Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Spontaan opladen

This site may earn commission on affiliate links.
Hey allen,

Heb nu ca. 6 weken ( kan ook langer zijn) dat mijn MYP thuis spontaan begint met opladen. Ook als je de laad op om functie in de app gebruikt. Als ik de auto inplug om 14:55 en er is een laad op om functie actief om bv 13:00 de volgende dag. Start de auto gewoon direct met laden. Vervolgens stop ik handmatig met laden. Als ik vervolgens de app open (dus de auto is in slaap geweest). Start de auto wederom met laden. Dit gebeurt overigens ook als je een service bericht ontvang in de app maar bv ook een update enz. Het plotseling opladen gebeurd ook bij laden voor vertrek evenals het handmatig stoppen van opladen na inpluggen, laad ik het voor het gemak direct opladen noemen.

Uiteraard is bovenstaande met de behorende timestamps doorgegeven, besproken enz met Tesla. Maar helaas nog steeds niks vernomen (top service 😜).

Hardware (alles up-to-date):
Tesla MYP
Tesla wall connector v3
iPhone 11 en Samsung Galaxy S8

Vraag:

Zijn hier allicht ervaringsdeskundigen die ook soortgelijke problemen hebben met het spontaan opladen? En zo, ja hoe heb je het opgelost?

Hoor het graag.

Ps.

Krijg overigens ook niet altijd een berichtje op mijn telefoon als het opladen is gestart. Geldt overigens ook voor andere berichten die ik niet krijg zoals cabin overheat enz. Maar dit terzijde.
 
Ja zeker wel, maar ik sluit aan om te laden. Ik sluit niet aan om niet te laden. Ik zet nooit handmatig via de app het laden stop.
Zoals gezegd is hoe Tesla het altijd aansluiten bedoelt, is dat je altijd ook laad tot je ingestelde percentage. Ik kom dus niet in jouw situatie daar ik de auto niet op die manier gebruik. Het is naar mijn mening dus ook niet "spontaan opladen" want zo is de auto gewoon bedacht. Hij wordt wakker, en de stekker zit erin? Laden maar, behalve bij gebruik maken van uitgesteld laden (die 6 uur is nog steeds erg gek).

Dus het is voor jou ongewenst, maar dat is dus een keuze geweest van Tesla om het zo te implementeren. Dat die niet matcht met jouw verwachting is een ander verhaal :)

Misschien kun je hier iets mee? Ken het verder niet maar gebruikt de Tesla API om het een en ander voor je te regelen kwa opladen.


Of:

Ja beide zijn bekend, heb alleen Growatt omvormers dus chargehq lukt niet, Jedlix ooit geprobeerd evenals stekker en Tibber. Maar wilt eerst het laad gedrag juist hebben voordat ik een externe app koppel. Alhoewel dat wellicht verandering ik kan komen met:

IMG_3218.jpeg
 
Upvote 0
Tot vorige week stond standaard in mijn Tesla, laden vanaf 22u00 (begin daluren in mijn regio). Nooit, maar dan ook nooit heeft de Tesla uit zijn eigen wil een lading gestart. Wat er wel gebeurde (en misschien bedoel je dat en ben je niet geduldig genoeg) bij het inpluggen van de laadkabel, ging Tesla heel even (een minuutje of twee) laden, waarschijnlijk om het BMS te checken en hier en daar "iets" te tweaken.

Sinds begin deze maand heb ik een dynamisch energiecontract, en laad ik natuurlijk graag als de tarieven laag of negatief zijn. Voor zo ver ik weet kan je bij Tesla enkel instellen wanneer hij moet beginnen laden, niet hoelang en zeker niet meerdere laadmomenten instellen.

Omdat ik werk met een TMC, en de maximum laadstroom bij laden hierdoor is beperkt tot 13A, heb ik een eenvoudige oplossing aangeschaft.
Een Energy Socket (16A) van HomeWizard (27,95€) tussen mijn stopcontact en de TMC laat me toe om deze te schakelen op gelijk welk ogenblik, te laten onderbreken voor wanneer het nodig is, het terug opstarten bij interessante tarieven, enz...
Met andere woorden, even kijken wat de interessante uren zijn om te laden, de overeenkomstige Timer-taken instellen in de app van HomeWizard en... een klein kind kan de was doen.

Bijkomend voordeel voor belgen die al onderhevig zijn aan het capaciteitstarief is dat je in de app kan instellen dat wanneer het piekvermogen hoger wordt dan wenselijk, het laden kan gestopt worden. Hiervan krijg je dan ook een melding op één of meerdere van je devices...
 
Upvote 0
Tot vorige week stond standaard in mijn Tesla, laden vanaf 22u00 (begin daluren in mijn regio). Nooit, maar dan ook nooit heeft de Tesla uit zijn eigen wil een lading gestart. Wat er wel gebeurde (en misschien bedoel je dat en ben je niet geduldig genoeg) bij het inpluggen van de laadkabel, ging Tesla heel even (een minuutje of twee) laden, waarschijnlijk om het BMS te checken en hier en daar "iets" te tweaken.

Sinds begin deze maand heb ik een dynamisch energiecontract, en laad ik natuurlijk graag als de tarieven laag of negatief zijn. Voor zo ver ik weet kan je bij Tesla enkel instellen wanneer hij moet beginnen laden, niet hoelang en zeker niet meerdere laadmomenten instellen.

Omdat ik werk met een TMC, en de maximum laadstroom bij laden hierdoor is beperkt tot 13A, heb ik een eenvoudige oplossing aangeschaft.
Een Energy Socket (16A) van HomeWizard (27,95€) tussen mijn stopcontact en de TMC laat me toe om deze te schakelen op gelijk welk ogenblik, te laten onderbreken voor wanneer het nodig is, het terug opstarten bij interessante tarieven, enz...
Met andere woorden, even kijken wat de interessante uren zijn om te laden, de overeenkomstige Timer-taken instellen in de app van HomeWizard en... een klein kind kan de was doen.

Bijkomend voordeel voor belgen die al onderhevig zijn aan het capaciteitstarief is dat je in de app kan instellen dat wanneer het piekvermogen hoger wordt dan wenselijk, het laden kan gestopt worden. Hiervan krijg je dan ook een melding op één of meerdere van je devices...
Zal de tip mbt de BMS eens checken ten tijde van inpluggen. Verder blijft het vreemd dat hij echt spontaan begint met laden (als er een service bericht ed, of de app open).

De oplossing die jij hebt bedacht heb ik ook naar gekeken, echter je zal denk ik zelf straks ook ondervinden als er bv voor 4 uur lang een erg grote negatieve prijs is je zoveel mogelijk kWh in je accu wilt stoppen. Alhoewel de “dipjes” in deze prijzen ook voor een uur en dergelijke kan zijn. Persoonlijk laad ik dan het liefst zo veel (en snel) mogelijk. 13a vind ik persoonlijk dan niet echt opschieten.

PS.

Laat nu nog op 7,4 kw, over een maandje 11. Vandaar geen homewizard oplossing.
 
Upvote 0
Zal de tip mbt de BMS eens checken ten tijde van inpluggen. Verder blijft het vreemd dat hij echt spontaan begint met laden (als er een service bericht ed, of de app open).

De oplossing die jij hebt bedacht heb ik ook naar gekeken, echter je zal denk ik zelf straks ook ondervinden als er bv voor 4 uur lang een erg grote negatieve prijs is je zoveel mogelijk kWh in je accu wilt stoppen. Alhoewel de “dipjes” in deze prijzen ook voor een uur en dergelijke kan zijn. Persoonlijk laad ik dan het liefst zo veel (en snel) mogelijk. 13a vind ik persoonlijk dan niet echt opschieten.

PS.

Laat nu nog op 7,4 kw, over een maandje 11. Vandaar geen homewizard oplossing.
Homewizard heeft naast de socket ook een 3P module met dezelfde functie(s) als een socket.
Dient alleen in de meterkast (of ander schakelkastje) ingebouwd te worden)

Bijkomend voordeel: MID -> voor handelsdoeleinden (doorbelasten stroom)

Edit: schakelen is bij inbouw module niet mogelijk! (alleen bij een socket / net even getest)
 
Last edited:
Upvote 0
Homewizard heeft naast de socket ook een 3P module met dezelfde functie(s) als een socket.
Dient alleen in de meterkast (of ander schakelkastje) ingebouwd te worden)

Bijkomend voordeel: MID -> voor handelsdoeleinden (doorbelasten stroom)
Echt waar? Dacht dat je deze niet kon schakelen (aan/uit), thans de zonnetaak van homewizard op kon gebruiken.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Upvote 0
Echt waar? Dacht dat je deze niet kon schakelen (aan/uit), thans de zonnetaak van homewizard op kon gebruiken.
Even getest zojuist, de schakelfunctie is idd alleen bij een socket mogelijk. I am wrong!
Ik heb de inbouwmodule op de warmtepomp geplaatst en schakelen daardoor nog niet eerder nodig gehad (3x socket gebruik ik wel voor schakelen)
 
  • Like
Reactions: Optimz078
Upvote 0
Tot vorige week stond standaard in mijn Tesla, laden vanaf 22u00 (begin daluren in mijn regio). Nooit, maar dan ook nooit heeft de Tesla uit zijn eigen wil een lading gestart. Wat er wel gebeurde (en misschien bedoel je dat en ben je niet geduldig genoeg) bij het inpluggen van de laadkabel, ging Tesla heel even (een minuutje of twee) laden, waarschijnlijk om het BMS te checken en hier en daar "iets" te tweaken.

Sinds begin deze maand heb ik een dynamisch energiecontract, en laad ik natuurlijk graag als de tarieven laag of negatief zijn. Voor zo ver ik weet kan je bij Tesla enkel instellen wanneer hij moet beginnen laden, niet hoelang en zeker niet meerdere laadmomenten instellen.

Omdat ik werk met een TMC, en de maximum laadstroom bij laden hierdoor is beperkt tot 13A, heb ik een eenvoudige oplossing aangeschaft.
Een Energy Socket (16A) van HomeWizard (27,95€) tussen mijn stopcontact en de TMC laat me toe om deze te schakelen op gelijk welk ogenblik, te laten onderbreken voor wanneer het nodig is, het terug opstarten bij interessante tarieven, enz...
Met andere woorden, even kijken wat de interessante uren zijn om te laden, de overeenkomstige Timer-taken instellen in de app van HomeWizard en... een klein kind kan de was doen.

Bijkomend voordeel voor belgen die al onderhevig zijn aan het capaciteitstarief is dat je in de app kan instellen dat wanneer het piekvermogen hoger wordt dan wenselijk, het laden kan gestopt worden. Hiervan krijg je dan ook een melding op één of meerdere van je devices...
naar welk energiebedrijf ben je overgestapt? Ik gebruik Tibber en vanuit de app is er een integratie met Tesla ingebouwd om het opladen automatisch te starten/stoppen op basis van het goedkoopste uurtarief in combinatie met de geplande vertrektijd.
 
Upvote 0
naar welk energiebedrijf ben je overgestapt? Ik gebruik Tibber en vanuit de app is er een integratie met Tesla ingebouwd om het opladen automatisch te starten/stoppen op basis van het goedkoopste uurtarief in combinatie met de geplande vertrektijd.
Klopt. Ikzelf zit ook bij Tibber. Na meermaals contact met hun support over het verbinding maken met de auto (pingen), kreeg ik tegenstrijdige antwoorden van hun support. Uiteindelijk was het antwoordt van Tibber dat er 4 keer per uur gepingd wordt ongeacht de locatie van de auto met slim opladen aan. En met slim opladen uit 1 keer per uur ongeacht locatie. Kortom 96 keer per dag of 24 keer per dag je auto wakker maken is niet aan mij besteed, thans vind ik niet slim zoals ze zelf de integratie noemen. Misschien is het in de tussentijd wel aangepast is nu ca. 6 maanden geleden
 
Upvote 0
naar welk energiebedrijf ben je overgestapt? Ik gebruik Tibber en vanuit de app is er een integratie met Tesla ingebouwd om het opladen automatisch te starten/stoppen op basis van het goedkoopste uurtarief in combinatie met de geplande vertrektijd.

Ik was en ben nog steeds bij Engie (België). Ik heb enkel mijn contract aangepast.
Tiber doet zowat hetzelfde als Jedlix, wat ik in het verleden ook een tijdje heb gebruikt om te testen. Jedlix heeft zijn app aan Engie verkocht en Engie klanten zijn dus verplicht over te schakelen naar de Engie app, die dan weer niet meer werkt voor een Dynamisch contract, enkel voor hun Drive contract.
Met andere woorden, voor de meeste belgische Engie klanten een compleet nutteloze app!
 
Upvote 0
Ik heb het toch helemaal niet over uitgesteld laden. Ik heb het over het wakker worden met een aangesloten stekker dat de auto dan zonder uitgesteld laden altijd zal beginnen met laden. je hoeft mij na 4 jaar echt niet uit te leggen hoe dingen in de auto werken.
Het draadje startte met de vraag waarom de auto start met laden als je inplugt om 14u, terwijl gepland laden op 13u stond. Ik had niet gemerkt dat halverwege het draadje afgeweken werd naar laden zonder geplande start.
Mijn excuses. Na 6 jaar ben je wel eens geneigd om je ervaring aannames te laten maken. Soms eens verkeerd.
 
  • Like
Reactions: adjego
Upvote 0
Klopt. Ikzelf zit ook bij Tibber. Na meermaals contact met hun support over het verbinding maken met de auto (pingen), kreeg ik tegenstrijdige antwoorden van hun support. Uiteindelijk was het antwoordt van Tibber dat er 4 keer per uur gepingd wordt ongeacht de locatie van de auto met slim opladen aan. En met slim opladen uit 1 keer per uur ongeacht locatie. Kortom 96 keer per dag of 24 keer per dag je auto wakker maken is niet aan mij besteed, thans vind ik niet slim zoals ze zelf de integratie noemen. Misschien is het in de tussentijd wel aangepast is nu ca. 6 maanden geleden
Het zou heel goed kunnen dat de Tibber integratie je wagen uit de slaapstand houdt. Mijn MS slaapt eigenlijk nooit, maar ik heb dan ook Tibber, TeslaFi, Teslamate én HomeAssistent die allemaal met de MS praten.

Toch zou ik persoonlijk de Tibber integratie zeker gebruiken, ookal slaapt je wagen daardoor minder. De besparing die je maakt met goedkoop laden is enorm en weegt 100% op tegen wat vampiredrain...
 
Upvote 0
Het zou heel goed kunnen dat de Tibber integratie je wagen uit de slaapstand houdt. Mijn MS slaapt eigenlijk nooit, maar ik heb dan ook Tibber, TeslaFi, Teslamate én HomeAssistent die allemaal met de MS praten.

Toch zou ik persoonlijk de Tibber integratie zeker gebruiken, ookal slaapt je wagen daardoor minder. De besparing die je maakt met goedkoop laden is enorm en weegt 100% op tegen wat vampiredrain...
Heb deze integratie al ca. 6 maanden niet meer. Tevens ook ww reset uitgevoerd. Dus het spontaan opladen kan hier niks mee te maken hebben.

De besparing heb ik nog steeds, doe het nu alleen handmatig. Ff dagelijks in de app kijken, en de eerst maandag van de week het energieweerbericht afwachten van Tibber en Zonneplan om een indicatie te krijgen over een gehele week, wat eventuele goedkope dagen zullen zijn. Werkt perfect. En geen drain door een in mijn ogen, niet slimme integratie. Want 96 keer op een dag = ca. 35.000 keer per jaar je auto pingen ongeachte locatie, en ongeacht je bent ingeplugd bent, zorgt zeker wel voor (veel) onnodige stroom verbruik.
 
Upvote 0
Heb deze integratie al ca. 6 maanden niet meer. Tevens ook ww reset uitgevoerd. Dus het spontaan opladen kan hier niks mee te maken hebben.

De besparing heb ik nog steeds, doe het nu alleen handmatig. Ff dagelijks in de app kijken, en de eerst maandag van de week het energieweerbericht afwachten van Tibber en Zonneplan om een indicatie te krijgen over een gehele week, wat eventuele goedkope dagen zullen zijn. Werkt perfect. En geen drain door een in mijn ogen, niet slimme integratie. Want 96 keer op een dag = ca. 35.000 keer per jaar je auto pingen ongeachte locatie, en ongeacht je bent ingeplugd bent, zorgt zeker wel voor (veel) onnodige stroom verbruik.
Las dat je ook Stekker had geprobeerd, is je ww reset van na dat proberen?

gebruik zelf ook stekker, en die pingt elke minuut of zo denk ik, MAAR, die maakt de auto niet wakker. Je kan de tesla API ook aanroepen zonder de auto wakker te maken. Is fijn, want plug thuis is, Tesla begint te laden, maar Stekker.app zet het binnen minuut of zo uit en scheduled dynamisch tarief laden.

en daarmee meteen ook inhakend op je originele probleem: Heb dit ook tot nu toe twee keer gehad.
Laatste keer: plug auto thuis in, stekker app ziet dit en zet laden automatisch uit, en schakelt dynamisch laden in (voor 7u de dag erna). wat in dit geval dus 10 minuten later laden ging worden,

Nu wist ik dat auto niet meer nodig was die dag erna, EN dat de middag erna de tarieven nog fors lager waren, dus toen even later laden begon, dit uitgezet in tesla app. Sprong (door stekker app) weer aan. OK, logisch, dus stekker even geannuleerd, en weer uit. 5 minuten later WEER aan. Dus weer uitgezet met tesla app, Stekker nogmaals gecontroleerd. Springt ie verdorie weer aan. Toen maar naar auto gelopen, stekker (de fysieke in dit geval) er uit, er weer in, laden stoppen in app. En toen werkte het zoals het moest (nl: niks doen).

dus mijn gok: je stekker/gridio app zit er nog tussen ergens.
 
Upvote 0
Las dat je ook Stekker had geprobeerd, is je ww reset van na dat proberen?

gebruik zelf ook stekker, en die pingt elke minuut of zo denk ik, MAAR, die maakt de auto niet wakker. Je kan de tesla API ook aanroepen zonder de auto wakker te maken. Is fijn, want plug thuis is, Tesla begint te laden, maar Stekker.app zet het binnen minuut of zo uit en scheduled dynamisch tarief laden.

en daarmee meteen ook inhakend op je originele probleem: Heb dit ook tot nu toe twee keer gehad.
Laatste keer: plug auto thuis in, stekker app ziet dit en zet laden automatisch uit, en schakelt dynamisch laden in (voor 7u de dag erna). wat in dit geval dus 10 minuten later laden ging worden,

Nu wist ik dat auto niet meer nodig was die dag erna, EN dat de middag erna de tarieven nog fors lager waren, dus toen even later laden begon, dit uitgezet in tesla app. Sprong (door stekker app) weer aan. OK, logisch, dus stekker even geannuleerd, en weer uit. 5 minuten later WEER aan. Dus weer uitgezet met tesla app, Stekker nogmaals gecontroleerd. Springt ie verdorie weer aan. Toen maar naar auto gelopen, stekker (de fysieke in dit geval) er uit, er weer in, laden stoppen in app. En toen werkte het zoals het moest (nl: niks doen).

dus mijn gok: je stekker/gridio app zit er nog tussen ergens.

Allereerst bedankt voor de tip.

Heb stekker inderdaad gehad en heb tevens met hun support (fijn) contact gehad hierover. Ze zagen de auto niet meer in mijn stekker account staan. Na verwijderen. En als de auto weg is doet hun backend niks meer. Gegevens zoals ww en dergelijk slaan ze ook niet op. Kortom het is onmogelijk dat het hieraan ligt.
 
Upvote 0