Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
In datzelfde Handboek staat ook "Voor auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer waarvan de datum 1e tenaamstelling ligt in de periode van 1 januari 2014 tot 1 januari 2016, geldt een bijtelling van 7% gedurende 60 maanden". Dat is een pertinente fout in het Handboek, en ik heb vernomen dat het Ministerie die fout gaat herstellen. Even als voorbeeld van fout mensenwerk.

Het gaat dan dus om de vraag in hoeverre rechten kunnen worden ontleend aan foute teksten op de website van de Belastingdienst, in het Handboek Loonheffingen, of elders. Ik kan daarop geen antwoord geven.

Intussen denk ik wel dat we moeten nadenken over actie richting politiek en bewindspersonen, omdat het eigenlijk nogal schandalig is
dat voor een auto van vijf jaar met een kilometerstand van vaak ver boven 100.000 en een marktwaarde van mogelijk rond 30.000 euro een bijtelling moet worden betaald van rond 8.000 euro netto per jaar. Voor IB-ondernemers valt dit niet zo slecht uit (a.g.v. de maximering van de bijtelling tot het bedrag van de aftrekbare kosten) maar voor de DGA is dat echt een slecht verhaal, die moet (als er geen dividend uitgedeeld kan worden) jaarlijks 16.000 bruto extra opnemen… omdat hij eerder een innovatief en daarom relatief erg duur bedrijfsmiddel heeft aangeschaft en het doel van de subsidie heeft gediend!?

En dat terwijl we weten dat die Tesla waarschijnlijk naar het buitenland zal verdwijnen – export van subsidie dus..?

Een uitzondering voor alle DET’s > 60 maanden (of misschien alleen voor die gevallen die nog bij de eerste eigenaar in gebruik zijn) lijkt me veel rechtvaardiger / wenselijker.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Die maatregel (beperking overgangsregeling tot 1 termijn van 60 maanden) staat genoemd met ingangsdatum van 1 januari 2017. Dat is dus een nieuwe regel. Ik zou verwachten dat die geldt vanaf dat moment. Dus als er in 2017 van het overgangsrecht gebruik wordt gemaakt (de 4% bijtellers) dan kan dat nog maar gedurende 60 maanden en geldt daarna geen verlenging.
Vóór 1 januari 2017 waren er blijkens de teksten op de site van de belastingdienst andere regels van toepassing. Namelijk dat na een eerste periode van 60 maanden een tweede periode van 60 maanden (met andere bijtellingswaarden) van toepassing is.
PS: ik geloof niet dat dit ook in de wet is geregeld, dus ook dit kan een fout in het Handboek zijn. Maar ik heb dat (nog) niet uitgezocht en nu moet ik weer ff aan het werk o_O
 
  • Informative
Reactions: HWS
PS: ik denk dat een 'Like' op de producten van mijn noeste arbeid gezien de beroerde uitkomst volstrekt ongepast zal zijn. Mocht het toch een beetje nuttig zijn, dan zijn er ook de opties 'Informative' en 'Helpful'. Gelieve geen 'Disagree' uit te delen, ik ben ook maar een mens. Ook al heb ik altijd gelijk. :D
Ik waardeer je inzet hoor Kees (heb dan ook geen disagree gegeven). Het is duidelijk dat het onduidelijk is. Ook bij de overheid. Laten we hopen dat de gunstigste regeling uiteindelijk mag worden toegepast. Lijkt me redelijk op basis van de informatie die de overheid zelf on-line plaatst. Als de overheid het daar niet mee eens is, moeten we maar eens in de pen klimmen.
 
Ik had vandaag een oproep gemist en mijn voicemail was ingesproken door iemand van de belastingdienst. Zijn mededeling was dat ik vanaf 2019 te maken kreeg met 25% bijtelling. Ik had hem graag nog wat verder gesproken want dit was een wel erg beknopt antwoord maar er was geen nummer achter gelaten.

Ik ben zelf een fiscale leek die op zoek is naar duidelijkheid. @Keezje Wat is nou eigenlijk de aangewezen bron voor dit soort informatie dan? Ik begrijp dat het handboek in ieder geval praktisch waardeloos is? Waar komt die info m.b.t. het overgangsrecht vandaan? De belastingdienst zou dit soort informatie toch gewoon correct en ondubbelzinnig op hun website moeten hebben staan?

Ik ben het met je eens dat het er heel erg op lijkt dat vanaf 2019 een december 2013 auto op de zakelijke markt praktisch niks meer waard is en dat is toch merkwaardig. Wat te doen?
 
Ik had vandaag een oproep gemist en mijn voicemail was ingesproken door iemand van de belastingdienst. Zijn mededeling was dat ik vanaf 2019 te maken kreeg met 25% bijtelling. Ik had hem graag nog wat verder gesproken want...
(...)
Ik ben het met je eens dat het er heel erg op lijkt dat vanaf 2019 een december 2013 auto op de zakelijke markt praktisch niks meer waard is en dat is toch merkwaardig. Wat te doen?
25% :D NIET terugbellen!!

Dat laatste heb ik niet: gezegd, maar dat dit gevolgen heeft voor de restwaarde, lijkt me wel aannemelijk. Wat dit voor jou betekent kan alleen jijzelf bepalen met je 'boekhouder'.

Toch een paar puntjes van aandacht:
- Ook dit nadeel zou z'n voordeel kunnen hebben, want overdracht naar privé gaat dan tegen een lagere prijs.
- overdracht naar privé kan in bepaalde gevallen tegen schuldigerkenning van de koopsom.
- betaling van de koopsom kan een Box 3 luxeprobleempje reduceren.
- voor de IB-ondernemer is er nauwelijks een issue omdat bijtelling niet hoger is dan aftrekbare kosten? (niet echt doordacht...)
- afhankelijk van het bruto-netto traject van BV naar DGA misschien onderzoeken hoe een eigen bijdrage uitpakt?? (ook niet echt doordacht...)
- restwaarde wordt niet alleen beïnvloed door het zeer nadelige BV-DGA-bijtellingsprobleem, voor IB-ondernemers I de Tesla helemaal niet onaantrekkelijk?? En voor export?

We hebben nog wel even tijd. En ik heb wel enig geloof in het benaderen van de politiek. Zal dat zelf wel doen, maar er moet een sterke tekst komen.
 
Wat is nou eigenlijk de aangewezen bron voor dit soort informatie dan? Ik begrijp dat het handboek in ieder geval praktisch waardeloos is? Waar komt die info m.b.t. het overgangsrecht vandaan? De belastingdienst zou dit soort informatie toch gewoon correct en ondubbelzinnig op hun website moeten hebben staan?
Uiteindelijk natuurlijk de Wet, en de Ministeriële regelingen, en dan nog resoluties van de Staatssecretaris. De rest is informatief en niet altijd correct. Dus in geval van discrepantie altijd terug naar de bron. En dat is vaak verrekte lastig. Vandaar het grote aantal goedbetaalde adviseursen frequentie van disputen die tot aan de Hoge Raad worden uitgevochten. Wat kan ik er verder nog van zeggen...
 
Toch een paar puntjes van aandacht:
....
- voor de IB-ondernemer is er nauwelijks een issue omdat bijtelling niet hoger is dan aftrekbare kosten? (niet echt doordacht...)
...
- restwaarde wordt niet alleen beïnvloed door het zeer nadelige BV-DGA-bijtellingsprobleem, voor IB-ondernemers I de Tesla helemaal niet onaantrekkelijk?? En voor export?
...

Voor IB-ondernemers die hun tesla behouden geldt inderdaad gewoon het "bijtelling is niet hoger dan aftrekbare kosten verhaal". Ik zit er alleen zelf (als IB-ondernemer) aan te denken om m'n auto volgend jaar te verkopen en het bedrag wat ik er dan nog voor vang te herinvesteren in een model 3.

Mocht er vanaf 2019 4% tot 50k en 22% vanaf 50k gaan gelden voor afgeschreven teslas dan lijkt me dat die op de zakelijke markt niet meer kwijt te raken zijn, ook niet aan IB-ondernemers want die krijgen weer te maken met afschrijving en dus gaat daar het "bijtelling is niet hoger dan aftrekbare kosten verhaal" niet zo direct op lijkt me.
 
Voor IB-ondernemers die hun tesla behouden geldt inderdaad gewoon het "bijtelling is niet hoger dan aftrekbare kosten verhaal". Ik zit er alleen zelf (als IB-ondernemer) aan te denken om m'n auto volgend jaar te verkopen en het bedrag wat ik er dan nog voor vang te herinvesteren in een model 3.

Mocht er vanaf 2019 4% tot 50k en 22% vanaf 50k gaan gelden voor afgeschreven teslas dan lijkt me dat die op de zakelijke markt niet meer kwijt te raken zijn, ook niet aan IB-ondernemers want die krijgen weer te maken met afschrijving en dus gaat daar het "bijtelling is niet hoger dan aftrekbare kosten verhaal" niet zo direct op lijkt me.
Ik snap je punt, maar dat bijtelling na verloop van tijd de werkelijke aftrekbare kosten benadert is een heel normaal verschijnsel. Dat betekent dat het voor de volgende eigenaar-IB-ondernemer puur een TCO-verhaal zal zijn, en dat hoeft bij een gebruikte Tesla helemaal niet slecht uit te pakken, in vergelijking met een nieuwe of gebruikte ICE.

Bij de Vpb-ondernemer is het echter een ander verhaal, want die koopt (not) een gebruikte Tesla die misschien maar 7000 euro per jaar aan tegen 20% of 25% aftrekbare kosten oplevert (zeg maar: belasting"voordeel" 1400-1900 "netto", en dan nog niet eens in handen van de DGA), terwijl de bijtelling voor de DGA zomaar 7.500 netto kan zijn...
 
@Keezje : Een Tesla-bezitter waar ik mee sprak, zei dat de belasting volgens hem moeilijk kan gaan doen als je de auto, die eerst in de BV zat aan jezelf als DGA verkoopt en daarna tegen 19 cent per km bij dezelfde BV met die Tesla de zakelijke kilometers gaat declareren. Volgens mij is dit een optie die door nogal wat bezitters van december 2013-Tesla bezitters wordt overwogen.
Hoe kijk jij daar tegen aan?
 
@Keezje : Een Tesla-bezitter waar ik mee sprak, zei dat de belasting volgens hem moeilijk kan gaan doen als je de auto, die eerst in de BV zat aan jezelf als DGA verkoopt en daarna tegen 19 cent per km bij dezelfde BV met die Tesla de zakelijke kilometers gaat declareren. Volgens mij is dit een optie die door nogal wat bezitters van december 2013-Tesla bezitters wordt overwogen.
Hoe kijk jij daar tegen aan?
@Maarten: Belastingrecht was voor mij maar een bijvak en professioneel ben ik veel met fiscaliteit bezig, maar in een andere context. Wat ik hierboven allemaal schrijf, is gebaseerd op wat ik zelf in de afgelopen weken heb bestudeerd, deels met ruggespraak ook nog. Lees dat ook maar als disclaimer.

Maar "als je het mij vraagt" zou dat, met alle mogelijke vormen van respect voor welke Tesla-bezitter dan ook, onzin moeten zijn (waarmee door mij niet gezegd is, dat onzin in de wereld van belastingheffing niet voor komt :D).

Immers: de B.V. ruilt
'kosten samenhangend met vervoer van de DGA met een auto die eigendom van de B.V. is'
in voor
'kosten samenhangend met vervoer van de DGA met een auto die eigendom van de DGA is'.
Daar is in beginsel niets onzakelijks aan. De B.V. en de DGA mogen hun beslissing om de auto over te dragen best baseren, zelfs in overwegende mate, op de fiscale gevolgen daarvan.

Het is wel belangrijk dat de overdracht aan de DGA tegen een zakelijke (marktconforme) prijs gebeurt of juist als een uitdeling aan de DGA wordt beoogd, daarvoor de wettelijke en statutaire regels volgen en een Dividenbelastingaangifte indienen. (Met die laatste optie kan, meen ik, een deel van de BTW worden bespaard. Ik stop alleen even met uitzoeken:oops:).

Dat vervolgens 19 cent per kilometer een (te hoge) onzakelijke vergoeding zou zijn, lijkt me sterk, en 19 is het gewone forfait, dus nee, ik zie niet wat er mis zou kunnen gaan, maar ik leer graag bij...
 
@Maarten:
Dat vervolgens 19 cent per kilometer een (te hoge) onzakelijke vergoeding zou zijn, lijkt me sterk, en 19 is het gewone forfait, dus nee, ik zie niet wat er mis zou kunnen gaan, maar ik leer graag bij...

Zelfs als je met de fiets gaat mag je 19 cent per kilometer rekenen wat totaal niet in verhouding is tot de werkelijke kosten. Voor de tesla 19 cent/km is dus geen enkel probleem wat dat betreft
 
[...]
Ik heb gevraagd of ik dat kon nalezen op hun internet site maar dit staat alleen in interne documentatie. Ik dien het e.e.a. officieel per brief aan te vragen bij mijn lokale belastingkantoor zodat ik dit weer bevestig krijg per brief (ja ja nog steeds papier werk).
[...]
Heb jij hier nog antwoord op gehad? Omdat verschillende bronnen de wettekst (het enige wat juridisch geldt) verschillend interpreteren wil ik het ook per brief gaan navragen.
 
Vers van de pers. Wat ze nu weer van plan zijn. De eeuwige durende korting heeft nog geen jaar bestaan. Vertrouwen op de toekomst.
453C4723-AF77-4819-91B4-2DDFE86E212F.jpeg
8001F37C-B9ED-44CF-A166-723567D1D30F.jpeg