Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Turkey Tour

This site may earn commission on affiliate links.
Dag 6 – 28 juli

Begin: Sveti Vlas (Burgas) 14:45
Eind: Istanboel 21:00

Geladen:

  • AvtoServis 16A 400V DML + Bulgaarse stekker
  • Renault Bika – Esarj 22kW Type2 laadpaal
  • Esarj ‘hoofdkantoor’ 22kW Type2 laadpaal

Vandaag geen spannende dag. ’s Ochtends op de zelfde plek nog twee uur geladen om de batterij helemaal vol te krijgen. Met 330km tot het eerste volgende laadpunt moet dit een makkie worden.
Wel vandaag voor het eerst betaald voor het laden. De ‘garagehouder’ moet ook afrekenen met zijn verhuurder. Gewoon netjes de kWh rate betaald en wat naar boven afgerond. In Bulgarije is het net andersom, daar betalen bedrijven bjina twee keer het tarief dat particulieren betalen.

Pas om 14:45 rijden we weg nadat ik de auto nog even vakkundig met de hand heb laten reinigen. De voorkant was op de avondrit van Sofia naar Sveti Vlas een waar slachtveld geworden en de onverharde weg waarlangs de auto geparkeerd stond had voor een mooi laag geel stof over de auto gezorgd.

De route is binnendoor en lijkt op de kaart een smalle kronkelende weg, van bedenkelijke kwaliteiit, door de heuvels te zijn. Maar dat valt ontzettend mee. Tot een paar km voor de grens ligt er een prachtige weg (Europees geld?) waar niemand op rijd. Ik geniet van de stilte na de Turkse storm van een paar dagen daarvoor.

Het laatste stukje is wel smal en slecht maar ook daar lijkt aan gewerkt te worden. Halverwege de laatste zes km naar de grens komen we werkzaamheden tegen die lijken op de realisatie van een shortcut (van betere kwaliteit). Kennelijk ben ik niet de eerste MS hier. Het lijkt erop dat iemand hier de insan mode heeft gedemonstreerd en dat heeft de weg niet helemaal overleeft (foto’s volgen).

De grens zelf is echt een belevenis. Hier op het topje van de berg/heuvel heeft de tijd stilgestaan en er is vrijwel niemand. Bulgarije in een paar auto’s, Bulgarije uit ijn we alleen (wel even anders dan de ervaring op de doorgaande route van eerder deze week).
Aan de Turkse kant moet je de auto parkeren en naar binnen om paspoort en autopieren te registreren. Niet echt een high thru-put setup zullen we maar zeggen. Nog wel even leuk met de man die het kenteken moet registreren en de auto/bagage controle doet. Of hij ook nog even onder de motorkap mag kijken. Ik hoef het vervolg niet uit te leggen…

Aangekomen in de voorsteden van Istanbul de eerste Esarj laadpaal gevonden bij een Renault dealer. Bewaker heeft inderdaad het klaargelegde pasje en vol goede moed gaan we aan de slag. Helaas het werkt niet. Hoewel al avond zijn de mannen van Esarj nog bereikbaar. Even later wordt ik teruggebeld door de ‘IT department’. Kaart was niet geactiveerd maar nu doet hij het.

En inderdaad we kunnen laden. Binnen in de (gesloten) showroom worden we vergast op koffie en thee. Als ik even later nog even in de auto kijk blijkt hij maar op 12A te laden. Niet goed. De eerst volgende Esarj paal is hij hun hoofdkantoor 13 km verderop. Dan beter die proberen.

‘Kantoor’ blijkt in een hotel te zijn en in de parkeergarage vinden we hun test set-up en een voorraadje laadpalen (foto’s volgen). We worden verwelkomt door en medewerker die (tijdelijk?) in het hotel blijkt te wonen.
Kabel erin, pasje swipen, keuzemenu door (mijn Turks verbeterd snel), blauw licht, laden! En ja de teller loopt op tot 32A. Hoera! We gaan naar boven naar de hotel lobby om af te koelen en via de Wifi een hotel voor de nacht te zoeken. Het wordt uiteindelijk het hotel waar we toch al zijn.

Terug in de auto merk ik dat de auto al na een paar km range gestopt is met laden. Ik doe nog een aantal pogingen met hetzelfde resultaat. Ook op 16A geen verbetering. Wel zie ik dat het voltage niet erg stabiel is en vrij hoog (235-240). Zeker als de Esarj knaap mij later uitlegt dat ze hier 220 V (en dus geen 230V) hebben. Hij meldt zich nog even voor de nacht omdat hij ook gezien heeft dat het laden is gestopt.

Zo heeft een zeer relaxte dag toch nog een verontrustend eind. Want als dit de kwaliteit van de infrastructuur in Turkije is waar ik mijn hoop op gezet heb dan wordt het toch nog spannend.
 
Dag 7 – 29 juli

Begin: Istanboel
Eind: Istanboel

Geladen:

  • Esarj ‘hoofdkantoor’ 22kW Type2 laadpaal
  • Esarj paal in shopping mall 22kW Type2 laadpaal

Pas aan het eind van de morgen (we hebben een slow start) eens bij de auto gaan kijken of we nog iets kunnen leren van de problemen van gisteren. Terwijl we op de kamer waren hadden we nog wel even een totale power dip waarbij het hele hotel zonder stroom zat.

De lader weer aangezet en alles gaat normaal. Dan een poosje in de auto blijven zitten om te zien of hij niet weer afslaat. En nu blijft hij doorladen. Het valt mij op dat de spanning nu ook veel lager is (223V) en veel stabieler. Ik bel Esarj om ze gerust te stellen. Wat blijkt: na de power dip drait het hotel op de eigen generator en die is kennelijk veel stabieler. Er wordt veel gebouwd in de omgeving en dat levert nogal wat problemen met het hoofdnet. De rust keert terug in mijn hoofd.

We gaan naar een nabijgelegen shopping mall waar ook een laadpaal staat. Die is maar 500m verderop maar dat zegt niets in Istanboel. Door eenrichtingsverkeer en onbegrijpelijke knooppunt constructies komen we er na zo’n 5 km rijden aan.
Daar worden we geheel gerustgesteld. Het laden hier loopt gesmeerd en we gaan lekker shoppen en eten.

Het wachten is op vrouw en kind die tegen de avond aankomen. De enige challange die over blijft is het heel houden van de auto in het chaotische verkeer van Istanboel.

Morgen een dagje site seeing en nog ergens aan een Esarj paal zorgen dat de auto weer vol is voor vertrek op vrijdag. Na vrijdag horen jullie hoe de laatste etappe verliep.
 
Ik lees alles al vanaf het begin, echt super interessant om te lezen! En het klinkt alsof je je aardig kalm weet te houden, ondanks alle laad-perikelen, of mist dat gewoon in het verhaal? :) Ik had echt al 4 keer opgegeven denk ik. De laatste dag waarbij zo te lezen wel wat meer stress ontstaat had ik dus vermoedelijk nooit gehaald.

Maar laden op stroom uit een generator? Dat is dus de Tesla ouderwets op brandstof rijden :D
 
Dag 8 – 30 juli

Begin: Istanboel
Eind: Istanboel

Geladen:

  • Esarj The Marmara Hotel 22kW Type2 laadpaal

Een geweldige dag sightseeing in Istanboel. Wel erg warm dus je moet niet te veel willen op een dag.
Verkeer opnieuw een puinhoop maar we hebben de auto heel gehouden.

’s Avonds geparkeerd in de garage van het 5 sterren The Marmara Hotel direct aan het Taksim plein, waar Esarj ook een paal heeft staan, om de auto volledig vol te laden voor de laatste etappe morgen. Tot mijn verbazing reken ik na 3 uur slechts 5 Euro af voor het parkeren. Kom daar eens om bij het Krasnapolski in Amsterdam.

Op de terugweg naar het ons eiigen hotel verspeel ik nog wat kilometers range door weer eens een afslag te missen op een van de onnavolgbaar in elkaar gestoken knooppunten. Maar heel erg is dat niet. Morgen is de etappe naar Izmir maar zo’n 300 km.

- - - Updated - - -

Dag 9– 31 juli

Begin: Istanboel
Eind: Akbük

Geladen:

  • Esarj Optimum Outlet Izmir 22kW Type2 laadpaal

Na uitgeslapen te hebben op tijd vertrokken voor de ferry van Istanboel naar Bandirma. Zonder verkeer is dat 20min. We doen er bijna een uur over en zijn net voor de 30 minuten deadline binnen. Niet dat dit erg belangrijk lijkt te zijn. Tot onze verrassing hier nette genummerde rijen. Al doen de slimmerikken onder de Turken wel hun best om toch nog achter een lager rij-nummer aan te sluiten ipv gewoon de volgende rij te pakken.

Niet geheel tot onze verrassing maar wel tot ons vermaak beginnen als het laden dan eindelijk begint alle 7 rijen tegelijk vooruit te rijden. Een nieuw staaltje Turks weven waarbij de eerdergenoemde slimmerikken het nakijken hebben.

Aan boord vind ik op het autodek (na de auto zonder keuzemogelijkheid midden in een rij te hebben geparkeerd) 3 fasen 16A outlets met een 4-pin aansluiting. Die heb ik niet bij me, maar als ik zo’n plug (standaard CEE) hier in de komende weken kan kopen dan zou met de ferry terug een optie zijn waarmee ik 1 a 2 uur laden kan uitsparen. Die optie nemen we mee voor het plannen van ‘de snelste weg terug’.

In Izmir stoppen we nog 1,5 uur om bij te laden aan een Esarj paal om onze eindbestemming Akbük te kunnen halen. De eerste outlet (iedere Esarj paal heeft er twee) komt niet verder dan 16A. Gelukkig levert de tweede outlet wel de verwachtte 32A.

Net voor middernacht zijn we op de eindbestemming

- - - Updated - - -

Dag 10 – 1 augustus

Begin: Akbük
Eind: Akbük

Geladen:

  • Vakantie appartement 1p 200V UMC 13A

Op bestemming en voorlopig geen reisplannen meer. De auto vol krijgen heeft geen haast en ik bekijk rustig de mogelijkheden op enkel fase met de UMC te laden. Uit ervaring van voorgaande jaren weet ik dat de elektriciteitsvoorziening op dit resort niet heel stabiel is.
Het verbruik per appartement is heftig met 4 airco’s, electrisch koken, een koelkast, vaatwasser en een wasmachine. Dus moet de auto laden met 13A niet echt een probleem zijn. En inderdaad de hoofdzekering is 40A. Daaronder 25A, 20A en vooral 16A groepen.

Met een lang verlengsnoer sluit ik de auto aan. Laden begint en loopt op naar 13A. Maar de spanning is wel gevaarlijk laag. Zo rond de 190V. Maar het werkt en blijft werken dus prima. 10km/h range laden is niet veel maar genoeg.

Even later gaat het toch nog even mis als mijn vrouw een pan op het ‘vuur’ zet om soep te koken. De hoofdzekering vliegt eruit. Zal een piek bij inschakelen geweest zijn. Maar in het vervolg toch maar de stekker van de auto eruit voordat we gaan koken.

Het resultaat van de heenreis:

3.676 km gereden
731 kWh verbruikt
199 Wh/km gemiddeld
15 Euro brandstofkosten

Bij dat laatste komt nog de Esarj afrekening en de stroopwafels die we hebben uitgedeeld aan mensen die ons geholpen hebben J. Niet dat dit alle kosten zijn want er komen natuurlijk ook nog extra overnachtingen etc. bij. Wat kosten betreft kunnen we op de terugweg een beter beeld krijgen omdat we dan ‘zo snel mogelijk’ gaan.

De komende weken geen verslagen meer. We gaan 19 augustus pas weer aan de terugweg beginnen. Binnenkort wellicht nog wel een fotoverslag (als internet hier wil meewerken). En voor vertrek een ‘plan’ voor de weg terug.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
TTT in foto's

20150723_142721.jpg

Het vooronder vol met koper om op alle mogelijke manieren te kunnen laden
20150723_142809.jpg

Achterdek vol met bagage en koelkast. Alles netjes onder de hoedenplank. Bij de weg dit is de carbag set. Werkt prima. Kleine tassen handig voor overnachtingen
20150723_142846.jpg

100% vol en klaar voor vertrek
20150723_213118.jpg

Noors broertje bij SuC in Duitsland
20150724_085321.jpg

Gratis parkeren aan laadpaal downtown Nuernberg
20150724_160045.jpg

Door Hongaar geadopteerd tweeling broertje aan SuC Wenen
20150725_075408.jpg

Onverwacht stopcontact in P garage hotel in Hongarije...
20150725_080049.jpg

... midden in een prachtig stadje waar je eigenlijk nooit zou stoppen.
20150725_153912.jpg

Charging Walhalla in Belgrado. Achter iedere deur een 32A stopcontact
20150726_080911.jpg

Laden vanaf 5 hoog achter tijdens overnachting Nis, Servie

20150726_215930.jpg

Van Sofia naar Sveti Vlas, 420 km kan als je het rustig aan doet

20150727_111135.jpg

Bulgaars 3 fasen stopcontact in Sveti Vlas met nieuw aangeschafte plug.
20150727_111246.jpg

Zelfde plek waar ik naast het hotel kon laden bij deze garage
20150728_153415.jpg

Nabij de Bulgaars/Turkse grens waar iemand iets te enthousiast is weggetrokken met een P85D
20150728_190134.jpg

Eerste Esarj paal in buitenwijk van Istanboel
20150729_112253.jpg

Garage van hoofdkantoor Esarj. Testbed en wat voorraad en/of afgedankte oudere palen.
20150729_135255.jpg

Een echte Esarj plek in parkeergarage van Torium winkelcentrum
20150730_161013.jpg

Vlakbij hotel in Istanboel. Man die een electromotoren revisie bedrijfje runt. Garage is zeker 15m diep en ligt helemaal vol. Even overwogen om uit te stappen en hem de tip te geven om zich eens te orienteren op de revisie van brommende Tesla motoren.
20150730_190440.jpg

Staaltje Turks parkeren. Deze man zette hem hier neer toen wij daar al op het terasje zaten. Blikte of bloosde niet en keek er niet vreemd bij.
20150730_212221.jpg

5 sterren parkeren onder The Marmara aan het Taksim plein.
20150731_105721.jpg

Opgelijnd in rij 4 voor de ferry Istanboel-Bandirma. Rijen 5 to 7 kwamen ook vol. De rest weten jullie.
20150731_135841.jpg

Stopcontact op de ferry. Wellicht nog even een plug scoren voor de terugreis
20150801_214612.jpg

Geduld-laden op bestemming met verlengkabel uit apartement
20150801_214645.jpg

Trip A: het totaal van de heenweg TTT

Er zijn nog meer foto's maar die staan op ander apparaten. Komen later...
 

Attachments

  • 20150728_161955.jpg
    20150728_161955.jpg
    86.4 KB · Views: 266
  • 20150731_135039.jpg
    20150731_135039.jpg
    77.3 KB · Views: 266