met 0 of 4% is het vooruitzicht om ooit naar 18% bijtelling te moeten ronduit verschrikkelijk. brrrr....

Aan de andere kant heb ik voor de Tesla-tijd jaren en jarenlang 20-25% bijtelling betaald. De model 3 nieuwkomers, waarvan de meesten zakelijke (werknemer) leaserijder zullen het gaan zien als een mooie meevaller om van 25% toch naar 18% te kunnen gaan.
 
Euh, zoals je de slides ziet geldt er ook voor auto's uit 2013 vanaf 2019 een maximale korting van €9k. Dat zal ook gelden voor auto's die in 2018 worden geleverd. Alleen auto's van voor 2017 hebben nog 60 maanden 4% volgens mij. Vanaf 2017 vallen ze onder het nieuwe regime.
Hier moet ik even op kauwen: als dat bewaarheid wordt, dan blijf ik de S rijden tot ie op is.
 
Euh, zoals je de slides ziet geldt er ook voor auto's uit 2013 vanaf 2019 een maximale korting van €9k. Dat zal ook gelden voor auto's die in 2018 worden geleverd. Alleen auto's van voor 2017 hebben nog 60 maanden 4% volgens mij. Vanaf 2017 vallen ze onder het nieuwe regime.

Waar komt die 9k eigenlijk vandaan? Is dat een nieuw max korting voor elektrische auto's in 2019 en 2020? Als dat zo is zou de bijtelling op een model 3 t.w.v. 50k voor 2019 en 2020 dus (50 * 25%) - 9000 = 3500 worden en vanaf 2021 25% = 12.500?
 
Voor degenen die hier een S of X rijden met 0 of 4% is het vooruitzicht om ooit naar 18% bijtelling te moeten ronduit verschrikkelijk. brrrr....

Aan de andere kant heb ik voor de Tesla-tijd jaren en jarenlang 20-25% bijtelling betaald. De model 3 nieuwkomers, waarvan de meesten zakelijke (werknemer) leaserijder zullen het gaan zien als een mooie meevaller om van 25% toch naar 18% te kunnen gaan.

Precies. Eerlijk gezegd vind ik de meeste reacties in dit draadje wat overtrokken.

Natuurlijk is het niet leuk dat de bijtelling omhoog gaat voor BEVs. Alleen had je dat al lang kunnen weten, het staat immers in de Autobrief II.

Net als Ernst denk ik juist dat het niet uitmaakt voor de grote markt, die hebben dan een voordeel. Dat de meesten hier, de pioniers, waarschijnlijk de BTW kunnen aftrekken EN de bijtelling moeten betalen, doet niets af aan het feit dat het voor werknemers altijd interessant is. Die betalen straks net iets minder bijtelling voor een M3 dan voor een ICE en voor de werkgever is er dan geen verschil (BPM even buiten beschouwing latende).

Het is denk ik ook helemaal niet wenselijk dat straks heel veel weggebruikers geen bijtelling betalen, evenals wegenbelasting. Uiteindelijk ‘moet’ de regering dat geld ergens vandaan halen dus dan komt het wel op een andere manier in je belasting terecht...
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Precies. Eerlijk gezegd vind ik de meeste reacties in dit draadje wat overtrokken.

Natuurlijk is het niet leuk dat de bijtelling omhoog gaat voor BEVs. Alleen had je dat al lang kunnen weten, het staat immers in de Autobrief II.

Net als Ernst denk ik juist dat het niet uitmaakt voor de grote markt, die hebben dan een voordeel. Dat de meesten hier, de pioniers, waarschijnlijk de BTW kunnen aftrekken EN de bijtelling moeten betalen, doet niets af aan het feit dat het voor werknemers altijd interessant is. Die betalen straks net iets minder bijtelling voor een M3 dan voor een ICE en voor de werkgever is er dan geen verschil (BPM even buiten beschouwing latende).

Het is denk ik ook helemaal niet wenselijk dat straks heel veel weggebruikers geen bijtelling betalen, evenals wegenbelasting. Uiteindelijk ‘moet’ de regering dat geld ergens vandaan halen dus dan komt het wel op een andere manier in je belasting terecht...

Op zich eens met de lange termijn (ook dat ik een beetje overdrijf;)), maar ik bezie het vooral in het licht van de transitiefase waar we net aan begonnen zijn.

Daar maak ik mij inderdaad wat zorgen over, omdat ik denk dat alleen met extra en stevige subsidies (ook voor prive eigendom!) de ev doorbreken zal. Als je dat nu niet doet, stagneert het.
De overheid bouwt de steun af, zonder dat daar iets voor in de plaats komt. Dat is m.i. voorzienbaar onverstandig.

Inzake correlatie tussen steun en markt: zie wat er gebeurde bij de PHEV’s na afbouw steun, toch? Zie evenzeer wat er in Noorwegen gebeurde. Causaal verband is evident.
 
  • Like
Reactions: Pepp
Precies. Eerlijk gezegd vind ik de meeste reacties in dit draadje wat overtrokken.
Natuurlijk is het niet leuk dat de bijtelling omhoog gaat voor BEVs. Alleen had je dat al lang kunnen weten, het staat immers in de Autobrief II.

Wat we allang wisten is dat...
1. ten tijde van aanschaf van <30-11-2013 BEV's werd gesteld dat na 60 maanden het dan geldende regiem zou gaan volgen voor wederom 60 maanden;
2. in de autobrief II (19-06-2015) staat dat de begrenzing tot 4% over de eerste € 50.000 per 2019 in gaat;
"Daarom begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor volelektrische voertuigen tot het deel van de catalogusprijs tot € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22 te vallen." In 2018 (plus 60 maanden daarna) kan dus voor de <30-11-2013 BEV's van beperking geen sprake zijn;
3. de Belastingdienst ook nu nog op haar site de 60 maanden/60maanden-regeling heeft staan.
Schermafbeelding 2017-11-23 om 13.58.37.png

Niet voor niets concludeert de ANWB op basis hier van:

De recente presentatie zoals in dit draadje gepost,

schoffeert deze afspraken en communicatie. Dat is onbetrouwbaar en onbehoorlijk bestuur. Daar is niets overtrokken aan.
Dat wordt nog wat bij de belastingrechter.
 

Attachments

  • ANWB.png
    ANWB.png
    48.5 KB · Views: 80
  • belastingbrein.jpeg
    belastingbrein.jpeg
    219.6 KB · Views: 56
  • Informative
Reactions: JCK
.
Wat we allang wisten is dat...
1. ten tijde van aanschaf van <30-11-2013 BEV's werd gesteld dat na 60 maanden het dan geldende regiem zou gaan volgen voor wederom 60 maanden;
2. in de autobrief II (19-06-2015) staat dat de begrenzing tot 4% over de eerste € 50.000 per 2019 in gaat;
"Daarom begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor volelektrische voertuigen tot het deel van de catalogusprijs tot € 50.000. Het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 komt vanaf 2019 in het algemene bijtellingspercentage van 22 te vallen." In 2018 (plus 60 maanden daarna) kan dus voor de <30-11-2013 BEV's van beperking geen sprake zijn;
3. de Belastingdienst ook nu nog op haar site de 60 maanden/60maanden-regeling heeft staan.
View attachment 262358

Niet voor niets concludeert de ANWB op basis hier van:

De recente presentatie zoals in dit draadje gepost,

schoffeert deze afspraken en communicatie. Dat is onbetrouwbaar en onbehoorlijk bestuur. Daar is niets overtrokken aan.
Dat wordt nog wat bij de belastingrechter.
Waar is die tekst te vinden dat het geldende regime voor wederom 60 maanden geldt? Ik heb wel eens een ambigue tekst gezien die eventueel zo interpreteerbaar was, maar ik heb ook teksten gezien die omschreven dat na 60 maanden het geldende regime per jaar genomen moest worden...

Die presentatie bevat ook 25% ipv 22% tarief wat niet klopt dus ik hecht er allemaal niet veel waarde aan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een ambtenaar niet helemaal op de hoogte is van de geldende regels.
 
Die presentatie bevat ook 25% ipv 22% tarief wat niet klopt dus ik hecht er allemaal niet veel waarde aan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een ambtenaar niet helemaal op de hoogte is van de geldende regels.

Het lijkt me niet verstandig om grote beslissingen te ondernemen om basis van een foto van een powerpoint op een bijeenkomst. Overigens, het is ook weinig professioneel om een presentatie te beginnen met 'Game Over'. Voorlopig ga ik uit van deze informatie: Eerste kenteken afgegeven in 2013

Hoelang geldt het percentage?
Valt uw auto in een verlaagd bijtellingspercentage? Dan geldt dat percentage voor een periode van 60 maanden.
Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.

Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor van 60 maanden.

#ClassicForever
 
  • Informative
Reactions: basvk and JCK
ik heb ook teksten gezien die omschreven dat na 60 maanden het geldende regime per jaar genomen moest worden
Dat is voor auto's die in 2017 te naam zijn gesteld Datum eerste toelating in 2017

Overigens is dat ook de eerste keer dat er sprake is van een bijtelling van 'Algemeen bijtellingspercentage' (25%) met een verlaging van 18%. In alle voorgaande jaren was er een concreet percentage. Nu weet ik niet wat de gedachte daarachter is, maar ik kan me voorstellen dat dit iets makkelijker is aan te passen. Op het moment dat je het beleid wilt wijzigen blijft de bijtelling altijd 25%, maar hoeft je alleen te sleutelen met de korting.
 
  • Informative
Reactions: basvk and JCK
Tweede versie van "Who killed the electric car".

Velen van ons willen elektrisch rijden en om dat te kunnen doen ben je genoodzaakt om een veel duurdere auto te kopen dan je normaal doet, zeg maar 100% duurder.

Niet alleen Tesla, neem een Leaf, Ampera-E, Ionic etc. Allemaal auto's die in vergelijkbare benzinevariant in de regel 50% goedkoper zijn.

De lage bijtelling maakt dan overstap mogelijk. Er is geen enkele aanwijzing dat er in de prijsverhoudingen iets gaat veranderen.

Wie is dan zo gek om eerst een dubbel zo dure auto te kopen en vervolgens daarover ook nog eens 25% bijtelling?
Dus zakelijk gebruik van deze EV's is onwaarschijnlijk. Privé zijn ze ook te duur.

Dan wordt het, dat zou ik zeker overwegen, gewoon weer een benzineauto, al dan niet nieuw.

En:

Je koopt nu een Tesla voor zeg een ton. Je weet dat je daarover 5 jaar 4% bijtelling hebt en dat daarna het wordt verhoogd omdat over het meerdere van 50k het normale tarief geldt. Dat calculeer je in bij de verkoopverwachting na die vijf jaar.
Nu wordt het zo dat de S in de verkoop komt na 5 jaar gebruik en flink kilometers en stel de vraagprijs 40K bedraagt. De nieuwe koper, wil hij hem zakelijk gaan rijden wordt geconfronteerd met een bijtelling van 25% over 100k, dus meer dan 2k bijtelling per maand.
Dus, onverkoopbaar!

Waarom niet wachten tot de prijsverschillen tussen ICE en EV zijn geminimaliseerd? Dan hebben ze een punt. Nu is het stimuleren van ICE's (hoe kan het dat die lobby zo succesvol kan zijn?)

Wordt het niet tijd dat dit onder brede aandacht wordt gebracht?

Overigens is het hele bijtellingsverhaal een gekunstelde manier om geld binnen te harken. Iemand die voor zijn werk veel op de weg zit heeft er recht op dat hij dat kan doen met een daarop afgestemde auto, waarvoor de werkgever bedrag X betaalt.
Zou hij geen zakelijk rijder zijn zou hij (zou in mijn geval zeker zo zijn) privé in ofwel een auto in een lagere klasse en waarschijnlijk dan ook nog wel een gebruikt exemplaar kopen. Nooit zou hij dezelfde auto kopen als die waar hij voor de baas in rijdt.
Dat hij compenseert voor het voordeel dat hij heeft omdat hij de auto ook privé kan pakken is redelijk. Dat hij in vier (!) jaar de totale waarde van de bedrijfsauto inclusief BTW bij zijn inkomen moet optellen is diefstal. Dit zou moeten zijn gebaseerd op de daadwerkelijk bespaarde kosten, ofwel die welke hij als privépersoon gemaakt zou hebben als maximum. Welke norm je daar moet aanhouden is even lastig maar daar komen ze wel uit, want het lukt ook altijd als het gaat om een hogere belasting erdoor te krijgen.

Wat mij betreft gaan ze terug naar de tekentafel
 
Artikel 3.20, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. De onttrekking, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, wordt op jaarbasis verlaagd met 18% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is, met dien verstande dat het bedrag van de verlaging ten hoogste € 9.000 bedraagt indien de auto niet wordt aangedreven door een motor die kan worden gevoed met waterstof.
Ik begrijp de presentatie niet. Volgens mij staat er in de wetgeving dat alle auto's 22% bijtelling hebben. Per 1 januari 2019 wordt de wetgeving als hierboven. Dit betekend 22% voor een Electrische auto met korting van 18% tot maximaal € 9.000. Nieuwe EV stel per 1 februari 2019: € 60.000. Bijtelling: 22% x € 60.000 = € 13.200 - € 9.000 = € 4.200. Dit is hetzelfde als 4% over de eerste € 50.000 + meerdere 22%. 4% x € 50.000 = € 2.000 + 22% x €10.000 = € 4.200.
Dus naar mijn mening in 2019 nog steeds 4% bijtelling tot max € 50.000 daarboven gewoon 22%.
Dit is voor nieuwe auto's uiteraard met eerste toelating