Keezje
Active Member
In datzelfde Handboek staat ook "Voor auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer waarvan de datum 1e tenaamstelling ligt in de periode van 1 januari 2014 tot 1 januari 2016, geldt een bijtelling van 7% gedurende 60 maanden". Dat is een pertinente fout in het Handboek, en ik heb vernomen dat het Ministerie die fout gaat herstellen. Even als voorbeeld van fout mensenwerk.
Het gaat dan dus om de vraag in hoeverre rechten kunnen worden ontleend aan foute teksten op de website van de Belastingdienst, in het Handboek Loonheffingen, of elders. Ik kan daarop geen antwoord geven.
Intussen denk ik wel dat we moeten nadenken over actie richting politiek en bewindspersonen, omdat het eigenlijk nogal schandalig is
dat voor een auto van vijf jaar met een kilometerstand van vaak ver boven 100.000 en een marktwaarde van mogelijk rond 30.000 euro een bijtelling moet worden betaald van rond 8.000 euro netto per jaar. Voor IB-ondernemers valt dit niet zo slecht uit (a.g.v. de maximering van de bijtelling tot het bedrag van de aftrekbare kosten) maar voor de DGA is dat echt een slecht verhaal, die moet (als er geen dividend uitgedeeld kan worden) jaarlijks 16.000 bruto extra opnemen… omdat hij eerder een innovatief en daarom relatief erg duur bedrijfsmiddel heeft aangeschaft en het doel van de subsidie heeft gediend!?
En dat terwijl we weten dat die Tesla waarschijnlijk naar het buitenland zal verdwijnen – export van subsidie dus..?
Een uitzondering voor alle DET’s > 60 maanden (of misschien alleen voor die gevallen die nog bij de eerste eigenaar in gebruik zijn) lijkt me veel rechtvaardiger / wenselijker.
Het gaat dan dus om de vraag in hoeverre rechten kunnen worden ontleend aan foute teksten op de website van de Belastingdienst, in het Handboek Loonheffingen, of elders. Ik kan daarop geen antwoord geven.
Intussen denk ik wel dat we moeten nadenken over actie richting politiek en bewindspersonen, omdat het eigenlijk nogal schandalig is
dat voor een auto van vijf jaar met een kilometerstand van vaak ver boven 100.000 en een marktwaarde van mogelijk rond 30.000 euro een bijtelling moet worden betaald van rond 8.000 euro netto per jaar. Voor IB-ondernemers valt dit niet zo slecht uit (a.g.v. de maximering van de bijtelling tot het bedrag van de aftrekbare kosten) maar voor de DGA is dat echt een slecht verhaal, die moet (als er geen dividend uitgedeeld kan worden) jaarlijks 16.000 bruto extra opnemen… omdat hij eerder een innovatief en daarom relatief erg duur bedrijfsmiddel heeft aangeschaft en het doel van de subsidie heeft gediend!?
En dat terwijl we weten dat die Tesla waarschijnlijk naar het buitenland zal verdwijnen – export van subsidie dus..?
Een uitzondering voor alle DET’s > 60 maanden (of misschien alleen voor die gevallen die nog bij de eerste eigenaar in gebruik zijn) lijkt me veel rechtvaardiger / wenselijker.