Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Blokkeerkosten shell recharge

This site may earn commission on affiliate links.
Wij kregen anders instructie om zo min mogelijk langs de snelweg te tanken of te laden (er werd een score bijgehouden). Volgens mij is dat bij iedere grote werkgever inmiddels het geval.
Aan de SuCs is het goedkoper dan aan een publieke AC lader en ongeveer dezelfde prijs als thuis.
Over een hele vloot auto's is dat een enorme besparing.
Niet bij Tesla dus.
 
Neen, het gaat hier over blokkeerkosten van Shell recharge. Ik negeer het woord tanken dan.
En ik schreef Wij kregen anders instructie om zo min mogelijk langs de snelweg te tanken of te laden (er werd een score bijgehouden). Volgens mij is dat bij iedere grote werkgever inmiddels het geval.

Ik negeer dan de opmerking van jou. :p
 
En ik schreef Wij kregen anders instructie om zo min mogelijk langs de snelweg te tanken of te laden (er werd een score bijgehouden). Volgens mij is dat bij iedere grote werkgever inmiddels het geval.

Ik negeer dan de opmerking van jou. :p
Reden van mijn reactie, was de vraag waarom een bedrijf zou afraden om langs de autoweg te laden?
In mijn buurt staat een fastned, niet aan een autoweg aan 87ct/kWh.
In Frankrijk laad je bij Tesla, langs de autoweg aan 41ct/kWh.
 
Ik snap niet dat er bedrijven zikn die Tesla’s als bedrijfswagen geven en dan verplichten om via een laadpas te laden.
Het enige voordeel dat ik zie is dat alles gecentraliseerd binnen komt op 1 factuur. Maar daarvoor slik je toch geen 50% meerkost? 🤔

Als fleet zou ik net aanraden om bij tesla te gaan laden, ook voor niet-Tesla’s.

Bij twee kameraden is dit het geval: verboden om op kosten van het bedrijf bij superchargers te laden. Bij 1 van de twee mag hij het wel zelf betalen en terugvorderen. Bij de andere is dat zelfs niet toegestaan.
 
Ik snap niet dat er bedrijven zikn die Tesla’s als bedrijfswagen geven en dan verplichten om via een laadpas te laden.
Het enige voordeel dat ik zie is dat alles gecentraliseerd binnen komt op 1 factuur. Maar daarvoor slik je toch geen 50% meerkost? 🤔

Als fleet zou ik net aanraden om bij tesla te gaan laden, ook voor niet-Tesla’s.

Bij twee kameraden is dit het geval: verboden om op kosten van het bedrijf bij superchargers te laden. Bij 1 van de twee mag hij het wel zelf betalen en terugvorderen. Bij de andere is dat zelfs niet toegestaan.
De leasemaatschappij kan de kosten van Superchargen en laden via een pas als één factuur doorsturen naar het bedrijf. Het hoeft dus geen probleem te zijn, maar ik weet niet of elke leasemaatschappij dat kan.
 
Ik snap niet dat er bedrijven zikn die Tesla’s als bedrijfswagen geven en dan verplichten om via een laadpas te laden.
Het enige voordeel dat ik zie is dat alles gecentraliseerd binnen komt op 1 factuur. Maar daarvoor slik je toch geen 50% meerkost? 🤔

Als fleet zou ik net aanraden om bij tesla te gaan laden, ook voor niet-Tesla’s.

Bij twee kameraden is dit het geval: verboden om op kosten van het bedrijf bij superchargers te laden. Bij 1 van de twee mag hij het wel zelf betalen en terugvorderen. Bij de andere is dat zelfs niet toegestaan.
Onbegrijpelijk inderdaad.
Alleen maar te verklaren door een HR of administatieafdeling uit het jaar kruik die nog nooit van elektrische auto’s of Tesla hebben gehoord
 
We brachten de voorbije dagen door in de buurt van Bastogne. In die laadwoestijn is het altijd wat zoeken, zeker met het toegenomen aantal EVs. Via chargefinder kan je dan zien of een laadpaal beschikbaar is maar ook hoe lang die al vrij of bezet is. Zag ik op een moment dat de hypercharger van Totalenergies maar liefst al 12u in gebruik was door hetzelfde voertuig. De tweede al 6u.
Dan kan je alleen maar hopen dat zo iemand een flinke 'boete' te betalen krijgt. Aan een hypercharger ontkoppel je direct.
 
Last edited:
De leasemaatschappij kan de kosten van Superchargen en laden via een pas als één factuur doorsturen naar het bedrijf. Het hoeft dus geen probleem te zijn, maar ik weet niet of elke leasemaatschappij dat kan.
Tesla trekt de API kaart voor bedrijven. Wel een Json developer nodig. Maar je kan dat dan meteen met je ERP systeem linken.
 
Laten we het in deze thread weer gaan hebben over de 'blokkeerkosten' van Shell.

Maarten Hachmang legt in het artikel 'Het kerstpakket van Shell Recharge' uit wat de achtergrond is van deze vreemde actie van Shell.
NB het artikel was eerder in de thread ook al geplaatst door @robertvg.

Samengevat en aangevuld met mijn mening:
Shell hanteert dus 'blokkeerkosten' bij slechts bij twee laadpaalnetwerken: Road en EV-box. Bij de overige 90% van de laadpalen doet Shell dat niet. Vreemd toch? De achtergrond hiervoor is dat bij Road en EV-box de laadpaaleigenaar zelf een tarief kan bepalen terwijl Shell naar de berijder met vaste tarieven werkt. Road en EV-box laadpaaleigenaren hebben de mogelijkheid hebben om tarieven voor hun paal in te stellen die flink hoger zijn dan het tarief wat Shell naar de berijder factureert. Blijkbaar zijn er veel mensen die, vermoedelijk om fiscale redenen, een hoge (netto-) vergoeding van zakelijk naar privé hebben ingesteld. Of zijn er laadpaaleigenaren die woekertarieven hanteren. Om dit verlies bij deze twee netwerken te compenseren heeft Shell gezocht naar een nieuwe bron van inkomsten. Hence de 'blokkeerkosten' voor alleen deze twee netwerken.

In het belang van iedereen zou ik het fijn vinden als:
  • Road en EV-box het onmogelijk maken om exorbitante laadtarieven in te stellen. Woekertarieven willen we niet en vroeg of laat gaat de belastingdienst toch wel iets vinden van hoge prive netto vergoedingen voor zakelijk laden.
  • Shell deze wel erg selectieve actie terugdraait.
  • Er als branche afspraken gemaakt worden hoe de beperkte laadinfrastructuur zo optimaal mogelijk ingezet kan worden door kleven te ontmoedigen.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Is het in het belang van iedereen als één grote laadpasleverancier de prijsstrategie van CPO's/laadpaaleigenaren kan bepalen/afdwingen?
De anderen hebben geen problemen met deze CPO’s/eigenaren want die berekenen gewoon het CPO tarief door (evt met een extra transactionfee of %). En gebruikers van die kaarten passen wel op om die op betreffende laadpalen te gebruiken.