- - - Updated - - -
Dag 3 – 25 juli
Begin: Hódmezővásárhely 9:30
Eind: Nis 23:30
Geladen:
- Bandenspecialist Belgrado 32A 400V DML
- Appartementen/Hotel Nis 16A 230V DML
Na een korte redelijke nachtrust (mijn kinderen slapen langer) en een prima ontbijt om 9:30 vertrokken uit het hotel. ’s Nachts zo’n 100km bijgeladen. Na aftrek van het omrijden (60km) blijft er dan toch nog een plus over en is Belgrado wat bereikbaarder. Het wordt een interessante dag. Geen idee wat er in Belgrado gaat gebeuren.
Direct bij vertrek wijst de navi ons een alternatieve weg/grensovergang. Nu is het rood van de navi nooit echt heel betrouwbaar. Dus via een andere alternatieve route gereden waarbij we vanaf het viaduct konden zien dat er rijen dik een file staat voor de grens van ongeveer 3km. Op de alternatieve route komen we eerst een groep vluchtelingen (Syrië?) tegen die ‘bewaakt’ worden door bereden politie (met pers erbij). Treurig toch. Bij de (kleine) grensovergang ook een rij, maar veel minder lang en een veel prettiger plek om te staan. Vertraging zo’n 45 minuten. Die had ik liever aan een lader in Belgrado gestaan, maar toch
File aan de grens heeft alles te maken met de verkeerssituatie waarop ik mij verkeken heb. We zijn donderdag vertrokken om de zwarte zaterdag (/zondag) in Duitsland en Oostenrijk te mijden. Maar waar ik niet mee gerekend had is dat dit ook het weekend is waarop velen (alle?) Turken uit Frankrijk, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Luxemburg, Zwitserland en Polen op weg gaan naar het moederland. We zien ze allemaal langskomen als we met 100-105 km richting Belgrado cruisen. ‘Native’ voertuigen zijn vanaf Hongarije tot halverwege Bulgarije zwaar in de minderheid op de snelweg.
Aan de andere kant van de grens direct armoe. Tesla heeft geen roaming in Servie. Beetje op geanticipeerd maar toch een tegenvaller. Wel even geprutst met wifi via telefoon. Maar ook dat gaat niet lekker. MS kun je rijdend niet koppelen (zowel Bluetooth als Wifi) dus als de wifi verbinding even hapert kun je niets meer totdat je weer stilstaat (en dat doen we zo min mogelijk).
Belgrado. Nog 50km op te teller. Heb bedacht om in een buitenwijk van Belgrado bij grote winkelcentra als de Metro eens te kijken wat er kan. Dat gebied inrijdend al wel mijn ogen open voor mogelijke andere bedrijven. Doel is een 32A aansluiting zodat we vandaag nog verder kunnen.
Rond Metro vangen we bot. Bij een ander shopping plaza rijden we direct achter de winkels langs om te zien of er opties zijn. Niets. Wel bewaking waarin ik vraag of ze iets weten. De man neemt me door de shops mee naar de parkeerplaats aan de voorkant. Wat schets mijn verbazing? 3 paaltjes op de P met een stoppenkastje met 220 schuko en 3p 16A CEE! Dat biedt perspectief maar helaas geen 32A.
Helaas, na aansluiten komen we zowel met UMC als DML (Dirk’s Mobiele Lader) niet boven de 10A. Ik denk dat ze van de 3 beschikbare fases er 1 aan de schuko hebben gehangen en maar 2 aan de CEE. Dit is echt te traag en dus pakken we weer in om verder op zoek te gaan (wel enigszins gefrustreerd en met enige zorg of dit nog wel goed gaat komen vandaag). Misschien toch naar het centrum waar een RWE paal zou moeten staan maar die niemand kan vinden?
Stukje verderop een groot nieuw modern ogend garagebedrijf. Daar maar eens kijken. Ik loop naar binnen en waan mij plots in een EV-laders-walhalla. Bij iedere garagedeur/positie/brug een 32A CEE aansluiting!
‘Zou ik hier mogen laden?’ Ja dat mag wel, maar de zaak gaat over 3 minuten dicht (het is bijna 15:00; zaterdag) Groter kon de teleurstelling niet zijn. Ik stel een alternatief voor. Wellicht mag ik een kabel onder de dichte garagedeur door naar buiten leggen om op te laden? Dan laat ik de kabel achter en haal ik die op de terugweg weer op.
Lang verhaal kort: na wat discussie onder collega’s blijft een van de deuren aan de achterkant een meter openstaan. Na terugkomst kunnen we binnen afkoppelen en doet de bewaker de deur dicht. Super! Het is inmiddels 15:15 en we hebben 3,5 uur laden te gaan.
In een woonwijk een stukje verderop vinden we een bus naar het centrum en mogen zonder te betalen (we hebben nog geen dinars) mee van de buschauffeur. Op de terugweg pakken we een taxi en even na 19:00 rijden we volledig vol weer weg. Sofia is nog bereikbaar vandaag! Tijdens de stop contact gehad met Alex (MS owner in Sofia) plan is de auto even na middernacht in zijn garage (met UMC) te zetten en in een nabijgelegen hotel te overnachten.
Maar dat loopt even anders. We cruisen met 95-100km achter een bus om energie te besparen en Sofia zeker in één keer te halen. Onderweg nog drukker als voor Belgrado (een aantal routes uit Europa naar Turkije komen even voor Belgrado bij elkaar). Na 100km staan we plotseling stil en schuiven we maar heel langzaam verder. Na meer dan een uur komen we erachter dat er een wegversmalling naar één baan is. Door de drukte gaat het mis en een deel van de Turken maakt het erger door ‘slim’ via de vluchtstrook er langs te gaan. Maar van 3 banen naar 1 ritsen maakt het uiteindelijk voor iedereen nog veel erger.
De door de navi aangekondigde aankomsttijd is nu zwaar in de nacht en ik heb een zwaar hoofd in de te verwachten drukte aan de grens (kan nog veel later worden). En dus beslissen we het eerder voor gezien te houden en in Nis te overnachten.
Bij het appartement daar hangen we uiteindelijk een verlengsnoer van de vijfde etage uit het appartement van de portier om met de DML bij te laden. Helaas maar 16A 230V, maar beter dan niets en alles verkort de wachttijd in Sofia morgen.
Na middernacht en doodop vallen we in bed.