Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoeveel daling in % met koud weer deze dagen?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat je het niet vind ligt aan de gebruiker 😉
Of aan de ontwerper die het te moeilijk gemaakt heeft.
Als je het niet aan je grootmoeder kan uitleggen…
Of

2. Bij automatiseringen een tijd (wanneer) kiezen, vervolgens zie je bij aan de slag een nieuwe lege automatisering aanmaken. Vervolgens op voeg taak toe, en dan in het zoek venster agenda (of iets anders intypen).

View attachment 1009808
IMG_2239.png

hierboven wat ik heb onder wat in jouw screenshot staat. Correct zo?
 
Last edited:
Of aan de ontwerper die het te moeilijk gemaakt heeft.
Als je het niet aan je grootmoeder kan uitleggen…

View attachment 1010176
hierboven wat ik heb onder wat in jouw screenshot staat. Correct zo?
Mijn screenshot ziet er in wel anders uit. Gewoon testen of het werkt. Denk dat temperatuur ophalen uit agenda activiteiten lastig wordt, maar kan het mis hebben…

Als de (voorwaarde/trigger) temperatuur overigens niet voldoet en/of je wilt dat er ook nog wat anders moet gebeuren, kan je nog een focus aanmaken op je iPhone. En doormiddel van die focus weer een andere automatisering laten triggeren.

Ik gebruik bv voor het voorverwarmen de tijd 06:00, als de temperatuur lager is dan 15 graden, auto gaat dan dus voorverwarmen. Als de voorwaarde van de temperatuur hoger is, dan zorgt de focus voor een andere automatisering. In mijn geval is dat ontwassemen bij een luchtvochtigheid van > 80%.

Zie onderstaande als voorbeeld.

IMG_3569.jpeg


De custom focus Tesla met tijd dient hier dus al vertraging voor een andere automatisering (hieronder):

IMG_3570.jpeg
 
Last edited:
Al veel bijgeleerd. Waarvoor dank.
Kan je de starttijd van het voorverwarmen ook dynamisch maken ifv van de tijd van de agenda entry?
Morgen staat in mijn agenda “Tesla voorverwarmen” om 7:00u
overmorgen staat het om 8:00

Om 5 uur loopt de opdracht en plant het voorverwarmen morgen in om 7 u en overmorgen loopt de opdracht weer en plant het in om 8:00.

Indien niet dynamisch, zal het voorverwarmen altijd starten op de tijd dat de opdracht loopt (5u in mijn voorbeeld), als ergens op die dag “opwarmen Tesla” staat. Maar dat zou ook al helpen.
 
Misschien ook handig om te weten, gisteren heb ik 2u en 15 min stilgestaan op de snelweg van Winterberg terug naar huis. Snelweg was afgesloten door de hevige sneeuwval, er was een ongeluk gebeurd en het was rond de -3 graden. Ik wist niet wat ik kon verwachten aan percentage daling, maar in deze tijdspanne verloor ik 4%.

Verwarming continu aan, eerst op automatisch, na een half uur op handmatig en 19,5 graden gezet, Sentry mode uit.
Ik vond het opzich wel meevallen hoeveel het percentage gedaald was. Mijn auto was de batterij aan het voorverwarmen voordat de snelweg volledig afgesloten werd, na 5 a 10min heb ik dit uitgezet. De percentage daling had misschien dus nog iets minder kunnen zijn.
 
Misschien ook handig om te weten, gisteren heb ik 2u en 15 min stilgestaan op de snelweg van Winterberg terug naar huis. Snelweg was afgesloten door de hevige sneeuwval, er was een ongeluk gebeurd en het was rond de -3 graden. Ik wist niet wat ik kon verwachten aan percentage daling, maar in deze tijdspanne verloor ik 4%.

Verwarming continu aan, eerst op automatisch, na een half uur op handmatig en 19,5 graden gezet, Sentry mode uit.
Ik vond het opzich wel meevallen hoeveel het percentage gedaald was. Mijn auto was de batterij aan het voorverwarmen voordat de snelweg volledig afgesloten werd, na 5 a 10min heb ik dit uitgezet. De percentage daling had misschien dus nog iets minder kunnen zijn.
De 4% is inderdaad te overzien. Ik hoorde dat er ook mensen 12 uur hadden stilgestaan, dan zou je dus zo’n 25% daling hebben.. nog steeds geen paniek, maar wel iets om rekening mee te houden, dus bij slecht weer vroegtijdig laden.
 
Al veel bijgeleerd. Waarvoor dank.
Kan je de starttijd van het voorverwarmen ook dynamisch maken ifv van de tijd van de agenda entry?
Morgen staat in mijn agenda “Tesla voorverwarmen” om 7:00u
overmorgen staat het om 8:00

Om 5 uur loopt de opdracht en plant het voorverwarmen morgen in om 7 u en overmorgen loopt de opdracht weer en plant het in om 8:00.

Indien niet dynamisch, zal het voorverwarmen altijd starten op de tijd dat de opdracht loopt (5u in mijn voorbeeld), als ergens op die dag “opwarmen Tesla” staat. Maar dat zou ook al helpen.
Mooi! Ik durf dat eerlijk gezegd niet te zeggen. Niet jouw exacte voorbeeld getest. Mijn ervaring is dat je wacht kunt gebruiken alleen, krijg je bij een te lange tijd een time out foutmelding. Dus denk dat het plannen cq. uitstellen van een geactiveerde automatisering een error geeft.

Wellicht dat een custom focus toevoegen helpt. En/of je zou wellicht ook een aantal custom wekkers kunnen aanmaken. Zo heb ik bv het voor gepland starten en stoppen van het opladen gerealiseerd. Zie onderstaande:
IMG_3571.jpeg

IMG_3572.jpeg
 
  • Like
Reactions: giomgiom and Phil V
Dat komt op 1,5 kWh per uur. vindt ik zeker reuze meevallen om een niet/slecht geïsoleerd volume te verwarmen.
+ scherm aan
Netflix gekeken?
Spreekwoordelijk ga je sneller van den honger en dorst omkomen ;-)
Ja inderdaad, ik vond het ook echt reuze meevallen. Gelukkig hadden we nog eten en drinken bij, dus voor ons viel het wel mee. ;)
Netflix hebben we niet gekeken, was inderdaad het ideale moment geweest. :D
Ik zat meer een beetje in of we de Supercharger in Bochum zouden halen, uiteindelijk met 10% aangekomen. Anders hadden we uiteraard ook nog altijd zat andere opties gehad om eventjes bij te laden.
Het probleem in zo'n situatie is dat je niet echt weet hoelang zoiets duurt, maar ik verwacht dat Netflix niet voor heel veel meer verbruik gezorgd zou hebben. Voor de volgende keer!
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Daar gaat het hier niet om.
De e-tron heeft inderdaad een te hoog verbruik: te zwaar en een stroomlijn die beter kan hoewel ook niet barslecht. Zelf zit ik over een periode van 4 jaar op 24,7 kWh/100km waaronder reizen zowel in de zomer als 's winters met grote skibox op het dak. Als ik op Sprintmonitor kijk, is dat blijkbaar net iets minder dan het gemiddelde verbruik van de e-tron (26,3) maar ook van de MX (26,6): een grote en zware auto verbruikt nu eenmaal meer.
En dan baseert men zich bijna altijd op de boordcomputer. Daardoor is het feit een MX een aanzienlijk verbruik geeft bij stilstand, terwijl dat bij de e-tron 0 is, niet opgenomen in de cijfers.
Voor onze eerste Zoe zaten we op 15,4 kWh/100km, deels omdat de beperkte range een zekere behoedzaamheid oplegt. Het verbruik van de twee volgende ligt hoger: daar wordt vanwege de grotere range sneller mee gereden.
Ik weet niet hoe accuraat die berekeningen zijn. Ik ben zo'n gek die veel bij houdt. Mijn X heeft over bijna 3 jaar en meer dan 80.000 km een gemiddeld verbruik van net geen 235 Wh/km. Er ja zover ik kan neem ik al het verbruik mee. Het enige wat ik mis zijn de verliezen tussen mijn meterkast en mijn kWh meter in de garage, en de verliezen bij gratis laders daar moet ik dan maar vanuit gaan van wat de Tesla aangeeft. Dus een redelijk goed beeld van het totaal stroom gebruik.
Wat is volgens jouw een aanzienlijk verbruik van een X bij stilstand? Ik heb nog een MCU1 en ik heb begrepen dat ie zuiniger is als een MCU2, ik gebruik geen sentry mode. De eerste dag verlies ik ongeveer 1 % (ja hij geeft hele procenten dus ik weet niet wat het echt is) en daarna een stuk minder.
Ik vind je wel een beetje negatief, en heb de indruk dat het steeds erger wordt. :)
 
Ik ben niet echt tevreden over het batterijverbruik van de MY. Oké, het is winter en er is meer stroom nodig voor verwarming van de wagen enzo. De berekening die ik dit weekend maakte, kwam ik op meer dan 10€/100km (gerekend aan 0.4€/kwh). Ik heb de wagen sinds eind december. Ik heb een berekening gemaakt van de gegevens die ik verzameld had van de oplaadbeurten van de eerste 1000km en ik was toch wel een beetje onder de indruk van het aantal kilowatt dat nodig is om van A naar B te rijden. Ik hoop dat de zomermaanden het verbruik drastisch gaat minderen. Sentrymode staat aan, voorverwarmen doen we niet, zetelverwarming wordt gretig gebruikt door mijn vrouw 😇. Ik heb in vorige meldingen al laten weten dat de wagen op 8u tijd 5% verliest aan batterijcapaciteit. Ik ga dit de komende dagen proberen iets nauwgezetter bij te houden en meer data op te schrijven.
Wordt vervolgd...
Hoe lang zijn de stukken die je rijdt? Ik rij momenteel stukjes van 10 km tussen hotel en werk plek en met deze vrieskou ben ik blij dat een nederlandse SUC op 14 km afstand zit want ik kan niet laden in de buurt van het hotel en werkplek en de openbare laders in het dorp zijn langzaam en duur. Ik rij om de 5 dagen maar even naar de SUC. Ik wil mijn accu bij deze kou maar niet onder de 20% laten komen. Mijn verbruik is nu ongeveer het dubbele van mijn hierboven genoemde gemiddeld gebruik.
Op langere stukken is het verbruik misschien 10% hoger dan gemiddeld mits de wegen een beetje schoon zijn etc maar wel koud.
 
Dat komt op 1,5 kWh per uur. vindt ik zeker reuze meevallen om een niet/slecht geïsoleerd volume te verwarmen.
+ scherm aan
Netflix gekeken?
Spreekwoordelijk ga je sneller van den honger en dorst omkomen ;-)
Dat klopt inderdaad, maar als je denkt te gaan laden met een lage SoC en je komt vlak voor de SuC stil te staan op bv 5% dan heb je toch echt wel een probleem als je uren stilstaat.
 
Last edited:
Dat klopt inderdaad, maar als je denk om te gaan laden met een lage SoC en je komt vlak voor de SuC stil te staan op bv 5% dan heb je toch echt wel een probleem als je uren stilstaat.
😱 Dan zal het letterlijk en figuurlijk een kaarsje branden worden.

Nu met premium heb je de verkeersinfo, tijd tot bestemming en afstand tot bestemming. Zijn op zich al een goede indicator wat er te wachten staat.
Op sommige routes en gedurende sommige periodes is de kans ook groter. Al begint de netwerk dichtheid doorDuitsland richting Oostenrijk wel goed te zitten, waardoor je sneller op een veranderde situatie kan inspelen.
 
Dan kom je daar met koude batterij aan en krijg je 30kW.
Kan je beter de moeite niet doen en tijdens het werk of in het hotel aan de granny hangen.
Valt mee, Eerst even 30 minuten voorverwarmen en dan 20km van de werkplek rijden met natuurlijk naar de Suc navigeren begon hij toch met 120kW te laden. hij bleef wel de hele tijd lager dan de zomer curve. Maar zo erg is dat ook niet want ik moet ook eten. En aangezien het langer duurde had ik ook tijd voor een nagerecht. :D
 
  • Like
Reactions: Phil V
Wat hij vertelde was ook een inleiding op de aankondiging dat Imec volop bezig is met de ontwikkeling van gerichte en veel efficiëntere hardware voor AI-berekeningen.
De "specialist" neemt aan dat de huidige processor voor autonoom rijden 5kW verbruikt (1/3 van het totale energie verbruik van een model 3 of 8,5kW in het geval van een e-tron) en baseert daarop een businessplan om een zuinigere chip/hardware te gaan ontwikkelen?
Dat lijkt een recept voor teleurstellingen.
 
Last edited:
Hi,
Ik heb een model S longe range plus.

Dit is mijn eerste periode ‘koud weer’ sinds aanschaf. En überhaupt sinds elektrisch rijden.

Nu ga ik heel netjes van 85% naar 61% in +- 48u terwijl auto stil staat (wel met sentry mode geactiveerd).

Meer leden die dit herkennen deze dagen?

Met rijden was het mij sowieso al opgevallen dat de batterij verder zakt in percentage op hetzelfde stukje route (in vergelijking met de zomer). Maar even benieuwd nu naar als deze stil staat.
Ik heb een model 3 RWD voorverwarmd en na een uur 60km rijden via de navigatie naar de supercharger gegaan en laden ging nog steeds langzaam met de melding " de batterij is nog koud" en tip om via de nav naar supercharger te gaan, wat ik dus al gedaan had. Ik vraag me hoe je batterij dan wel warm krijgt. btw tijdens het opladen zag ik ook nergens een icoontje dat hij de batterij tijdens het laden ging opwarmen dat vond ik ook vreemd.
 
Hoe lang zijn de stukken die je rijdt? Ik rij momenteel stukjes van 10 km tussen hotel en werk plek en met deze vrieskou ben ik blij dat een nederlandse SUC op 14 km afstand zit want ik kan niet laden in de buurt van het hotel en werkplek en de openbare laders in het dorp zijn langzaam en duur. Ik rij om de 5 dagen maar even naar de SUC. Ik wil mijn accu bij deze kou maar niet onder de 20% laten komen. Mijn verbruik is nu ongeveer het dubbele van mijn hierboven genoemde gemiddeld gebruik.
Op langere stukken is het verbruik misschien 10% hoger dan gemiddeld mits de wegen een beetje schoon zijn etc maar wel koud.
Wij doen niet veel kilometets. Dagelijks woon-werk verkeer is 50 km. Ik ben 15% batterijcapaciteit kwijt als ik 25km heb gereden naar het werk. Ik heb gelukkig een wall connector geïnstalleerd thuis zodat ik thuis kan laden. Nadeel/voordeel is wel dat ik een groot overzicht heb van de gebruikte kilowattuur.
Ik heb juist even terug de berekening gemaakt hoe 'zuinig' deze wagen is 😄.
Ik heb van 29/12/23 tot nu al 584,9kwh gebruikt om 1806km te rijden. Dat zijn maar 22 dagen.
Als ik nu met dit weer met 15% van men batterij 25km rijd, dan kan ik met 90% maar 150km rijden... Dus neem dat ik nu nog 125km kan rijden nu, Dan heb ik voor mijn 584.9kwh een bereik van 1931km. Dit is 30,29kwh per 100km (x0,4€/kwh) =12,11€ per 100km.