Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Daniel, dat 1 december verhaal lijkt niet te kloppen. Als ik de tekst van de belastingdienst goed lees bepaal je op de laatste dag van het aflopen van je huidige 60 maanden periode je nieuwe periode voor 5 jaar (dus op 31 december in dit geval). Dat deze dan ingaat op 1 januari lijkt dan niet relevant. De bepaling gebeurd op 31 december en dan is de oude regeling nog van kracht, volledig 4%.

Tja er zijn dus twee teksten. De andere (minder gunstige) tekst zegt dus dat direct na afloop van de 60 maanden het nieuwe percentage wordt vastgesteld. Zie post #166
 
Ik heb de belastingtelefoon gebeld met de mededeling dat er conflicterende informatie staat op de belastingdienst website.

De conflicterende zinnetjes en de bron:
"Op de laaste dag van de termijn van 60 maanden stelt u de bijtelling privegebruik auto opnieuw vast op basis van het percentage dat dan geldt."
Vervoer en reiskosten

"Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld"
Eerste kenteken afgegeven in 2013

Morgen wordt ik als het goed is teruggebeld met meer informatie.
 
.
Ik heb de belastingtelefoon gebeld met de mededeling dat er conflicterende informatie staat op de belastingdienst website.

De conflicterende zinnetjes en de bron:
"Op de laaste dag van de termijn van 60 maanden stelt u de bijtelling privegebruik auto opnieuw vast op basis van het percentage dat dan geldt."
Vervoer en reiskosten

"Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld"
Eerste kenteken afgegeven in 2013

Morgen wordt ik als het goed is teruggebeld met meer informatie.
Tja, ik ga gewoon voor de meest uitgewerkte/gedetailleerde tekst.
 
Ik zie toch wel een risicootje aan allerlei individuele acties naar individuele inspecteurs, belastingtelefonisten et cetera. Ik ben al even bezig met een van de grote advieskantoren, die direct met het Ministerie praten. Dat gaat nog niet helemaal goed (zie mijn eerdere bericht Bijtelling na eerste 60 maanden), maar het moet m.i. echt top-down, zeker als we willen dat de absurde situatie wordt voorkomen dat er straks fors wordt bijgeteld voor een vijfjarige auto met een boel kilometers op de teller. Het is belangrijker dat er een goede regeling ontstaat, dan dat er webtekstjes worden aangepast.

(Er kan wel een moment komen dat we een kleine crowdfunding moeten doen, trouwens).
 
Ik heb de belastingtelefoon gebeld met de mededeling dat er conflicterende informatie staat op de belastingdienst website.

De conflicterende zinnetjes en de bron:
"Op de laaste dag van de termijn van 60 maanden stelt u de bijtelling privegebruik auto opnieuw vast op basis van het percentage dat dan geldt."
Vervoer en reiskosten

"Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld"
Eerste kenteken afgegeven in 2013

Morgen wordt ik als het goed is teruggebeld met meer informatie.
Als die informatie gebaseerd wordt op teksten in het Handboek Loonheffingen, kan ik je alvast verklappen dat de tekst in het Handboek zal worden aangepast... :rolleyes:
 
Last edited:
N.a.v. Mijn eerdere posts en contacten: het Ministerie heeft inmiddels aan een van de grote kantoren geschreven:
"De milieugerelateerde korting op de bijtelling is gemaximeerd op een waarde van de auto van € 50.000 voor
(...) 2. Alle overige (...) nulemissieauto’s waarvoor geen overgangsrecht meer geldt. Gelet op het overgangsrecht van 60 maanden, gaat dit in het jaar 2019 gelden voor auto’s van vóór december 2014. En in het jaar 2020 is maximering aan de orde bij auto’s van vóór december 2015."
Of er nu een correct en sluitend verhaal ontstaat, ga ik na mijn vakantie bedenken. Een status aparte voor december 2013 DET's zou op basis van het bovenstaande alvast niet bestaan.
OK, vakantie voorbij, vandaag nog eens goed nagedacht.

Het werkt als volgt (alleen voor 2013 en later):

(1) Op Datum Eerste Tenaamstelling (DET) geldt (a) een wettelijk basispercentage; (b) een wettelijk kortingspercentage. (a) + (b) = (c).
(2) (c) is geldig totdat de wet (b) wijzigt. De eerste wijziging werd op 1-1-2014 ingevoerd en de tweede op 1-1-2017.
(3) Wanneer een wijziging van (b) wordt ingevoerd, geldt voor bestaande gevallen (DET van eerdere datum) overgangsrecht. Dat overgangsrecht houdt in dat de vanaf DET geldende regeling 60 maanden wordt gerespecteerd. (c) wijzigt in die periode niet. Deze 60-maandentermijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op DET. (Over die ingangsdatum hoeft, gezien de duidelijke wettekst, geen twijfel te bestaan, ook als webteksten onduidelijk of zelfs andersluidend zijn).
(4) Na afloop van de termijn van het geldende overgangsrecht, volgt geen nieuwe periode van overgangsrecht. Anders gezegd: elke volgende wijziging geldt ook voor DET’s van eerdere datum waarvoor geen overgangsrecht meer bestaat.

Dit leidt tot het volgende lijstje voorbeeldgevallen:

Bijtellingstabel.png


("n.v.t." betekent dat de basisregeling al niet meer van toepassing is).

Dit is mijn oordeel, en hier moet u het mee doen. Tenzij... het fout is, of we de politiek gaan bestormen.
 
OK, vakantie voorbij, vandaag nog eens goed nagedacht.

Het werkt als volgt (alleen voor 2013 en later):

(1) Op Datum Eerste Tenaamstelling (DET) geldt (a) een wettelijk basispercentage; (b) een wettelijk kortingspercentage. (a) + (b) = (c).
(2) (c) is geldig totdat de wet (b) wijzigt. De eerste wijziging werd op 1-1-2014 ingevoerd en de tweede op 1-1-2017.
(3) Wanneer een wijziging van (b) wordt ingevoerd, geldt voor bestaande gevallen (DET van eerdere datum) overgangsrecht. Dat overgangsrecht houdt in dat de vanaf DET geldende regeling 60 maanden wordt gerespecteerd. (c) wijzigt in die periode niet. Deze 60-maandentermijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op DET. (Over die ingangsdatum hoeft, gezien de duidelijke wettekst, geen twijfel te bestaan, ook als webteksten onduidelijk of zelfs andersluidend zijn).
(4) Na afloop van de termijn van het geldende overgangsrecht, volgt geen nieuwe periode van overgangsrecht. Anders gezegd: elke volgende wijziging geldt ook voor DET’s van eerdere datum waarvoor geen overgangsrecht meer bestaat.

Dit leidt tot het volgende lijstje voorbeeldgevallen:

View attachment 241518

("n.v.t." betekent dat de basisregeling al niet meer van toepassing is).

Dit is mijn oordeel, en hier moet u het mee doen. Tenzij... het fout is, of we de politiek gaan bestormen.

Issue is dat de 50.000 euro regeling ingaat per 1-1-2019, en jij zo te zien al in 2018 hiermee begint. Of begrijp ik je verkeerd? Er is toch echt voor voertuigen uit 2013 en 2014 (en ik dacht zelfs 2015) bepaald dat zij een nieuwe termijn van 60 maanden ingaan. dat in 2017 deze wet is ingegaan, doet hier niets aan af.
 
Issue is dat de 50.000 euro regeling ingaat per 1-1-2019, en jij zo te zien al in 2018 hiermee begint. Of begrijp ik je verkeerd? Er is toch echt voor voertuigen uit 2013 en 2014 (en ik dacht zelfs 2015) bepaald dat zij een nieuwe termijn van 60 maanden ingaan. dat in 2017 deze wet is ingegaan, doet hier niets aan af.
Ik zie nu dat ik in de haast (ige spoed is zelden goed) om een eerdere post te corrigeren een fout in de eerste twee regels van de tabel heb gemaakt. Ik zal dat morgen corrigeren.
Het is echter niet zo dat er een tweede overgangsrecht van 60 maanden wordt gegeven. Auto's uit 2013 teren op het overgangsrecht sinds de regeling in 2014 wijzigde. Auto's uit 2014 tot en met 2016 sinds de wijziging van 1.1.2017.
 
(Correctie dus v.w.b. de gegeven voorbeelden van okt-13 en nov-13, die met een tussenstap ook met hun ouwe brikkies naar de vermaledijde 2019 regeling gaan):

Het werkt als volgt (alleen voor 2013 en later):

(1) Op Datum Eerste Tenaamstelling (DET) geldt (a) een wettelijk basispercentage; (b) een wettelijk kortingspercentage. (a) + (b) = (c).
(2) (c) is geldig totdat de wet (b) wijzigt. De eerste wijziging werd op 1-1-2014 ingevoerd en de tweede op 1-1-2017.
(3) Wanneer een wijziging van (b) wordt ingevoerd, geldt voor bestaande gevallen (DET van eerdere datum) overgangsrecht. Dat overgangsrecht houdt in dat de vanaf DET geldende regeling 60 maanden wordt gerespecteerd. (c) wijzigt in die periode niet. Deze 60-maandentermijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op DET. (Over die ingangsdatum hoeft, gezien de duidelijke wettekst, geen twijfel te bestaan, ook als webteksten onduidelijk of zelfs andersluidend zijn).
(4) Na afloop van de termijn van het geldende overgangsrecht, volgt geen nieuwe periode van overgangsrecht. Anders gezegd: elke volgende wijziging geldt ook voor DET’s van eerdere datum waarvoor geen overgangsrecht meer bestaat.

Dit leidt tot het volgende lijstje voorbeeldgevallen:

Bijtellingstabel rev.png


("n.v.t." betekent dat de basisregeling al niet meer van toepassing is).

Dit is mijn oordeel, en hier moet u het mee doen. Tenzij... het fout is, of we de politiek gaan bestormen.
 
  • Informative
Reactions: HWS
En toch, in het handboek lookheffingen staat duidelijk dat deze nieuwe regeling (na 60 maanden) opnieuw voor 60 maanden geldt:
View attachment 241653
Volgens Bijlage Bijtelling geldt a.g.v. de Wet uitwerking autobrief: “De 60-maandensystematiek in het overgangsrecht voor milieugerelateerde kortingen wordt/is beperkt tot maximaal 1 termijn van 60 maanden (het percentage in de wet wordt van toepassing op auto’s waar dit overgangsrecht niet meer voor geldt).”

Dit betekent dat alle auto’s die op 31.12.2018 al gebruik maken van overgangsrecht (dus vanaf 01.01.2017 sowieso alle 2013-2016 DET’s), in de loop van 2019 de volle mep bijgeteld krijgen.

Het Handboek Loonheffingen wordt nog aangepast.
 
Volgens Bijlage Bijtelling geldt a.g.v. de Wet uitwerking autobrief: “De 60-maandensystematiek in het overgangsrecht voor milieugerelateerde kortingen wordt/is beperkt tot maximaal 1 termijn van 60 maanden (het percentage in de wet wordt van toepassing op auto’s waar dit overgangsrecht niet meer voor geldt).”

Dit betekent dat alle auto’s die op 31.12.2018 al gebruik maken van overgangsrecht (dus vanaf 01.01.2017 sowieso alle 2013-2016 DET’s), in de loop van 2019 de volle mep bijgeteld krijgen.

Het Handboek Loonheffingen wordt nog aangepast.
Die maatregel (beperking overgangsregeling tot 1 termijn van 60 maanden) staat genoemd met ingangsdatum van 1 januari 2017. Dat is dus een nieuwe regel. Ik zou verwachten dat die geldt vanaf dat moment. Dus als er in 2017 van het overgangsrecht gebruik wordt gemaakt (de 4% bijtellers) dan kan dat nog maar gedurende 60 maanden en geldt daarna geen verlenging.
Vóór 1 januari 2017 waren er blijkens de teksten op de site van de belastingdienst andere regels van toepassing. Namelijk dat na een eerste periode van 60 maanden een tweede periode van 60 maanden (met andere bijtellingswaarden) van toepassing is.

Ik zou het heel vreemd vinden als die regeling waar wij als 2013 rijders gebruik van konden maken, ineens zou vervallen. Het maakt nogal een verschil zeg.