Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoeveel daling in % met koud weer deze dagen?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,
Ik heb een model S longe range plus.

Dit is mijn eerste periode ‘koud weer’ sinds aanschaf. En überhaupt sinds elektrisch rijden.

Nu ga ik heel netjes van 85% naar 61% in +- 48u terwijl auto stil staat (wel met sentry mode geactiveerd).

Meer leden die dit herkennen deze dagen?

Met rijden was het mij sowieso al opgevallen dat de batterij verder zakt in percentage op hetzelfde stukje route (in vergelijking met de zomer). Maar even benieuwd nu naar als deze stil staat.
 
Hi,
Ik heb een model S longe range plus.

Dit is mijn eerste periode ‘koud weer’ sinds aanschaf. En überhaupt sinds elektrisch rijden.

Nu ga ik heel netjes van 85% naar 61% in +- 48u terwijl auto stil staat (wel met sentry mode geactiveerd).

Meer leden die dit herkennen deze dagen?

Met rijden was het mij sowieso al opgevallen dat de batterij verder zakt in percentage op hetzelfde stukje route (in vergelijking met de zomer). Maar even benieuwd nu naar als deze stil staat.
Ik lees wel vaker dat sentry 10% per dag verbruikt. Zou dus kunnen kloppen. Ik zet het enkel op op openbare parkings en voor korte tijd. Niet op het werk bijvoorbeeld. Heeft zelfs niet met koud weer te maken.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik verklaarde elders dat Tesla's soms op enkele dagen tijd van 80% naar 20% SOC zakken. Dat werd zoals gebruikelijk weggezet als onzin. Hier dus weer iemand die hiermee te maken heeft.
Los daarvan: wat een waanzinnig verbruik. Wat gebeurt er allemaal in die Sentry modus? Dat is dus 8 kWh per dag om enkele camera's alert te houden. Dat is het dagverbruik aan elektriciteit van een heel huishouden.
 
Los daarvan: wat een waanzinnig verbruik.

Verschrikkelijk hé...
Met dat verschil dat ik ruimschoots toe kom met 145Wh/km en mijn buurman met zijn E-Tron met moeite eens onder de 250Wh/km komt.
Die sentry kan ik uitschakelen als ik 's nachts in mijn eigen garage sta, dat hoge verplaatsingsgebruik is weinig aan te doen. Oh ja, misschien kan ik die E-Tron op de aanhangwagen zetten, dan is hij net iets zuiniger als mijn SR+...

Met andere woorden, vergelijk appels met appels. Moest je E-Tron of Zoe ook een sentry mode hebben (you wish) dan zouden ze ook een extra verbruik hebben dat "verschrikkelijk" is...
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Mars2020 and wooter
Ik verklaarde elders dat Tesla's soms op enkele dagen tijd van 80% naar 20% SOC zakken. Dat werd zoals gebruikelijk weggezet als onzin. Hier dus weer iemand die hiermee te maken heeft.
Los daarvan: wat een waanzinnig verbruik. Wat gebeurt er allemaal in die Sentry modus? Dat is dus 8 kWh per dag om enkele camera's alert te houden. Dat is het dagverbruik aan elektriciteit van een heel huishouden.
Van verschillende kanten wordt aangegeven dat als sentry aan staat de computer aan moet staan en dat het geheel 300 Watt verbruikt. Dus 7,2 kWh per dag, 10-15% per dag afhankelijk van je accu. Dus ja, een weekje sentry en je accu kan leeg zijn.
Alle camera's moeten opnemen. AP computer moet die beelden analyseren om te bepalen wat opgeslagen moet worden. Infotainmentcomputer moet die beelden opslaan op de SD kaart.
Sentry kan leuk zijn, maar je moet het niet continu gebruiken als je de auto niet aan de lader hebt.
 
  • Like
Reactions: ERvee and Krisja
ik weet niet hoe het zit bij de S, maar bij de Y kan je nakijken bij verbruik hoeveel energie is verbruikt bij parkeren en waar dit aan verbruikt is.

IMG_7111.jpeg


Sentry zou idd 8% à 10% verbruiken (als je het forum een beetje doorleest, ik gebruik het zelf niet, wegens het verbruik).

Als de wagen met deze temperaturen buiten staat en niet aan de stekker, dan mag je ook een hoger verbruik verwachten. De wagen zal de batterij op een gunstige temperatuur houden. Komt de levensduur van de batterij ten goede. (beetje kiezen tussen de pest en cholera)

Nu ga ik heel netjes van 85% naar 61% in +- 48u terwijl auto stil staat (wel met sentry mode geactiveerd).
enkele dagen tijd van 80% naar 20% SOC zakken.
24% op 2 dagen of 60% op enkele dagen is wel een groot verschil. enkele dagen begrijp ik als 2 à 3 niet 5.

Dat is het dagverbruik aan elektriciteit van een heel huishouden.
Ik ken je referentie punt niet maar wij doen met een familie van 5 (exclusief laden, verwarmen en zon opbrengst) ± 14kWh per dag en verwarmen (helaas nog op gas in combi met warmte collector). Volgens de Vreg klopt 8kWh als gemiddeld verbruik per dag, maar die maken ook de kanttekening dat het een scheef getrokken getal is door de plaatsing van zonnepanelen bij particulieren, waardoor het effectief verbruik voor een gezin een pak hoger ligt.

neemt niet weg dat het verbruiken Sentry hoog is. Ik vermoed dat er nog een hele boel andere systemen ook actief blijven en de wagen al zeker niet gaat slapen.

Verder het klassieke advies, zeker met dit weer van toepassing, als je een oprit, garage of laadpaal voor de deur hebt.

ABC (always be charging), dan heb je geen verrassingen als je wil vertrekken.
 
Verschrikkelijk hé...
Met dat verschil dat ik ruimschoots toe kom met 145Wh/km en mijn buurman met zijn E-Tron met moeite eens onder de 250Wh/km komt.
Die sentry kan ik uitschakelen als ik 's nachts in mijn eigen garage sta, dat hoge verplaatsingsgebruik is weinig aan te doen. Oh ja, misschien kan ik die E-Tron op de aanhangwagen zetten, dan is hij net iets zuiniger als mijn SR+...

Met andere woorden, vergelijk appels met appels. Moest je E-Tron of Zoe ook een sentry mode hebben (you wish) dan zouden ze ook een extra verbruik hebben dat "verschrikkelijk" is...
Daar gaat het hier niet om.
De e-tron heeft inderdaad een te hoog verbruik: te zwaar en een stroomlijn die beter kan hoewel ook niet barslecht. Zelf zit ik over een periode van 4 jaar op 24,7 kWh/100km waaronder reizen zowel in de zomer als 's winters met grote skibox op het dak. Als ik op Sprintmonitor kijk, is dat blijkbaar net iets minder dan het gemiddelde verbruik van de e-tron (26,3) maar ook van de MX (26,6): een grote en zware auto verbruikt nu eenmaal meer.
En dan baseert men zich bijna altijd op de boordcomputer. Daardoor is het feit een MX een aanzienlijk verbruik geeft bij stilstand, terwijl dat bij de e-tron 0 is, niet opgenomen in de cijfers.
Voor onze eerste Zoe zaten we op 15,4 kWh/100km, deels omdat de beperkte range een zekere behoedzaamheid oplegt. Het verbruik van de twee volgende ligt hoger: daar wordt vanwege de grotere range sneller mee gereden.
 
Daardoor is het feit een MX een aanzienlijk verbruik geeft bij stilstand, terwijl dat bij de e-tron 0 is, niet opgenomen in de cijfers.

En net daar zit het "kromme" in je vergelijk. Als je bij die MX alle toeters en bellen uitschakelt en er dus een E-Tron van maakt, zal deze bij stilstand evenveel (of even weinig) verbruiken.
Mijn SR+, verbruikt bij meerdere dagen niet gebruik (geplaatst in een garage, zonder toeters en bellen of bezoeken vanuit de app., dus "dood" ook 0%, net zoals uw "dode" E-Tron.
 
Daar gaat het hier niet om.
De e-tron heeft inderdaad een te hoog verbruik: te zwaar en een stroomlijn die beter kan hoewel ook niet barslecht. Zelf zit ik over een periode van 4 jaar op 24,7 kWh/100km waaronder reizen zowel in de zomer als 's winters met grote skibox op het dak. Als ik op Sprintmonitor kijk, is dat blijkbaar net iets minder dan het gemiddelde verbruik van de e-tron (26,3) maar ook van de MX (26,6): een grote en zware auto verbruikt nu eenmaal meer.
En dan baseert men zich bijna altijd op de boordcomputer. Daardoor is het feit een MX een aanzienlijk verbruik geeft bij stilstand, terwijl dat bij de e-tron 0 is, niet opgenomen in de cijfers.
Voor onze eerste Zoe zaten we op 15,4 kWh/100km, deels omdat de beperkte range een zekere behoedzaamheid oplegt. Het verbruik van de twee volgende ligt hoger: daar wordt vanwege de grotere range sneller mee gereden.
De MX heeft plaats voor 6/7 en Sentry.

De etron heeft plaats voor 5 en geen Sentry.
 
En net daar zit het "kromme" in je vergelijk. Als je bij die MX alle toeters en bellen uitschakelt en er dus een E-Tron van maakt, zal deze bij stilstand evenveel (of even weinig) verbruiken.
Mijn SR+, verbruikt bij meerdere dagen niet gebruik (geplaatst in een garage, zonder toeters en bellen of bezoeken vanuit de app., dus "dood" ook 0%, net zoals uw "dode" E-Tron.
Sentry uit en toch 1% per dag, en nee, ik maak de auto niet wakker.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Ik ken je referentie punt niet maar wij doen met een familie van 5 (exclusief laden, verwarmen en zon opbrengst) ± 14kWh per dag en verwarmen (helaas nog op gas in combi met warmte collector).
14 kWh is zeker meer dan gemiddeld, vermoedelijk vanwege elektrisch koken of warm water. Maar het gaat me om de grootte-orde van het verbruik.

Onlangs woonde ik een lezing bij van een specialist AI, verbonden aan Imec. Die wees op het aanzienlijke energieverbruik van AI-systemen, in de cloud bij het nemen van allerlei beslissingen, dus niet eens rekening houden met het aanleren of opbouwen van het model. Hij gaf twee voorbeelden:
  • het uitdoen van een lamp (ik vermoed/hoop dat hij een LED-lamp bedoelde) via een spraakcommando aan Google of Siri veroorzaakt een energieverbruik equivalent met de lamp nog 1u laten branden.
  • bij het autonoom laten rijden van een auto zou maar liefst 1/3 van het totale energieverbruik gaan naar het nemen van alle beslissingen en dus slechts de overige 2/3 naar het overwinnen van alle mogelijke wrijvingen en rolweerstanden. Hij wees erop dat in vergelijking daarmee de mens op een heel efficiënte manier beslissingen neemt. Het hoge verbruik van het relatief eenvoudige systeem Sentry lijkt dat te bevestigen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: tron_fvl and sweep
Volgens Teslamate toen ik de auto gisterenavond wegzette 72% SoC, vanochtend nog steeds. Echter, 'usable' battery level was gedaald naar 67%. Heb niet in de auto gekeken, maar lijkt mij gelijk aan het sneeuvlokje in de app / display. De verloren %'s komen weer beschikbaar als de accu warmer wordt, toch?

Heb sentry overigens uit staan.

PS: ben het ermee eens dat 14 KWh hoog is, ook voor gezin met 5. Hier een gezin met 2 jonge kinderen, 95% thuiswerken, quooker, inductie koken, twee ovens en ga maar door. Verbruik is hier exclusief laden gemiddeld 9 KWh per dag. Dat is inclusief het deel van de zonnepanelen dat we niet terugleveren, maar zelf op verbruiken.
 
  • Like
Reactions: sweep
Nu ga ik heel netjes van 85% naar 61% in +- 48u terwijl auto stil staat (wel met sentry mode geactiveerd).

De verloren %'s komen weer beschikbaar als de accu warmer wordt, toch?

Het is inderdaad nog maar de vraag hoeveel van die getoonde daling werkelijk is verbruikt (oa Sentry) en hoeveel (tijdelijk) voor rekening komt van een koude accu.
 
  • Like
Reactions: inactive
Onlangs woonde ik een lezing bij van een specialist AI, verbonden aan Imec. Die wees op het aanzienlijke energieverbruik van AI-systemen, in de cloud bij het nemen van allerlei beslissingen, dus niet eens rekening houden met het aanleren of opbouwen van het model. Hij gaf twee voorbeelden:
  • het uitdoen van een lamp (ik vermoed/hoop dat hij een LED-lamp bedoelde) via een spraakcommando aan Google of Siri veroorzaakt een energieverbruik equivalent met de lamp nog 1u laten branden.
  • bij het autonoom laten rijden van een auto zou maar liefst 1/3 van het totale energieverbruik gaan naar het nemen van alle beslissingen en dus slechts de overige 2/3 naar het overwinnen van alle mogelijke wrijvingen en rolweerstanden. Hij wees erop dat in vergelijking daarmee de mens op een heel efficiënte manier beslissingen neemt. Het hoge verbruik van het relatief eenvoudige systeem Sentry lijkt dat te bevestigen.
Ah, van het genre "verwijder al je foto's en mails uit de cloud want ze in de cloud laten veroorzaakt CO2-uitstoot".

Maar hoeveel CO2-uitstoot denk je dat nodig is om al die foto's en mails te printen voor je lokale archief? Of denk je dat je USB-harde schijf efficiënter en zuiniger is? Als je dat gelooft, heb ik hier nog een paar harde schijven waarvan je voor me de data kan renoveren.
 
Ah, van het genre "verwijder al je foto's en mails uit de cloud want ze in de cloud laten veroorzaakt CO2-uitstoot".

Maar hoeveel CO2-uitstoot denk je dat nodig is om al die foto's en mails te printen voor je lokale archief? Of denk je dat je USB-harde schijf efficiënter en zuiniger is? Als je dat gelooft, heb ik hier nog een paar harde schijven waarvan je voor me de data kan renoveren.
Het gaat om AI, het energieverbruik daarvan is van een heel andere orde dan wat jij noemt.
 
Het is m.i. niet verkeerd om je te realiseren dat dergelijke systemen/voorzieningen ook een verbruik hebben. Vervolgens maak je voor jezelf de overweging of dit invloed moet hebben in de keuze die je maakt.

Sentry heeft een fors verbruik. Een ieder heeft zijn eigen overweging of dat wel of niet opweegt tegen de bijbehorende kosten en/of impact op het milieu. Dat gaat naar mijn mening ook op voor alle andere energieverbruikende systemen/voorzieningen.
 
Het gaat om AI, het energieverbruik daarvan is van een heel andere orde dan wat jij noemt.
Het gaat om verwerken van de AI, niet het trainen van de modellen.

Ik heb een AI model draaien op mijn iPhone. Mijn batterij gaat er merkelijk sneller leeg van.

Je kan terecht klagen over de percentjes van Sentry, maar een alarmsysteem met camera's thuis verbruikt ook energie, net zoals mijn NAS die hier naast me staat te ratelen en de 27" schermen waar ik naar kijk. En je eigen nakomelingen van je intelligentie +18 jaar trainen kost ook hopen calorieën.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Wat gebeurt er allemaal in die Sentry modus?

- een computer om dit alles te monitoren en te sturen indien nodig
- een usb-stick die onder spanning moet staan en opnames moet kunnen maken
- verbinding met je app. waar je ten alle tijden je beelden kan bekijken
- 9 (negen) "dashcams" actief houden en klaar om op te nemen

Al eens het verbruik van één simpele dashcam gemeten?