Dag 8 – 30 juli
Begin: Istanboel
Eind: Istanboel
Geladen:
- Esarj The Marmara Hotel 22kW Type2 laadpaal
Een geweldige dag sightseeing in Istanboel. Wel erg warm dus je moet niet te veel willen op een dag.
Verkeer opnieuw een puinhoop maar we hebben de auto heel gehouden.
’s Avonds geparkeerd in de garage van het 5 sterren The Marmara Hotel direct aan het Taksim plein, waar Esarj ook een paal heeft staan, om de auto volledig vol te laden voor de laatste etappe morgen. Tot mijn verbazing reken ik na 3 uur slechts 5 Euro af voor het parkeren. Kom daar eens om bij het Krasnapolski in Amsterdam.
Op de terugweg naar het ons eiigen hotel verspeel ik nog wat kilometers range door weer eens een afslag te missen op een van de onnavolgbaar in elkaar gestoken knooppunten. Maar heel erg is dat niet. Morgen is de etappe naar Izmir maar zo’n 300 km.
- - - Updated - - -
Dag 9– 31 juli
Begin: Istanboel
Eind: Akbük
Geladen:
- Esarj Optimum Outlet Izmir 22kW Type2 laadpaal
Na uitgeslapen te hebben op tijd vertrokken voor de ferry van Istanboel naar Bandirma. Zonder verkeer is dat 20min. We doen er bijna een uur over en zijn net voor de 30 minuten deadline binnen. Niet dat dit erg belangrijk lijkt te zijn. Tot onze verrassing hier nette genummerde rijen. Al doen de slimmerikken onder de Turken wel hun best om toch nog achter een lager rij-nummer aan te sluiten ipv gewoon de volgende rij te pakken.
Niet geheel tot onze verrassing maar wel tot ons vermaak beginnen als het laden dan eindelijk begint alle 7 rijen tegelijk vooruit te rijden. Een nieuw staaltje Turks weven waarbij de eerdergenoemde slimmerikken het nakijken hebben.
Aan boord vind ik op het autodek (na de auto zonder keuzemogelijkheid midden in een rij te hebben geparkeerd) 3 fasen 16A outlets met een 4-pin aansluiting. Die heb ik niet bij me, maar als ik zo’n plug (standaard CEE) hier in de komende weken kan kopen dan zou met de ferry terug een optie zijn waarmee ik 1 a 2 uur laden kan uitsparen. Die optie nemen we mee voor het plannen van ‘de snelste weg terug’.
In Izmir stoppen we nog 1,5 uur om bij te laden aan een Esarj paal om onze eindbestemming Akbük te kunnen halen. De eerste outlet (iedere Esarj paal heeft er twee) komt niet verder dan 16A. Gelukkig levert de tweede outlet wel de verwachtte 32A.
Net voor middernacht zijn we op de eindbestemming
- - - Updated - - -
Dag 10 – 1 augustus
Begin: Akbük
Eind: Akbük
Geladen:
- Vakantie appartement 1p 200V UMC 13A
Op bestemming en voorlopig geen reisplannen meer. De auto vol krijgen heeft geen haast en ik bekijk rustig de mogelijkheden op enkel fase met de UMC te laden. Uit ervaring van voorgaande jaren weet ik dat de elektriciteitsvoorziening op dit resort niet heel stabiel is.
Het verbruik per appartement is heftig met 4 airco’s, electrisch koken, een koelkast, vaatwasser en een wasmachine. Dus moet de auto laden met 13A niet echt een probleem zijn. En inderdaad de hoofdzekering is 40A. Daaronder 25A, 20A en vooral 16A groepen.
Met een lang verlengsnoer sluit ik de auto aan. Laden begint en loopt op naar 13A. Maar de spanning is wel gevaarlijk laag. Zo rond de 190V. Maar het werkt en blijft werken dus prima. 10km/h range laden is niet veel maar genoeg.
Even later gaat het toch nog even mis als mijn vrouw een pan op het ‘vuur’ zet om soep te koken. De hoofdzekering vliegt eruit. Zal een piek bij inschakelen geweest zijn. Maar in het vervolg toch maar de stekker van de auto eruit voordat we gaan koken.
Het resultaat van de heenreis:
3.676 km gereden
731 kWh verbruikt
199 Wh/km gemiddeld
15 Euro brandstofkosten
Bij dat laatste komt nog de Esarj afrekening en de stroopwafels die we hebben uitgedeeld aan mensen die ons geholpen hebben J. Niet dat dit alle kosten zijn want er komen natuurlijk ook nog extra overnachtingen etc. bij. Wat kosten betreft kunnen we op de terugweg een beter beeld krijgen omdat we dan ‘zo snel mogelijk’ gaan.
De komende weken geen verslagen meer. We gaan 19 augustus pas weer aan de terugweg beginnen. Binnenkort wellicht nog wel een fotoverslag (als internet hier wil meewerken). En voor vertrek een ‘plan’ voor de weg terug.