Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoeveel daling in % met koud weer deze dagen?

This site may earn commission on affiliate links.
Mogelijk is het vebruik(in sentry modus) in een drukke buurt veel hoger, anders herken ik dat zeer hoge verbruik niet.
Drukte verzooraakt geen extra verbruik. Er wordt altijd continu gefilmd. Beweging zorgt er voor dat de beelden opgeslagen worden. Maar dat zorgt nier voor veel extra verbruik.
Hoewel, bij detectie gaat het scherm wellicht aan. Maar ook dat is niet dramatisch denk ik.
Iemand een idee?
 
Defrost mode vreet stroom. Heeft iemand een idee of Defrost mode vanzelf uitgaat of niet? Op zeker moment was het 27 graden in de auto en was ik 4% verder. Toen heb ik namens mijn vrouw -die mijn Tesla wilde lenen om niet te hoeven krabben- een executive decision gemaakt en Defrost mode gestopt.
 
Defrost mode vreet stroom. Heeft iemand een idee of Defrost mode vanzelf uitgaat of niet? Op zeker moment was het 27 graden in de auto en was ik 4% verder. Toen heb ik namens mijn vrouw -die mijn Tesla wilde lenen om niet te hoeven krabben- een executive decision gemaakt en Defrost mode gestopt.
Defrosting takes the airco temp to max. I have not found a solution, but only to manually stop it when temp reaches around
20 C.
This morning at 8:15 AM when outside temp was min 5 C I forgot to defrost, only heat it to 18 C. I went to the car and it was ready to drive, no 'defrosting' was required. It was sleeping for 10 hrs and used 1.9 kWh for sleep plus heating in the morning.
 
Last edited:
Wat ik nog wel een gemis vind in de app, is dat je niet kunt instellen dat je eenmalig voor vertrek wilt verwarmen op tijdstip X.

Stel: je vertrekt een keer om 6.00 's-ochtends en stelt de app tevoren in, doet hij dat iedere ochtend tot je dit weer uitschakelt. Heeft mij al eens 30% accu gekost. Om die reden doe ik het eigenlijk altijd handmatig en dan is defrost wel handig.
 
Wat ik nog wel een gemis vind in de app, is dat je niet kunt instellen dat je eenmalig voor vertrek wilt verwarmen op tijdstip X.

Stel: je vertrekt een keer om 6.00 's-ochtends en stelt de app tevoren in, doet hij dat iedere ochtend tot je dit weer uitschakelt. Heeft mij al eens 30% accu gekost. Om die reden doe ik het eigenlijk altijd handmatig en dan is defrost wel handig.
Misschien iets met een shortcut op een iPhone of Tasker op android dat de telefoon de verwarming voor je aanzet eenmalig?
 
Ik ben niet echt tevreden over het batterijverbruik van de MY. Oké, het is winter en er is meer stroom nodig voor verwarming van de wagen enzo. De berekening die ik dit weekend maakte, kwam ik op meer dan 10€/100km (gerekend aan 0.4€/kwh). Ik heb de wagen sinds eind december. Ik heb een berekening gemaakt van de gegevens die ik verzameld had van de oplaadbeurten van de eerste 1000km en ik was toch wel een beetje onder de indruk van het aantal kilowatt dat nodig is om van A naar B te rijden. Ik hoop dat de zomermaanden het verbruik drastisch gaat minderen. Sentrymode staat aan, voorverwarmen doen we niet, zetelverwarming wordt gretig gebruikt door mijn vrouw 😇. Ik heb in vorige meldingen al laten weten dat de wagen op 8u tijd 5% verliest aan batterijcapaciteit. Ik ga dit de komende dagen proberen iets nauwgezetter bij te houden en meer data op te schrijven.
Wordt vervolgd...
 
Ik ben niet echt tevreden over het batterijverbruik van de MY. Oké, het is winter en er is meer stroom nodig voor verwarming van de wagen enzo. De berekening die ik dit weekend maakte, kwam ik op meer dan 10€/100km (gerekend aan 0.4€/kwh). Ik heb de wagen sinds eind december. Ik heb een berekening gemaakt van de gegevens die ik verzameld had van de oplaadbeurten van de eerste 1000km en ik was toch wel een beetje onder de indruk van het aantal kilowatt dat nodig is om van A naar B te rijden. Ik hoop dat de zomermaanden het verbruik drastisch gaat minderen. Sentrymode staat aan, voorverwarmen doen we niet, zetelverwarming wordt gretig gebruikt door mijn vrouw 😇. Ik heb in vorige meldingen al laten weten dat de wagen op 8u tijd 5% verliest aan batterijcapaciteit. Ik ga dit de komende dagen proberen iets nauwgezetter bij te houden en meer data op te schrijven.
Wordt vervolgd...
Je hoeft niet tot de zomer te wachten, in het voorjaar zakt je verbruik al aanzienlijk en door Sentrymode uit te schakelen bespaar je ook al aardig wat.
Uiteindelijk moet je naar je jaargemiddelde kijken. Zelf zit ik met de M3 AWD op ongeveer 176 Wh/km (waarvan in de zomer zo’n 5000km km met fietsendrager dus extra verbruik) en de M3 RWD zit rond de 145 Wh/km.
Dus geduld en geen paniek ;)
 
Wat ik nog wel een gemis vind in de app, is dat je niet kunt instellen dat je eenmalig voor vertrek wilt verwarmen op tijdstip X.

Stel: je vertrekt een keer om 6.00 's-ochtends en stelt de app tevoren in, doet hij dat iedere ochtend tot je dit weer uitschakelt. Heeft mij al eens 30% accu gekost. Om die reden doe ik het eigenlijk altijd handmatig en dan is defrost wel handig.
Sinds een update van een aantal maanden kan je dit regelen via Apple shortcuts. Ik gebruik het nu ca. 3 maanden naar volle tevredenheid.

Automatisering gemaakt op basis van specifieke titel in agenda, temperatuur en/of luchtvochtigheid (weer app van Apple). Op basis hiervan wordt mijn taak voorverwarmen gestart op een specifieke tijd.

Als de temperatuur bv niet voldoet (warmer dan 12 graden maar de luchtvochtigheid wel 95% is dan start een andere taak, op een iets later tijdstip.
 
Sinds een update van een aantal maanden kan je dit regelen via Apple shortcuts. Ik gebruik het nu ca. 3 maanden naar volle tevredenheid.

Automatisering gemaakt op basis van specifieke titel in agenda, temperatuur en/of luchtvochtigheid (weer app van Apple). Op basis hiervan wordt mijn taak voorverwarmen gestart op een specifieke tijd.

Als de temperatuur bv niet voldoet (warmer dan 12 graden maar de luchtvochtigheid wel 95% is dan start een andere taak, op een iets later tijdstip.
Thanks, ga ik mij in verdiepen!
 
  • Like
Reactions: Optimz078
10€/100km (gerekend aan 0.4€/kwh).
0,4€/kWh lijkt me wel veel, dwz dat je 25 kWh hebt verbruikt voor 100 km of 250 Wh/km.

steekproef van 1000 km is ook zeer klein.

ik heb dit jaar al 3113 km op de teller aan gemiddeld 208 Wh/km, en dat zijn ongeveer 2500 snelwel km's, waarbij je iets meer verbruikt.
overall gemiddelde tot nu toe (sinds oktober 2022) is 190 Wh/km

Dus geduld en geen paniek ;)
dat is de beste aanpak, mijn verbruik is het afgelopen jaar sterk gedaald, zuinig rijden met EV doe net iets anders dan met een ICE.
en comfort functies hebben een groot verbruik. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

ik rij zonder Sentry en in de winter cabine temp op 19 en zetelverwarming op auto. Als ik alleen onderweg ben perfect voor mij.
 
Ik ben niet echt tevreden over het batterijverbruik van de MY. Oké, het is winter en er is meer stroom nodig voor verwarming van de wagen enzo. De berekening die ik dit weekend maakte, kwam ik op meer dan 10€/100km (gerekend aan 0.4€/kwh). Ik heb de wagen sinds eind december. Ik heb een berekening gemaakt van de gegevens die ik verzameld had van de oplaadbeurten van de eerste 1000km en ik was toch wel een beetje onder de indruk van het aantal kilowatt dat nodig is om van A naar B te rijden. Ik hoop dat de zomermaanden het verbruik drastisch gaat minderen. Sentrymode staat aan, voorverwarmen doen we niet, zetelverwarming wordt gretig gebruikt door mijn vrouw 😇. Ik heb in vorige meldingen al laten weten dat de wagen op 8u tijd 5% verliest aan batterijcapaciteit. Ik ga dit de komende dagen proberen iets nauwgezetter bij te houden en meer data op te schrijven.
Wordt vervolgd...

Mijn X gebruikt rond de 300Wh/km in de winter op dit moment. De batterij wordt zelfs op mijn ritten van 135 enkel niet voldoende warm (mogelijk ook door de ptc heaters) om naar mijn niet winter verbruik te komen. Normaal met AP aan zit ik rond de 210 en in ochtend met drukte 200. Dus verbruik in winter is gewoon stuk hoger.

Rond jaarwisseling in Noorwegen geweest. Op de reis er heen na de 1e supercharger zakt het verbruik met warme batterij naar gemiddeld 240-260 tussen laadstops.

In Noorwegen met de kortere ritten was helemaal drama. Alleen al voorverwarmen half uur zorgt al voor 5-7% verbruik. Voor mijn gevoel kon ik nog geen 100 km maken met nachtlading tot 90%. Dan valt het voor mij in winter met zo’n 250 km (van 90-10) in Nederland nu wel mee. Tja het is geen 400km, maar goed. Ik kan het met korte supercharger stop gewoon halen terug naar huis. (270km op een dag)
 
Last edited:
De berekening die ik dit weekend maakte, kwam ik op meer dan 10€/100km (gerekend aan 0.4€/kwh).
Er zijn nog maximum 10 dagen zoals dit in België en Nederland.
We hebben zeker ook 10 hittegolfdagen gehad. Dan verbruikte ik de helft over dezelfde routes.
Ik verbruikte van juni 2022 tot juni 2023 gemiddeld 174 Wh/km. Reken daar eens mee.
0,4€/kWh lijkt me wel veel
Dat zijn de Belgische prijzen.
Echter @frits2 zal wel iets minder gaan betalen nu hij meer afneemt wegens de EV.
Ik betaal ook iets meer dan 40ct omdat mijn verbruik beperkt blijft wegens de zonnecellen en terugdraaiende teller.
Het is of een gedeelte ‘gratis’ van de zon of een goedkopere kWh prijs.
 
Dat vind ik niet.
Ik ga naar automatisering. Nieuwe automatisering, zoek op agenda en vind geen resultaten.
What’s the clue?
Dat je het niet vind ligt aan de gebruiker 😉. Je kan ook

1.eerst een opdracht aanmaken en deze via een automatisering laten triggeren.

Of

2. Bij automatiseringen een tijd (wanneer) kiezen, vervolgens zie je bij aan de slag een nieuwe lege automatisering aanmaken. Vervolgens op voeg taak toe, en dan in het zoek venster agenda (of iets anders intypen).

IMG_3567.jpeg
 
Last edited: